Kulturudvalget 2020-21
L 103 Bilag 1
Offentligt
2283976_0001.png
Fra:
Til:
Emne:
Dato:
Vedhæftede filer:
Henriette Fagerberg Erichsen
Emilie Hellerup Danielsen
Sv: Høring vedr. ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed (Sagsnr.: 2020 - 3)
14. september 2020 14:55:10
image001.jpg
image002.png
InlineImage 1.png
Tak for henvendelsen.
Advokatrådet har besluttet ikke at afgive høringssvar.
Med venlig hilsen
Henriette Fagerberg Erichsen
Sekretær
Advokatsamfundet, Kronprinsessegade 28, 1306 København K
D +45 33 96 97 28
[email protected]
-
www.advokatsamfundet.dk
Til:
Fra:
Emilie Hellerup Danielsen ([email protected])
Titel:
Høring vedr. ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed
Sendt:
14-09-2020 08:56
Kære alle interessenter på høringslisten
Se venligst vedlagte høringsbrev samt udkast til lovforslag om ændring af lov om radio- og
fjernsynsvirksomhed m.v.
Der gøres opmærksom på, at høringsfristen er den 2. oktober 2020.
Med venlig hilsen
Emilie Hellerup Danielsen
Fuldmægtig | Kulturministeriet | Medier, Idræt og Kunst
Tlf. 41 39 38 28 |
[email protected]
Nybrogade 2 | 1203 København K |
www.kum.dk
Kulturministeriet logo
Please consider the environment before printing this message
L 103 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra kulturministeren
2283976_0002.png
Kulturministeriet
[email protected]
2. oktober 2020
Høring over lovudkast – ændring af Radio- og tv-nævnets kompetencesammensætning.
Dansk Annoncørforening har modtaget høring over lovudkast om ændring af Radio- og tv-nævnets
kompentencesammensætning den 14. september fra Kulturministeriet.
Dansk Annoncørforening har følgende bemærkninger:
Dansk Annoncørforening finder det meget hensigtsmæssigt at styrke Radio- og tv-nævnet med praktisk
funderede faglige kompetencer inden for de områder, som nævnet regulerer. Derfor er vi enige i, at
nævnet bør udvides med medlemmer, der repræsenterer praktisk mediefaglighed.
Vi er dog også af den opfattelse, at opgaven dermed kun er løst halvt, da Radio- og tv-nævnet stadig vil
savne praktiske faglige kompetencer inden for et af dens væsentligste områder, nemlig reguleringen af
markedsføring på audiovisuelle medier såsom tv, radio, videodelingsplatforme og så videre.
Denne regulering er pålagt Radio- og tv-nævnet i lov om radio- og fjernsynsvirksomhed § 44:
§ 44.
Radio- og tv-nævnet har følgende opgaver vedrørende reklamer og sponsorering af
programmer:
1) Nævnet træffer afgørelse om identifikation, placering og omfang af reklamer, jf. §§ 72-
75.
2) Nævnet træffer afgørelse om reklamers indhold, jf. §§ 76 og 77. I sager om overholdelse
af lov om lægemidler og lov om markedsføring af sundhedsydelser indhenter nævnet
forinden en udtalelse hos henholdsvis Lægemiddelstyrelsen og Sundhedsstyrelsen.
3) Nævnet træffer afgørelse om genmæle over for oplysninger af faktisk karakter, som er
udsendt i reklameindslag. Retten til genmæle forudsætter, at oplysningerne er egnede til
at påføre nogen økonomisk eller anden skade af betydning, og at deres rigtighed ikke er
utvivlsom. Nævnet kan pålægge indehaveren af en tilladelse eller registrering til radio-
eller fjernsynsvirksomhed at udsende et genmæle. Nævnet kan træffe afgørelse om
genmælets indhold, form og plads.
1
L 103 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra kulturministeren
2283976_0003.png
4) Nævnet træffer afgørelse om identifikation af sponsor og sponsorerede programmer, jf.
§§ 79, 80, 81, 83 og 84.
5) Nævnet træffer afgørelse om spørgsmål om tilskyndelse til afsætning m.v. i
sponsorerede programmer, jf. §§ 82 og 85.
6) Nævnet træffer afgørelse om spørgsmål om produktplacering i programmer, jf. § 85 a.
Radio- og tv-nævnet skal i dag have juridiske og erhvervsmæssige kompetencer, som skal sikre, at det kan
udfylde opgaverne i § 44. Men der er intet krav om hverken forsknings- eller praktisk baserede
markedsføringsfaglige kompetencer. Nævnet kan derfor i dag med rette i lige så høj grad kritiseres for at
mangle praktisk indsigt i markedsføring på audiovisuelle medier, som det blev kritiseret for de manglende
praktiske mediefaglige kompetencer, der førte til det foreliggende lovforslag.
Derudover begrunder vi ønsket om en yderligere udvidelse af Radio- og tv-nævnet med:
Udvidet mandatområde
Med den danske implementering af EU’s ændrede direktiv om audiovisuelle medietjenester (AVMS) har
Radio- og tv-nævnet fået det regulatoriske ansvar også for onlinemedier såsom videodelingstjenester og
andet.
Dermed er Radio- og tv-nævnets regulatoriske opgave blevet væsentligt mere kompleks end blot at føre
tilsyn med den kommercielle kommunikation på nogle få og enkle radio- og tv-kanaler. Skal Radio- og tv-
nævnet på tilfredsstillende vis kunne føre tilsyn med alle audiovisuelle medietjenester, kræver det praktisk
baseret viden om, hvordan kommerciel kommunikation på digitale medier udspiller sig i dag og i fremtiden.
Hastigheden i den teknologiske udvikling
Teknologien og den kommercielle udnyttelse af den udvikler sig langt hurtigere end lovgivningen. Det
betyder også, at den markedsføringsmæssige praksis er langt foran, hvad nævnet i dag kan være vidende
om og håndhæve med dets nuværende sammensætning.
En udvidelse af nævnet med marketingfaglige praktiske kompetencer vil være med til at sikre, at Radio- og
tv-nævnet er opdateret på den marketingteknologiske udvikling, og at nævnet også på dette vigtige
område kan rådgive ministeren som pålagt i § 40 stk. 4 i lov om radio- og fjernsynsvirksomhed.
2
L 103 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra kulturministeren
2283976_0004.png
På den baggrund stiller Dansk Annoncørforening følgende ændringsforslag til lov om ændring af lov om
radio- og fjernsynsvirksomhed:
1. § 39, stk. 1, ophæves og i stedet indsættes:
Ӥ
39.
Kulturministeren nedsætter et nævn, Radio- og tv-nævnet, der består af 12
medlemmer, som beskikkes af ministeren. Ministeren udpeger 10 medlemmer,
herunder formand og næstformand. Samarbejdsforum for Danske Lytter- og
Seerorganisationer udpeger 1 medlem. Den Danske Dommerforening udpeger 1
medlem. Danske Medier og Dansk Journalistforbund indstiller hver to kandidater,
der repræsenterer praktisk mediefaglighed, hvoraf ministeren udpeger et medlem
fra hver af de to indstillende parter. Dansk Erhverv indstiller 2 kandidater, der
repræsenterer praktisk markedsføringsfaglighed, hvoraf ministeren udpeger et
medlem.
Stk. 2.
De af ministeren udpegede medlemmer skal repræsentere juridiske
(herunder skal 1 medlem have særlig strafferetlig indsigt) og
økonomisk/administrative kompetencer, medieforskningskompetencer samt
praktisk mediefaglighed og markedsføringsfaglighed. Formanden skal være jurist.”
Dansk Annoncørforening takker for muligheden for at afgive høringssvar og står naturligvis til rådighed, hvis
der er behov for en uddybning.
Med venlig hilsen
Holger Wilcks
Administrerende direktør
3
L 103 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra kulturministeren
2283976_0005.png
DANSK ERHVERV
Børsen
1217 København K
www.danskerhverv.dk
[email protected]
T. + 45 3374 6000
Kulturministeriet
Att.: Emilie Hellerup Danielsen
Den 2. oktober 2020
Høring over forslag til lov om ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksom-
hed
Dansk Erhverv har modtaget høring over forslag til lov om ændring af lov om radio- og fjernsyns-
virksomhed mv. (ændring af Radio- og tv-nævnets kompetencesammensætning og hjemmel til
forlængelse af beskikkelsesperiode) fra Kulturministeriet den 14. september 2020.
Dansk Erhverv har følgende bemærkninger:
Dansk Erhverv bakker op om formålet med indførelsen af en ny udpegningsprocedure, som er at
sikre, at de udpegede medlemmer med praktiske mediefaglige kompetencer repræsenterer den
nødvendige viden om medieproduktion, både vedrørende radio, tv og nye medier.
Dansk Erhverv vil hertil også pege på, at i henhold til lov om radio- og fjernsynsvirksomhed § 44
er Radio- og tv-nævnet pålagt opgaver vedrørende reklamer og sponsorering af programmer. Der-
for er det ligeledes vigtigt med praktiske faglige kompetencer inden for markedsføring på de om-
fattede medieområder.
Desuden er det ved udpegningsproceduren for de medlemmer, der skal repræsentere den prakti-
ske mediefaglighed, vigtigt at de indstillede kandidater til sammen har kompetencer inden for
både radio, tv og nye medier.
På baggrund af ovenstående er det Dansk Erhvervs anbefaling, at der ved indstillingen af kandi-
dater til Radio- og tv-nævnet tages højde for, at alle relevante faglige kompetencer samlet set ind-
går. Dansk Erhverv stiller sig på denne baggrund til rådighed som indstillingsberettiget organisa-
tion, der i lighed med Danske Medier og Dansk Journalistforbund, som lovforslaget i forvejen
omfatter, kan indstille 2 kandidater, som repræsenterer praktisk markedsføringsfaglighed og
praktiske mediefaglige kompetencer, hvoraf ministeren udpeger et medlem. Dansk Erhverv re-
præsenterer brancheforeninger og virksomheder, der beskæftiger sig med reklame, markedsfø-
ring, annoncering, indholdsproduktion, distribution, broadcast mv. både inden for radio, tv og
nye medier.
[email protected]
CEN
Side 1/2
L 103 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra kulturministeren
DANSK ERHVERV
Dansk Erhverv står naturligvis til rådighed ved spørgsmål eller behov for uddybende oplysninger.
Med venlig hilsen
Charlotte Enevoldsen
Fagchef for medier og kreative erhverv
Side 2/2
L 103 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra kulturministeren
2283976_0007.png
Fra:
Til:
Emne:
Dato:
Vedhæftede filer:
Hans Jørgen Dybro
Emilie Hellerup Danielsen
Høring over lovudkast, ændring af Radio. og tv-nævnets kompetencesammensætning j.nr. 20/03409
2. oktober 2020 17:22:30
image001.png
image002.png
image003.png
image004.png
image005.png
image006.png
image007.png
image008.png
image009.png
Til Kulturministeriet
Fra Dansk Journalistforbunds side hilser vi de foreslåede ændringer velkomne.
Vi kan i det hele tilslutte os forslaget.
Venlig hilsen på vegne af Dansk Journalistforbund
Hans Jørgen Dybro
Politisk konsulent
+45 33 42 80 00
+45 27 25 80 44
pva
Journalistforbundet.dk
Gammel Strand 46,
1202
København K
DJ behandler dine personoplysninger. DJ opfordrer derfor til, at du læser om, hvordan DJ behandler dine personoplysninger i vores privatlivspolitik
her
.
Indholdet af denne mail bedes behandlet fortroligt. Er du ikke den rette modtager, skal du kontakte mig straks,
slette denne mail samt evt. vedhæftede filer uden at gemme en kopi.
L 103 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra kulturministeren
2283976_0008.png
Til Kulturm iniste rie t, e m hdan@kum .dk
Blekinge Boulevard 2
2630 Taastrup, Danmark
Tlf.: +45 3675 1777
[email protected]
www.handicap.dk
2. oktober 20206-2020-
00824503948
Høringssvar: Høring over lovudkast – ændring af Radio-
og tv-nævnets kompetencesammensætning, j.nr.
20/03409
Danske Handicaporganisatione r (DH) har følge nde be m æ rknin ge r:
Me d lovforslage t æ ndre r m iniste rie t Radio- og tv-næ vne ts
kom pe te n ce sam m e nsæ tning såle de s, at næ vne t har praktiske m e die faglige
kom pe te n ce r re p ræ se nte re t. DH m e ne r, de r også e r be hov for at sikre , at Radio- og
tv-næ vne t har de re tte kom pe te nce r om tilgæ n ge lighe d, da næ vne t jf. ”Be ke ndtgøre l-
se om tilgæ nge lighe d af p rogram virkso m he d p å gru n dlag af tillade lse og re gistre ring
for pe rsone r m e d han dicap” bl.a. skal føre tilsyn m e d, at udbyde rne udarbe jde r hand-
lingsplane r for tilgæ nge ligh e d, påtale ove rtræ de lse af re gle rne , og træ ffe afgø re lse
om ove rholde lse af re gle rne ve dr. tilgæ nge lighe d.
DH m e ne r de rfor, at m iniste rie t skal sikre de re tte kom pe te nce r ve dr. tilgæ n ge lighe d
for m e nne ske r m e d han dicap, når Radio- og tv-næ vne ts kom pe te nce sam m e nsæ tning
æ nd re s. De t vil sige , at et sagkyndigt m e dle m skal tilknytte s ad hoc, når kom pe te nce r
ve dr. tilgæ n ge lighe d e r p åkræ ve t. De tte ad hoc m e dle m kan også fun ge re som binde -
le d m e lle m Radio- og tv-næ vne t og e t advisory board m e d re p ræ se ntante r fra handi-
capo rganisatione rne .
DH m e ne r, at Radio- og tv-næ vne t skal e table re e t advisory board m e d re præ se ntan-
te r fra handicapo rganisatio ne rne , hvor m e nne ske r m e d handicap kan rådgive og
ve jle de m e die tje ne ste udbyde rne , som vi har gode e rfaringe r m e d i TV2’s og DR’s bru-
ge rråd. Advisory boarde t kan bidrage m e d e rfarin g, når m e die tje ne ste udbyde rn e skal
udvæ lge , hvilke udse nde lse r de r f.e ks. skal syns- og tegnsp rogstolke s.
Som næ vnt ove nfor kan ad visory boarde t også hjæ lpe Radio- og tv-næ vne t m e d at
vurde re og tage stilling til, hvorvidt han dlingsplane rne kan tage s til e fte rre tning, e lle r
om de kræ ve r æ n drin ge rn e for at le ve op til love ns forpligte lse r. DH m e ne r, de r e r
be hov for at sikre , at Radio- og tv-næ vne t har de re tte kom pe te n ce r til de tte arbe jde .
Skulle ove nståe nde give anle dning til spørgsm ål, kan d isse re tte s til che fkonsule nt,
Monica Løland, på tlf.: 3638 8524 e lle r e -m ail:
m [email protected].
DH er talerør for handicaporganisationerne og repræsenterer alle typer af handicap - fra hjerneskade og gigt til udviklingshæmning og sindslidelse.
35 handicaporganisationer med cirka 340.000 medlemmer er tilsluttet DH.
L 103 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra kulturministeren
2283976_0009.png
Me d ve nlig hilse n
Thorkild Ole se n
Formand
Side 2 af 2
L 103 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra kulturministeren
2283976_0010.png
Mediernes Hus
Kalkbrænderiløbskaj 4
2100 København Ø
+45 33 97 40 00
[email protected]
www.danskemedier.dk
1. oktober 2020
Kulturministeriet
Att.: Emilie Hellerup Danielsen
Nybrogade 2
1203 København K
Vedr.: Høring over lovudkast
ændring af Radio- og tv-nævnets kompetencesammensætning, j.nr.
20/03409
Danske Medier takker for muligheden for at afgive høringssvar til lov om ændring af lov om radio- og
fjernsynsvirksomhed m.v. (Ændring af Radio- og tv-nævnets kompetencesammensætning og
hjemmel til forlængelse af beskikkelsesperiode)
Danske Medier finder grundlæggende lovforslaget positivt og bakker op om regeringens ønske om at
udvide og styrke Radio- og tv-nævnets kompetencesammensætning med praktiske mediefaglige
kompetencer. Regeringen har set rigtigt, når den har identificeret behovet for disse kompetencer, og
Danske Medier stiller sig gerne til rådighed i forbindelse med den foreslåede proces for udpegning af
yderligere medlemmer til nævnet.
Radio- og tv-nævnet udfylder en vigtig rolle i forhold til radio- og tv stationer i Danmark og træffer
beslutninger af stor betydning for såvel medieforbrugere som medievirksomheder. Derfor er det
vigtigt, at Radio- og tv-nævnet rummer mediefaglige kompetencer. Mediefaglighed er imidlertid en
mangfoldig størrelse, og det kan med fordel præciseres, at nævnet bør have kompetencer vedr. den
praktiske drift af medievirksomheder. En relevant erhvervsmæssig og kommerciel forståelse for,
hvad det indebærer at drive medievirksomhed skal være en væsentligforudsætning for beskikkelse.
Nødvendigheden heraf skal i øvrigt også ses i lyset af, at ændringerne i nævnets
kompetencesammensætning medfører, at der ikke fremover vil skulle ske en udpegning af et særskilt
medlem med erhvervsmæssig sagkundskab. Herudover bør det i lovgivningen tilstræbes, at nævnet
har kompetencer inden for både kommerciel radio og tv-drift og public service programvirksomhed,
da nævnet behandler sager, der vedrører begge disse medietyper. Dertil kommer, at det bør sikres,
at der ved sammensætningen af nævnet også vurderes, hvorvidt der er den fornødne indsigt i on
demand audiovisuelle medietjenester samt videodelingsplatformtjenester, da disse også fremover er
omfattet af Radio- og tv-nævnets kompetence.
Vedrørende den nye udpegningsprocedure foreslår Danske Medier, at der i tillæg til det fremsendte
lovforslag indskrives et afsnit om udpegning af stedfortrædere for de af Danske Medier og Dansk
Journalistforbund udpegede medlemmer. Danske Mediers og Dansk Journalistforbunds kandidater til
nævnet skal besidde praktisk mediefaglighed, hvilket i enkelte tilfælde kan betyde, at kandidaterne i
L 103 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra kulturministeren
særlige sager vil være inhabile - som det også berøres i lovforslagets afsnit 3.2.1. Derfor foreslår
Danske Medier, at den af kulturministeren ikke-udpegede person, som er indstillet af hhv. Danske
Medier og Dansk Journalistforbund i stedet udpeges som stedfortræder, således at denne kan
indtræde, hvis der opstår inhabilitetsspørgsmål i en konkret sag, hvor der foreligger
omstændigheder, som er egnede til at vække tvivl om vedkommendes upartiskhed fx fordi
medlemmet har tilknytning til det pågældende massemedie eller personlige eller økonomiske
interesse i sagens udfald.
Danske Medier stiller sig gerne til rådighed, såfremt ovenstående bemærkninger ønskes uddybet.
Henvendelse herom kan rettes til undertegnede.
Venlig hilsen
Danske Medier
Marianne Bugge Zederkof
Direktør, Danske Medier
Side 2 af 2
L 103 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra kulturministeren
2283976_0012.png
Fra:
Til:
Emne:
Dato:
Vedhæftede filer:
Palle Dam Leegaard DFI
Emilie Hellerup Danielsen
SV: Høring vedr. ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed
30. september 2020 09:53:10
image003.png
image004.png
image005.png
image008.png
Kære Emilie
Tak for det fremsendte høringsbrev samt udkast til lovforslag om ændring af lov om
radio- og fjernsynsvirksomhed.
Det Danske Filminstitut har ingen bemærkninger til udkastet.
Mvh. Palle
___________________________________
Palle Dam Leegaard
Chefkonsulent / Chief Advisor
Direkte telefon / Phone (+45) 3374 3551
Det Danske Filminstitut / Danish Film Institute
Gothersgade 55
DK-1123 København K
www.dfi.dk
Fra:
Emilie Hellerup Danielsen <[email protected]>
Sendt:
14. september 2020 08:57
Emne:
Høring vedr. ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed
Kære alle interessenter på høringslisten
Se venligst vedlagte høringsbrev samt udkast til lovforslag om ændring af lov om radio- og
fjernsynsvirksomhed m.v.
Der gøres opmærksom på, at høringsfristen er den 2. oktober 2020.
Med venlig hilsen
Emilie Hellerup Danielsen
Fuldmægtig | Kulturministeriet | Medier, Idræt og Kunst
Tlf. 41 39 38 28 |
[email protected]
Nybrogade 2 | 1203 København K |
www.kum.dk
Please consider the environment before printing this message
L 103 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra kulturministeren
2283976_0013.png
Fra:
Til:
Emne:
Dato:
Vedhæftede filer:
Cathrine Fogt Hjorth Generaldirektørens sekretariat
Emilie Hellerup Danielsen
SV: Høring vedr. ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed
2. oktober 2020 13:50:29
image002.png
Kære Emilie,
Tak for den fremsendte høring. DR har ingen bemærkninger.
Vh Cathrine
––
Cathrine Fogt Hjorth
Chefkonsulent, Generaldirektørens sekretariat
DR
København - DR Byen
DK-0999 København C
M +45 2889 3938
[email protected]
http://www.dr.dk
Fra:
Emilie Hellerup Danielsen <[email protected]>
Sendt:
14. september 2020 08:57
Emne:
Høring vedr. ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed
Kære alle interessenter på høringslisten
Se venligst vedlagte høringsbrev samt udkast til lovforslag om ændring af lov om radio- og
fjernsynsvirksomhed m.v.
Der gøres opmærksom på, at høringsfristen er den 2. oktober 2020.
Med venlig hilsen
Emilie Hellerup Danielsen
Fuldmægtig | Kulturministeriet | Medier, Idræt og Kunst
Tlf. 41 39 38 28 |
[email protected]
Nybrogade 2 | 1203 København K |
www.kum.dk
Please consider the environment before printing this message
L 103 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra kulturministeren
2283976_0014.png
1
Høring over lovudkast
ændring af Radio- og tv-nævnets kompetencesammensætning, j.nr. 20/03409
Lovforslaget handler om sammensætningen af Radio- og tv-nævnet (RTVN). Imidlertid vil vi pege på to
andre emner vedr. RTVN, som fremgår af EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV (EU) 2018/1808 af
14. november 2018 (Direktivet), der blev implementeret via Lov nr. 805 af 9. juni 2020. I tilknytning hertil
udsendte ministeriet Bekendtgørelse om forretningsorden for Radio- og tv-nævnet nr. 1007 af 18. juni
2020.
Der er imidlertid to emner i Direktivet, der ikke er medtaget hverken i Loven eller i Bekendtgørelsen, og
derfor finder vi det relevant at gøre opmærksom på dem ved den foreliggende høring.
1. Nævnets uafhængighed ved udtalelser om public service
Direktivets Artikel
0 stk. siger, at De atio ale tilsy s y digheder eller orga er å ikke opsøge eller
modtage instrukser fra noget andet organ med hensyn til udøvelsen af de opgaver, som de har fået tildelt i
henhold til national ret, der gennemfører EU-ret
.
Ved høringen over Nævnets udkast til udtalelse over DR’s public serviceredegørelse for 2015 anførte Frands
Mortensen, at udtalelsen ikke kan indskrænkes til at handle om de eksplicitte rapporteringspunkter i
kontrakten, men må forholde sig til centrale krav i public-servicekontrakten om alsidighed, mangfoldighed
og kvalitet. Mortensen henviste bl.a. til Kommissionens Meddelelse om statsstøttereglernes anvendelse på
public service-radio- og tv-virksomhed af 27. oktober 2009:
”Det
er dog ikke tilstrækkeligt, at public service-
radio- og tv-selskabet formelt har fået overdraget at udføre en veldefineret public serviceopgave. Det er
også nødvendigt, at public-service-opgaven faktisk udføres som foreskrevet i den formelle aftale mellem
staten og den udpegede virksomhed. Det er derfor ønskeligt, at opgavens udførelse kontrolleres af en
myndighed eller et særligt udpeget organ på en gennemsigtig og effektiv måde. At der bør være en
tilsynsmyndighed eller et tilsynsorgan af denne art, er især indlysende, hvis den udpegede operatør har
fået pålagt kvalitetsstandarder. I overensstemmelse med Kommissionens Meddelelse om principper og
retnings linjer for Fællesskabets audiovisuelle politik i den digitale tidsalder er det ikke Kommissionens
opgave at vurdere, om kvalitetsstandarderne opfyldes, den må kunne stole på, at medlemsstaterne sikrer
det fornødne tilsyn med, at radio- og tv-selskabet udfører sin public service-opgave og
bl.a. overholder de
kvalitetsstandarder, den omfatter.
her fre hævet
Hertil svarede Nævnet bl.a.:
Nævnet noterer sig på baggrund af høringen et ønske om, at ikke kun de specifikke public service-
forpligtelser, men også de mere generelle krav i form af principper for udøvelse af public servicevirksomhed
behandles i public service-redegørelserne og nævnets udtalelse herom. Nævnet skal indledningsvis gøre
opmærksom på,
at ministeriet tidligere har meddelt nævnet, at dets udtalelser over public service-
kontrakter og - tilladelse er revisionslignende.
(her fremhævet). Derfor har nævnet begrænset sine
udtalelser til et antal konstateringer af, om radio- og tv-foretagenderne indfrier de specifikke public service-
forpligtelser, hvortil der er knyttet eksplicitte redegørelseskrav, samt eventuelle øvrige specifikke og
målbare krav. Nævnet tager derimod ikke stilling til kvaliteten af, hvordan disse krav er opfyldt.
Nævnet erkender således, at den indskrænkende fortolkning af opgaven skyldes en instruks fra ministeriet,
ikke nævnets egen fortolkning af opgaven.
Ved senere udtalelser om public service-redegørelserne, senest offentliggjorte vedrører 2017, er
formuleringen ordret gentaget, nu som beskrivelse af gældende ret, dog uden referencen til ministeriets
instruks. Det er overordnet rigtignok Ministeriets opgave at fortolke Radio- og fjernsynsloven. Men hvor det
L 103 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra kulturministeren
2283976_0015.png
2
direkte gælder fortolkningen af de opgaver, som de [tilsynsorganerne] har fået tildelt i henhold til national
ret, der gennemfører EU-ret , må Nævnet efter vores opfattelse selvstændigt fortolke opgaven uden
instruks fra Ministeriet. Det modsatte ville ikke give Nævnet den uafhængighed, som direktivet
forudsætter.
Efter det nye direktivs klare pålæg i Artikel 30, stk. 2 om ikke at modtage instrukser, må Nævnet
selvstændigt tage stilling til, om det revisionslignende tilsyn med opfyldelsen af public-serviceopgaven er
tilstrækkeligt i forhold til Kommissionens forudsætninger. Opgaven er nok vanskelig, men bestemt også
vigtig
og ødve dig. Ko
issio e har tilføjet til ove ståe de, at hvis det ikke ed tilstrækkelig sikkerhed
fremgår, at public service opgaven faktisk udføres i overensstemmelse med mandatet, har Kommissionen
ikke mulighed for at udføre sine opgaver efter artikel 106, stk. 2, og vil derfor ikke kunne indrømme en
u dtagelse efter de e artikel . Det betyder, at Ko
issio e
i så fald ikke kan erklære den danske
ordning for forenelig med statsstøttereglerne.
Det kan overvejes at tydeliggøre Nævnets opgaver i RFL § 40, stk. 2. Radio- og tv-nævnet afgiver endvidere
udtalelse om radio- og tv-foretagenders redegørelser for opfyldelse af public service-kontrakter og
tilladelser til at udøve public service-programvirksomhed
ved at tilføje:
Radio- og tv-nævnet definerer
selv udtalelsens karakter og omfang ud fra de gældende
beste
elser .
2. Nævnets ressourcer
Direktivets Artikel 30, stk. 4 bestemmer, at [Nævnet] skal have tilstrækkelige økonomiske og menneskelige
ressourcer . Desuden bestemmes det, at
tilsy s y digheder e
tildeles deres egne årlige budgetter, der
skal offentliggøres.
RTVN har ikke eget budget, men sekretariatsbetjenes af Slots- og Kulturstyrelsen. Oprindeligt blev Nævnet
betjent af Mediesekretariatet, som havde til hovedopgave at betjene RTVN, og som havde egen konto på
Finansloven.
Det er således ikke muligt udefra at vurdere, om RTVN har tilstrækkelige økonomiske og menneskelige
ressourcer til at løse sine opgaver. Ministerens forslag om at indføre medlemmer med praktisk
medieerfaring er en måde at styrke de menneskelige ressourcer eller kompetencer på, og vi er derfor ikke
enige med bemærkningerne til forslaget i, at forslaget ikke har EU-retlige konsekvenser. Desuden er
sekretariatets kvalifikationer og omfang en anden, relevant overvejelse i forbindelse med nævnets
ressourcer. Derfor bør RTVN have eget budget på Finansloven, som det kræves af EU, og i den forbindelse
kan det fremgå hvilke faglige kompetencer, sekretariatet repræsenterer.
Fredag 18. september 2020
Frands Mortensen, mag.art.
Professor emeritus, Aarhus Universitet
Erik Nordahl Svendsen, cand.scient.pol.
Tidligere Direktør for Mediesekretariatet
L 103 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra kulturministeren
2283976_0016.png
Fra:
Til:
Emne:
Dato:
Vedhæftede filer:
Danielle Brisson Berggreen
Emilie Hellerup Danielsen
SV: Høring vedr. ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed
18. september 2020 14:38:30
image003.gif
image004.jpg
image005.png
Vedr. Forbrugerombudsmandens sag med nr. 20/10656
Tak for jeres e-mail af 14. september 2020.
Forbrugerombudsmanden har ingen bemærkninger til det fremsendte udkast til lovforslag om
ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed m.v.
Med venlig hilsen
På Forbrugerombudsmandens vegne
Danielle Brisson Berggreen
Specialkonsulent, cand.jur.
Direkte tlf.: 41 71 50 76
E-mail:
[email protected]
Logo
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
Tlf. +45 4171 5151
Se vores privatlivspolitik på
forbrugerombudsmanden.dk
Fra:
Emilie Hellerup Danielsen <[email protected]>
Sendt:
14. september 2020 08:57
Emne:
Høring vedr. ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed
Kære alle interessenter på høringslisten
Se venligst vedlagte høringsbrev samt udkast til lovforslag om ændring af lov om radio- og
fjernsynsvirksomhed m.v.
Der gøres opmærksom på, at høringsfristen er den 2. oktober 2020.
Med venlig hilsen
Emilie Hellerup Danielsen
Fuldmægtig | Kulturministeriet | Medier, Idræt og Kunst
Tlf. 41 39 38 28 |
[email protected]
Nybrogade 2 | 1203 København K |
www.kum.dk
Kulturministeriet logo
L 103 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra kulturministeren
2283976_0017.png
Please consider the environment before printing this message
L 103 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra kulturministeren
2283976_0018.png
Fra:
Til:
Cc:
Emne:
Dato:
Vedhæftede filer:
Martin Salamon
Emilie Hellerup Danielsen
Forbrugerrådet
SV: Høring vedr. ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed j.nr: 20/03409
1. oktober 2020 09:33:59
image005.png
Forbrugerrådet Tænk har af ressourcemæssige årsager ikke mulighed for at forholde os til den
fremsendte Høring vedr. ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed.
Forbrugerrådet Tænk kan således ikke tages til indtægt for at støtte forslaget eller for at gøre det
modsatte.
Med venlig hilsen
Martin Salamon
Cheføkonom / Chief Economist
T +45 7741 7729 / M +45 4194 7905 /
taenk.dk
Fiolstræde 17 B / Postboks 2188 / 1017 København K
Fra:
Emilie Hellerup Danielsen [mailto:[email protected]]
Sendt:
14. september 2020 08:57
Emne:
Høring vedr. ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed
Kære alle interessenter på høringslisten
Se venligst vedlagte høringsbrev samt udkast til lovforslag om ændring af lov om radio- og
fjernsynsvirksomhed m.v.
Der gøres opmærksom på, at høringsfristen er den 2. oktober 2020.
Med venlig hilsen
Emilie Hellerup Danielsen
Fuldmægtig | Kulturministeriet | Medier, Idræt og Kunst
Tlf. 41 39 38 28 |
[email protected]
Nybrogade 2 | 1203 København K |
www.kum.dk
Please consider the environment before printing this message
L 103 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra kulturministeren
2283976_0019.png
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
16. september 2020
HØRINGSSVAR
Hermed fremsendes høringssvar fra Foreningen af lokale, fritstående, journalistiske internetmedier til
forslag til lov om ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed m.v. (Ændring af Radio- og tv-nævnets
kompetencesammensætning og hjemmel til forlængelse af beskikkelsesperiode).
Vi glæder os over, at lovforslaget ændrer Radio- og tv-nævnets kompetencesammensætning således, at
nævnet fremover har praktiske mediefaglige kompetencer repræsenteret og i den forbindelse skal vi
henstille til, at
Foreningen af lokale, fritstående, journalistiske internetmedier skal - på lige fod med Danske Medier og
Dansk Journalistforbund
indstiller kandidater til medlemmer af radio- og tv-nævnet med praktisk
mediefaglighed.
Foreningen af lokale, fritstående, journalistiske internetmedier tæller lidt over 20 medlemmer, der dagligt
publicerer lokale nyheder og som i væsentligste omfang ikke er organiseret i Danske Medier og som
hovedregel ikke har overenskomst med Dansk Journalistforbund eller ansatte, som er organiseret hos
Dansk Journalistforbund.
Foreningens medlemmer beskæftiger sig med udvikling af nye, lokale medier og publicerer nyheder online i
såvel tekst, billeder, web-tv og video og skaber dermed sammenhængskraft i lokalområderne og sikre, at
der ikke opstår såkaldte ’ yhedsørke er’ i ty dt befolkede o råder af Da ark.
Med venlig hilsen
Michael Kjær
Formand, Foreningen af lokale, fritstående, journalistiske internetmedier
Havbo 5, Høruphav
6470 Sydals
telefon: 31 10 78 87
mail:
[email protected]
web:
www.lokaleinternetmedier.dk
HØRINGSSVAR - Lov om ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed
L 103 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra kulturministeren
2283976_0020.png
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
E-mail:
[email protected]
WILDERS PLADS 8K
1403 KØBENHAVN K
TELEFON 3269 8888
MOBIL 91325719
[email protected]
MENNESKERET.DK
DOK. NR. 20/02282-2
2. OKTOBER 2020
HØRINGSSVAR OVER FORSLAG TIL LOV OM
ÆNDRING AF LOV OM RADIO- OG
FJERNSYNSVIRKSOMHED M.V.
Kulturministeriet har ved e-mail af 14. september 2020 anmodet om
Institut for Menneskerettigheders eventuelle bemærkninger til udkast
til forslag til lov om ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed
m.v. (Ændring af Radio- og tv-nævnets kompetencesammensætning og
hjemmel til forlængelse af beskikkelsesperiode).
Instituttet har ingen bemærkninger til udkastet.
Der henvises til ministeriets journalnummer 20/03409.
Med venlig hilsen
Mikkel Lindberg Laursen
FULDMÆGTIG
L 103 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra kulturministeren
2283976_0021.png
Fra:
Til:
Cc:
Emne:
Dato:
Vedhæftede filer:
Emil Busk Nielsen
Emilie Hellerup Danielsen
Martin Molter West; Søren Bo Rasmussen; 1-DEP Høringer
Høring over lovudkast - ændring af Radio- og tv-nævnets kompetencesammensætning, j.nr. 20/03409
1. oktober 2020 14:24:04
image006.png
Til Kulturministeriet,
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har modtaget
Høring vedr. lov om ændring af lov om radio-
og fjernsynsvirksomhed.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen udgør sammen med Konkurrencerådet en uafhængig
konkurrencemyndighed. De følgende høringsbemærkninger afgives udelukkende som
konkurrencemyndighed.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har ingen bemærkninger til
Høring vedr. lov om ændring af
lov om radio- og fjernsynsvirksomhed.
Med venlig hilsen
Emil Busk Nielsen
Student
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen/
Danish Competition and Consumer Authority
Direkte +45 4171 5092
E-mail
[email protected]
Følg os:
LinkedIn
,
Twitter
,
Facebook
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
Tlf. +45 4171 5000
Vi arbejder for velfungerende markeder.
Se vores privatlivspolitik på
kfst.dk.
Fra:
Emilie Hellerup Danielsen <[email protected]>
Sendt:
14. september 2020 08:57
Emne:
Høring vedr. ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed
Kære alle interessenter på høringslisten
Se venligst vedlagte høringsbrev samt udkast til lovforslag om ændring af lov om radio- og
fjernsynsvirksomhed m.v.
Der gøres opmærksom på, at høringsfristen er den 2. oktober 2020.
Med venlig hilsen
Emilie Hellerup Danielsen
L 103 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra kulturministeren
2283976_0022.png
Fuldmægtig | Kulturministeriet | Medier, Idræt og Kunst
Tlf. 41 39 38 28 |
[email protected]
Nybrogade 2 | 1203 København K |
www.kum.dk
Please consider the environment before printing this message
L 103 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra kulturministeren
2283976_0023.png
Kulturministeriet
Att.: Emilie Hellerup Danielsen
d. 01.10.2020
Kreativitet & Kommunikation vil først og fremmest gerne takke for muligheden for at afgive
høringssvar til det pågældende lovforslag.
Vi støtter forslagets formålet om at sikre, at nævnet har den nødvendige indsigt og viden
i det
konkrete forslag om medieproduktion. Vi er derfor helt enige i, at det vil styrke nævnet med
medlemmer, der repræsenterer praktisk mediefaglighed.
Det er dog samtidig helt oplagt, at man ved forslaget ikke kun optimerer ud fra den konkrete
diskussion, der er baggrund for forslaget, men i stedet kigger helt overordnet på nævnets
sammensætning.
En sammensætning, der bør afspejle de områder, hvor nævnet har kompetence.
På den måde sikrer man med rettidig omhu, at nævnet ikke igen udsættes for diskussioner om
kompetencesammensætningen.
Det er ikke hensigten med dette høringssvar at anfægte den nuværende sammensætning af
nævnet, men i stedet opfordre til, at sikrer en i fremtiden endnu stærkere
kompetencesammensætning i nævnet, når nu man er i gang med revideringen.
Det er derfor vores opfordring og anbefaling, at man ved indstilling af kandidater til nævnet
tager højde for, at alle relevante faglige kompetencer repræsenteres. Vi mener derfor, at man som
en pendant og som en modvægt i nævnet til forslagets tilføjelser af Danske Medier og Dansk
Journalistforbund, bør sikre, at der i nævnet fremover skal udpeges et medlem med
markedsføringsfaglighed.
Derfor vil Kreativitet & Kommunikation gerne stille sig til rådighed som indstillingsberettiget.
Konkret vil vi foreslå, at Kreativitet & Kommunikation og Dansk Erhverv i fællesskab udpeger en
af samlet to kandidater som Dansk Erhverv indstiller, hvoraf ministeren udvælger én til nævnet.
Kandidaten der udpeges i fællesskab, vil repræsentere en praktisk markedsføringsfaglighed.
1
L 103 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra kulturministeren
2283976_0024.png
Afsluttende bemærkninger
Kreativitet & Kommunikation stiller sig selvfølgelig til rådighed for uddybende spørgsmål.
De bedste hilsner
Cecilie Kunz Paulsen
Juridisk rådgiver
[email protected]
|+45 41 31 60 08
www.kreakom.dk
| +45 33 13 44 44
St. Kongensgade 81B | DK-1264 København K
Vi passer godt på din persondata. Læs mere
her.
2
L 103 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra kulturministeren
2283976_0025.png
2. Oktober 2020
Høringssvar vedrørende ændring af lov om radio-og fjernsynsvirksomhed
m.v. (Ændring af Radio-og tv-nævnets kompetencesammensætning og
hjemmel til forlængelse af beskikkelsesperiode).
Afsender:
Prauda – Foreningen af uafhængige internetmedier
Halmtorvet 58, 1tv
1700 København V
Prauda er en brancheorganisation for uafhængige og eksperimenterede
internetmedier.
Høringssvar:
Vi glæder over, at der tages initiativ til at ændre Radio-og tv-nævnets
kompetencesammensætning således, at nævnet fremover har praktiske
mediefaglige kompetencer repræsenteret. Det er væsentligt, at nævnets
sammensætning baseres på viden og indsigt på området, således at beslutninger
fremover træffes på det bedste grundlag.
Det er dog ikke nok kun at ændre Radio- og TV-nævnets
kompetencesammensætning uden også at kigge på Medienævnet, hvor
problematikken er den samme, men dog uden at der endnu har været ligeså
offentlige sager som DAB-udbuddet. Kulturministeren bør derfor også ændre
Medienævnets sammensætning, så det repræsenterer kompetencer i det danske
medielandskab. Danske Medier repræsenter ikke alle medier i Danmark og heller
ikke alle forretningsmodeller, og derfor bør det vurderes om f.eks. et medlem
udpeget af Prauda også burde sidde i Medienævnet for at sikre fairness, og at
særinteresser ikke får forrang i dansk mediepolitik og i fordelingen af
støttemidler. Uddelingen af støttemidler er i vores øjne i forvejen tilpasset gamle
medier med traditionel publicistisk tankegang.
L 103 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra kulturministeren
2283976_0026.png
02.10.20
Kulturministeriet
Att.: Emilie Hellerup Danielsen
Radio- og tv-nævnet
Hammerrichsgade 14
1611 København V
Telefon 33 95 42 00
[email protected]
Høring over forslag til lov om ændring af lov om radio- og
fjernsynsvirksomhed m.v. (Ændring af Radio- og tv-nævnets
kompetencesammensætning og hjemmel til forlængelse af
beskikkelsesperiode)
Kulturministeriet har den 14. september 2020 fremsendt høring over
forslag til lov om ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed m.v.
Det oplyses, at lovforslaget har til hovedformål at ændre Radio- og tv-
nævnets kompetencesammensætning således, at Nævnet har praktisk
mediefaglige kompetencer repræsenteret samt give hjemmel til
forlængelse af beskikkelsesperioden.
Radio- og tv-nævnet skal fremkomme med følgende bemærkninger:
Kompetencer
Det fremgår af forslaget, at § 39 stk. 2, foreslås ændres således, at de
af ministeren udpegede medlemmer skal repræsentere juridiske
kompetencer (herunder skal 1 medlem have særlige strafferetlig indsigt)
og
økonomisk/administrative
kompetencer,
medieforsknings-
kompetencer samt praktisk mediefaglighed.
Af bemærkningerne til bestemmelsen fremgår det, at ved indførelsen af
et kompetencekrav om praktisk mediefaglighed finder Kulturministeriet,
at der ikke er behov for et krav om erhvervsmæssig sagkundskab, idet
de medlemmer, som repræsenterer kompetencen vedr. fx praktisk
mediefaglighed, også har en relevant erhvervsmæssig indsigt i forhold
til medieverdenen.
L 103 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra kulturministeren
Side 2
Radio- og tv-nævnet er enig i, at et medlem med praktisk
mediefaglighed tillige vil kunne have relevant erhvervsmæssig indsigt i
forhold til medieverdenen. Imidlertid finder Nævnet, at det
erfaringsmæssigt har været en fordel, at have erhvervsmæssig indsigt i
generelle erhvervs- og virksomhedsforhold repræsenteret ved
bedømmelsen af flere af de sager, som Nævnet skal tage stilling til,
hvorfor
det
foreslås,
at
erhvervsmæssig
fortsat
indgår
i
kompetencekriterierne, idet Nævnet samlet set og i videst omfang skal
besidde alle relevante kompetencer. Endvidere ønsker Nævnet i denne
sammenhæng at bemærke, at det reviderede AVMS-direktiv har givet
Nævnet en række nye ansvarsområder, herunder regulering af
videodelingsplatforme, hvorfor det også bør overvejes i forbindelse med
udformningen af lovforslaget.
Beskikkelsesperiode
Det fremgår af forslaget, at § 39, stk. 3, foreslås ændres således, at
Nævnet nedsættes for 4 år af gangen, og at beskikkelsen kan forlænges
med en periode på op til 1 år. Forlængelse af beskikkelsesperioden kan
kun finde sted én gang.
Radio- og tv-nævnet skal bemærke, at det er uklart, hvorvidt
genudpegning kan finde sted. Gældende praksis i dag er, at
genudpegning kan finde sted af hensyn til kontinuiteten i nævnet, hvilket
vurderes værdifuldt.
For så vidt genudpegning fortsat kan finde sted finder Nævnet, at det
bør præciseres, hvorvidt der er begrænsning på, hvor længe et medlem
kan være medlem af Radio- og tv-nævnet.
Medlemmer fra andre lande
Det fremgår af bemærkninger til lovforslaget, at Radio- og tv-nævnet
har en bred opgaveportefølje i relation til det danske medielandskab,
hvorfor det forudsættes, at der ved udpegningen af medlemmer med
praktisk erfaring med medieproduktion i særlig grad skal iagttages et
habilitetshensyn. Dette hensyn kan fx iagttages ved at
udpege
medlemmer fra de nordiske lande.
Radio- og tv-nævnet skal hertil bemærke, at udpegningen af et medlem
fra et andet land end Danmark kan medføre økonomiske og praktiske
udfordringer. Desuagtet bør det dog nærmere præciseres, hvilke krav
og betingelser det eventuelle nordiske medlem i så fald skal opfylde, fx
kendskab til den danske medielovgivning og eventuelt også det danske
sprog. Samtidig bør det præciseres, hvorvidt det alene er medlemmer
fra de nordiske lande, som i den forbindelse kan udpeges, eller om
L 103 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra kulturministeren
2283976_0028.png
Side 3
udpegningen kan gå videre til eksempelvis at omfatte personer fra
England eller Tyskland.
Radio- og tv-nævnet har ikke yderligere bemærkninger.
Med venlig hilsen
Caroline Heide-Jørgensen
Formand
L 103 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra kulturministeren
2283976_0029.png
Til
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Att.: Emilie Hellerup Danielsen
Mail:
[email protected]
Dato: 01. Oktober 2020
Høring over lovudkast – ændring af Radio- og TV-Nævnets kompetencesammensætning,
j.nr. 20/03409.
Der er ingen tvivl om, at mediebilledet er i forandring. Og den udvikling følger vi meget nært. Vi mener at
de ikke kommercielle elektroniske medier skal findes på alle platformer.
Vores mission er at skabe nærværende og relevant indhold til og med alle medborgere i Danmark. Vi vil
gerne være medvirkende til, at alle aldersgrupper og etniciteter kan ses og høres i debatten om vores
samfund, som det er og udvikler sig til. Vi samarbejder hen mod et mere retfærdigt og bæredygtigt
samfund.
Vores vision er et samfund med medieaktive borgere, som bidrager positivt og konstruktivt til trivslen i
vores samfund. Engagerede medborgere som kan og tør tage ansvar for en retfærdig og ligeværdig
udvikling.
Vores mission er at udvikle medie-kompetencer hos borgere, så de kan deltage i debatten om det gode liv.
Vi vil udvikle en medieplatform, som lader medborgere komme til orde i debatten og give dem mulighed
for at blive hørt; Alle har et ansvar for fællesskabet, for at styrke det, som er vores.
Derfor mener vi at Nævnet fremover har medlemmer med viden om og kompetancer ifht. de ikke-
kommercielle elektroniske medier.
SAML foreslår, at SAML indstiller to kandidater, hvoraf ministeren efterfølgende udpeger et medlem. Det er
vi meget enig i.
Venlige hilsen
Rui Monteiro
Formand for
Sendesamvirket Kanal Østjylland
og
Radiosamvirket Aarhus
Sendesamvirket Kanal Østjylland og Radio Samvirket Aarhus
c/o Interkulturel Mediehus Aarhus
Ved Lunden 9 st.
8230 Åbyhøj
L 103 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra kulturministeren
2283976_0030.png
SAML
Søndergade 12, 1.
9000 Aalborg
tlf. 9813 9681
mobil 2020 9140
E-mail:
[email protected]
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Att.: Emilie Hellerup Danielsen
Sendt per mail:
[email protected]
Cc: mediepolitiske ordførere
Aalborg, den 2. oktober 2020
Høring over lovudkast – ændring af Radio- og TV-Nævnets kompetencesammensætning, j.nr.
20/03409.
Sammenslutningen Af Medier i Lokalsamfundet, SAML, sender hermed vores kommentarer til den
udsendte ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed: ændring af Radio- og TV-Nævnets
kompetencesammensætning og hjemmel til forlængelse af beskikkelsesperiode. Vi synes det er
glædeligt, der nu kommer et forslag om ny sammensætning af Radio- og Tv-Nævnet.
SAML er grundlæggende enig i, at Nævnets sammensætning mangler mediefaglige kompetencer og
er dermed enig i Ministeriets forslag om at udvide Nævnet med et medlem til 11, hvoraf Danske
Medier og Dansk Journalistforbund foreslås at udpege hver 2 personer, hvoraf Kulturministeren
indstiller et medlem fra hver.
Vi mangler dog stadig, at Nævnet fremover har medlemmer med viden om og kompetencer ifht. de
ikke-kommercielle elektroniske medier.
Dette særligt fordi Nævnet har til opgave at fordele driftstilskud til de ikke-kommercielle medier
samt ikke mindst har beføjelser til at påføre samme medier sanktioner i form af krav om
tilbagebetaling af tilskud samt inddragelse af sendetilladelsen. Ret vidtgående sanktionsmuligheder
for nævnte medier.
Danske Medier repræsenterer udelukkende kommercielle medier og ifbm. ny-ordning for lokalradio
i 2015 blev de kommercielle og de ikke-kommercielle medier adskilt fsva. lovgivning og til dels
frekvensmæssigt.
SAML foreslår derfor, at SAML indstiller to kandidater, hvoraf ministeren efterfølgende udpeger et
medlem.
Vi finder ikke, at Dansk Journalistforbund repræsenterer nogen særlig mediefaglig viden, omkring
ikke kommercielle medier og finder det derfor mere optimalt, at SAML som netop er de ikke
kommercielle mediers talerør, kan indstille to kandidater.
L 103 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra kulturministeren
2283976_0031.png
SAML
Søndergade 12, 1.
9000 Aalborg
tlf. 9813 9681
mobil 2020 9140
E-mail:
[email protected]
Vi er enige i Ministeriets bemærkninger jf. 3.2.1. sidste afsnit om iagttagelse af et habilitetshensyn.
Og følgelig vil vores indstilling være af kandidater uden for egen kreds men med viden og erfaring
om de ikke-kommercielle lokale medier.
SAML har ingen bemærkninger ifht. den foreslåede mulighed for forlængelse af
beskikkelsesperioden på et år.
Venlig hilsen
Gitte Thomsen
Sekretariatsleder
L 103 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra kulturministeren
2283976_0032.png
SLS
Samarbejdsforum for danske lytter-
og seerorganisationer
Præstevænget 12
Ballerup
Tlf. 3379 1230
Mail:
[email protected]
Ballerup, den 28/9-2020
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Høring over lovudkast – ændring af Radio- og tv-nævnets kompetencesammensætning, j.nr.
20/03409.
Samarbejdsforum for Danske Lytter- og Seer organisationer har modtaget høringsbrev vedr. nævnte
lovudkast.
Tak for inddragelsen i processen. Vi kan meddele, at vi ikke har bemærkninger til lovforslaget.
Venlig hilsen
På SLS vegne
Lea Rosfort
L 103 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra kulturministeren
2283976_0033.png
Fra:
Til:
Emne:
Dato:
Vedhæftede filer:
Lisbeth Landtved Kierkegaard
Emilie Hellerup Danielsen
SV: Høring vedr. ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed [DocID:453945204]
15. september 2020 14:39:02
image001.jpg
image002.png
image003.jpg
Kære Emilie
Mange tak for høringen.
Vi har ingen bemærkninger til ændringen af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed.
Vi vil sætte stor pris på, hvis I vil sætte
[email protected]
på jeres høringsliste.
På forhånd tak for hjælpen.
De bedste hilsen
Lisbeth
Med venlig hilsen
Lisbeth Kierkegaard
Public Affairs Rådgiver
[email protected]
+45 51 20 87 11
Fra:
Emilie Hellerup Danielsen <[email protected]>
Sendt:
14. september 2020 08:57
Til:
Undisclosed recipients:
Emne:
Høring vedr. ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed [DocID:453945204]
Kære alle interessenter på høringslisten
Se venligst vedlagte høringsbrev samt udkast til lovforslag om ændring af lov om radio- og
fjernsynsvirksomhed m.v.
Der gøres opmærksom på, at høringsfristen er den 2. oktober 2020.
Med venlig hilsen
Emilie Hellerup Danielsen
Fuldmægtig | Kulturministeriet | Medier, Idræt og Kunst
L 103 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra kulturministeren
2283976_0034.png
Tlf. 41 39 38 28 |
[email protected]
Nybrogade 2 | 1203 København K |
www.kum.dk
Kulturministeriet logo
Please consider the environment before printing this message