Beskæftigelsesudvalget
Til:
Dato:
Beskæftigelsesministeren
4. december 2020
Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:
L 104
Forslag til lov om ændring af lov om social pension og forskellige andre love. (Indførelse
af ret til tidlig pension).
Af beskæftigelsesministeren (Peter Hummelgaard)
Spørgsmål 5
Som regeringen selv bemærker, vil det i mange tilfælde være vanskeligt for den enkelte
borger at indhente dokumentation for, at tilknytningen til arbejdsmarkedet er opfyldt mere
end 42 år tilbage i tid – især for de ældste årgange, hvor anciennitetskravet opgøres fra
1971. Det besværliggøres yderligere, hvis en del af den opsparede anciennitet ikke kan
indhentes fra offentlige systemer og registre, som f.eks. ATP eller en a-kasse, hvilket vil
være gældende for størstedelen af ansøgere, som skal dokumentere arbejdstilknytning
i Grønland. Af samme årsag foreslår regeringen, at i tilfælde, hvor der ikke foreligger
registerdata at, ”anden dokumentation” kan anvendes, f.eks. lønsedler, udbetalingsspeci-
fikationer eller indbetalinger til pensionsordninger. På den baggrund bedes ministeren
besvare følgende spørgsmål:
• Kan ministeren uddybe hvad ”anden dokumentation” også kan være, vil det f.eks.
være tilstrækkeligt med en bekræftelse af en tidligere arbejdsgiver, med en angivelse af
perioden borgeren har arbejdet, samt angivelse af hvor mange timer ugentligt borgeren
har arbejdet?
• I forlængelse heraf, hvad vil, i et tilfælde hvor der ikke findes tilgængelige registerop-
lysninger, eksempelvis for en selvstændig fisker eller fanger som har arbejdet tilbage i
70’erne, være fyldestgørende dokumentation i forhold til arbejdstilknytningen?
• I tilfælde, hvor der ikke findes tilgængelig registerdata, og den tidligere arbejdsgiver til
en lønmodtager ikke længere eksisterer, hvad vil så være fyldestgørende som dokumen-
tation?
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Aaja Chemnitz
Larsen (IA).
På udvalgets vegne
Bjarne Laustsen
formand
1/1