Skatteudvalget 2020-21, Skatteudvalget 2020-21, Skatteudvalget 2020-21
L 107 , L 107 A , L 107 B
Offentligt
2321527_0001.png
20. januar 2021
J.nr. 2020 - 5183
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 107 - Forslag til Lov om ændring af ejendomsvurderingsloven og forskel-
lige andre love. (Adgang til fravalg af den midlertidige indefrysningsordning for grund-
skyld, ansættelse af grundværdier for erhvervsejendomme m.v. og andre tilpasninger på
ejendomsområdet samt ændring af beregningsgrundlaget for tinglysningsafgift og indfø-
relse af særordning for godtgørelse af for meget betalt tinglysningsafgift m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 16 af 15. december 2020. Spørgsmålet er stillet ef-
ter ønske fra Louise Schack Elholm (V).
Morten Bødskov
/ Claus F. Houmann
L 107 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm. om at uddybe svaret på spørgsmål 8 vedrørende grundværdier for grunde med solceller og vindmøller, til skatteministeren
Spørgsmål
Ministeren bedes uddybe sit svar på spørgsmål 8 vedrørende grundværdier for grunde
med solceller og vindmøller:
1) Hvordan er grundværdien for vindmøller og solcelleanlæg fastsat til 250 kr. pr. MWh,
og hvilke konkrete data og metoder er lagt til grund herfor?
2) Hvordan kan ministeren skønne, at en sats på grundværdien for vindmøller og solcelle-
anlæg på 250 kr. pr. MWh vil medføre, at grundværdierne vil blive ansat lavere end den
gældende norm, når ministerens forslag forventes at medføre et beskatningsgrundlag på
225.000 kr. om året per ha (ved 900 MWh solproduktion per ha), og når de nuværende
regler medfører et beskatningsgrundlag på gennemsnitligt ca. 150.000 kr. om året per ha,
jf. Finanstilsynets oversigt over Ha-priser på landbrugsjord (maj 2019), hvilket svarer til
en stigning på mere end 30 pct., der ikke vil gavne den grønne omstilling?
Svar
Ad 1) Formålet med den nye vurderingsmodel for vedvarende energianlæg er at sikre
mere enkle, gennemskuelige og systematiske vurderinger og en vurderingsmodel, der kan
implementeres, som tilfældet også er for øvrige erhvervsejendomme. Endvidere skal mo-
dellen sikre teknologineutralitet mellem vindmølle- og solenergianlæg.
Efter gældende ret (ejendomsvurderingsloven fra 2017) skal grundværdier for grunde un-
der vindmøller og solcelleanlæg ansættes ud fra en handelsprisnorm. Ud fra udviklingen i
markedet siden 2012 er det forventningen, at en fastholdelse af handelsprisnormen ville
medføre markant højere grundværdier for navnlig vindmølleanlæg. Den nye vurderings-
model sigter på at ramme et niveau for vurderingerne, der er konservativt ift. viderefø-
relse af gældende regler.
Det skal endvidere bemærkes, at ejerne af vedvarende energianlæg er omfattet af samme
tryghed om ejendomsbeskatningen som øvrige ejere af erhvervsejendomme. Der sker in-
gen ændring af beskatningsreglerne.
Med lovforslaget foreslås det, at metoderne til at vurdere grunde under vindmølle- og sol-
celleanlæg harmoniseres og ansættes ud fra anlæggenes årlige produktionskapacitet inspi-
reret af de nuværende regler for ansættelse af grundværdier for vindmølleanlæg.
Ved en gennemgang af faktiske salgspriser for grunde, hvorpå der kan opføres vindmøl-
ler, kan det konstateres, at der er et vist prisspænd, når salgspriserne omregnes til en han-
delspris pr. MW effekt.
Hvis gældende ret (ejendomsvurderingsloven af 2017) skulle videreføres, skønnes det, at
tillægget skulle fastsættes til ca. 600.000 kr. pr. MW produktionskapacitet, jf. også svaret
på SAU L 107
spm. 15. Det svarer til 300 kr. pr. MWh i årlig produktionskapacitet, da
årsnormen skønnes til ca. 2.000 timer. I lovforslaget er den sats konservativt sat til 250 kr.
pr. MWh i årlig produktionskapacitet.
Side 2 af 3
L 107 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm. om at uddybe svaret på spørgsmål 8 vedrørende grundværdier for grunde med solceller og vindmøller, til skatteministeren
De 250 kr. pr. MWh anvendes herefter på grunde med vindmøller henholdsvis solcellean-
læg, dog tages der højde for, at solcelleanlæg har en skønnet produktionskapacitet på 900
årlige driftstimer pr. MW.
For arealer med solcelleanlæg har det ikke været muligt at identificere handlede arealer, da
solcelleanlæg ofte etableres på lejet grund. Vurderingsstyrelsen har derfor estimeret han-
delsprisen for sådanne arealer ved en afkastbaseret beregning ud fra kendskabet til lejeni-
veauer på 8.000-16.000 kr. pr. ha (ekskl. ejendomsskatter). Med et afkastkrav på 5 pct.
svarer dette til 160.000-320.000 kr. pr. ha.
De undersøgte solcelleanlæg har gennemsnitligt en produktionskapacitet på omtrent 0,8
MW pr. ha. Det svarer til 720 MWh pr. år pr. ha, da det skønnes, at den årlige produkti-
onskapacitet er 900 MWh pr. MW for et solcelleanlæg. De skønnede handelspriser på
160.000-320.000 kr. pr. ha. svarer derved til en pris på ca. 220-440 kr. pr. MWh i årlig
produktionskapacitet. Derved ligger den foreslåede sats på 250 kr. pr. MWh konservativt i
forhold til de skønnede handelspriser for solcelleanlæg.
Herudover skal det tilføjes, at der ift. beskatningen gives et forsigtighedsnedslag på 20
pct.
Ad 2) Satsen på 250 kr. pr. MWh i årlig produktionskapacitet er, som det fremgår oven-
for, fastsat konservativt ift. videreførelsen af en handelsprisnorm i den gældende ejen-
domsvurderingslov.
Der henvises i øvrigt til svaret på SAU L 107
spm. 15.
Side 3 af 3