Til lovforslag nr.
L 105
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 15. december 2020
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om social pension og lov om afgift af
bidraget til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring og af arbejdsulykkeserstatninger
m.v.
(Regulering af folkepensionsalderen og ændring af revisionsbestemmelse og konsekvensændring af arbejdsskadeafgiften)
[af beskæftigelsesministeren (Peter Hummelgaard)]
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har stillet 1 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, DF, RV, KF, LA og ALT) ind‐
stiller lovforslaget til
vedtagelse
med det stillede ændrings‐
forslag.
Et
mindretal
i udvalget (EL og SF) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for
det stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (NB) vil ved 3. behand‐
ling redegøre for sin stilling til lovforslaget. Mindretallet vil
stemme for det stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin‐
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget mener, at det er et sundt
princip, at når danskerne lever længere, og når de lever
længere med et godt helbred, følger tilbagetrækningsalderen
også med. Danskernes stigende levetid skal med andre ord
føre til flere aktive år på arbejdsmarkedet.
V noterer sig, at det er på grund af kloge og nødvendige
reformer, som V har stået bag, at vi i de kommende år
har råd til at investere i f.eks. vores fælles velfærd og den
grønne omstilling. Således bidrager velfærdsaftalen fra 2006
og Aftale om senere tilbagetrækning fra 2011 ifølge en ana‐
lyse fra Finansministeriet fra 2018 til en øget beskæftigelse
svarende til ca. 165.000 i år 2025 og et markant bidrag til
bnp. Reformerne gør Danmark rigere, og uden de reformer
ville den demografiske udvikling have medført et markant
pres på de offentlige finanser.
Derfor støtter V indekseringen af tilbagetrækningsalde‐
ren. For det er en forudsætning for, at vi har råd til at
investere i vores fælles velfærd. Hvis vi ikke lod tilbage‐
trækningsalderen følge med en stigende levealder, ville Dan‐
mark mangle penge til at prioritere vores fælles velfærd eller
den grønne omstilling. Faktisk ville Danmark komme til
at mangle omkring 50 mia. kr. på sigt, hvis ikke tilbagetræ‐
kningsalderen justeredes yderligere.
Uden levetidsindekseringen ville der derfor skulle træf‐
fes et valg mellem at spare på den fælles velfærd og den
grønne omstilling eller at sætte skatterne markant i vejret –
ud over de milliardstore skattestigninger som den socialde‐
mokratiske regering allerede har gennemført med resten af
venstrefløjen. Ingen af de ting ønsker V. For V vil investere
i vores fælles velfærd og den grønne omstilling. Og V vil
gøre det uden at hæve skatterne og afgifterne og gøre det
dyrere at være dansker og drive virksomhed i Danmark.
Samtidig er det afgørende for V at sikre, at dem, der
ikke kan arbejde, har gode muligheder for at trække sig fra
arbejdsmarkedet før tid. Derfor har V stået i spidsen for at
indføre seniorpensionsordningen til nedslidte danskere. Og
V har sagt, at vi er klar til at forbedre seniorpensionsordnin‐
gen allerede fra den 1. januar 2021, så flere danskere får
mulighed for at trække sig fra arbejdsmarkedet.
AX025466