Beskæftigelsesudvalget 2020-21
L 104 Bilag 3
Offentligt
2298185_0001.png
LIGESTILLINGSVURDERING
AF LOVFORSLAG
Forslag til lov om ændring af lov om social
pension og forskellige andre love (indførelse
af ret til tidlig pension)
29. oktober 2020
J.nr. 2020 - 8064
Baggrund
Regeringen (Socialdemokratiet) har den 10. oktober 2020 indgået Aftale om en ny
ret til tidlig pension med Dansk Folkeparti, Enhedslisten og Socialistisk Folkeparti.
Formålet med aftalen er at give dem, der har været mange år på arbejdsmarkedet,
mulighed for en værdig tilbagetrækning. Tidlig Pension er således til dem, der er
startet på arbejdsmarkedet som helt unge, og som ofte har haft hårde job. Herud-
over indeholder aftalen initiativer, der skal forbedre seniorpensionsordningen ved
at sikre, at flere kan visiteres til ordningen. Endelig indeholder aftalen initiativer til
at prioritere et styrket arbejdsmiljø og forebyggelse af nedslidning samt forsknings-
baseret viden om de økonomiske effekter af et godt arbejdsmiljø.
Nærværende lovforslag udmønter de initiativer i Aftale om en ny ret til tidlig pen-
sion, der vedrører indførelse af ret til tidlig pension.
Formål
Lovforslaget indeholder følgende overordnede hovedelementer:
1. Retten til tidlig pension skal være til gavn for de personer, som har været
på arbejdsmarkedet i mange år fra en tidlig alder.
2. Retten til tidlig pension baseres på anciennitet på arbejdsmarkedet som
objektivt kriterie
3. Dagpenge, sygedagpenge, barselsdagpenge, ledighedsydelse, praktik/sko-
lepraktik, obligatoriske praktikperioder og uddannelse senere i livet tæller
med i tid på arbejdsmarkedet
4. Lønmodtagerbeskæftigelse deltidskorrigeres fra 18 år, så deltid ned til 18
timer om ugen sidestilles med fuld tid.
5. Selvstændige får mulighed for at optjene ret til tidlig pension
6. Ydelsesniveau for tidlig pensioner på 13.550 kr. pr. måned før skat (2020-
niveau), og er uafhængig af ægtefælle eller samlevers indkomst og formue.
7. Der skal være et politisk serviceeftersyn af ordningen i 2030 med hen-
blik på at vurdere, om udviklingen på arbejdsmarkedet har ændret
forudsætningerne for ordningen, og om den fortsat omfatter de personer,
den var tiltænkt.
L 104 - 2020-21 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
Den primære målgruppe
Målgruppen er
personer, der har tre år eller mindre til folkepensionsalderen,
og som har haft en langvarig tilknytning til arbejdsmarkedet. O
rdningen mål-
rettes således de personer, der er startet tidligt med at arbejde, og som har haft et
langt og ofte fysisk hårdt arbejdsliv. Aftalepartierne ønsker at understøtte, at der re-
elt er lige adgang til tidlig pension for kvinder og mænd.
I 2022 udgør kvinder knap halvdelen (45 pct.) af de berettigede til tidlig pension.
Frem mod 2030 ændrer kønsbalancen sig, så kvinder udgør godt 1/3 af de beretti-
gede (35 pct.). Uden en sidestilling af deltidsbeskæftigelse med fuldtidsbeskæfti-
gelse for personer over 18 år, ville kvinder kun udgøre 1/4 af de berettigede til tid-
lig pension fra 2030 og frem.
Kvinder er oftere på deltid end mænd. For at give kvinder og mænd reel lige ad-
gang til tidlig pension er deltidsbeskæftigelse, ned til 18 timer om ugen, derfor
sidestillet med fuldtid for personer over 18 år.
For at sikre, at mænd og kvinder får en mere lige adgang til at opnå ret til Tidlig
Pension, bliver perioder med barsel medregnet i opgørelsen af anciennitet.
I lovforslaget er der taget højde for, at mænd og kvinder kan være væk fra arbejds-
markedet, når de bliver forældre. Begge forældre bliver tildelt et års anciennitet ef-
ter, at barnet er født, eller efter de har adopteret. Ved fødsler vil kvinder få yderli-
gere fire ugers anciennitet før fødslen. Ved adoptioner får adoptivforældre to ugers
anciennitet før modtagelsen af barnet ved adoptioner fra Danmark. For adoptioner
fra udlandet tildeles otte uges anciennitet før modtagelsen af barnet. I praksis kom-
mer det særligt kvinder til gavn. Det skyldes, at mænd i højere grad er i beskæfti-
gelse i barnets første leveår, og at det ikke er muligt at optjene mere end et års anci-
ennitet per år. Derfor vil mænd i forvejen optjene anciennitet til tidlig pension. Op-
gørelsesmetoden betyder, at barsel tæller med på samme måde i modellen i hele
opgørelsesperioden, selvom barselsreglerne løbende er blevet ændret gennem tiden.
Perioder under graviditetsbetinget sygdom, udskudt barsel og pasning af alvorligt
sygt barn efter barselsreglerne, hvor der samtidig er ret til dagpenge, tæller med
som anciennitet
De sekundære målgrupper
Udbetaling Danmark
Danske A-kasser
Samlet vurdering
De fleste, som opnår ret til tidlig pension, er mænd. I 2022 udgør kvinder knap
halvdelen (45 pct.) af de berettigede til tidlig pension. Frem mod 2030 ændrer
kønsbalancen sig, så kvinder udgør godt 1/3 af de berettigede (35 pct.).
Lovforslaget har til formål at indføre en ny ret til tidlig pension, hvortil der er lige
adgang for kvinder og mænd.
2
L 104 - 2020-21 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
De objektive kriterier, som ligger til grund for vurderingen af, om en person opfyl-
der kravene til at få ret til tidlig pension er ens uanset køn. De historiske og aktu-
elle arbejdsmarkedsforhold betyder dog, at mænd i højere grad end kvinder vil
kunne opfylde anciennitetskravet for ordningen, hvorfor flere mænd end kvinder
vil få ret til tidlig pension.
Dette er søgt imødegået med deltidskorrektion og anciennitet for barsel og gravidi-
tetsrelateret fravær fra arbejdsmarkedet således, at forskellen udjævnes mest muligt
imens de objektive kriterier fortsat bibeholdes. Derudover tildeles der anciennitet
for perioder med obligatoriske praktikperioder under uddannelse, hvor man modta-
ger SU.
Lovforslaget vurderes ikke at have ligestillingsmæssige konsekvenser, idet en ny
ret til tidlig pension omfatter alle og i øvrigt ikke søger at videreføre en strukturel
kønsmæssig forskel til pensionssystemet.
3