Beskæftigelsesudvalget 2020-21
L 105
Offentligt
2308414_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Jette Gottlieb (EL)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2020 - 2357
[indsæt dato]
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 15. december 2020 stillet følgende spørgsmål
nr. 17 (L 105), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jette
Gottlieb (EL).
Spørgsmål nr. 17:
”Vil
ministeren i forlængelse af svaret på spørgsmål nr. 11 oplyse den isolerede ef-
fekt af selvpensionering på den finanspolitiske virkning af højere pensionsalder?
Effekten bedes endvidere sat i forhold til en situation, hvor personen i stedet (a)
overgår til førtidspension, (b) fortsætter på arbejdsmarkedet med de gennemsnitlige
demografiske og socioøkonomiske arbejdstider og indtjening mv., (c) overgår til
folkepension.”
Svar:
Jeg har indhentet bidrag fra Finansministeriet, der oplyser følgende:
”Den
oplyste effekt på den finanspolitiske holdbarhed af indekseringen af pensionsal-
deren i spørgsmål 5 (L105) omfatter nettoeffekten på de offentlige finanser af indekse-
ring af pensionsalderen til 69 år i 2035 og efterlønsalderen til 66 år i 2032. Effekten
omfatter således nettoeffekten på beskæftigelsen, grupper i og uden for arbejdsstyrken,
herunder selvpensionering, og afledte konsekvenser heraf for udviklingen i de offent-
lige indtægter fx ændrede skatteindtægter af indbetalinger og udbetalinger af private
pensioner, overførselsudgifter mv.
Der foreligger ikke en beregning af det isolerede bidrag på de offentlige finanser fra
selvpensionering. Ligeledes foreligger ikke beregninger af, hvordan den finanspoliti-
ske holdbarhed påvirkes såfremt spørgers forudsætninger for a), b) og c) lægges til
grund. Det bemærkes i relation hertil, at der i beregningerne af virkningen af forhøjel-
serne af pensionsalderen tages højde for konsekvenser på og uden for arbejdsstyrken.
Det vil sige, at det er lagt til grund, at når folkepensionsalderen forhøjes, vil de perso-
ner, der alternativt havde været på folkepension, i stedet være i beskæftigelse, selvpen-
sion, førtidspension, efterløn, eller øvrige offentlig indkomstoverførsler.
Der henvises til
svar på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 3 (L 105) af 8. decem-
ber 2020, svar på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 4 (L 105) af 8. december
2020
og
svar på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 9 (L 105) af 8. december
2020,
hvor de afledte virkninger på grupper i og uden for arbejdstyrken mv. fremgår i
L 105 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 17: Spm. om at oplyse den isolerede effekt af selvpensionering på den finanspolitiske virkning af højere pensionsalder, til beskæftigelsesministeren
et forløb, hvor folkepensionsalderen forhøjes til 69 år i 2035 og efterlønsalderen til 66
år i 2032.”
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
2