Beskæftigelsesudvalget 2020-21
L 104
Offentligt
2301883_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Lars Boje Mathiesen (NB)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2020 - 9652
10. december
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 2. december 2020 stillet følgende spørgsmål
nr. 1 (L 104), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lars Boje
Mathiesen (NB).
Spørgsmål nr. 1:
”Vil
ministeren oplyse den gennemsnitlige erhvervserfaring (set over hele livet) for
de 1.000 personer med mindst erhvervserfaring, som man forventer opnår ret til
tidlig pension pr. 1. januar 2021? Vil ministeren samtidig oplyse den gennemsnit-
lige erhvervserfaring set over livet for personer, der opnår retten til folkepension
pr. 1. januar 2021?”
Svar:
Med
Aftale om en ny ret til tidlig pension
fra oktober 2020 indføres en ny ret til tid-
lig pension, som skal give dem, der er startet tidligst på arbejdsmarkedet og som
har haft et langt og ofte hårdt arbejdsliv, mulighed for en værdig tilbagetrækning,
inden de er slidt helt ned.
Retten til tidlig pension baseres på anciennitet på arbejdsmarkedet som objektivt
kriterie, hvor anciennitet på arbejdsmarkedet opgøres som perioder i beskæftigelse
(herunder støttet beskæftigelse og beskæftigelse med løntilskud), på dagpenge, sy-
gedagpenge, barselsdagpenge, ledighedsydelse og praktik/skolepraktik. Derudover
tæller perioder som selvstændig og perioder under uddannelse efter det fyldte 40.
år også med.
På den måde spørgsmålet er formuleret er det valgt at opgøre den gennemsnitlige
akkumuleret erhvervserfaring, som anciennitet akkumuleret fra lønmodtagerbe-
skæftigelse, samt selvstændig virksomhed. Derudover er der valgt at tage udgangs-
punkt i den gennemsnitlige erhvervserfaring for de personer, som forventes at opnå
ret til tidlig pension i 2022, som vil være det første år ordningen eksisterer. Den
gennemsnitlige erhvervserfaring opgøres fra det det fyldte 16. år til det fyldte 61.
år.
Den statistiske metode til at fremskrive berettigede i
Aftale om en ny ret til tidlig
pension
er ikke eksplicit opdelt på de forskellige elementer, der indgår i ancienni-
tets-optællingen. Der er derfor valgt at tage udgangspunkt i de berettigedes regi-
strerede akkumulerede anciennitet fra lønmodtagerbeskæftigelse, samt selvstændig
L 104 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om den gennemsnitlige erhvervserfaring for de 1.000 personer med mindst erhvervserfaring, som opnår ret til tidlig pension pr. 1. januar 2021, til beskæftigelsesministeren
virksomhed frem til og med 2018. Dertil er der tillagt et skøn over beskæftigelse
fra udlandet.
For enkelte af de yngre årgange, som forventes at kunne gå på tidlig pension i
2022, gælder det, at de er under 61 år ved udgangen af 2018. Det betyder, at de sta-
dig har tid tilbage, hvor de har mulighed for at akkumulere anciennitet, herunder
fra lønmodtagerbeskæftigelse og selvstændig virksomhed. Det er i opgørelsen der-
for valgt at tage afsæt i årgang 1957, som vil være fyldt 61 år inden udgangen af
2018. Anciennitet for lønmodtagerbeskæftigelse opgøres dog på baggrund af ATP-
indbetalinger og for årgang 1957 var aldersgrænsen for, hvornår der blev indbetalt
ATP, 18 år. Det betyder, at der mangler beskæftigelsesoplysninger på baggrund af
administrative registre fra da de var 16-17 år.
Anciennitet fra lønmodtagerbeskæftigelse og selvstændig virksomhed er opgjort på
samme måde som i
Aftale om en ny ret til tidlig
pension. Det betyder, at lønmodta-
gerbeskæftigelse er deltidskorrigeret fra det 18. år, mens selvstændige har mulig-
hed for at flytte anciennitet (med visse begrænsninger) fra et givet kalenderår med
overskud over dagpengegrænsen til år, hvor der ikke er opnået fuld anciennitet som
selvstændig. Opgørelsen viser dermed hvor meget anciennitet, der tildeles for løn-
modtagerbeskæftigelse og selvstændig virksomhed. Dertil er der tillagt et skøn
over beskæftigelse fra udlandet.
For at give det mest retvisende sammenligningsgrundlag, er det valgt at sammen-
ligne den gennemsnitlige erhvervserfaring for de personer i årgang 1957, som hhv.
forventes og ikke forventes at opnå ret til tidlig pension i 2022, samt den gennem-
snitlige erhvervserfaring samlet set for årgangen. Hele årgang 1957 opnår ret til
folkepension i 2024. Den gennemsnitlige erhvervserfaring opgøres derfor ikke
frem til folkepensionsalderen for nogle af grupperne, da det vil gøre tallene usam-
menlignelig med den gennemsnitlige erhvervserfaring for de personer, som forven-
tes at få ret til tidlig pension, hvor anciennitet fra lønmodtagerbeskæftigelse og
selvstændig virksomhed kun er opgjort frem til det fyldte 61. år.
Den gennemsnitlige erhvervserfaring (akkumuleret fra det fyldte 16. år til det
fyldte 61. år) for personer i årgang 1957 er 35,0 år,
jf. tabel 1.
For de personer i år-
gang 1957, som forventes at få ret til tidlig pension i 2022, selv hvis retten først
kan benyttes i de efterfølgende år, er 41,3 år. De får ret til tidlig pension, da de i
Af-
tale om en ny ret til tidlig pension
tildeles 1,125 års ekstra anciennitet, da der
mangler beskæftigelsesoplysninger på baggrund af administrative registre fra da de
var 16-17 år.
Den gennemsnitlige erhvervserfaring er væsentlig lavere for den del af årgang
1957, som ikke opnår ret til tidlig pension. De har i gennemsnit akkumuleret 30,9
år fra lønmodtagerbeskæftigelse og selvstændig virksomhed.
For de 1.000 personer i årgang 1957 med mindst erhvervserfaring, som forventes at
få ret til tidlig pension i 2022, er den gennemsnitlige erhververfaring 33,1 år. Det er
en forholdsvis lille gruppe sammenlignet med alle i årgang 1957, som forventes at
få ret til tidlig pension. Gruppen får ret til tidlig pension, da de tildeles 1,125 års
ekstra anciennitet på grund af manglende beskæftigelsesoplysninger fra da de var
2
L 104 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om den gennemsnitlige erhvervserfaring for de 1.000 personer med mindst erhvervserfaring, som opnår ret til tidlig pension pr. 1. januar 2021, til beskæftigelsesministeren
2301883_0003.png
16-17 år og derudover har de samtidig fra det fyldte 16. år til det fyldte 61. år haft
perioder på dagpenge, sygedagpenge, barselsdagpenge, ledighedsydelse, prak-
tik/skolepraktik og/eller perioder på uddannelse efter det fyldte 40. år.
Tabel 1
Erhvervserfaring akkumuleret fra lønmodtagerbeskæftigelse og selvstæn-
dig virksomhed
Gennemsnitlig erhvervserfaring
Hele årgang 1957
- Heraf dem, som forventes at få ret til tidlig pension i 2022
- Heraf dem, som ikke forventes at få ret til tidlig pension i 2022
35,0 år
41,3 år
30,9 år
Anm.: Opgørelsen inkluderer anciennitet fra lønmodtagerbeskæftigelse (herunder støttet beskæftigelse og beskæfti-
gelse i løntilskud) og selvstændig virksomhed, som er opgjort efter de samme principper som i
Aftale om en ny
ret til tidlig pension.
Dertil er der tillagt et skøn over beskæftigelse fra udlandet. Opgjort for hhv. berettigede og
ikke berettigede personer, som er i alderen for tidlig pension, selv hvis retten først kan benyttes i de efterføl-
gende år.
Kilde: Beskæftigelsesministeriets egne beregninger på baggrund af Danmarks Statistiks registre og administrative
oplysninger om individuelle ATP-indbetalinger stillet til rådighed af ATP.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
3