Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
og
17. august 2020
Høringssvar til udkast til lovforslag om regulering af folkepensi-
onsalderen
I udkastet til lovforslaget foreslås, at folkepensionsalderen fastsættes til 69
år for alle, der er født efter den 31. december 1966, det vil sige for alle per-
soner, der fylder 68 år i 2035 eller senere. Derudover foreslås det, at lovens
revisionsbestemmelser ændres således, at næste regulering af folkepensi-
onsalderen skal ske i 2025. Det vil sige, at der i 2025 skal fremsættes lov-
forslag om regulering af folkepensionsalderen.
Lovforslaget er en konsekvens af velfærdsforliget fra 2006, hvor det blev
vedtaget, at Folketinget hvert femte år skal beslutte at forhøje folkepensions-
alderen i takt med, at levetiden stiger.
3F anerkender, at den gennemsnitlige levetid er stigende. Men samtidig er
der store forskelle i levetiden på tværs af befolkningen. Forskelle, som især
er tydelige, hvis man ser på uddannelsesbaggrund. Således kan en ufaglært
60-årig mandlig lønmodtager se frem til en restlevetid på 20,4 år, mens en
60-årig mandlig akademiker har en restlevetid på 24,7 år – altså en forskel
på mere end 4 år.
Endvidere er det 3F’s opfattelse, at en række af de grundlæggende tiltag,
man vedtog i forbindelse med velfærdsreformen i 2006, siden enten helt er
bortfaldet eller stærkt forringet. Tiltag, som skulle understøtte alle
lønmodtagere i et langt og sundt arbejdsliv, og som kunne have medvirket til
at udligne forskellen i levetid.
Det gælder eksempelvis forebyggelsesfonden og arbejdsmiljøinitiativer i
brancher med nedslidningstruet arbejdskraft. Endelig var udgangspunktet i
2006 en 5-årig efterlønsperiode. Denne periode er sidenhen begrænset til 3
år og modregningen er nu så skrap, at ordningen de facto er afskaffet.
I det lys kan 3F ikke støtte høringsudkastet til lovforslag om regulering af
folkepensionsalderen.