Til lovforslag nr.
L 104
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den [15. december 2020]
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om social pension og forskellige andre love
(Indførelse af ret til tidlig pension)
[af beskæftigelsesministeren (Peter Hummelgaard)]
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har stillet 29 ændringsforslag
til lovforlaget.
2. Berigtigelse af økonomien fra
beskæftigelsesministeren
Beskæftigelsesministeren har oversendt et notat om be‐
rigtigelse af de økonomiske bemærkninger til lovforsla‐
get. Notatet er omdelt på bilag 4 og optrykt som bilag 1
til betænkningen.
3. Indstillinger
<>
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin‐
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
Enhedslisten
Lovforslaget om ret til Tidlig Pension indeholder en for‐
bedring for de danske lønmodtagere, og er et lille skridt på
vejen til en værdig tilbagetrækning for mennesker, der har
været på arbejdsmarkedet i deres ungdomsliv og i hele de‐
res voksne liv. Enhedslistens medlemmer af udvalget støtter
derfor lovforslaget.
Lovforslaget er dog alt for utilstrækkeligt, for sparsom‐
meligt og for beskedent til at sikre en værdig tilbagetræk‐
ning, og udfylde det tomrum, der opstod, da efterlønnen
blev så voldsomt forringet, at den de facto blev afskaffet i
2011. Derudover modarbejdes de gode hensigter i lovforsla‐
get af velfærdsforliget fra 2006 og den hurtigere stigning af
pensionsalderen, der blev vedtaget i 2011.
Der er ingen sammenhæng mellem den stadig stigende
pensionsalder og menneskers faktiske evner til at arbejde,
når de er så langt oppe i årene. Tværtimod ser man, at
mange medlemmer af blandt andre 3F, FOA og NNF må
forlade arbejdsmarkedet på grund af nedslidning, når de er i
begyndelsen af 60’erne. Disse mennesker bliver ikke hjulpet
af dette lovforslag om ret til Tidlig Pension.
Hvis lovforslaget virkelig skal gavne de lønmodtagere,
der har brug for det, bør kravene om arbejdsmarkedsancien‐
nitet på de 42, 43 og 44 år ikke stige yderligere, men tvært‐
imod nedsættes til krav om arbejdsmarkedsanciennitet på 40
år, der først skal opfyldes ved overgang til Tidlig Pension.
Lovforslaget bør endvidere ændres, så personer med en
kortere eller mellemlang videregående uddannelse også kan
få ret til Tidlig Pension. Det er for eksempel meget få syge‐
plejersker, der kan opnå ret til Tidlig Pension. Herudover
bør den såkaldte trappemodel afskaffes, og i stedet bør der
være en ret til minimum 3 års Tidlig Pension med en ydel‐
sen på niveau med den højeste dagpengesats.
EL ser finder i øvrigt, at ministerens ændringsforslag
nr. 19 om, at Udbetaling Danmark kan træffe afgørelse,
om at retten til udbetaling af tidlig pension ophører uden
forudgående partshøring er dybt betænkeligt, da det svækker
borgernes retssikkerhed. EL opfordrer til, at denne ændring
bortfalder.
DokumentId
Journalnummer