Beskæftigelsesudvalget 2020-21
L 104 Bilag 4
Offentligt
2302607_0001.png
NOTAT
Berigtigelse af økonomiske bemærkninger i
forslag til lov om ændring af lov om social
pension og forskellige andre love (Indførelse
af ret til Tidlig Pension) (L 104)
7. december 2020
J.nr. 2020 - 8064
Pensionsenheden
De økonomiske bemærkninger til ovennævnte lovforslag som fremsat skal berigti-
ges i forhold til de oplyste afledte mindreudgifter til fleksjob som følge af indførsel
af en ny ret til tidlig pension. Der er i de oplyste virkninger anvendt en ukorrekt en-
hedsomkostning.
Berigtigelsen medfører en større offentlig mindreudgift til fleksjob på ca. 25 mio.
kr. årligt (før skat og tilbageløb) i forhold til hvad der fremgår af afsnit 3. Korrekti-
onen medfører ikke en ændring i forhold til de samlede antal berettigede.
Tabel 2 og tabel 3 i afsnit 3 samt det sammenfattende skema til afsnit 9 i lovforsla-
get som fremsat skal på den baggrund konsekvensrettes og opdateres med følgende
ved at det optages i udvalgsbetænkningen:
Tabel 2: Antalsforudsætning ved indførelse af Tidlig Pension
Antal i tusinde
2021
2022
2023
2024
2025
Berettigede til Tidlig
-
41,3
49,4
56,6
55,9
Pension
-
24,5
29,3
32,3
28,7
Benytter Tidlig Pension
Heraf fra:
Beskæftigelse (ekskl.
-
6,4
8,6
10,8
11,9
fleksjob)
Dagpenge, sygedagpenge
-
0,4
0,5
0,6
0,7
og fleksjob
Efterløn
-
16,4
18,4
18,6
13,7
Andre overførsler samt
-
1,3
1,8
2,3
2,4
selvforsørgende
Anm: Afrundet til nærmeste 100 helårspersoner. Afrunding kan medføre, at tallene ikke
summer til totalen.
Tabel 3: Økonomiske konsekvenser ved indførelse af Tidlig Pension
Merudgifter i mio. kr.,
2020-niveau.
2021
2022
2023
2024
2025
Statslige udgifter
0,0 1.867,4 1.994,0 2.244,2 2.324,5
2026-35
2.117,7
L 104 - 2020-21 - Bilag 4: Ændringsforslag, notat om berigtigelse af økonomiske bemærkninger og høringssvar fra FH, fra beskæftigelsesministeren
2302607_0002.png
Heraf:
Tidlig pension
Efterløn
Tilbagebetaling af efter-
lønsbidrag
Dagpenge
Sygedagpenge
Fleksjob
Kontanthjælp
Ledighedsydelse
ATP-bidrag for overfør-
selsmodtagere
Folkepension
Førtidspension
Boligsikring
Obligatorisk pensions-
ordning
Kommunale udgifter
Heraf:
Budgetgaranti
Øvrige indkomstover-
førsler
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
3.344,3
-2.609,0
1.050,1
-8,1
-13,5
-6,6
-3,4
-2,0
-2,0
104,1
3,0
5,0
5,5
-53,3
-26,9
-26,4
3.960,8
-2.866,9
803,4
-10,7
-17,6
-9,7
-4,9
-3,1
-2,7
125,7
3,2
5,5
11,0
-78,7
-41,3
-37,4
4.351,1
-2.855,1
637,6
-13,4
-22,4
-12,0
-6,0
-3,8
-3,3
142,0
3,8
6,5
19,2
-98,9
-52,0
-46,9
3.819,8
-2.031,9
435,7
-14,8
-24,5
-13,0
-6,6
-4,1
-3,6
131,4
3,2
5,0
27,9
-113,3
-59,7
-53,6
2.211,2
3.305,4
2.371,6
-552,4
191,5
-13,3
-22,0
-11,8
-6,0
-3,7
-3,3
112,3
2,0
4,0
48,8
-106,5
-57,5
-49,0
2.011,2
3.193,1
I alt (inkl. adfærd)
0,0 1.814,1 1.915,3 2.145,3
Virkning (inkl. adfærd)
0,0 2.099,4 2.566,3 3.093,4
efter skat og tilbageløb
Anm: Afrunding kan medføre, at tallene ikke summer til totalen.
9. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindre- Negative konsekvenser/mer-
udgifter
udgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis (hvis ja, angiv omfang/Hvis
nej, anfør »Ingen«)
nej, anfør »Ingen«)
Økonomiske konsekvenser for Stat:
stat, kommuner og regioner -
Kommuner:
2
Stat:
L 104 - 2020-21 - Bilag 4: Ændringsforslag, notat om berigtigelse af økonomiske bemærkninger og høringssvar fra FH, fra beskæftigelsesministeren
2302607_0003.png
Lovforslaget skønnes samlet set Lovforslaget skønnes samlet
at medføre ydelsesmæssige
set at medføre ydelsesmæs-
mindreudgifter (inkl. adfærd) sige merudgifter (inkl. ad-
færd) på
0,0 mio. kr. i 2021,
0,0 mio. kr. i 2021,
-53,3 mio. kr. i 2022,
1.867,4 mio. kr. i 2022,
-78,7 mio. kr. i 2023 og
1.994,0 mio. kr. i 2023 og
-98,9 mio. kr. i 2024, samt
2.244,2 mio. kr. i 2024, samt
-113,3 mio. kr. i 2025 og
2.324,5 mio. kr. i 2025 og
herefter årligt -106,5 mio. kr. herefter årligt 2.117,7 mio.
kr.
Regioner:
Ingen
Kommuner:
-
Regioner:
Ingen
Implementeringskonsekvenser Ingen
for stat, kommuner og regioner
Stat:
Lovforslaget skønnes samlet
set at medføre administrative
konsekvenser på
7 mio. kr. i 2020,
193 mio. kr. i 2021,
200 mio. kr. i 2022,
150 mio. kr. i 2023 og
150 mio. kr. i 2024, samt
herefter årligt 100 mio. kr.
Kommuner:
Ingen
Regioner:
Ingen
Økonomiske konsekvenser for Ingen
erhvervslivet
Administrative konsekvenser Ingen
for erhvervslivet
Ingen
Ingen
3
L 104 - 2020-21 - Bilag 4: Ændringsforslag, notat om berigtigelse af økonomiske bemærkninger og høringssvar fra FH, fra beskæftigelsesministeren
2302607_0004.png
Administrative konsekvenser Ingen
for borgerne
I det omfang opgørelsen af
anciennitet ikke kan system-
understøttes, påhviler det
borgeren selv at finde og
indsende relevant dokumen-
tation. Borgere, der selv skal
indhente oplysninger, vil
kunne opleve en længere
sagsbehandlingstid end de 6
måneder, der er forudsat i lo-
ven, idet perioden, hvor op-
lysningerne indhentes, skal
tillægges sagsbehandlingsti-
den.
Alle borgere vil i forbindelse
med fremsendelse af parts-
høringer og eventuelle agter-
skrivelser skulle tage stilling
til oplysningerne og reagere,
hvis oplysningerne skal kor-
rigeres.
Ingen
Klima- og miljømæssige kon- Ingen
sekvenser
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget er i overensstemmelse med forordning 883/04
om koordinering af medlemslandenes sociale sikringsordnin-
ger i EU/EØS og Schweiz og EU-rettens grundlæggende
princip og fri bevægelighed.
Er i strid med de principper for
Ja
Nej
implementering
af erhvervsrettet EU-regule-
ring/
X
Går videre end minimumskrav
i EU-regulering
(sæt X)
4