Beskæftigelsesudvalget 2020-21
L 102
Offentligt
2281077_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Christian Juhl (EL)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2020 - 6991
15. november 2020
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 13. november 2020 stillet følgende spørgsmål
nr. 11 (L 102), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Chri-
stian Juhl (EL).
Spørgsmål nr. 11:
”I
loven angives, at et pålæg bør være skriftligt, og bevisbyrden for, at den ansatte
har modtaget pålægget, bør eksplicit påhvile arbejdsgiveren. Dette er forsøgt med-
taget i lovforslagets § 2, stk. 2. Vil ministeren uddybe denne bestemmelse?”
Svar:
Arbejdsgiveren skal skriftligt i overensstemmelse med gældende regler herfor in-
formere om, at der vil blive pålagt test for covid-19 og begrundelsen herfor. Infor-
mation af de berørte ansatte kan eksempelvis ske ad elektronisk vej.
Informationen skal i overensstemmelse med relevant lovgivning og eventuelle
overenskomster og aftaler desuden tilgå de ansatte via repræsentanter i samarbejds-
udvalg m.v. eller via en arbejdsmiljørepræsentant. Herved sikres, at de ansatte, der
bliver pålagt at blive testet, skriftligt og i overensstemmelse med den på virksom-
heden gældende regulering oplyses om årsagen hertil.
Den information, der tilgår de ansatte, skal være så fyldestgørende som muligt. Be-
grundelseskravet er nyt og supplerer øvrig regulering om eksempelvis drøftelser i
samarbejdsudvalg eller inddragelse af arbejdsmiljørepræsentanter, der ikke berøres
af nærværende lovforslag.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard