Beskæftigelsesudvalget 2020-21
L 105
Offentligt
2302782_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Jette Gottlieb (EL)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2020 - 2357
10. december 2020
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 8. december 2020 stillet følgende spørgsmål
nr. 9 (L 105), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jette
Gottlieb (EL).
Spørgsmål nr. 9:
”Vil
ministeren redegøre for, om der i beregningen af den finanspolitiske effekt af
sammenhængen mellem stigende pensionsalder og faktisk (skønnet) senere tilbage-
trækning er taget højde for ændringer i arbejdstiden? Ministeren bedes i svaret be-
lyse betydningen af arbejdstidsændringer - dvs. omregning af deltids- til fuldtidsbe-
skæftigede - for opgørelsen af tilbagetrækningsalderen og dermed den skønnede fi-
nanspolitiske effekt.”
Svar:
Jeg har indhentet bidrag fra Finansministeriet, der oplyser følgende:
”Den
gennemsnitlige tilbagetrækningsalder er med den anvendte metode som be-
skrevet i
Finansredegørelse 2014
beregnet til aktuelt at ligge over folkepensionsal-
deren. Det afspejler, at et betydeligt antal fortsætter med at arbejde nogle år efter de
har passeret folkepensionsalderen, herunder personer, der arbejder et antal timer
ved siden af modtagelse af folkepension.
I fremskrivningen stiger tilbagetrækningsalderen dog langsommere end folkepensi-
onsalderen, hvorved den på sigt ligger lidt under folkepensionsalderen,
jf. figur 1.
Hvis beregningen arbejdstidskorrigeres, er den beregnede tilbagetrækningsalder la-
vere, hvilket afspejler, at den gennemsnitlige præsterede arbejdstid i en årgang af-
tager hurtigere med alderen end erhvervsfrekvensen.
Til beregningen er der taget afsæt i Finansministeriets seneste mellemfristede frem-
skrivning
DK2025 - en grøn, retfærdig og ansvarlig genopretning af Danmark (au-
gust 2020),
og inkluderer derfor ikke virkningerne af
Aftale om en ny ret til tidlig
pension (oktober 2020).
I Finansministeriets mellemfristede fremskrivninger, herunder beregningen af den
finanspolitiske holdbarhed, beregnes bl.a. skatteprovenu af lønindkomst på bag-
grund af det samlede antal præsterede timer. Med afsæt i den skønnede demogra-
fisk og socioøkonomisk fordelte arbejdstid, tages der således højde for ændringer i
L 105 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm., om der i beregningen af den finanspolitiske effekt af sammenhængen mellem stigende pensionsalder og faktisk (skønnet) senere tilbagetrækning er taget højde for ændringer i arbejdstiden, til beskæftigelsesministeren
2302782_0002.png
arbejdstiden givet den demografiske og socioøkonomiske sammensætning af be-
skæftigelsen.
Figur 1
Gennemsnitlig tilbagetrækningsalder, 1990-2080
År
76
74
72
70
68
66
64
62
60
58
1990
2000
Folkepensionsalder
Gennemsnitlig tilbagetrækningsalder
2010
2020
2030
2040
2050
2060
2070
År
76
74
72
70
68
66
64
62
60
58
2080
Efterlønsalder
Arbejdstidskorrigeret gennemsnitlig tilbagetrækningsalder
Anm.: Den gennemsnitlige tilbagetrækningsalder er fremskrevet fra og med 2019.
Kilde:
DK2025
en grøn, retfærdig og ansvarlig genopretning af dansk økonomi,
august 2020, Danmarks Statistik og egne
beregninger
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
2