Skatteudvalget 2020-21, Skatteudvalget 2020-21, Skatteudvalget 2020-21
L 107 Bilag 13, L 107 A Bilag 13, L 107 B Bilag 13
Offentligt
2307530_0001.png
Til lovforslag nr.
L 107
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 16. december 2020
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af ejendomsvurderingsloven og forskellige andre
love
(Adgang til fravalg af den midlertidige indefrysningsordning for grundskyld, ansættelse af grundværdier for
erhvervsejendomme m.v. og andre tilpasninger på ejendomsområdet samt ændring af beregningsgrundlaget for
tinglysningsafgift og indførelse af særordning for godtgørelse af for meget betalt tinglysningsafgift m.v.)
[af skatteministeren (Morten Bødskov)]
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 7 ændringsforslag til lovfor‐
slaget, herunder om deling af lovforslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af Simon
Emil Ammitzbøll-Bille (UFG)) vil stemme for ændringsfor‐
slag nr. 1 om deling af lovforslaget.
Et
mindretal
i udvalget (S) indstiller det under A og B
nævnte lovforslag til
vedtagelse
med de stillede ændrings‐
forslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (V) vil ved 3. behandling
af det under A nævnte lovforslag redegøre for sin stilling til
lovforslaget. Mindretallet vil stemme for ændringsforslaget
til det under A nævnte lovforslag. Mindretallet indstiller det
under B nævnte lovforslag til
vedtagelse
med de stillede
ændringsforslag.
Et
tredje mindretal
i udvalget (DF) vil ved 3. behandling
af det under A nævnte lovforslag redegøre for sin stilling til
lovforslaget. Mindretallet vil stemme for ændringsforslaget
til det under A nævnte lovforslag. Mindretallet indstiller det
under B nævnte lovforslag til
vedtagelse
med de stillede
ændringsforslag.
Et
fjerde mindretal
i udvalget (RV) vil ved 3. behandling
af det under A nævnte lovforslag redegøre for sin stilling til
lovforslaget. Mindretallet vil stemme for ændringsforslaget
til det under A nævnte lovforslag. Mindretallet indstiller det
under B nævnte lovforslag til
vedtagelse
med de stillede
ændringsforslag.
Et
femte mindretal
i udvalget (SF) indstiller det under
A nævnte lovforslag til
forkastelse
ved 3. behandling. Min‐
dretallet vil stemme for ændringsforslaget til det under A
nævnte lovforslag. Mindretallet vil stemme hverken for el‐
ler imod det under B nævnte lovforslag. Mindretallet vil
stemme for ændringsforslagene til det under B nævnte lov‐
forslag.
Et
sjette mindretal
i udvalget (EL) indstiller det under
A og B nævnte lovforslag til
forkastelse
ved 3. behand‐
ling. Mindretallet vil stemme for ændringsforslag nr. 2 til
det under A nævnte lovforslag og for ændringsforslag nr. 7
til det under B nævnte lovforslag. Mindretallet vil stemme
imod ændringsforslag nr. 3-6 til det under B nævnte lovfor‐
slag.
Et
syvende mindretal
i udvalget (KF) vil ved 3. behand‐
ling af det under A nævnte lovforslag redegøre for sin stil‐
ling til lovforslaget. Mindretallet vil stemme for ændrings‐
forslaget til det under A nævnte lovforslag. Mindretallet
indstiller det under B nævnte lovforslag til
vedtagelse
med
de stillede ændringsforslag.
Et
ottende mindretal
i udvalget (LA) vil ved 3. behand‐
ling af det under A nævnte lovforslag redegøre for sin stil‐
ling til lovforslaget. Mindretallet vil stemme for ændrings‐
forslaget til det under A nævnte lovforslag. Mindretallet
indstiller det under B nævnte lovforslag til
vedtagelse
med
de stillede ændringsforslag.
Et
niende
mindretal i udvalget (Simon Emil Ammitzbøll-
Bille (UFG)) vil ved 2. behandling af lovforslaget redegøre
for sin stilling til lovforslaget og de stillede ændringsforslag.
Nye Borgerlige, Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Sium‐
ut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved be‐
tænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
AX025478
L 107 - 2020-21 - Bilag 13: Betænkning afgivet den 16. december 2020
2307530_0002.png
2
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget bemær‐
ker, at SF ikke er en del af forligskredsen, der har beskæf‐
tiget sig med modellen for ansættelse af grundværdier for
erhvervsejendomme m.v., jf. det under A nævnte lovfor‐
slag. Det er SF’s vurdering, at der ikke er tilstrækkelig
viden om konsekvenserne for bl.a. husleje og omlægning af
jord. Ligeledes har processen med at inddrage høringsparter
været kritisabel med en kort høringsfrist trods forslagets
betydning. Derfor kan SF ikke støtte forslaget.
4. Ændringforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
skatteministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med und‐
tagelse af Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG)):
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler
og indhold:
A.
»Forslag til lov om ændring af ejendomsvurderingsloven
og forskellige andre love (Ansættelse af grundværdier for
erhvervsejendomme m.v.)« omfattende § 1, nr. 1-12, 14-43
og 50-54, § 2, § 3, nr. 1-9, § 4, nr. 1, og § 12, stk. 1 og 3.
B.
»Forslag til lov om ændring af ejendomsvurderingslo‐
ven og forskellige andre love (Adgang til fravalg af den
midlertidige indefrysningsordning for grundskyld, ændring
af vurderingsterminen for vurderingsåret 2021 og andre til‐
pasninger på ejendomsområdet samt ændring af beregnings‐
grundlaget for tinglysningsafgift og indførelse af særordning
for godtgørelse af for meget betalt tinglysningsafgift m.v.)«
omfattende § 1, nr. 13, 44-49, 55 og 56, § 3, nr. 10 og 11, §
4, nr. 2 og 3, §§ 5-11 og § 12, stk. 1, 2 og 4.
[Forslag om deling af lovforslaget]
b
Ændringsforslag til det under A nævnte forslag
Til § 12
2)
I
stk. 1
udgår »2 og«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
Af
skatteministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med und‐
tagelse af EL og Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG)):
c
Ændringsforslag til det under B nævnte forslag
Til § 1
3)
Før nr. 1 indsættes som nye numre:
»01.
Overalt i loven bortset fra i §§ 69 og 70 ændres »pr. 1.
januar 2021« til: »pr. 1. marts 2021«.
02.
I
§ 5, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »jf. dog §§ 87 og 88« til: »jf.
dog § 81, stk. 7, og §§ 87 og 88«.«
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 5]
4)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»03.
I
§ 8, 1. pkt.,
indsættes efter »omvurderingsåret«: », jf.
dog § 81, stk. 7«.«
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 5]
5)
Efter nr. 49 indsættes som nyt nummer:
»04.
I
§ 81
indsættes som
stk. 7:
»Stk. 7.
I vurderingsåret 2021 foretages almindelig vurde‐
ring efter § 5, stk. 1, og omvurdering efter § 6, stk. 1, pr. 1.
marts 2021.««
[Ændring af vurderingsterminen for vurderingsåret 2021]
Ny paragraf
6)
Efter § 1 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
I ejendomsværdiskatteloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
1590 af 2. november 2020, som ændret ved § 3 i lov nr.
1580 af 27. december 2019, foretages følgende ændringer:
1.
Fire steder i
§ 4 a, stk. 5,
ændres »§§ 87 og 88« til: »§ 81,
stk. 7, og §§ 87 og 88«.
2.
I
§ 4 a, stk. 7, 2. pkt.,
indsættes efter »vurderingsår efter
ændringen«: », jf. dog § 16, stk. 3«.
3.
I
§ 16
indsættes som
stk. 3:
»Stk. 3.
Det foreløbige beskatningsgrundlag efter § 4 a,
stk. 7, fastsættes med udgangspunkt i forholdene på og pris‐
niveauet for ejendommen pr. 1. marts 2021, når det først‐
kommende vurderingsår efter ændringen er 2021.««
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 5]
Af
skatteministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med und‐
tagelse af Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG)):
Til § 12
7)
I
stk. 1
udgår »og 3«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
L 107 - 2020-21 - Bilag 13: Betænkning afgivet den 16. december 2020
2307530_0003.png
3
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at dele lovforslaget i to lovforslag. Det ene
lovforslag (A) vedrører ansættelse af grundværdier for er‐
hvervsejendomme m.v. og justeringer vedrørende vurderin‐
gen af landbrugs- og skovejendomme.
Det andet lovforslag (B) vedrører ændring af vurderings‐
terminen for vurderingsåret 2021, fremrykning af klagead‐
gangen for erhvervsejendomme m.v. i stedet for etablering
af tilbagebetalingsordning, adgang til fravalg af den mid‐
lertidige indefrysningsordning for grundskyld og andre til‐
pasninger på ejendomsområdet samt ændring af beregnings‐
grundlaget for tinglysningsafgift og indførelse af særordning
for godtgørelse af for meget betalt tinglysningsafgift m.v.
Med den foreslåede deling af lovforslaget vil det være
muligt at forlænge udvalgsbehandlingen af den del af lov‐
forslaget, der vedrører de nye ejendomsvurderinger for er‐
hvervsejendomme m.v., samtidig med at de øvrige elemen‐
ter i lovforslaget kan vedtages inden den 1. januar 2021.
Til nr. 2
Ændringsforslaget er en konsekvensændring som følge af
ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget.
Til nr. 3
»Pr. 1. januar 2021« fremgår flere steder i ejendomsvur‐
deringsloven. Datoen relaterer sig til steder, hvor der er
behov for at definere, at der er tale om de første vurderin‐
ger foretaget med det nye ejendomsvurderingssystem for
erhvervsejendomme m.v.
Med ændringsforslag nr. 5 foreslås det, at vurderingster‐
minen i vurderingsåret 2021 ændres fra den 1. januar til den
1. marts.
Som en konsekvens heraf foreslås det, at det overalt i
ejendomsvurderingsloven, hvor der står pr. 1. januar 2021,
ændres til pr. 1. marts 2021, bortset fra i § 69 og § 70, stk. 1
og 2, hvor henvisningen til vurderingsåret udgår, jf. L 107, §
1, nr. 49.
Efter ejendomsvurderingslovens § 5, stk. 1, 1. pkt., fore‐
tages der almindelig vurdering af fast ejendom hvert andet
år, jf. dog lovens § 9. Efter § 5, stk. 1, 2. pkt., foretages
vurderingerne pr. 1. januar i vurderingsåret, jf. dog §§ 87 og
88.
Med ændringsforslag nr. 5 foreslås indsat et nyt stk. 7 i
ejendomsvurderingslovens § 81, hvorefter vurderingstermi‐
nen for vurderingsåret 2021 ændres til den 1. marts.
Som en konsekvens heraf foreslås det at ændre § 5, stk.
1, 2. pkt., så henvisningen til overgangsreglerne i ejendoms‐
vurderingslovens §§ 87 og 88 ændres til en henvisning til
den foreslåede vurderingstermin for vurderingsåret 2021, jf.
det foreslåede § 81, stk. 7, jf. ændringsforslag nr. 5, og til
overgangsreglerne i §§ 87 og 88.
Til nr. 4
Efter ejendomsvurderingslovens § 6, stk. 1, foretages der
omvurdering pr. 1. januar i året efter en almindelig vurde‐
ring som beskrevet i § 5.
Efter ejendomsvurderingslovens § 8 foretages omvurde‐
ringen efter § 6 på grundlag af ejendommens størrelse og
forholdene i øvrigt pr. 1. januar i omvurderingsåret. Omvur‐
deringen foretages efter prisforholdene ved seneste alminde‐
lige vurdering.
Med ændringsforslag nr. 5 foreslås indsat et nyt stk. 7 i
ejendomsvurderingslovens § 81, hvorefter vurderingstermi‐
nen for vurderingsåret 2021 ændres til den 1. marts.
Det foreslås som en konsekvens heraf, at der i ejendoms‐
vurderingslovens § 8, 1. pkt., indsættes en henvisning til
den foreslåede vurderingstermin for vurderingsåret 2021, jf.
ændringsforslag nr. 5.
Til nr. 5
Det fremgår af ejendomsvurderingslovens § 5, stk. 1, at
almindelige vurderinger foretages pr. 1. januar i vurderings‐
året. Desuden fremgår det af § 5, stk. 3, at ejendomme vur‐
deres på grundlag af ejendommenes størrelse og forholdene
i øvrigt på vurderingstidspunktet.
Det fremgår af bemærkningerne til § 5, stk. 3, jf. lovfor‐
slag nr. L 211 som fremsat, folketingsåret 2016-17, at ejen‐
dommene skal vurderes sådan, som de fremtræder på vurde‐
ringstidspunktet, dvs. pr. 1. september (nu 1. januar) i vurde‐
ringsåret, og efter prisforholdene på dette tidspunkt. Det er
ejendommens faktiske, fysiske fremtræden og forholdene på
vurderingstidspunktet i øvrigt, der er afgørende. Dette gæl‐
der også i tilfælde, hvor der måtte være en uoverensstem‐
melse mellem det, der er registreret i et offentligt register, og
den faktiske ejendom.
Det forhold, at en ejendom ændres efter den 1. januar i
vurderingsåret, eller at der sker væsentlige prisændringer, er
uden betydning for vurderingen. Det er altid ejendommen,
som den forefindes pr. 1. januar i vurderingsåret, der skal
vurderes.
Ejendomsvurderingslovens § 81 indeholder en række
ikrafttrædelses- og overgangsbestemmelser.
Det foreslås ved ændringsforslag nr. 5, at der i ejendoms‐
vurderingslovens § 81 indsættes et nyt stk. 7, hvorefter der
i vurderingsåret 2021 skal foretages almindelig vurdering
efter § 5, stk. 1, og omvurdering efter § 6, stk. 1, pr. 1. marts
2021.
Med forslaget vil den almindelige vurdering i 2021 af
erhvervsejendomme m.v. efter ejendomsvurderingslovens §
5 skulle foretages på baggrund af ejendommens størrelse og
forholdene i øvrigt pr. 1. marts 2021 og efter prisforholdene
på dette tidspunkt.
Ligeledes vil omvurderingerne af ejerboliger i 2021 efter
ejendomsvurderingslovens § 6 skulle foretages på baggrund
af ejendommens størrelse og forholdene i øvrigt pr. 1. marts
2021. Prisforholdene vil derimod fortsat skulle ansættes ud
fra den seneste almindelige vurdering, som vil være den
almindelige vurdering pr. 1. januar 2020.
Forslaget om at udskyde vurderingsterminen fra den 1.
januar til den 1. marts 2021 skønnes med usikkerhed at
medføre et merprovenu efter tilbageløb på et tocifret milli‐
onbeløb.
Forslaget vil isoleret set medføre en forsinkelse af it-ud‐
viklingen af det nye ejendomsvurderingssystem og merud‐
L 107 - 2020-21 - Bilag 13: Betænkning afgivet den 16. december 2020
2307530_0004.png
4
gifter til it-udvikling og de løbende driftsopgaver i Skatte‐
forvaltningen. På det foreliggende grundlag og med betyde‐
lig usikkerhed skønnes forsinkelsen isoleret set at medføre
merudgifter på op til et stort tocifret millionbeløb.
De samlede udviklingsomkostninger forbundet med det
nye vurderingssystem er under konsolidering, og der vil
blive gennemført en ekstern trykprøvning af programmets
leverancer, tidsplaner og økonomiske rammer. De samlede
udviklingsomkostninger vil indgå i et aktstykke, der vil bli‐
ve forelagt Folketingets Finansudvalg, når der foreligger et
konsolideret skøn.
Til nr. 6
Efter ejendomsværdiskattelovens § 4 a, stk. 5, følger det,
at anvender den skattepligtige et andet indkomstår end ka‐
lenderåret (forskudt indkomstår), er det den ejendomsværdi,
der er ansat pr. 1. januar i det kalenderår, som det forskudte
indkomstår træder i stedet for, der bruges som ejendomsvær‐
dien pr. 1. januar i indkomståret, jf. § 4 a, stk. 1-4, og
den ejendomsværdi, der er ansat pr. 1. januar i kalenderåret
forud for dette kalenderår, der bruges som ejendomsværdien
pr. 1. januar i året før indkomståret. Hvis vurderingerne
er foretaget efter ejendomsvurderingslovens §§ 87 eller 88,
anvendes i stedet terminen pr. 1. oktober.
Det foreslås, at henvisningen fire steder i § 4 a, stk. 5,
ændres fra »§§ 87 og 88« til: »§ 81, stk. 7, og §§ 87 og 88«.
Forslaget skal ses i sammenhæng med ændringsforslag
nr. 5, hvorefter det foreslås, at vurderingsterminen i 2021
ændres fra den 1. januar til den 1. marts.
Efter ejendomsværdiskattelovens § 4 a, stk. 7, 1. pkt.,
skal Skatteforvaltningen fastsætte foreløbige værdier, når
det er muligt, som danner grundlag for en forskudsopkræv‐
ning af ejendomsværdiskat frem til det tidspunkt, hvor den
nye vurdering udsendes.
De foreløbige værdier fastsættes efter 2. pkt. ud fra for‐
holdene på og prisniveauet for ejendommen pr. 1. januar i
vurderingsåret. Ved fastsættelsen af de foreløbige værdier
tages der udgangspunkt i de data, Skatteforvaltningen er i
besiddelse af på tidspunktet for værdifastsættelsen.
Det foreslås, at der i § 4 a, stk. 7, 2. pkt., indsættes en
henvisning til det foreslåede § 16, stk. 3.
Forslaget skal ses i sammenhæng med ændringsforslag
nr. 5, hvorefter det foreslås, at vurderingsterminen i 2021
ændres fra den 1. januar til den 1. marts.
Ejendomsvurderingslovens § 16 indeholder undtagelses‐
regler til reglerne om fastsættelse af beskatningsgrundlaget
for ejendomsværdiskatten i enkelte indkomstår.
Efter ejendomsvurderingslovens § 5, stk. 1, skal alminde‐
lige vurderinger foretages pr. 1. januar i vurderingsåret. Des‐
uden fremgår det af § 5, stk. 3, at ejendomme vurderes på
grundlag af ejendommenes størrelse og forholdene i øvrigt
på vurderingstidspunktet.
Af bemærkningerne til § 5, stk. 3, jf. lovforslag nr. L
211 som fremsat, folketingsåret 2016-17, fremgår det, at
ejendommene skal vurderes sådan, som de fremtræder på
vurderingstidspunktet, dvs. pr. 1. september (nu pr. 1. janu‐
ar) i vurderingsåret, og efter prisforholdene på dette tids‐
punkt. Det er ejendommens faktiske, fysiske fremtræden og
forholdene på vurderingstidspunktet i øvrigt, der er afgøren‐
de. Dette gælder også i tilfælde, hvor der måtte være uover‐
ensstemmelse mellem det, der er registreret i et offentligt
register, og den faktiske ejendom.
Det forhold, at en ejendom ændres efter den 1. januar i
vurderingsåret, eller at der sker væsentlige prisændringer, er
uden betydning for vurderingen. Det er altid ejendommen,
som den forefindes pr. 1. januar i vurderingsåret, der skal
vurderes.
Med ændringsforslag nr. 5 foreslås det at ændre vurde‐
ringsterminen i 2021 fra pr. 1. januar til pr. 1. marts.
Som en konsekvens heraf vil ændringer på ejendomme
omfattet af ejendomsværdiskatteloven, hvor der er sket om-
eller tilbygning, nybygning m.v. fra og med den 2. januar
2021 til og med den 1. marts 2021, blive medtaget ved
vurderingen i 2021.
Det foreslås, at der i ejendomsværdiskattelovens § 16
indsættes et nyt stk. 3, hvorefter det foreløbige beskatnings‐
grundlag efter § 4 a, stk. 7, vil skulle fastsættes med ud‐
gangspunkt i forholdene på og prisniveauet for ejendommen
pr. 1. marts, når det førstkommende vurderingsår efter æn‐
dringen er 2021.
Hermed sikres det, at de foreløbige beskatningsgrundlag
for 2021 fastsættes i overensstemmelse med den foreslåede
ændring af vurderingsterminen, jf. ændringsforslag nr. 5,
hvormed det foreløbige beskatningsgrundlag for 2021 vil
skulle ansættes på baggrund af ejendommens forhold pr. 1.
marts 2021.
De foreslåede ændringer i ejendomsværdiskatteloven er
alle konsekvensændringer som følge af forslaget om æn‐
dring af vurderingsterminen i 2021, jf. ændringsforslag nr. 5.
Til nr. 7
Ændringsforslaget er en konsekvensændring som følge af
ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 20. november 2020 og var
til 1. behandling den 26. november 2020. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og Skatteministeriet sendte den 19. novem‐
ber 2020 dette udkast til udvalget, jf. SAU alm. del –
bilag 52. Den 20. november 2020 sendte skatteministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 11 bilag på lovfor‐
slaget.
L 107 - 2020-21 - Bilag 13: Betænkning afgivet den 16. december 2020
2307530_0005.png
5
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 5 skriftlige
henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 2 deputa‐
tioner, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 18 spørgsmål
til skatteministeren til skriftlig besvarelse. Skatteministeren
har besvaret spørgsmål nr. 1-14. Der udestår svar på spørgs‐
mål nr. 15-18, som udvalget forventer besvaret inden 2.
behandling af lovforslaget.
Birgitte Vind (S) Bjørn Brandenborg (S)
fmd.
Jens Joel (S) Jeppe Bruus (S) Jesper Petersen (S) Kasper Sand Kjær (S)
Malte Larsen (S) Thomas Jensen (S) Troels Ravn (S) Kathrine Olldag (RV) Katrine Robsøe (RV) Carl Valentin (SF)
Theresa Berg Andersen (SF) Rasmus Nordqvist (SF) Rune Lund (EL) Victoria Velasquez (EL) Louise Schack Elholm (V)
Anne Honoré Østergaard (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Kim Valentin (V)
nfmd.
Morten Dahlin (V) Dennis Flydtkjær (DF) Hans Kristian Skibby (DF) René Christensen (DF) Rasmus Jarlov (KF)
Mona Juul (KF) Ole Birk Olesen (LA) Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG)
Nye Borgerlige, Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
48
42
16
16
15
13
12
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
5