Skatteudvalget 2020-21
L 107 A Bilag 18
Offentligt
2321610_0001.png
NYE EJENDOMSVURDERINGER FOR ERHVERV
Møde med Folketingets Skatteudvalg den 20. januar 2021
1
L 107a - 2020-21 - Bilag 18: Præsentationer fra ekspertmødet i udvalget den 20. januar 2021
2321610_0002.png
NUVÆRENDE BESKATNING AF ERHVERVSEJENDOMME
Grundskyld:
HR: Alle erhvervsejendomme opkræves grundskyld baseret på
handelsværdien af grunden i ubebygget stand
Dækningsafgift:
Opkræves i tillæg til grundskyld og alene i visse kommuner. Dækningsafgift
opkræves af bygningernes værdi, som i praksis beregnes som forskellen
mellem ejendomsværdi
(grund + bygninger)
fratrukket grundværdien.
2
L 107a - 2020-21 - Bilag 18: Præsentationer fra ekspertmødet i udvalget den 20. januar 2021
2321610_0003.png
NUVÆRENDE BESKATNING AF ERHVERVSEJENDOMME
Dækningsafgift opkræves for at kompensere kommunerne for de
udgifter, som erhvervsbygninger og anvendelsen heraf medfører.
Fordi dækningsafgiften dækker konkrete udgifter, holdes
dækningsafgiften ude af den kommunale udligning
Hvis dækningsafgiften opkræves af grundværdien hænger den
ikke længere sammen med kommunens udgifter til bygningerne
og anvendelser heraf?
3
L 107a - 2020-21 - Bilag 18: Præsentationer fra ekspertmødet i udvalget den 20. januar 2021
2321610_0004.png
DEN NYE EJENDOMSVURDERINGSLOV
Kritikpunkter vedrørende den nye ejendomsvurderingslov
1.
Grundværdien for
erhvervsejendomme
ansættes på baggrund af en
alternativomkostningsmodel
2.
Dækningsafgift skal
opkræves på baggrund af
grundværdien
4
L 107a - 2020-21 - Bilag 18: Præsentationer fra ekspertmødet i udvalget den 20. januar 2021
2321610_0005.png
1. GRUNDVÆRDIEN FOR ERHVERVSEJENDOMME ANSÆTTES
PÅ BAGGRUND AF EN ALTERNATIV-OMKOSTNINGSMODEL
Ikke længere beskatning på baggrund af konkret værdi af grund i ubebygget stand, således som det
har været gjort i næsten 100 år.
Er det et problem?
Grunde beskattes fordi værdien af grunden er tilført af samfundet
Grunde beskattes i ubebygget stand fordi det giver kommunerne et effektivt styringsredskab for at få
”gennemtvunget” den ønskede anvendelse
Hvis grundværdien af en erhvervsejendom vurderes som en boligejendom siger værdien ikke noget
om de værdier, som samfundet har tilført grunden. Boligområder er ikke sammenlignelige med
erhvervsområder
Hvis grundværdien ikke ansættes i ubebygget stand mister kommunen et vigtigt styringsredskab
Eksempel: Anvendelse til almene boliger giver ikke – efter den nye model - en lavere grundværdi i forhold til
øvrige boligejendomme. Det betyder, at grunde til almene boliger i blandt andet København bliver så dyre,
at det ikke er muligt at opføre disse
5
L 107a - 2020-21 - Bilag 18: Præsentationer fra ekspertmødet i udvalget den 20. januar 2021
2321610_0006.png
1. GRUNDVÆRDIEN FOR ERHVERVSEJENDOMME ANSÆTTES PÅ
BAGGRUND AF EN ALTERNATIV-OMKOSTNINGSMODEL
Baggrund for nyt vurderingssystem:
Behov for at få bedre datagrundlag til at fastsætte mere korrekte vurderinger
Efter at have brugt næsten 7 år på et vurderingssystem til ejerboliger og stort set ingen tid på
erhvervsejendomme, konkluderes, at det ikke er muligt at foretage grundværdiansættelser af
erhvervsejendomme efter de vurderingsprincipper, som er blevet anvendt i næsten 100 år.
”Hovsa-løsning”
medfølgende
mulige konsekvenser:
Kompliceret og ulogiske regler
Klagemulighederne reduceres, idet der reelt kun er mulighed for at klage over kategorisering
Hvis der opstår fejl i metoden til at ansætte gennemsnitsværdierne, vil alle vurderinger være
fejlbehæftet
Indirekte forøgelse af beskatningen af boliger som konsekvens af, at byggeretter til erhvervs nedskaleres
ud fra byggeretter til bolig
Overvurdering af offentlige arealer (parker, sportsfaciliteter, skoler mv.).
6
L 107a - 2020-21 - Bilag 18: Præsentationer fra ekspertmødet i udvalget den 20. januar 2021
2321610_0007.png
2. DÆKNINGSAFGIFT SKAL OPKRÆVES PÅ BAGGRUND
AF GRUNDVÆRDIEN
Baggrund:
Der er ikke data til at ansætte korrekte ejendomsværdier for
erhvervsejendomme????
Hvis det er korrekt, skal ejendomsværdierne selvfølgelig ikke
anvendes som beskatningsgrundlag, men
Ejendomsværdien af erhvervsejendomme er blevet ansat gennem
mere end 100 år
Oplysninger om lejeniveauer er tilgængelige, hvilket specielt gør
sig gældende i de kommuner som opkræver dækningsafgift
Lagerbeskatning af ejendomme forudsætter en ejendomsværdi.
7
L 107a - 2020-21 - Bilag 18: Præsentationer fra ekspertmødet i udvalget den 20. januar 2021
2321610_0008.png
2. DÆKNINGSAFGIFT SKAL OPKRÆVES PÅ BAGGRUND
AF GRUNDVÆRDIEN
Uafklarede spørgsmål
Skal bygninger på lejet grund ikke længere beskattes?
Hvordan hænger reglerne sammen med kommunernes mulighed for at meddele
grundskyldsfritagelse efter ejendomsbeskatningslovens § 8?
Med hvilken promille af grundværdien skal dækningsafgiften opkræves?
Hvordan opgøres dækningsafgiften for ejendomme med både en
dækningsafgiftspligtig og en ikke-dækningsafgiftspligtig anvendelse – altså skal der
som i det nuværende system foretages en værdifordelingen mellem en
dækningsafgiftspligtig og en ikke-dækningsafgiftspligtig anvendelse?
8
L 107a - 2020-21 - Bilag 18: Præsentationer fra ekspertmødet i udvalget den 20. januar 2021
2321610_0009.png
2. DÆKNINGSAFGIFT SKAL OPKRÆVES PÅ
BAGGRUND AF GRUNDVÆRDIEN
Konsekvenserne af at afskaffe dækningsafgift af bygningernes værdi og i stedet
opkræve dækningsafgift af grundværdi
”Flytter” beskatningen fra de bygningskrævende virksomheder til de
virksomheder, som ikke kræver særlig bygningsmasse
Ubebyggede grunde – som ikke tidligere er pålagt dækningsafgift - pålægges
nu dækningsafgift
9
L 107a - 2020-21 - Bilag 18: Præsentationer fra ekspertmødet i udvalget den 20. januar 2021
2321610_0010.png
ALTERNATIV TIL LOVFORSLAG
Udskyd beslutningen og foretag en tilbundsgående vurdering af,
hvordan ejendomsvurderingen for erhvervsejendomme kan udformes?
Derved udgås brudstykker til den nye lovgivning uden at kende det
endelige resultatet
Derved sikres at der ikke træffes beslutninger, som ikke efterfølgende
kan laves om.
10
L 107a - 2020-21 - Bilag 18: Præsentationer fra ekspertmødet i udvalget den 20. januar 2021
2321610_0011.png
ALTERNATIV TIL LOVFORSLAG
Bevar oprindelig vurderingsnorm og ansat både grundværdi og
ejendomsværdien
I stedet for at Vurderingsstyrelsen ansætter værdierne, skal
ejendomsejerne selvangive grund- og ejendomsværdi. Dette kunne
suppleres med krav om dokumentation for det selvangivne
I Irland skal skatteyderen selv ansætter ejendomsværdien.
Skattemyndighederne er forpligtet til at udstede guidelines til vurderingen,
herunder i forhold til salgsstatistikker mv. I det irske system fører
skattemyndighederne kontrol med de selvansatte ejendomsværdier og kan
efterprøve dem om nødvendigt.
11