København, 24. november 2020
Ærede medlemmer af Kulturudvalget
Dansk Annoncørforening har i sit høringssvar til L 1 anbefalet, at Radio- og tv-
03
nævnet ikke bare får tilført de manglende mediefaglige kompetencer, men også de
manglende marketingfaglige. Det begrundede foreningen med, at implementeringen
af direktivet om audiovisuelle medietjenester (AVMS) har betydet en væsentlig
udvidelse af nævnets reguleringsmandat, og at denne regulering forudsætter viden
om især den digitale markedsførings kompleksitet.
Kulturministeriet afviser behovet. De finder,
at de opgaver, som Radio- og tv-nævnet
har, der relaterer sig til markedsføring, kræver juridisk indsigt i markedsføringsret,
hvilket Kulturministeriet finder, kan dækkes under kravet til juridisk sagkundskab.
Men Radio- og tv-nævnets opgaver, der relaterer sig til markedsføring, er ikke blot
juridiske. Nævnet har også en rådgivningsrolle, og i kølvandet på AVMS-direktivet har
nævnet en væsentligt fremtidig rolle i at identificere markedsføring, der ligger inden for
dets mandatområde og her formulere og håndhæve praksis for reguleringen. Det
forudsætter opdateret viden ikke bare om, hvad lovgivningen siger om markedsføring,
men også om, hvad markedsføring reelt er i dag.
Vi fastholder derfor vores anbefaling om at styrke nævnet med praktiske faglige
kompetencer inden for begge de områder, det er sat til at regulere: medier
og
markedsføring.
Venlige hilsner
Holger Wilcks
Direktør, Dansk Annoncørforening