Beskæftigelsesudvalget 2020-21
L 102 Bilag 5
Offentligt
2282977_0001.png
NOTAT
Gældende lovgivning om arbejdsgivers ad-
gang til at pålægge test for covid-19 og
grundlovsmæssigheden af L 102
16. november 2020
J. nr. 2020 - 6991
CAL
AKL
Gældende lovgivning om arbejdsgivers adgang til at pålægge test for covid-19
Arbejdsgivers adgang til at kræve test for covid-19 er reguleret i lov nr. 286 af 24.
april 1996 om brug af helbredsoplysninger m.v. på arbejdsmarkedet (helbredsop-
lysningsloven).
Efter helbredsoplysningsloven skal visse betingelser være opfyldt og forskellige
procedurer iagttages, for at arbejdsgivere kan pålægge ansatte en helbredsundersø-
gelse, hvilket indbefatter test for covid-19, og få resultatet heraf.
Lovens § 1 fastlægger i stk. 1 formålet med loven, som er at helbredsoplysninger
ikke uberettiget anvendes til at begrænse lønmodtageres mulighed for at opnå og
bevare ansættelse. Af stk. 2 fremgår, at loven gælder for brug af helbredsoplysnin-
ger på arbejdsmarkedet, men viger i det omfang, der i anden særlig lovgivning eller
bestemmelser fastsat med hjemmel heri er fastsat regler om brug af helbredsoplys-
ninger. I stk. 3 anføres, at ved anmodning om og indhentning af helbredsoplysnin-
ger i denne lov forstås også foretagelse af helbredsundersøgelser.
Lovens § 2, stk. 1, fastlægger hovedprincippet om, at en arbejdsgiver alene må an-
mode om helbredsoplysninger for at få belyst lønmodtagers arbejdsdygtighed ved
det pågældende arbejde. Oplysningerne skal angå hidtidig eller aktuel sygdom eller
symptomer på sygdom og sygdommen skal have væsentlig betydning for arbejds-
dygtigheden. Dette gælder i forbindelse med ansættelse eller under en ansættelse.
Efter lovens § 2, stk. 2, der vedrører oplysninger, som lønmodtageren ikke selv er
bekendt med
typisk oplysninger, der fordrer en helbredsundersøgelse som fx test-
ning for covid-19
må arbejdsgiver kun anmode om sådanne oplysninger, hvis for-
holdene ved det pågældende arbejde særligt taler for at indhente dem.
Lovens § 2 beskriver således de situationer, hvor arbejdsgivere har ret til at anmode
om helbredsoplysninger, og heri ligger, at en lønmodtager, som ikke efterkommer
en retmæssig anmodning, kan sanktioneres ansættelsesretligt af arbejdsgiver. Hvis
både betingelsen i § 2, stk. 1, (væsentlig betydning for arbejdsdygtigheden), og i §
2, stk. 2, (særlige forhold ved arbejdet), er opfyldt, kan arbejdsgivere pålægge an-
satte at blive testet for covid-19.
De nærmere regler om pålagte helbredsundersøgelser, herunder at arbejdsgiver skal
informere ansatte om konsekvenser af at nægte at lade sig undersøge, findes i hel-
bredsoplysningslovens § 9.
L 102 - 2020-21 - Bilag 5: Opfølgning på samråd A-B, herunder ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
Helbredsoplysningsloven indeholder desuden i §§ 4-5 undtagelsesmuligheder, hvor
der kan gives videre adgang til, at arbejdsgiver indhenter helbredsoplysninger, end
efter lovens § 2. Anvendelsesområdet for disse undtagelsesbestemmelser er imid-
lertid forholdsvis snævert.
Grundlovsmæssigheden af L 102
L 102 vedrører arbejdsgivers adgang til at pålægge lønmodtagere test for covid-19
og giver en videre adgang hertil end helbredsoplysningsloven, idet der efter L 102
er flere hensyn, der kan begrunde et pålæg om test, end der er efter helbredsoplys-
ningsloven. I forhold til Grundloven ses der imidlertid ikke at være principiel for-
skel på helbredsoplysningsloven og L 102, da begge regelsæt giver mulighed for
arbejdsgivere til at pålægge test, og konsekvenserne, hvis en lønmodtager ikke vil
efterkomme et retmæssigt pålæg, er de samme (ansættelsesretlige sanktioner).
Den bestemmelse i Grundloven, som eventuelt kunne nævnes i relation til pålagt
test for covid-19, vil være § 71 om den personlige friheds ukrænkelighed. Den be-
skytter mod vilkårlig frihedsberøvelse og også tvangsforanstaltninger. Ved tvangs-
foranstaltninger forstås her, at en nogen ved brug af fysisk magt udsættes for et
indgreb i vedkommendes personlige integritet, fx en påtvunget helbredsundersø-
gelse.
Det er imidlertid i denne forbindelse afgørende, at et af arbejdsgiver afgivet pålæg
om test for covid-19
uanset om det gives i dag efter helbredsoplysningsloven el-
ler efter L 102
ikke
udgør en tvangsforanstaltning. Arbejdsgiver har ikke og får
ikke med L 102 adgang til med magt at tvinge en lønmodtager til at blive testet. En
arbejdsgiver vil i forhold til en lønmodtager, der nægter at efterkomme et pålæg om
test, kunne anvende ansættelsesretlige sanktioner, men en ansættelsesretlig sank-
tion er
ikke
et indgreb i den personlige frihed, der er beskyttet i medfør af Grundlo-
vens § 71.
L 102 vurderes således ikke at være på kant med Grundloven.
2