Beskæftigelsesudvalget 2020-21
L 105 Bilag 1
Offentligt
2284499_0001.png
LIGESTILLINGSVURDERING
AF LOVFORSLAG
Forslag til lov om ændring af lov om social
pension og lov om afgift af bidraget til Ar-
bejdsmarkedets Erhvervssikring og af ar-
bejdsulykkeserstatninger m.v. (Regulering af
folkepensionsalderen og ændring af revisi-
onsbestemmelse og konsekvensændring af
arbejdsskadeafgiften)
November 2020
J.nr. 20/06998
Baggrund
Efter lov om social pension skal det hvert 5. år beregnes, om folkepensionsalderen
skal reguleres. Dette skete første gang i 2015. Folkepensionsalderen fastsættes med
virkning fra 1. januar i kalenderåret 15 år efter det år, hvori folkepensionsalderen er
blevet reguleret efter lovens reguleringsregler.
Lovens reguleringsregler indebærer, at folkepensionsalderen i 2020 skal forhøjes
med 1 år med virkning fra 2035.
Det foreslås derfor, at folkepensionsalderen fastsættes til 69 år for alle født efter
31. december 1966. Det vil sige for alle personer, der fylder 68 år i 2035 eller se-
nere.
Formål
Formålet med reguleringen af folkepensionsalderen er at sikre, at danskernes sti-
gende levetid også fører til flere aktive år på arbejdsmarkedet. Reguleringen af fol-
kepensionsalderen bidrager til at gøre pensions- og tilbagetrækningssystemet mere
robust over for stigende levetid, at sikre finansiering af det danske velfærdssam-
fund mange år fremover og at give plads til større udgifter til sundhed og pleje, når
der bliver flere ældre.
De gældende bestemmelser om regulering af folkepensionsalderen blev indført ved
lov nr. 1586 af 20. december 2006. Lovændringen var et led i udmøntningen af den
politiske aftale af 20. juni 2006 om en velfærdsreform.
Tilbagetrækningsreformen fra 2011 indebar en fremrykning på 5 år til 2019-2022
af den ved velfærdsreformen vedtagne gradvise forhøjelse af folkepensionsalderen
fra 65 år til 67 år, men ændrede ikke ved reguleringsmekanismen.
Folkepensionsalderen blev sidst reguleret til 68 år i 2015 med virkning fra 2030.
L 105 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
Den primære målgruppe
Alle der fylder 68 år i 2035 eller senere.
De sekundære målgrupper
-
Samlet vurdering
Forslaget er en udmøntning af de gældende lovbestemte reguleringsregler. Disse
regler indebærer, at folkepensionsalderen fastsættes med udgangspunkt i, at den
forventede periode med folkepension i gennemsnit udgør 14 �½ år målt for en 60-
årig. Ifølge Danmarks Statistiks dødelighedstavle for 2018-2019 er middellevetiden
for en 60-årig mand 22,14 år og 25,12 år for en 60-årig kvinde. Folkepensionsalde-
ren er den samme for kvinder og mænd. Der er dermed en mindre forskel på mænd
og kvinders forventede antal år på folkepension.
Den konkrete udmøntning af lovens reguleringsregler, det vil sige forhøjelsen af
folkepensionsalderen med 1 år, er i forhold til målgruppen, kønsneutralt. Lov-
forslaget påvirker således ikke de eksisterende strukturer, som i øvrigt stiller mænd
og kvinder forskelligt.
Det skønnes på baggrund af ovenstående, at det ikke vil være relevant at gennem-
føre yderligere vurderinger af de ligestillingsmæssige konsekvenser af lovforslaget.
2