Islands Brygge 32D
2300 København S
Tlf. 3524 6000
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Att.: Anne Hedegaard
Anne Louise Laurberg
Flemming Frandsen
Sagsnr. 20-3782
Vores ref. AG/IBU
Deres ref. 20/06947
Den 1. december 2020
Bemærkninger til lovforslag om indførelse af ret til Tidlig Pension
FH har modtaget udkast til forslag til lov om ændring af lov om social pension og forskellige
andre love (Indførelse af ret til Tidlig Pension) i høring. FH har nedenstående bemærkninger.
FH er generelt meget tilfreds med indførelse af en ny ret til Tidlig Pension. FH ser i høj grad et
behov for en ny tilbagetrækningsordning baseret på objektive kriterier set i lyset af den sti-
gende folkepensionsalder samt efterlønnens faldende betydning.
FH mener, at den nye ret til Tidlig Pension sammen med Seniorpension giver gode rammer for
tidlig tilbagetrækning. De to ordninger, der retter sig mod forskellige grupper af borgere, sup-
plerer i udgangspunktet hinanden godt. Hvor Seniorpension er for dem, der har mistet hele
eller en del af deres arbejdsevne, er Tidlig Pension rettet mod personer, der er kommet tidligt
ud på arbejdsmarkedet og har været der i mange år. FH ser lovforslagets regler om, at en
borger ikke har ret til Tidlig Pension, hvis vedkommende har fået tilkendt førtidspension eller
seniorpension, i forlængelse heraf.
Anciennitet på arbejdsmarkedet
Omdrejningspunktet for Tidlig Pension er anciennitet på arbejdsmarkedet. For de første år-
gange, der omfattes af den nye ordning, stilles der krav om en anciennitet på 42, 43 og 44 år,
når de pågældende er 61 år, hvilket giver ret til henholdsvis 1, 2 og 3 år med Tidlig Pension.
FH støtter kravet om lang anciennitet på arbejdsmarkedet, hvilket målretter ordningen til de
grupper, der er kommet tidligt ud på arbejdsmarkedet, og som efter et langt arbejdsliv har
brug for at trække sig tidligt tilbage.
FH støtter også princippet med en trappeordning, der sikrer en sammenhæng imellem ancien-
nitet og tilbagetrækningsalder. Vi vil dog gøre opmærksom på, at for de personer som ligger
på vippen imellem 1 og 2 år henholdsvis 2 og 3 år vil få ugers manglende anciennitet kunne
koste et helt år på arbejdsmarkedet. De meget skarpe trin på trappen vil kunne opfattes som
uretfærdigt og kan medføre unødvendigt meget sagsbehandling. En model med måneds- eller
kvartalsintervaller ville kunne mindske denne problemstilling betydeligt. FH vil opfordre til, at
evaluering og overvågning belyser den problematik.
FH lægger stor vægt på, at deltidsbeskæftigelse ned til 18 timer om ugen bliver sidestillet med
fuldtidsbeskæftigelse for personer over 18 år, når tiden på arbejdsmarkedet gøres op. Det un-
derstøtter en reel lige adgang for mænd og kvinder til Tidlig Pension, da kvinder har væsent-
ligt mere deltidsbeskæftigelse end mænd.
Opgørelse af beskæftigelsesanciennitet baserer sig på ATP-indbetalinger. Data om ATP-indbe-
talinger må anses for at være gode, men da der kan være fejl og usikkerheder vil det være en