Høringsnotat
8. oktober 2020
Høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om radio-
og fjernsynsvirksomhed m.v. (Ændring af Radio- og tv-
nævnets kompetencesammensætning og hjemmel til
forlængelse af beskikkelsesperiode)
Kulturministeriet sendte den 14. september 2020 udkast til lovforslag om ændring
af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed m.v. (Ændring af Radio- og tv-nævnets
kompetencesammensætning og hjemmel til forlængelse af beskikkelsesperiode) i
høring.
Høringsfristen var den 2. oktober 2020.
Lovforslaget har til hovedformål at ændre Radio- og tv-nævnets
kompetencesammensætning således, at nævnet har praktiske mediefaglige
kompetencer repræsenteret samt give hjemmel til forlængelse af
beskikkelsesperioden.
Ved høringsfristens udløb var der indkommet 21 høringssvar.
Der henvises til vedlagte bilag med oversigt over indkomne høringssvar.
Høringssvar uden bemærkninger samt tilbagemeldinger om ikke at afgive
høringssvar er i oversigten markeret med
kursiv.
I det følgende redegøres for hovedbemærkningerne i de modtagne høringssvar og
Kulturministeriets kommentarer hertil.
Ændring af Radio- og tv-nævnets kompetencesammensætning
Radio- og tv-nævnet foreslår, at
erhvervsmæssig
fortsat indgår i
kompetencekriterierne, idet nævnet har erfaret, at dette har været en fordel, at
have erhvervsmæssig indsigt i generelle erhvervs- og virksomhedsforhold
repræsenteret ved bedømmelsen af flere af de sager, som nævnet skal tage stilling
til. Derudover finder Radio- og tv-nævnet, at det i forbindelse med udformningen af
lovforslaget bør overvejes, at nævnet med det reviderede AVMS-direktiv har fået
en række nye ansvarsområder, herunder regulering af videodelingsplatforme.
Kreativitet og Kommunikation finder, at der bør udpeges et medlem med
markedsføringsfaglighed til Radio- og tv-nævnet.
Dansk Annoncørforening finder ligeledes, at Radio- og tv-nævnet bør have et
medlem med praktiske kompetencer inden for markedsføring, idet nævnet ved
implementering af AVMS-direktivet har fået til opgave at føre tilsyn med
audiovisuelle medietjenester, og da det vil sikre, at nævnet er opdateret på den
marketingteknologiske udvikling.
Jour. nr. 20/03409-23