Beskæftigelsesudvalget 2020-21
L 105 Bilag 8
Offentligt
2307027_0001.png
Til lovforslag nr.
L 105
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 15. december 2020
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om social pension og lov om afgift af
bidraget til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring og af arbejdsulykkeserstatninger
m.v.
(Regulering af folkepensionsalderen og ændring af revisionsbestemmelse og konsekvensændring af arbejdsskadeafgiften)
[af beskæftigelsesministeren (Peter Hummelgaard)]
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har stillet 1 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, DF, RV, KF, LA og ALT) ind‐
stiller lovforslaget til
vedtagelse
med det stillede ændrings‐
forslag.
Et
mindretal
i udvalget (EL og SF) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for
det stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (NB) vil ved 3. behand‐
ling redegøre for sin stilling til lovforslaget. Mindretallet vil
stemme for det stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin‐
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget mener, at det er et sundt
princip, at når danskerne lever længere, og når de lever
længere med et godt helbred, følger tilbagetrækningsalderen
også med. Danskernes stigende levetid skal med andre ord
føre til flere aktive år på arbejdsmarkedet.
V noterer sig, at det er på grund af kloge og nødvendige
reformer, som V har stået bag, at vi i de kommende år
har råd til at investere i f.eks. vores fælles velfærd og den
grønne omstilling. Således bidrager velfærdsaftalen fra 2006
og Aftale om senere tilbagetrækning fra 2011 ifølge en ana‐
lyse fra Finansministeriet fra 2018 til en øget beskæftigelse
svarende til ca. 165.000 i år 2025 og et markant bidrag til
bnp. Reformerne gør Danmark rigere, og uden de reformer
ville den demografiske udvikling have medført et markant
pres på de offentlige finanser.
Derfor støtter V indekseringen af tilbagetrækningsalde‐
ren. For det er en forudsætning for, at vi har råd til at
investere i vores fælles velfærd. Hvis vi ikke lod tilbage‐
trækningsalderen følge med en stigende levealder, ville Dan‐
mark mangle penge til at prioritere vores fælles velfærd eller
den grønne omstilling. Faktisk ville Danmark komme til
at mangle omkring 50 mia. kr. på sigt, hvis ikke tilbagetræ‐
kningsalderen justeredes yderligere.
Uden levetidsindekseringen ville der derfor skulle træf‐
fes et valg mellem at spare på den fælles velfærd og den
grønne omstilling eller at sætte skatterne markant i vejret –
ud over de milliardstore skattestigninger som den socialde‐
mokratiske regering allerede har gennemført med resten af
venstrefløjen. Ingen af de ting ønsker V. For V vil investere
i vores fælles velfærd og den grønne omstilling. Og V vil
gøre det uden at hæve skatterne og afgifterne og gøre det
dyrere at være dansker og drive virksomhed i Danmark.
Samtidig er det afgørende for V at sikre, at dem, der
ikke kan arbejde, har gode muligheder for at trække sig fra
arbejdsmarkedet før tid. Derfor har V stået i spidsen for at
indføre seniorpensionsordningen til nedslidte danskere. Og
V har sagt, at vi er klar til at forbedre seniorpensionsordnin‐
gen allerede fra den 1. januar 2021, så flere danskere får
mulighed for at trække sig fra arbejdsmarkedet.
AX025466
L 105 - 2020-21 - Bilag 8: Betænkning afgivet den 15. december 2020
2307027_0002.png
2
V er glad for, at der er nedsat en pensionskommission,
som skal se på, hvordan vi indretter vores pensionssystem
endnu bedre i fremtiden. Kommissionen skal bl.a. se på
virkningerne af en lempeligere levetidsindeksering, så folke‐
pensionsalderen stiger i et langsommere tempo for årgange,
som går på pension fra 2040. Vi skal have undersøgt, hvor‐
dan vi skaber et pensionssystem til fremtidens Danmark.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget er modstandere
af at forhøje folkepensionsalderen fra 68 år til 69 år i
2035. Der er brug for en bedre folkepension, ikke en ringe‐
re. I forvejen er 68 år en meget høj pensionsalder. Hundred‐
tusindvis af lønmodtagere er nedslidte, inden de når 68 år,
og har derfor ringe muligheder for at arbejde videre.
Lønmodtagere med mindre belastende arbejdsfunktioner
har bedre forudsætninger for at forlænge arbejdslivet, og gør
det allerede i stor stil. De sidste 10 år er antallet af personer
i arbejde over folkepensionsalderen steget markant. Forrin‐
gelsen af folkepensionen er selvfølgelig heller ikke noget
problem for direktøren eller virksomhedsejeren eller andre,
som har en tilstrækkelig stor formue eller pension til at kun‐
ne trække sig tilbage, når det passer dem. Den lovbestemte
forhøjelse af pensionsalderen er med andre ord hamrende
socialt skæv.
Samtidig er den forhøjede pensionsalder blevet et fata‐
morgana i den økonomiske politik. Siden 2006 har partierne
bag velfærdsforliget bildt befolkningen ind, at forhøjelser af
pensionsalderen skulle skaffe penge til bedre velfærd. Ud
over det faktum, at partierne de facto har brugt råderummet
på at give skattelettelser, så hviler idéen om, at der er stor
finanspolitisk effekt af højere pensionsalder, også på et tyndt
grundlag.
I udvalgsbehandlingen af lovforslaget har Enhedslisten
stillet ti spørgsmål til grundlaget for det økonomiske skøn
over lovforslagets finanspolitiske effekt. Det fremgår af sva‐
rene, at lovforslaget vil øge arbejdsudbuddet med 28.000
fuldtidspersoner og styrke de offentlige finanser med 9 mia.
kr. varigt. Dette skøn hviler imidlertid på en række stærkt
usikre forudsætninger. For det første, at beskæftigelsesgra‐
den vil stige for årgange af lønmodtagere mellem 68 og 69
år. Det forventes, at 48 pct. af de pågældende lønmodtagere
vil forlade arbejdsmarkedet, hvis forhøjelsen gennemføres,
mens 70 pct. af en årgang vil være gået fra, hvis pensionsal‐
deren forbliver 68 år.
Regeringen regner ikke bare med, at flere vil blive på
arbejdsmarkedet, men også med, at de vil arbejde gennem‐
snitligt mere end dem, der fortsætter på arbejdsmarkedet i
dag. Dette er som sagt blot et skøn. Men det er aldeles uklart
ud fra de givne svar, hvilke empiriske erfaringer der skulle
kunne begrunde et sådant skøn.
Derudover viser svarene en række andre større usikker‐
heder. Særlig stor usikkerhed knytter sig til den skønnede
afgang fra arbejdsmarkedet og fordelingen på sociale ydel‐
ser og selvpensionering. For eksempel skønnes det, at 7
pct. af en årgang vil være overgået til selvpension med
den forhøjede pensionsalder. Grundlaget for dette skøn er
baseret på tidligere erfaringer med forhøjet pensionsalder i
Danmark, men også dette grundlag er uklart. Betydningen
for de offentlige finanser må antages at være vidtrækkende,
og selv om det er en anerkendelse af, at mange tusinde løn‐
modtagere ikke vil kunne holde til at arbejde mere, afspejler
det også en finanspolitisk optimisme. For hvis selvpensioni‐
sterne i stedet overgår til andre offentlige ydelser, som f.eks
førtidspension, vil det formentlig ændre den finanspolitiske
virkning af højere pensionsalder markant.
EL kan på den baggrund ikke støtte lovforslaget.
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget påpeger,
at SF ikke er en del af velfærdsaftalen fra 2006, men at
en række af præmisserne for velfærdsaftalen er ændret, for
eksempel med udfasningen af efterlønnen. SF konstaterer
dertil, at en række lønmodtagerorganisationer i deres hø‐
ringssvar udtaler sig imod lovforslaget og anfører, at deres
medlemmer ikke vil kunne holde til den stigende folkepen‐
sionsalder. SF understreger, at det er veldokumenteret, at
en højere pensionsalder til alle ikke rammer alle på samme
måde eller rammer lige hårdt. Der er stor forskel på, om det
er social- og sundhedsassistenten eller akademikeren, der
får frataget retten til folkepension et eller flere år. Der er
således ulighed i levetiden, og uligheden stiger, i takt med at
pensionsalderen forhøjes. SF henviser til, at en analyse fra
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd fra 2019 viser, at der for
en ufaglært 30-årig mand og en 30-årig mandlig akademiker
er 7,6 års forskel i levetid, og uligheden er stigende.
SF kan ikke støtte lovforslaget.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til bilag 1
1)
Bilaget affattes som bilag 1 til denne betænkning.
[Nyaffattelse af bilag som følge af korrektion af noter og
tabeller samt præciseringer af lovteknisk karakter]
Bemærkninger
Til nr. 1
Efter § 3, stk. 1, nr. 2, i lov om afgift af bidraget til
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring og af arbejdsulykkeser‐
statninger m.v. (herefter arbejdsskadeafgiftsloven), jf. lovbe‐
kendtgørelse nr. 374 af 30. marts 2020, udgør arbejdsska‐
deafgiften 12 pct. af de erstatninger og godtgørelser m.v.,
som er tilkendt af Arbejdsmarkedets Erhvervssikring som
følge af en arbejdsulykke, herunder hensættelser til dækning
af fremtidige løbende erstatninger for tab af erhvervsevne
og erstatninger for tab af forsørger. Hensættelserne opgøres
ved hjælp af en række hensættelsesfaktorer, som fremgår
af lovens bilag 1. Hensættelsesfaktorerne er afhængige af
folkepensionsalderen.
I lovforslagets § 2, nr. 1, foreslås det at nyaffatte bilag 1
til arbejdsskadeafgiftsloven, så der tages højde for forhøjel‐
L 105 - 2020-21 - Bilag 8: Betænkning afgivet den 15. december 2020
2307027_0003.png
3
sen af folkepensionsalderen til 69 år, jf. lovforslagets § 1, nr.
1.
Det foreslås, at lovforslagets bilag 1 nyaffattes.
Konkret medfører nyaffattelsen, at der i 16. afsnit i den
indledende tekst i bilaget og i de indledende tekster til tabel
11-14 efter »lovbekendtgørelse nr. 376 af 31. marts 2020«
indsættes: »med senere ændringer«.
Der er tale om en lovteknisk præcisering.
Desuden medfører nyaffattelsen, at den nummerering af
note 1 og 2 til tabel 11 og 12, som fejlagtigt er indsat,
udgår. Endvidere præciseres henvisningerne i noterne, såle‐
des at der ikke alene henvises til lovtitler, men også til lov‐
bekendtgørelsen med senere ændringer for de pågældende
love.
Der er tale om en korrektion og præcisering af lovteknisk
karakter.
Endvidere medfører nyaffattelsen konkret, at der tilføjes
en afsluttende hensættelsesfaktor i tabel 1-6 (for aldre 2 år
før folkepensionsalder og derover) og tabel 7-10 (for aldre
65 år og derover samt 67 år og derover).
Begrundelsen for at tilføje en afsluttende hensættelses‐
faktor i tabel 1-6 er, at disse hensættelsesfaktorer kan blive
nødvendige, hvis Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings (AES)
praksis for tilkendelse af erstatning for tab af erhvervsevne,
når tilskadekomne er mindre end 2 år fra folkepensionsalde‐
ren, ændres af Ankestyrelsen. Det vurderes, at der fremover
er en risiko for, at Ankestyrelsen i visse tilfælde (midlertidi‐
ge afgørelser) vil ændre AES’ praksis fra at tilkende kapita‐
lerstatninger til at tilkende løbende erstatninger til tilskade‐
komne, der er mindre end 2 år fra folkepensionsalderen. I
givet fald vil der være behov for hensættelsesfaktorer for
tilskadekomne, der er mindre end 2 år fra folkepensionsal‐
deren.
Begrundelsen for at tilføje en afsluttende hensættelses‐
faktor i tabel 7-10 er, at disse hensættelsesfaktorer opgør
værdien af afløsningsbeløbet på 4 års og 2 års erstatning, når
der ved afgørelse om tab af erhvervsevne alene tilkendes et
afløsningsbeløb i erstatning. Dette afløsningsbeløb er ikke
nævnt i § 3, stk. 1, nr. 2, i arbejdsskadeafgiftsloven. Ved at
tilføje en afsluttende hensættelsesfaktor på 4,000 for 65-åri‐
ge og derover i tabel 7 og 8 og en afsluttende hensættelses‐
faktor på 2,000 for 67-årige og derover i tabel 9 og 10 kan
der støttes ret på, at afløsningsbeløbet skal indgå i afgifts‐
grundlaget efter arbejdsskadeafgiftsloven, når afløsningsbe‐
løbet alene tilkendes i erstatning for tab af erhvervsevne,
dvs. hvor der hverken tilkendes løbende erstatning eller ka‐
pitalerstatning for tab af erhvervsevne.
Der er således tale om tilføjelse af en afsluttende hensæt‐
telsesfaktor i tabel 1-10.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 18. november 2020 og var
til 1. behandling den 1. december 2020. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Beskæftigelses‐
udvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og beskæftigelsesministeren sendte den 26.
juni 2020 dette udkast til udvalget, jf. BEU alm. del – bilag
306 (folketingsåret 2019-20). Den 18. november 2020 send‐
te beskæftigelsesministeren høringssvarene og et høringsno‐
tat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag på lovforsla‐
get.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 2 skriftlige
henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 2 deputa‐
tioner, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 12 spørgsmål
til beskæftigelsesministeren til skriftlig besvarelse, som mi‐
nisteren har besvaret.
Bjørn Brandenborg (S) Bjarne Laustsen (S)
fmd.
Jan Johansen (S) Jens Joel (S) Jeppe Bruus (S) Kasper Sand Kjær (S)
Henrik Møller (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Samira Nawa (RV) Kathrine Olldag (RV) Karsten Hønge (SF)
Halime Oguz (SF) Jette Gottlieb (EL) Victoria Velasquez (EL) Christian Juhl (EL) Torsten Gejl (ALT) Hans Andersen (V)
Anne Honoré Østergaard (V) Carsten Kissmeyer (V) Morten Dahlin (V)
nfmd.
Anni Matthiesen (V) Ulla Tørnæs (V)
Bent Bøgsted (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Naser Khader (KF) Birgitte Bergman (KF)
Lars Boje Mathiesen (NB) Alex Vanopslagh (LA)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
L 105 - 2020-21 - Bilag 8: Betænkning afgivet den 15. december 2020
2307027_0004.png
4
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
48
42
16
16
15
13
12
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
5
L 105 - 2020-21 - Bilag 8: Betænkning afgivet den 15. december 2020
2307027_0005.png
5
Bilag 1
Hensættelsesfaktorer, der anvendes af Arbejdsmarkedets Erhvervssikring til opgørelse af værdien af de
løbende erstatninger med henblik på opgørelse af beregningsgrundlaget for opkrævning af arbejdsskade‐
afgiften efter lovens § 3, stk. 1, nr. 2.
Hensættelsesfaktorerne er opgjort for en ydelse på 1 kr. årligt, der udbetales i tilkendelsesperioden med
1/12 forud hver måned.
Hensættelsesfaktorerne er opgjort med en grundlagsrente på 2,00 pct. og med en dødelighed som fastsat i
det aktuarmæssige beregningsgrundlag G82.
Hensættelsesfaktorerne i tabel 1-6 anvendes ved opgørelsen af værdien af løbende erstatning til tilskade‐
komne, der modtager erstatning for tab af erhvervsevne efter lov om arbejdsskadesikring, jf. lovbekendt‐
gørelse nr. 376 af 31. marts 2020 med senere ændringer.
Tabel 1 anvendes ved opgørelsen af værdien af den løbende erstatning til mænd, når erstatningen er
tilkendt indtil det fyldte 69. år.
Tabel 2 anvendes ved opgørelsen af værdien af den løbende erstatning til kvinder, når erstatningen er
tilkendt indtil det fyldte 69. år.
Tabel 3 anvendes ved opgørelsen af værdien af den løbende erstatning til mænd, når erstatningen er
tilkendt indtil det fyldte 68. år.
Tabel 4 anvendes ved opgørelsen af værdien af den løbende erstatning til kvinder, når erstatningen er
tilkendt indtil det fyldte 68. år.
Tabel 5 anvendes ved opgørelsen af værdien af den løbende erstatning til mænd, når erstatningen er
tilkendt indtil det fyldte 67. år.
Tabel 6 anvendes ved opgørelsen af værdien af den løbende erstatning til kvinder, når erstatningen er
tilkendt indtil det fyldte 67. år.
Hensættelsesfaktorerne i tabel 7-10 anvendes ved opgørelsen af værdien af løbende erstatning til tilskade‐
komne, der modtager erstatning for tab af erhvervsevne efter lov om sikring mod følger af arbejdsskade,
jf. lovbekendtgørelse nr. 943 af 16. oktober 2000 med senere ændringer, og lov om arbejdsskadeforsik‐
ring, jf. lovbekendtgørelse nr. 450 af 25. juni 1987 med senere ændringer.
Tabel 7 anvendes ved opgørelsen af værdien af den løbende erstatning til mænd, når erstatningen er
tilkendt indtil det fyldte 65. år.
Tabel 8 anvendes ved opgørelsen af værdien af den løbende erstatning til kvinder, når erstatningen er
tilkendt indtil det fyldte 65. år.
L 105 - 2020-21 - Bilag 8: Betænkning afgivet den 15. december 2020
2307027_0006.png
6
Tabel 9 anvendes ved opgørelsen af værdien af den løbende erstatning til mænd, når erstatningen er
tilkendt indtil det fyldte 67. år.
Tabel 10 anvendes ved opgørelsen af værdien af den løbende erstatning til kvinder, når erstatningen er
tilkendt indtil det fyldte 67. år.
Hensættelsesfaktorerne i tabel 11-14 anvendes ved opgørelsen af værdien af løbende erstatning til efter‐
ladte, der modtager erstatning for tab af forsørger efter lov om arbejdsskadesikring, jf. lovbekendtgørelse
nr. 376 af 31. marts 2020 med senere ændringer, lov om sikring mod følger af arbejdsskade, jf. lovbe‐
kendtgørelse nr. 943 af 16. oktober 2000 med senere ændringer, og lov om arbejdsskadeforsikring, jf.
lovbekendtgørelse nr. 450 af 25. juni 1987 med senere ændringer.
Tabel 11 anvendes ved opgørelsen af værdien af den løbende erstatning til mænd (ægtefælle/samlever).
Tabel 12 anvendes ved opgørelsen af værdien af den løbende erstatning til kvinder (ægtefælle/samlever).
Tabel 13 anvendes ved opgørelsen af værdien af den løbende erstatning til mænd (børn).
Tabel 14 anvendes ved opgørelsen af værdien af den løbende erstatning til kvinder (børn).
Tabel 1
Erstatning for tab af erhvervsevne tilkendt til det fyldte 69. år efter lov om arbejdsskadesikring, jf.
lovbekendtgørelse nr. 376 af 31. marts 2020 med senere ændringer.
Mænd
Fyldt alder
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
Hensættelse i kr. Fyldt alder
34,57637
34,27838
33,97539
33,66640
33,35041
33,02942
32,70243
32,36844
32,02945
31,68246
31,33047
30,97048
30,60549
30,23250
29,85251
29,46652
29,07353
28,67354
Hensættelse i kr.
21,783
21,262
20,734
20,198
19,653
19,101
18,541
17,973
17,397
16,813
16,221
15,620
15,011
14,393
13,766
13,131
12,486
11,831
L 105 - 2020-21 - Bilag 8: Betænkning afgivet den 15. december 2020
2307027_0007.png
7
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
Tabel 2
28,26555
27,85156
27,42957
27,00058
26,56359
26,11960
25,66861
25,20962
24,74363
24,26964
23,78765
23,29766
22,80067
22,295og derover
11,166
10,490
9,803
9,103
8,390
7,663
6,919
6,158
5,378
4,575
3,747
2,890
2,000
Erstatning for tab af erhvervsevne tilkendt til det fyldte 69. år efter lov om arbejdsskadesikring, jf.
lovbekendtgørelse nr. 376 af 31. marts 2020 med senere ændringer.
Kvinder
Fyldt alder
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
Hensættelse i kr. Fyldt alder
34,93637
34,64538
34,34839
34,04440
33,73641
33,42142
33,09943
32,77244
32,43845
32,09846
31,75247
31,39848
31,03849
30,67250
30,29851
29,91752
29,52953
29,13454
28,73255
28,32256
27,90557
27,48058
27,04859
26,60760
Hensættelse i kr.
22,282
21,759
21,228
20,688
20,139
19,582
19,015
18,440
17,855
17,260
16,657
16,044
15,421
14,788
14,145
13,491
12,827
12,151
11,464
10,765
10,053
9,328
8,589
7,834
L 105 - 2020-21 - Bilag 8: Betænkning afgivet den 15. december 2020
2307027_0008.png
8
29
30
31
32
33
34
35
36
Tabel 3
26,15961
25,70362
25,23963
24,76764
24,28765
23,79866
23,30167
22,796og derover
7,064
6,275
5,467
4,638
3,786
2,908
2,000
Erstatning for tab af erhvervsevne tilkendt til det fyldte 68. år efter lov om arbejdsskadesikring, jf.
lovbekendtgørelse nr. 376 af 31. marts 2020 med senere ændringer.
Mænd
Fyldt alder
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
og derover
Tabel 4
Erstatning for tab af erhvervsevne tilkendt til det fyldte 68. år efter lov om arbejdsskadesikring, jf.
lovbekendtgørelse nr. 376 af 31. marts 2020 med senere ændringer.
Kvinder
Fyldt alder
53
54
55
56
57
58
59
60
Hensættelse i kr.
Hensættelse i kr.
11,920
11,249
10,567
9,873
9,166
8,446
7,711
6,960
6,191
5,403
4,593
3,758
2,895
2,000
12,217
11,525
10,821
10,104
9,374
8,629
7,869
7,093
L 105 - 2020-21 - Bilag 8: Betænkning afgivet den 15. december 2020
2307027_0009.png
9
61
62
63
64
65
66
og derover
Tabel 5
6,299
5,485
4,651
3,794
2,911
2,000
Erstatning for tab af erhvervsevne tilkendt til det fyldte 67. år efter lov om arbejdsskadesikring, jf.
lovbekendtgørelse nr. 376 af 31. marts 2020 med senere ændringer.
Mænd
Fyldt alder
57
58
59
60
61
62
63
64
65
og derover
Tabel 6
Erstatning for tab af erhvervsevne tilkendt til det fyldte 67. år efter lov om arbejdsskadesikring, jf.
lovbekendtgørelse nr. 376 af 31. marts 2020 med senere ændringer.
Kvinder
Fyldt alder
57
58
59
60
61
62
63
64
65
og derover
Tabel 7
Hensættelse i kr.
Hensættelse i kr.
8,497
7,755
6,997
6,222
5,426
4,609
3,768
2,900
2,000
8,667
7,901
7,120
6,321
5,502
4,663
3,801
2,914
2,000
L 105 - 2020-21 - Bilag 8: Betænkning afgivet den 15. december 2020
2307027_0010.png
10
Erstatning for tab af erhvervsevne tilkendt til det fyldte 65. år efter lov om sikring mod følger af
arbejdsskade, jf. lovbekendtgørelse nr. 943 af 16. oktober 2000 med senere ændringer, og lov om
arbejdsskadeforsikring, jf. lovbekendtgørelse nr. 450 af 25. juni 1987 med senere ændringer.
Mænd
Fyldt alder
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
Tabel 8
Erstatning for tab af erhvervsevne tilkendt til det fyldte 65. år efter lov om sikring mod følger af
arbejdsskade, jf. lovbekendtgørelse nr. 943 af 16. oktober 2000 med senere ændringer, og lov om
arbejdsskadeforsikring, jf. lovbekendtgørelse nr. 450 af 25. juni 1987 med senere ændringer.
Kvinder
Fyldt alder
Hensættelse i kr.
Fyldt alder
Hensættelse i kr.
Hensættelse i kr. Fyldt alder
34,63436
34,33837
34,03538
33,72739
33,41440
33,09441
32,76842
32,43543
32,09744
31,75245
31,40146
31,04347
30,67948
30,30849
29,93050
29,54551
29,15452
28,75553
28,34954
27,93755
27,51756
27,08957
26,65558
26,21359
25,76360
25,30761
24,84262
24,37063
23,89164
23,40465
22,909og derover
Hensættelse i kr.
22,406
21,896
21,378
20,852
20,319
19,778
19,229
18,672
18,107
17,534
16,953
16,364
15,767
15,162
14,548
13,926
13,294
12,654
12,004
11,344
10,674
9,992
9,299
8,592
7,872
7,136
6,383
5,611
4,818
4,000
L 105 - 2020-21 - Bilag 8: Betænkning afgivet den 15. december 2020
2307027_0011.png
11
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
Tabel 9
34,98936
34,69937
34,40338
34,10139
33,79340
33,47941
33,15942
32,83343
32,50144
32,16245
31,81746
31,46547
31,10648
30,74149
30,36850
29,98951
29,60352
29,20953
28,80954
28,40055
27,98556
27,56257
27,13158
26,69259
26,24660
25,79261
25,33062
24,85963
24,38164
23,89465
23,399og derover
22,896
22,384
21,864
21,335
20,798
20,252
19,697
19,133
18,560
17,977
17,386
16,785
16,175
15,556
14,926
14,286
13,636
12,976
12,304
11,621
10,926
10,219
9,499
8,765
8,016
7,251
6,468
5,667
4,845
4,000
Erstatning for tab af erhvervsevne tilkendt til det fyldte 67. år efter lov om sikring mod følger af
arbejdsskade, jf. lovbekendtgørelse nr. 943 af 16. oktober 2000 med senere ændringer, og lov om
arbejdsskadeforsikring, jf. lovbekendtgørelse nr. 450 af 25. juni 1987 med senere ændringer.
Mænd
Fyldt alder
5
6
7
8
9
10
Hensættelse i kr. Fyldt alder
34,57637
34,27838
33,97539
33,66640
33,35041
33,02942
Hensættelse i kr.
21,783
21,262
20,734
20,198
19,653
19,101
L 105 - 2020-21 - Bilag 8: Betænkning afgivet den 15. december 2020
2307027_0012.png
12
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
Tabel 10
32,70243
32,36844
32,02945
31,68246
31,33047
30,97048
30,60549
30,23250
29,85251
29,46652
29,07353
28,67354
28,26555
27,85156
27,42957
27,00058
26,56359
26,11960
25,66861
25,20962
24,74363
24,26964
23,78765
23,29766
22,80067
22,295og derover
18,541
17,973
17,397
16,813
16,221
15,620
15,011
14,393
13,766
13,131
12,486
11,831
11,166
10,490
9,803
9,103
8,390
7,663
6,919
6,158
5,378
4,575
3,747
2,890
2,000
Erstatning for tab af erhvervsevne tilkendt til det fyldte 67. år efter lov om sikring mod følger af
arbejdsskade, jf. lovbekendtgørelse nr. 943 af 16. oktober 2000 med senere ændringer, og lov om
arbejdsskadeforsikring, jf. lovbekendtgørelse nr. 450 af 25. juni 1987 med senere ændringer.
Kvinder
Fyldt alder
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Hensættelse i kr. Fyldt alder
34,93637
34,64538
34,34839
34,04440
33,73641
33,42142
33,09943
32,77244
32,43845
32,09846
31,75247
Hensættelse i kr.
22,282
21,759
21,228
20,688
20,139
19,582
19,015
18,440
17,855
17,260
16,657
L 105 - 2020-21 - Bilag 8: Betænkning afgivet den 15. december 2020
2307027_0013.png
13
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
Tabel 11
31,39848
31,03849
30,67250
30,29851
29,91752
29,52953
29,13454
28,73255
28,32256
27,90557
27,48058
27,04859
26,60760
26,15961
25,70362
25,23963
24,76764
24,28765
23,79866
23,30167
22,796og derover
16,044
15,421
14,788
14,145
13,491
12,827
12,151
11,464
10,765
10,053
9,328
8,589
7,834
7,064
6,275
5,467
4,638
3,786
2,908
2,000
Erstatning for tab af forsørger tilkendt efter lov om arbejdsskadesikring, jf. lovbekendtgørelse nr. 376 af
31. marts 2020 med senere ændringer, lov om sikring mod følger af arbejdsskade, jf. lovbekendtgørelse
nr. 943 af 16. oktober 2000 med senere ændringer, og lov om arbejdsskadeforsikring, jf. lovbekendtgørel‐
se nr. 450 af 25. juni 1987 med senere ændringer.
Mænd. Hensættelse i kr.
Fyldt
Resterende erstatningsperiode, antal hele år
alder
1
2
3
4
5
6
7
18
0,991 1,961 2,911 3,842 4,754 5,647 6,521
19
0,991 1,961 2,911 3,842 4,753 5,646 6,520
20
0,991 1,961 2,911 3,841 4,753 5,645 6,519
21
0,991 1,961 2,911 3,841 4,752 5,644 6,518
22
0,991 1,961 2,911 3,841 4,752 5,644 6,517
23
0,990 1,960 2,910 3,840 4,751 5,643 6,515
24
0,990 1,960 2,910 3,840 4,750 5,642 6,514
25
0,990 1,960 2,910 3,839 4,750 5,640 6,512
26
0,990 1,960 2,910 3,839 4,749 5,639 6,511
27
0,990 1,960 2,909 3,838 4,748 5,638 6,509
28
0,990 1,960 2,909 3,838 4,747 5,637 6,507
29
0,990 1,960 2,909 3,837 4,746 5,635 6,505
30
0,990 1,960 2,908 3,836 4,745 5,633 6,502
8
7,377
7,376
7,375
7,373
7,372
7,370
7,368
7,366
7,364
7,361
7,359
7,356
7,353
9
8,215
8,214
8,212
8,210
8,208
8,206
8,204
8,201
8,198
8,195
8,192
8,188
8,184
10
9,036
9,034
9,032
9,030
9,027
9,024
9,021
9,018
9,015
9,011
9,006
9,002
8,996
L 105 - 2020-21 - Bilag 8: Betænkning afgivet den 15. december 2020
2307027_0014.png
14
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
0,990
0,990
0,990
0,990
0,990
0,990
0,990
0,990
0,990
0,990
0,989
0,989
0,989
0,989
0,989
0,989
0,989
0,988
0,988
0,988
0,988
0,987
0,987
0,987
0,986
0,986
0,986
0,985
0,985
0,984
0,983
0,983
0,982
0,981
0,980
0,979
0,978
0,977
1,959
1,959
1,959
1,959
1,958
1,958
1,958
1,957
1,957
1,957
1,956
1,956
1,955
1,955
1,954
1,953
1,952
1,952
1,951
1,950
1,949
1,947
1,946
1,945
1,943
1,942
1,940
1,938
1,936
1,933
1,931
1,928
1,925
1,922
1,918
1,914
1,910
2,908
2,907
2,907
2,906
2,905
2,905
2,904
2,903
2,902
2,901
2,900
2,899
2,898
2,897
2,895
2,894
2,892
2,890
2,888
2,885
2,883
2,880
2,877
2,874
2,871
2,867
2,863
2,858
2,853
2,848
2,842
2,835
2,828
2,821
2,813
2,804
3,836
3,835
3,834
3,833
3,832
3,830
3,829
3,828
3,826
3,824
3,822
3,820
3,818
3,816
3,813
3,810
3,807
3,803
3,799
3,795
3,791
3,786
3,780
3,775
3,768
3,761
3,754
3,746
3,737
3,727
3,716
3,705
3,692
3,679
3,664
4,743
4,742
4,741
4,739
4,737
4,735
4,733
4,731
4,728
4,725
4,722
4,719
4,715
4,711
4,707
4,702
4,697
4,692
4,686
4,679
4,672
4,664
4,656
4,646
4,636
4,625
4,614
4,601
4,586
4,571
4,555
4,537
4,517
4,496
5,631
5,629
5,627
5,625
5,622
5,619
5,616
5,613
5,609
5,605
5,600
5,595
5,590
5,584
5,578
5,571
5,564
5,556
5,547
5,537
5,527
5,515
5,503
5,490
5,475
5,459
5,442
5,423
5,402
5,380
5,356
5,330
5,302
6,500
6,497
6,494
6,491
6,487
6,483
6,479
6,474
6,469
6,463
6,457
6,450
6,443
6,435
6,426
6,417
6,406
6,395
6,383
6,370
6,355
6,340
6,322
6,304
6,284
6,262
6,238
6,212
6,184
6,154
6,121
6,085
7,349
7,345
7,341
7,337
7,332
7,327
7,321
7,314
7,308
7,300
7,292
7,283
7,273
7,263
7,251
7,239
7,225
7,210
7,194
7,176
7,157
7,137
7,114
7,089
7,063
7,034
7,003
6,969
6,932
6,892
6,849
8,179
8,174
8,169
8,163
8,157
8,150
8,143
8,135
8,126
8,116
8,106
8,094
8,082
8,068
8,053
8,037
8,020
8,001
7,980
7,957
7,933
7,906
7,877
7,846
7,812
7,775
7,735
7,692
7,645
7,595
8,991
8,985
8,978
8,971
8,963
8,954
8,945
8,935
8,924
8,912
8,898
8,884
8,868
8,851
8,833
8,813
8,791
8,767
8,741
8,713
8,682
8,649
8,613
8,574
8,531
8,486
8,436
8,382
8,324
Note. Hvis der efter lov om sikring mod følger af arbejdsskade, jf. lovbekendtgørelse nr. 943 af 16.
oktober 2000 med senere ændringer, eller lov om arbejdsskadeforsikring, jf. lovbekendtgørelse nr. 450
af 25. juni 1987 med senere ændringer, er tilkendt erstatning for tab af forsørger indtil det 65. år med
ret til afløsningsbeløb på 4 års erstatning, skal hensættelsesfaktorerne i tabel 7 benyttes i stedet for
hensættelsesfaktorerne i denne tabel.
L 105 - 2020-21 - Bilag 8: Betænkning afgivet den 15. december 2020
2307027_0015.png
15
Note. Hvis der efter lov om sikring mod følger af arbejdsskade, jf. lovbekendtgørelse nr. 943 af 16.
oktober 2000 med senere ændringer, eller lov om arbejdsskadeforsikring, jf. lovbekendtgørelse nr. 450
af 25. juni 1987 med senere ændringer, er tilkendt erstatning for tab af forsørger indtil det 67. år med
ret til afløsningsbeløb på 2 års erstatning, skal hensættelsesfaktorerne i tabel 9 benyttes i stedet for
hensættelsesfaktorerne i denne tabel.
Tabel 12
Erstatning for tab af forsørger tilkendt efter lov om arbejdsskadesikring, jf. lovbekendtgørelse nr. 376 af
31. marts 2020 med senere ændringer, lov om sikring mod følger af arbejdsskade, jf. lovbekendtgørelse
nr. 943 af 16. oktober 2000 med senere ændringer, og lov om arbejdsskadeforsikring, jf. lovbekendtgørel‐
se nr. 450 af 25. juni 1987 med senere ændringer.
Kvinder. Hensættelse i kr.
Fyldt
Resterende erstatningsperiode, antal hele år
alder
1
2
3
4
5
6
7
18
0,991 1,961 2,912 3,843 4,755 5,649 6,524
19
0,991 1,961 2,912 3,843 4,755 5,648 6,523
20
0,991 1,961 2,912 3,843 4,755 5,648 6,522
21
0,991 1,961 2,911 3,842 4,754 5,647 6,522
22
0,991 1,961 2,911 3,842 4,754 5,647 6,521
23
0,991 1,961 2,911 3,842 4,753 5,646 6,520
24
0,991 1,961 2,911 3,841 4,753 5,645 6,519
25
0,991 1,961 2,911 3,841 4,752 5,644 6,518
26
0,991 1,961 2,911 3,841 4,752 5,644 6,517
27
0,990 1,960 2,910 3,840 4,751 5,643 6,515
28
0,990 1,960 2,910 3,840 4,750 5,642 6,514
29
0,990 1,960 2,910 3,839 4,750 5,640 6,512
30
0,990 1,960 2,910 3,839 4,749 5,639 6,511
31
0,990 1,960 2,909 3,838 4,748 5,638 6,509
32
0,990 1,960 2,909 3,838 4,747 5,637 6,507
33
0,990 1,960 2,909 3,837 4,746 5,635 6,505
34
0,990 1,960 2,908 3,836 4,745 5,633 6,502
35
0,990 1,959 2,908 3,836 4,743 5,631 6,500
36
0,990 1,959 2,907 3,835 4,742 5,629 6,497
37
0,990 1,959 2,907 3,834 4,741 5,627 6,494
38
0,990 1,959 2,906 3,833 4,739 5,625 6,491
39
0,990 1,958 2,905 3,832 4,737 5,622 6,487
40
0,990 1,958 2,905 3,830 4,735 5,619 6,483
41
0,990 1,958 2,904 3,829 4,733 5,616 6,479
42
0,990 1,957 2,903 3,828 4,731 5,613 6,474
43
0,990 1,957 2,902 3,826 4,728 5,609 6,469
44
0,990 1,957 2,901 3,824 4,725 5,605 6,463
45
0,989 1,956 2,900 3,822 4,722 5,600 6,457
46
0,989 1,956 2,899 3,820 4,719 5,595 6,450
8
7,381
7,380
7,379
7,378
7,377
7,376
7,375
7,373
7,372
7,370
7,368
7,366
7,364
7,361
7,359
7,356
7,353
7,349
7,345
7,341
7,337
7,332
7,327
7,321
7,314
7,308
7,300
7,292
7,283
9
8,220
8,219
8,218
8,217
8,215
8,214
8,212
8,210
8,208
8,206
8,204
8,201
8,198
8,195
8,192
8,188
8,184
8,179
8,174
8,169
8,163
8,157
8,150
8,143
8,135
8,126
8,116
8,106
8,094
10
9,043
9,041
9,040
9,038
9,036
9,034
9,032
9,030
9,027
9,024
9,021
9,018
9,015
9,011
9,006
9,002
8,996
8,991
8,985
8,978
8,971
8,963
8,954
8,945
8,935
8,924
8,912
8,898
8,884
L 105 - 2020-21 - Bilag 8: Betænkning afgivet den 15. december 2020
2307027_0016.png
16
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
0,989
0,989
0,989
0,989
0,989
0,988
0,988
0,988
0,988
0,987
0,987
0,987
0,986
0,986
0,986
0,985
0,985
0,984
0,983
0,983
0,982
0,981
1,955
1,955
1,954
1,953
1,952
1,952
1,951
1,950
1,949
1,947
1,946
1,945
1,943
1,942
1,940
1,938
1,936
1,933
1,931
1,928
1,925
2,898
2,897
2,895
2,894
2,892
2,890
2,888
2,885
2,883
2,880
2,877
2,874
2,871
2,867
2,863
2,858
2,853
2,848
2,842
2,835
3,818
3,816
3,813
3,810
3,807
3,803
3,799
3,795
3,791
3,786
3,780
3,775
3,768
3,761
3,754
3,746
3,737
3,727
3,716
4,715
4,711
4,707
4,702
4,697
4,692
4,686
4,679
4,672
4,664
4,656
4,646
4,636
4,625
4,614
4,601
4,586
4,571
5,590
5,584
5,578
5,571
5,564
5,556
5,547
5,537
5,527
5,515
5,503
5,490
5,475
5,459
5,442
5,423
5,402
6,443
6,435
6,426
6,417
6,406
6,395
6,383
6,370
6,355
6,340
6,322
6,304
6,284
6,262
6,238
6,212
7,273
7,263
7,251
7,239
7,225
7,210
7,194
7,176
7,157
7,137
7,114
7,089
7,063
7,034
7,003
8,082
8,068
8,053
8,037
8,020
8,001
7,980
7,957
7,933
7,906
7,877
7,846
7,812
7,775
8,868
8,851
8,833
8,813
8,791
8,767
8,741
8,713
8,682
8,649
8,613
8,574
8,531
Note. Hvis der efter lov om sikring mod følger af arbejdsskade, jf. lovbekendtgørelse nr. 943 af 16.
oktober 2000 med senere ændringer, eller lov om arbejdsskadeforsikring, jf. lovbekendtgørelse nr. 450
af 25. juni 1987 med senere ændringer, er tilkendt erstatning for tab af forsørger indtil det 65. år med
ret til afløsningsbeløb på 4 års erstatning, skal hensættelsesfaktorerne i tabel 8 benyttes i stedet for
hensættelsesfaktorerne i denne tabel.
Note. Hvis der efter lov om sikring mod følger af arbejdsskade, jf. lovbekendtgørelse nr. 943 af 16.
oktober 2000 med senere ændringer, eller lov om arbejdsskadeforsikring, jf. lovbekendtgørelse nr. 450
af 25. juni 1987 med senere ændringer, er tilkendt erstatning for tab af forsørger indtil det 67. år med
ret til afløsningsbeløb på 2 års erstatning, skal hensættelsesfaktorerne i tabel 10 benyttes i stedet for
hensættelsesfaktorerne i denne tabel.
Tabel 13
Erstatning for tab af forsørger tilkendt efter lov om arbejdsskadesikring, jf. lovbekendtgørelse nr. 376 af
31. marts 2020 med senere ændringer, lov om sikring mod følger af arbejdsskade, jf. lovbekendtgørelse
nr. 943 af 16. oktober 2000 med senere ændringer, og lov om arbejdsskadeforsikring, jf. lovbekendtgørel‐
se nr. 450 af 25. juni 1987 med senere ændringer.
Mænd
Fyldt alder
0
1
Hensættelse i kr. Fyldt alder
15,07311
14,37212
Hensættelse i kr.
6,525
5,649
L 105 - 2020-21 - Bilag 8: Betænkning afgivet den 15. december 2020
2307027_0017.png
17
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Tabel 14
13,65713
12,92814
12,18315
11,42316
10,64817
9,85618
9,04919
8,22520
7,384
4,755
3,843
2,912
1,961
0,991
2,911
1,961
0,991
Erstatning for tab af forsørger tilkendt efter lov om arbejdsskadesikring, jf. lovbekendtgørelse nr. 376 af
31. marts 2020 med senere ændringer, lov om sikring mod følger af arbejdsskade, jf. lovbekendtgørelse
nr. 943 af 16. oktober 2000 med senere ændringer, og lov om arbejdsskadeforsikring, jf. lovbekendtgørel‐
se nr. 450 af 25. juni 1987 med senere ændringer.
Kvinder
Fyldt alder
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Hensættelse i kr. Fyldt alder
15,07811
14,37712
13,66213
12,93214
12,18715
11,42716
10,65117
9,85918
9,05219
8,22720
7,386
Hensættelse i kr.
6,527
5,651
4,756
3,844
2,912
1,961
0,991
2,912
1,961
0,991