Til lovforslag nr.
L 102
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den [16. november 2020]
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om arbejdsgiveres adgang til at pålægge lønmodtagere test for
covid-19 m.v.
[af beskæftigelsesministeren (Peter Hummelgaard)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 8 ændringsforslag til lovforslaget. Enhedsli‐
stens medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr.
1-7 og beskæftigelsesministeren har stillet ændringsforslag
nr. 8.
2. Dispensation fra Folketingets forretningsorden
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen
i Folketingets forretningsordens § 13, stk. 1, om, at der
skal gå 30 dage fra lovforslagets fremsættelse, til det kan
vedtages ved 3. behandling.
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen i
Folketingets forretningsordens § 8 a, stk. 2, om, at der skal
gå 2 dage fra offentliggørelsen af betænkningen, til lovfor‐
slaget kommer til 2. behandling, og fra bestemmelsen i § 13,
stk. 1, således at 3. behandling kan finde sted tidligere end 2
dage efter 2. behandling.
3. Indstillinger
<>
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin‐
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Radikale Venstre
Radikale Venstres medlemmer af udvalget mener, at der
i lyset af det stigende smittetryk med covid-19 samt arbejds‐
miljøet på danske virksomheder er behov for at arbejdsgiver,
når det er sagligt begrundet, kan bede sine ansatte om at lade
sig teste for covid-19. RV mener samtidig, at lovforslaget
bør udløbe seneste 1. juli 2021, da smittetrykket forventes
at falde igen henover sommeren, samt at der er tale om en
vidtgående beføjelse til arbejdsgiver, som ikke bør gælde
længere end højst nødvendigt.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget mener, at der er
god grund til at fokusere på at begrænse spredning af smitte
med covid-19 på arbejdspladser. Det har været et overset
område i flere måneder – se blot på situationen på slagterier,
byggepladser og minkfarme.
Arbejdstilsynet blev hjemsendt, da covid-19 brød ud i
foråret. Det var en fejl.
Ministeren har afvist forslag fra både FH og fra Enheds‐
listen om at styrke Arbejdstilsynets indsats på arbejdsplad‐
ser. Det var en fejl.
Heldigvis har der de sidste uger været sat særlig fokus på
smittefaren ved covid-19, når Arbejdstilsynet kører ud.
EL mener, at man bør stille spørgsmålstegn ved, om
der er brug for en lov, der vil regulere et område, hvor
arbejdsmarkedets parter normalt selv laver de nødvendige
aftaler. Erfaringen fra foråret og sommeren 2020 viser og‐
så, at forhold omkring forebyggelse af smittespredning i
mange virksomheder er løst indenfor rammerne af overens‐
komster og faglige aftaler. Men ikke alle virksomheder har
en tillidsrepræsentant, en arbejdsmiljørepræsentant eller et
Samarbejdsudvalg.
Med lovforslaget fraviges et vigtigt princip på arbejds‐
markedet om, at sygdom er et forhold mellem den enkelte
DokumentId
Journalnummer