Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Lars Boje Mathiesen (NB)
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2020 - 9652
14. december 2020
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 11. december 2020 stillet følgende spørgsmål
nr. 7 (L 104), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lars Boje
Mathiesen (NB).
Spørgsmål nr. 7:
”Vil
ministeren opdatere svaret på L 104 - svar på spm. 1, så deltidskorrektion ud-
går?”
Svar:
Jeg fremsender hermed som ønsket af spørger en opdateret besvarelse af svar på
spm. 1 til L 104, så deltidskorrektion udgår. Der er markeret med overskrifter og
kursiv skrift, hvor afsnit i svaret er opdateret i forhold til svar på spm. 1 til L104.
Med
Aftale om en ny ret til tidlig pension
fra oktober 2020 indføres en ny ret til tid-
lig pension, som skal give dem, der er startet tidligst på arbejdsmarkedet og som
har haft et langt og ofte hårdt arbejdsliv, mulighed for en værdig tilbagetrækning,
inden de er slidt helt ned.
Retten til tidlig pension baseres på anciennitet på arbejdsmarkedet som objektivt
kriterie, hvor anciennitet på arbejdsmarkedet opgøres som perioder i beskæftigelse
(herunder støttet beskæftigelse og beskæftigelse med løntilskud), på dagpenge, sy-
gedagpenge, barselsdagpenge, ledighedsydelse og praktik/skolepraktik. Derudover
tæller perioder som selvstændig og perioder under uddannelse efter det fyldte 40.
år også med.
På den måde spørgsmålet er formuleret er det valgt at opgøre den gennemsnitlige
akkumuleret erhvervserfaring, som anciennitet akkumuleret fra lønmodtagerbe-
skæftigelse, samt selvstændig virksomhed. Derudover er der valgt at tage udgangs-
punkt i den gennemsnitlige erhvervserfaring for de personer, som forventes at opnå
ret til tidlig pension i 2022, som vil være det første år ordningen eksisterer. Den
gennemsnitlige erhvervserfaring opgøres fra det det fyldte 16. år til det fyldte 61.
år.
Den statistiske metode til at fremskrive berettigede i
Aftale om en ny ret til tidlig
pension
er ikke eksplicit opdelt på de forskellige elementer, der indgår i ancienni-
tets-optællingen. Der er derfor valgt at tage udgangspunkt i de berettigedes regi-
strerede akkumulerede anciennitet fra lønmodtagerbeskæftigelse, samt selvstændig