Sundhedsudvalget 2020-21
L 101 Bilag 1
Offentligt
2280608_0001.png
Sundheds- og ældreministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
København, den 30. september 2020
Vedr.: Høringssvar til udkast til forslag til ændringer af sundhedsloven (gene-
relt informeret samtykke)
Alzheimerforeningen takker for muligheden for at afgive høringssvar til udkast til for-
slag til ændringer af sundhedsloven om generelt informeret samtykke.
Alzheimerforeningen er enig med Sundheds- og ældreministeriet i behovet for at
sikre bedre sundhedsfaglig behandling til varigt inhabile patienter, der fx pga. frem-
skreden demenssygdom, ikke selv er i stand til at give et informeret samtykke. Vi bak-
ker derfor op om forslaget, der vil give nærmeste pårørende, værger eller fremtids-
fuldmægtige mulighed for at give et generelt informeret samtykke til mindre behand-
linger.
Set i lyset af den seneste tids afsløringer af alvorlige problemer i kvaliteten af den de-
mens- og sundhedsfaglige behandling på plejehjem, herunder de gentagne fund af
mangelfuld dokumentation og journalføring som Styrelsen for Patientsikkerhed fin-
der i de gennemførte sundhedsfaglige tilsyn på plejehjem, finder Alzheimerforeningen
det nødvendigt at gøre opmærksom på en række områder, hvor lovtekst og/eller be-
kendtgørelser bør præciseres.
For det første er der behov for at præcisere,
hvad ”mindre behandling” omfatter. I be-
mærkninger skrives på den ene side, at der med et generelt informeret samtykke ikke
vil kunne iværksættes behandling, der kræver indlæggelse på sygehus, som f.eks. ki-
rurgiske indgreb. På den anden side nævnes, at behandling af udslæt og eksem, tilba-
gevendende svampeinfektioner eller mindre infektioner, som for eksempel urinvejsin-
fektioner, vil kunne betragtes som ”mindre behandling”.
Der således tale om et meget stort spektrum af behandlinger, der potentielt falder in-
denfor begrebet ”mindre behandling”, herunder også behandlinger for sygdomme, der
kan have alvorlige konsekvenser for patienten
jf. netop publiceret forskningsnyhed
fra Nationalt Videnscenter for Demens om markant øget risiko for dødsfald som følge
af selv mindre infektioner hos personer med demenssygdom.
1
1
Nationalt Videnscenter for Demens: Infektioner øger dødelighed ved demens - http://www.videns-
centerfordemens.dk/forskning/forskningsnyheder/2020/09/infektioner-oeger-doedelighed-ved-de-
mens/
Alzheimerforeningen, Løngangstræde 25, 4. sal 1468 København K
tlf.: 3940 0488, e-mail: [email protected]; hjemmeside: www.alzheimer.dk
L 101 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2280608_0002.png
2
Både udslæt, tilbagevendende svampeinfektioner og urinsvejsinfektioner kan være re-
sultat af eller symptom på utilstrækkelig eller inkompetent sundhedsfaglig behand-
ling og dermed vil de i den kontekst ikke være eksempler på ”mindre behandling”,
men i realiteten eksempler på det modsatte, nemlig manglende behandling, der kan
være alvorlige og i yderste konsekvens livstruende for patienten.
Det er således bekymrede,
at behandling for urinvejsinfektion omtales som ”mindre
behandling”, idet det kan
medvirke til at mindske opmærksomheden på at forebygge
infektioner eller iværksætte en tidlig indsats overfor infektioner hos personer med de-
mens, hvis pårørende - fordi sundhedspersonalet opfatter behandlingen og dermed
også selve sygdommen som mindre alvorlig - ikke i tilstrækkelig grad inddrages forud
for iværksættelse af behandlingen eller ikke løbende inddrages i forbindelse med
eventuel beslutninger om fortsættelse eller ændringer i den pågældende behandling.
Alzheimerforeningen skal derfor foreslå, at der enten i selve lovteksten eller i
bekendtgørelsen
tydeliggøres, at pårørende skal inddrages i definitionen af,
hvilke behandlinger, der skal være omfattet af
”mindre behandlinger”. Det
skal samtidig foreslås, at der skal foretages en konkret sundhedsfaglig hel-
hedsvurdering af om en behandling er en
”mindre behandling”, hvor patien-
tens tilstand, eksempelvis demens, og
selve sygdommen eller tilstandens alvor
medtages i vurderingen af, hvorvidt behandlingen
kan betegnes som en ”min-
dre behandling”, og derfor er omfattet af bestemmelserne om generelt infor-
meret samtykke.
For det andet understreges det, at det vil være frivilligt for pårørende m.fl. at benytte
sig af den foreslåede mulighed om generelt informeret samtykke til mindre behand-
linger. Ønsker de nærmeste pårørende m.fl. ikke at give et generelt informeret sam-
tykke, vil de almindelige regler om (konkret) informeret samtykke finde anvendelse.
Der er Alzheimerforeningens vurdering, at dette er en væsentlig betingelse for at lem-
pelser i forhold til informeret samtykke kan ske på en retssikkerhedspolitisk betryg-
gende måde. Dette er specielt vigtigt at understrege, da bemærkningerne til lovforsla-
get i væsentlig grad anvender hensynet til administrative og personalemæssige for-
hold som begrundelser for lovforslaget. For at undgå, at hensynet til personalets ar-
bejdsforhold eller plejehjemmenes ressourceforbrug, kommer til at veje tungere end
hensynet til patienternes retsstilling, er det vigtigt at tydeliggøre dette frivilligheds-
princip herunder især, at pårørende m.fl. i sidste ende selv afgør, om de ønsker at give
et generelt informeret samtykke til mindre behandlinger, og at de, såfremt de ikke gi-
ver et generelt informeret samtykke, derfor løbende vil blive informeret, inddraget og
anmodet om at give et konkret informeret samtykke til behandlingen af den pågæl-
dende varigt inhabile patient.
Alzheimerforeningen skal derfor foreslå, at det i selve lovteksten præciseres,
at sundhedspersonalet er forpligtet til at oplyse om, at såfremt der ikke gives
et generelt informeret samtykke, vil de almindelige regler om konkret infor-
meret samtykke finde anvendelse.
Alzheimerforeningen, Løngangsstræde 25, 4. sal, 1468 København K
tlf.: 3940 0488, e-mail: [email protected]; hjemmeside: www.alzheimer.dk
L 101 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2280608_0003.png
3
For det tredje fremgår det af bemærkningerne, at selvom de nærmeste pårørende m.fl.
altid har ret til at bede om information om patientens tilstand og behandling, uanset
om der er givet generelt informeret samtykke eller ej, skal omfanget af informations-
udvekslingen også give mening, idet det skal understreges, at lovforslaget
udover at
sikre den varigt inhabile patient relevant behandling uden unødig forsinkelse
også
har til hensigt at skabe mere tid til kerneopgaverne på plejehjem.
Set i lyset af den seneste tids afsløringer af manglende kommunikation med pårø-
rende om alvorlige mangler i den demens- og sundhedsfaglige behandling til demens-
patienter på plejehjem, er Alzheimerforeningen stærkt betænkelig ved Sundheds- og
ældreministeriets understregning af, at information til pårørende kan stå i modsæt-
ning til personalets muligheder for at løse kerneopgaven. Det vil fx i forbindelse med
en mangelfuld behandling for urinvejsinfektion være problematisk, hvis personalet
med henvisning til ministeriets bemærkninger til lovforslaget, undlader at informere
pårørende om patientens behandling og tilstand.
Der kan tværtimod argumenteres for, at der er et øget behov for at intensivere infor-
mationen til pårørende, hvis der er givet et generelt informeret samtykke, specielt
hvis der er tale om et længerevarende behandlingsforløb, hvor pårørende pga. det ge-
nerelle samtykke ikke inddrages løbende.
Alzheimerforeningen skal i den forbindelse pege på de mange og gentagende proble-
mer med mangelfuld dokumentation og journalføring, som Styrelsen for Patientsik-
kerhed finder i de sundhedsfaglige tilsyn på plejehjem. Når der dokumenteret er så
store problemer med at ajourføre patientjournaler og sikre den nødvendige dokumen-
tation af behandling, er det afgørende, at pårørendes mulighed for at få indsigt i pati-
enternes tilstand og behandling, styrkes og ikke svækkes.
Alzheimerforeningen skal derfor foreslå, at det i bekendtgørelsen tydeliggø-
res, at et generelt informeret samtykke ikke fritager personalet for løbende at
informere pårørende om behandlingen og patientens tilstand, og at det suve-
rænt er personalets ansvar, som en del af kerneopgaven, at pårørende holdes
sufficient og relevant orienteret om varigt inhabile patienters behandling og
tilstand.
Har ministeriet spørgsmål eller kommentarer til ovenstående bemærkninger står vi
naturligvis til rådighed herfor.
Med venlig hilsen
Birgitte Vølund
Landsformand
Alzheimerforeningen
Nis Peter Nissen
Direktør
Alzheimerforeningen
Alzheimerforeningen, Løngangsstræde 25, 4. sal, 1468 København K
tlf.: 3940 0488, e-mail: [email protected]; hjemmeside: www.alzheimer.dk
L 101 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2280608_0004.png
From:
Lars Holsaae <[email protected]>
Sent:
02-10-2020 16:40:46 (UTC +02)
To:
DEP Sundheds- og Ældreministeriet <[email protected]>; Ida Lyngbeck Jensen
<[email protected]>
Subject:
SV: Høring over udkast til lovforslag om generelt informeret samtykke til mindre
behandlinger af varigt inhabile
Til Sundheds- og Ældreministeriet
ATO er positiv i forhold til et generelt forløbssamtykke, der er givet af pårørende / befuldmægtiget i forhold
til mindre behandlinger på varigt inhabile.
I de nærmere regler forestiller vi os at det kan præciseres at mindre behandlinger på tandplejeområdet
kunne omfatte at ”almindeligt kendte behandlinger” kunne konkretiseres til at indeholde tandbehandling
på klinik: us, tandrens, fyldninger, PA behandlinger, henholdende caries tiltag, mindre protesearbejder
samt enkelttandsekstraktioner, der ikke har vægtig betydning for tyggefunktion og kosmetik.
Det er tillige vigtigt at samtykke gives for en tidsperiode gerne to år eller borgerens restlevetid under
hensyntagen til at tilgangen er rettet mod hindring og lindring af smertevoldende tilstande i mundhulen.
”Varig inhabilitet” bør kunne vurderes af det autoriserede sundhedspersonale i samvirke med pårørende og
evt. plejepersonale, hvis ordningen skal være administrerbar.
Med venlig hilsen
Lars Holsaae
Direktør
Mobil:
Hovednr:
Web:
Peter Bangs Vej 30, 4 sal
DK-2000 Frederiksberg
Sekretariatets åbningstider:
Mandag-fredag: Kl. 9 -15
+45 40 26 61 81
+45 33 14 00 65
www.ato.dk
Fra:
Ansatte Tandlægers Organisation
Sendt:
1. september 2020 20:45
Til:
Lars Holsaae
L 101 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2280608_0005.png
Emne:
VS: Høring over udkast til lovforslag om generelt informeret samtykke til mindre behandlinger af
varigt inhabile
Fra:
Ida Lyngbeck Jensen <[email protected]>
Sendt:
1. september 2020 17:21
Til:
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Ansatte Tandlægers
Organisation <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Ældreforum
Institutionspostkasse <[email protected]>;
[email protected];
[email protected]; [email protected];
Ansatte Tandlægers Organisation <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Pharmadanmark <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; web@tf-
tandskade.dk; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected];
Det Etiske Råd kontakt <[email protected]>;
[email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Lægemiddelstyrelsen DKMA <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Sundhedsstyrelsen Institutionspostkasse <[email protected]>;
[email protected];
Sundhedsstyrelsen
Institutionspostkasse <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]
Cc:
Kirstine F. Hindsberger <[email protected]>; Annette Baun Knudsen <[email protected]>
Emne:
Høring over udkast til lovforslag om generelt informeret samtykke til mindre behandlinger af varigt
inhabile
Til høringsparterne
Se venligst vedlagte udkast til lovforslag, høringsbrev og høringsliste vedr. ændring af sundhedsloven
(Mulighed for generelt informeret samtykke til mindre behandlinger af varigt inhabile)
Høringssvar bedes sendt til
[email protected]
med kopi til
[email protected]
senest den 30. september 2020.
L 101 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2280608_0006.png
Med venlig hilsen
Ida Lyngbeck Jensen
Fuldmægtig
Jura og Lovkvalitet
Direkte tlf.: 72 26 96 29
Mail:
[email protected]
Sundheds- og Ældreministeriet
Holbergsgade 6
1057 København K
Tlf. 7226 9000
Fax 7226 9001
www.sum.dk
L 101 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2280608_0007.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Holbergsgade 6
1057 København K
[email protected]
/
[email protected]
Høringssvar til udkast til forslag til ændring af sundhedsloven
(Generelt informeret samtykke)
Dato:
Danske Fysioterapeuter takker for muligheden for at give høringssvar til
lovforslag om at ændre (udvide) sundhedslovens regler om informeret
samtykke på vegne af varigt inhabile patienter.
Høringssvaret er udarbejdet med input fra Dansk Selskab for Fysioterapi til
Voksne med Udviklingshæmning, Dansk Selskab for Fysioterapi i Gerontologi
og Geriatri og Dansk Selskab for Fysioterapi i Psykiatri og Mental Sundhed.
Danske Fysioterapeuter vurderer, at lovforslaget samlet set bidrager til at sikre
rettidig behandling af varige inhabile patienter/borgere ligesom lovforslaget vil
gavne sundhedspersonernes arbejdstilrettelæggelse og frigive tid til
behandling af borgerne.
Et mere generelt samtykke til behandling vil ligeledes kunne bidrage til at
sikre, at borgernes pårørende og værger får tryghed i, at borgerne bliver
behandlet rettidigt, når der efter en faglig vurdering er brug for at iværksætte
mindre justeringer i behandlingen af borgerne.
-0-
Fysioterapeuter behandler borgere i botilbud med eks. aflastning af væv,
tryksårsforebyggelse, hjælp til forflytning og indsatser målrettet
sanseforstyrrelser. I mange tilfælde har borgeren ofte brug for mindre
justeringer i den fysioterapeutiske behandling.
Aktuelt bliver justeringerne af behandlingsindsatserne ofte forsinkede, da det
konkrete informerede samtykke fra værgen skal indhentes først.
Fysioterapeuten vil med lovændringen kunne reagere hurtigt og effektivt på
opståede problematikker, som kræver mindre justering af behandlingsplanen.
Behandlingen vil kunne iværksættes hurtigt og når behovene opstår. Dette vil
på den korte bane give borgeren mulighed for bedre og hurtigere iværksat
relevant behandling. På længere sigt vil det bedre sundheden for borgeren.
Fysioterapeuter behandler mange borgere med demens, som ikke selv kan
samtykke til indhentning af helbredsoplysninger. Ved behandling af en dement
01-10-2020
Email:
[email protected]
Tlf. direkte:
3341 4656
1/2
L 101 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
borger med eksempelvis en skulderfraktur vil der ofte kunne være behov for at
konferere med relevante samarbejdspartnere. I denne situation vil det være
hensigtsmæssigt og mere effektivt, at fysioterapeuten kan kontakte sygehus,
læge eller anden relevant samarbejdspartner uden først at skulle indhente et
konkret samtykke fra borgerens pårørende eller værge om indhentelse af
helbredsoplysninger.
-0-
Danske Fysioterapeuter stiller sig til rådighed for input til fastsættelse af de
nærmere regler, der skal fastsættes om et generelt informeret samtykke,
herunder f.eks. om hvilke behandlinger, der vil kunne være omfattet af
samtykket, hvor længe samtykket (højst) kan være gyldigt, hvilken information,
der skal gives i forbindelse med afgivelse og eventuelle formkrav.
Vi står naturligvis til rådighed, hvis der ønskes uddybning af høringssvaret.
Med venlig hilsen
Tina Lambrecht
Formand
L 101 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2280608_0009.png
Til: Sundheds- og Ældreministeriet
Blekinge Boulevard 2
2630 Taastrup, Danmark
Tlf.: +45 3675 1777
[email protected]
www.handicap.dk
22. september 202017-
2020-00832504396
Høringssvar om lovforslag om ændring af sundhedslo-
ven (generelt informeret samtykke til mindre behandlin-
ger af varigt inhabile
patienter)
Indledning
DH takker for muligheden for at afgive bemærkninger,
Med lovforslaget indføres muligheden af et generelt stedfortrædende samtykke fra
nærmeste pårørende, værge eller fremtidsfuldmægtig til at iværksætte mindre be-
handlinger over for patienter, der ikke vurderes i stand til selv at afgive informeret
samtykke (inhabile patienter i sundhedslovens forstand).
Målgruppen forstået som de berørte patienter er personer med varige og omfatten-
de psykiske eller kognitive handicap. Det kan fx være personer med demens, udvik-
lingshæmning, epilepsi, hjerneskade eller psykiske sygdomme.
Baggrunden for lovforslaget er et ønske om reducere personalets tidsforbrug på ind-
hentelse af samtykke blandt pårørende m.fl. forud for hver eneste behandling
og
dermed sikre mere tid til sundhedsfaglig pleje og behandling.
DH’s
holdning
DH er enig i sigtet med lovforslaget. Vi noterer med tilfredshed, at lovforslaget lægger
op til:
- At det er frivilligt for pårørende m.fl. at afgive generelt samtykke.
- At varigheden af det generelle samtykke kan aftales mellem pårørende m.fl. og den
ansvarlige sundhedsperson.
- At varigheden af et generelt samtykke gøres tidsbegrænset og skal fornys løbende
ved fortsat behandlngsbehov.
- At der ikke kan gives generelt samtykke til behandling, der indebærer anvendelse af
tvang.
DH er talerør for handicaporganisationerne og repræsenterer alle typer af handicap - fra hjerneskade og gigt til udviklingshæmning og sindslidelse.
35 handicaporganisationer med cirka 340.000 medlemmer er tilsluttet DH.
L 101 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
- At der lægges op til at aftale omfang og hyppighed af løbende information med pårørende m.fl.
- At der kun kan gives generelt samtykke til mindre, ikke-indgribende behandlinger med meget lille risiko for
alvorlige bivirkninger.
- At et generelt samtykke skal være skriftligt.
Konkrete bemærkninger til lovforslaget
Tidsbegrænsning på varigheden
Der lægges op til gøre det generelle samtykke tidsbegrænset i en kommende bekendtgørelse. Der tales på
side 8 om at fastsætte en ”maksimal tidsgrænse for, hvor længe et generelt samtykke kan være gældende.”
I bemærkningerne til nr. 3, side 15, står der: ”Det
er hensigten at fastsætte regler om, at et generelt infor-
meret samtykke til mindre behandlinger skal tidsbegrænses efter nærmere aftale mellem de nærmeste
pårørende og m.fl. og sundhedspersonen.” Her nævnes ikke noget om en maksimal tidsgrænse.
DH støtter begge elementer: Altså en maksimal tidsgrænse OG muligheden af at aftale varigheden mellem
pårørende m.fl. og den ansvarlige sundhedsperson.
Det er ikke 100 % klart, at det er det, lovforslaget lægger op til.
DH foreslår:
Følgende skal klart fremgå af bemærkningerne: Der fastsættes en maksimal tidsgrænse for det gene-
relle samtykke. Inden for den kan pårørende m.fl. aftale den varighed, de synes er rigtig.
Lovforslaget bør løfte sløret for Sundheds- og Ældreministeriets forslag til maksimal tidsgrænse. Det
vil Folketinget alligevel efterspørge under lovbehandlingen.
DH finder en maksimal tidsgrænse på 3 måneder passende.
Stedlig afgrænsning
Flere steder i bemærkningerne fremgår det, at der tænkes på sundhedsbehandling på plejehjem, plejecen-
tre og bosteder (fx side 3). Ordvalget varierer lidt fra sted til sted.
Det fremgår også, at det generelle samtykke ikke kan gives til behandling på sygehuse.
Det står ikke derimod ikke klart, om det generelle samtykke fx
kan gives til behandling i ”eget hjem” –
altså
de egne eller private hjem, som ikke er bosteder, plejehjem og plejecentre.
DH foreslår:
Den stedlige afgrænsning af anvendelsesområdet for det generelle samtykke bør beskrives klarere
herunder om behandling i ”private hjem” er omfattet.
Side 2 af 3
L 101 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2280608_0011.png
Med venlig hilsen
Thorkild Olesen, formand
Side 3 af 3
L 101 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2280608_0012.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Holbergsgade 6
1057 København K
E-mail:
[email protected];
cc:
[email protected]
Høringssvar vedr. udkast til forslag om ændring af sundhedsloven
(Generelt informeret samtykke)
Danske Patienter takker for muligheden for at kommentere på det
fremsendte materiale. Vi bakker op om forslaget, da vi mener, at
ændringen kan lette pres og tidsforbrug for pårørende til varigt inhabile
patienter, ligesom det kan være medvirkende til, at for eksempel let
smertelindrende behandling kan blive iværksat hurtigere til gavn for
patienten.
Vi har ikke nærmere kommentarer til det fremsendte lovforslag, men vi
har en række punkter, som Sundheds- og Ældreministeriet bør være
opmærksom på i udformningen af de bekendtgørelser, der skal udmønte
loven.
For det første skal
der laves e god afgræ s i g af, hvor år oget er ”e
i dre beha dli g”.
Vurderingen af dette vil formentlig være forskellig fra
person til person, og derfor bør man overveje, om pårørende selv skal
kunne vælge behandlinger til og fra ud fra en bruttoliste med udvalgte,
mindre behandlinger. Derudover kan patient- og pårørendeperspektivet
med fordel inddrages, når de mindre behandlinger identificeres, så
definitionsarbejdet ikke udelukkende formes på baggrund af personalets
opfattelse og administrative hensyn.
Derudover er det væsentligt, at der etableres et informationsflow, som
sikrer, at de pårørende er opdateret på patientens tilstand og de
behandlinger, der gennemføres under det generelle samtykke. Det kræver
en løbende, aktiv kommunikation
som sundhedspersonalet, ikke de
pårørende, skal være ansvarlige for at initiere
i intervaller, som er aftalt
mellem personalet og de enkelte pårørende. Vi bakker naturligvis op om,
at o fa get af i for atio sudveksli ge skal ”give e i g”, so det
beskrives i høringsmaterialet. Men det er afgørende, at omfanget giver
mening for begge parter. Det vil sige, at omfanget skal være tilstrækkeligt
til, at de pårørende har en oplevelse af at være oplyste om og trygge ved
patientens tilstand og behandlingerne. I forlængelse heraf (og jf. afsnit 3
på side 9 i materialet) skal vi understrege, at manglende bemanding aldrig
må stå i vejen for kommunikation med de pårørende, ligesom samarbejdet
med pårørende ikke kan ses som tidskrævende ekstraarbejde, der ligger
ud over kerneopgaven.
Dato:
30. september 2020
Danske Patienter
Kompagnistræde 22, 1. sal
1208 København K
Tlf.: 33 41 47 60
www.danskepatienter.dk
E-mail:
[email protected]
Cvr-nr: 31812976
Side 1/2
Danske Patienter er paraply for patientforeningerne i Danmark. Danske Patienter har 21 medlemsforeninger, der repræsenterer 84 patientforeninger og 880.000
medlemmer: Alzheimerforeningen, Astma-Allergi Danmark, Bedre Psykiatri, Colitis-Crohn Foreningen, Dansk Fibromyalgi-Forening, Diabetesforeningen,
Epilepsiforeningen, Gigtforeningen, Hjerneskadeforeningen, Hjerteforeningen, Kræftens Bekæmpelse, Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade (LMS),
Lungeforeningen, Muskelsvindfonden, Nyreforeningen, Osteoporoseforeningen, Parkinsonforeningen, Polioforeningen, Scleroseforeningen, Sjældne Diagnoser og
UlykkesPatientForeningen.
L 101 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2280608_0013.png
Endelig skal vi bemærke, at vi finder det positivt, at der fastsættes en
tidsgrænse hvorefter det generelle samtykke skal fornyes, og at det
generelle samtykke kan gives for en afgrænset periode, som aftales
mellem sundhedspersonalet og de pårørende. Herudover bør det også
beskrives, hvordan pårørende nemt kan trække samtykket tilbage.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Morten Freil
Direktør
L 101 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2280608_0014.png
Sundheds- og Ældreministeriet
[email protected]; [email protected]
05-10-2020
EMN-2020-01146
1387385
Jane Brodthagen
Svar på høring over lovforslag om generelt informeret sam-
tykke til mindre behandlinger af varigt inhabile
Regionerne har modtaget høring over lovforslag om generelt informeret sam-
tykke til mindre behandlinger af varigt inhabile.
Generelt finder regionerne lovforslaget positivt, da forslaget vil bidrage til
mere fleksibilitet i behandlingen og dermed forbedre patientsikkerheden, idet
det bliver muligt at give patienten en hurtigere behandling.
Det fremgår ikke af høringsbrevet, at forslaget alene er rettet mod praksissek-
toren og kommunale og regionale botilbud mv., men det fremgår af selve lov-
forslaget. Det bemærkes, at man som led i sygehusbehandlingen ofte får be-
hov for at kontakte pårørende med henblik på yderligere samtykke, hvorfor et
generelt informeret samtykke ligeledes kunne være relevant til sygehusbe-
handlinger.
Ved anvendelse af Sundheds- og Ældreministerens bemyndigelse til at be-
skrive nærmere regler er det af betydning, at det klart beskrives, hvilke be-
handlinger, der anses for at være af mindre indgribende karakter, så der ikke
opstår tvivl i behandlingssituationen, og så sundhedspersonen ikke risikerer at
handle i strid med sundhedslovens § 18. Ligeledes er det af betydning at få be-
skrevet den tidsmæssige udstrækning af et generelt informeret samtykke.
Det fremgår af lovforslaget, at det generelle informerede samtykke kan ind-
hentes af den ansvarlige sundhedsperson, der skal forstås i overensstemmelse
med sundhedslovens § 6. Da der er tale om et generelt forudgående informe-
ret samtykke på baggrund af relevant information, kan det med fordel overve-
jes, hvorvidt det skal præciseres, om det generelt informerede samtykke
alene kan indhentes af autoriserede sundhedspersoner, da det generelt infor-
merede samtykke har væsentlig betydning for både den varigt inhabile patient
og for sundhedspersonen.
DANSKE REGIONER
DAMPFÆRGEVEJ 22
2100 KØBENHAVN Ø
+45 35 29 81 00
[email protected]
REGIONER.DK
L 101 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
Hvis der er ønske om at følge op på antallet af undersøgelser og behandlinger,
som gennemføres på grundlag af generelle samtykker, kan det anbefales at
der udvikles og harmoniseres registrering i patientjournalerne og indberetning
til Landspatientregisteret af disse samtykker.
Efter de nuværende bestemmelser er det udgangspunktet, at sundhedsperso-
ner kan iværksætte behandlinger af mindre indgribende karakter med sam-
tykke fra en af de nærmeste pårørende. Det vil være ønskeligt med præcise-
ring af, hvorvidt det generelle informerede samtykke kræver enighed blandt
de nærmeste pårørende.
Det bemærkes, at der i lovforslaget lægges op til, at et generelt informeret
samtykke skal gives skriftligt, hvortil man bør forvente en vis form for sagsbe-
handling fx udarbejdelse af en samtykkeformular. Det kunne overvejes, om et
mundtligt samtykke anført i patients journal kunne være tilstrækkeligt, lige-
som det er tilfældet i mange andre behandlingssituationer i sundhedsvæsnet.
Det bør fremgå af selve lovteksten, at et generelt samtykke ikke skal finde an-
vendelse på hospitalerne. Det er uklart, som det er skrevet på side 14, hvor
plejehjem, plejebolig og botilbud er nævnt.
Det ku e overvejes at æ dre for uleri ge ”kro isk si dslide de” og ”de-
e te” til ”perso er ed kro isk si dslidelse” og ”perso er ed de e s/de-
e sdiag ose”
Det bør fremgå at lovforslaget, at det bør vurderes hver gang, om den varigt
inhabile kan forholde sig fornuftsmæssigt til et behandlingsforslag, og derfor
godt selv kan give samtykke i visse situationer.
Det bemærkes, at der i afsnit 2.1.2. på side 6 omhandlende Autorisationslo-
ven, at der måske mangler at blive nævnt behandlerfarmaceuter.
Det ku e overvejes at t deliggøre for uleri ge ” i dre su dhedsfaglig be-
handling og lign.”
ved f at erstatte ed ”su dhedsfaglig beha dli g af i -
dre i dgribe de karakter”
Økonomi
Regionerne ønsker, at høringen medtages på Lov og cirkulæreprogrammet
med henblik på økonomisk forhandling.
Venlig hilsen
Jane Brodthagen
seniorkonsulent, can.jur.
L 101 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2280608_0016.png
Høringssvar til udkast til lovforslag om generelt informeret sam-
tykke til mindre behandlinger af varigt inhabile
Dansk Sygeplejeråd takker for muligheden for at afgive høringssvar til
udkast til lovforslag om generelt informeret samtykke til mindre be-
handlinger af varigt inhabile.
Generelle kommentarer
Pleje og behandling af borgere, der er varigt inhabile, kræver særlig
opmærksomhed for at sikre, at de sundhedsfaglige behov bliver iden-
tificeret og nødvendig handling iværksat. Det skal være nemt og lo-
gisk for sundhedsprofessionelle at iværksætte pleje og behandlings-
indsatser på en etisk forsvarlig måde overfor borgeren og samtidig
sikre gennemsigtighed og tryghed for pårørende.
DSR bakker derfor op om lovforslaget, men har følgende specifikke
kommentarer.
Specifikke kommentarer
Mindre behandlinger bør præciseres
Lovforslaget beskriver et generelt samtykke til at iværksætte mindre
behandling. De beskrevne eksempler på mindre behandlinger er rele-
vante, men termen
”mindre behandling”
er bred og bør præciseres for
at undgå uklarheder. Det har ligeledes betydning i kommunikationen
med de pårørende, der skal give et udvidet samtykke. DSR mener
derfor, at det er vigtigt at inddrage fagpersoner i ministeriets arbejde
med at fastlægge området.
Indhentning af udvidet samtykke
Informationen om betydning og indhentning af generelt samtykke for-
udsætter viden og kompetencer om området og borgerens situation.
DSR mener derfor, det bør fremgå af lovforslaget at det skal vareta-
ges af en autoriseret sundhedsperson.
Det bør fremgå tydeligere, hvilke ændringer/kriterier, der skal være
gældende for, at pårørende/værge skal informeres om iværksættelse
af mindre behandlinger trods et generelt samtykke. Af bemærknin-
gerne fremgår det, at informationspligten kan udledes af autorisati-
onslovens § 17, men dette er efter vores opfattelse for upræcist på et
helt nyt område, der tilsidesætter de sædvanlige retningslinjer for in-
formation og inddragelse. Det er ligeledes vigtigt at medtænke bor-
gere, hvor situationen forbedres, herunder f.eks. unge på bosteder.
Den 28. september 2020
Ref.: JDS, MEJ
Sagsnr.: 20/11200
Dansk Sygeplejeråd
Sankt Annæ Plads 30
DK-1250 København K
mandag-torsdag 9.00-16.00
fredag 9.00-15.00
Tlf: +45 33 15 15 55
Fax: +45 33 15 24 55
www.dsr.dk
[email protected]
L 101 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2280608_0017.png
Med venlig hilsen
Grete Christensen
Formand
Side 2 af 2
L 101 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2280608_0018.png
Den 25. september 2020
Vedr. jeres sagsnr.: 1909464
Danske Ældreråd, [email protected]
Sundheds- og Ældreministeriet
Att.: [email protected] med kopi til [email protected]
Høring over udkast til forslag til ændring af sundhedsloven (Generelt informeret samtykke)
Danske Ældreråd bakker op om forslaget om at give pårørende m.fl. til varigt inhabile patienter mulighed for
at give et generelt informeret samtykke, så sundhedspersonalet kan iværksætte mindre behandlinger, uden
at indhente konkret informeret samtykke hver gang.
Med lovforslaget foreslår regeringen en ordning, som skal sikre, at varigt inhabile patienter stadig får den be-
handling, de har brug for, uden at de nærmeste pårørende skal kontaktes hver gang, der er behov for at
iværksætte visse mindre behandlinger. Regeringen ønsker således med forslaget at frigøre tid til pleje- og
sundhedspersonalets mere borgernære opgaver, da forslaget vil gøre det muligt for de nærmeste pårørende
m.fl. til varigt inhabile patienter at vælge ikke at blive kontaktet for at give et konkret samtykke hver gang, en
sundhedsperson påtænker at igangsætte en mindre behandling af patienten.
Danske Ældreråd bifalder, at lovforslaget også giver pårørende m.fl. mulighed for ikke at give et generelt in-
formeret samtykke.
Danske Ældreråd lægger desuden vægt på, at det generelle informerede samtykke kun vil gælde, hvor mindre
behandlinger er påkrævet.
Danske Ældreråd finder det afgørende med en entydig og meget præcis definitionen af, hvad mindre behand-
linger dækker over, hvor længe samtykket (højst) kan være gyldigt, og hvilken information der skal gives ifm.
afgivelse. Det er væsentligt for, at der ikke opstår tvivlssituationer, og at både borgere, pårørende og sund-
hedspersonale m.fl. kan føle sig trygge ved ordningen.
Danske Ældreråd støtter lovforslagets formål om at bidrage til at lette hverdagen for såvel personalet som de
varigt inhabile patienters nærmeste pårørende m.fl., og derved samlet set give mere tid til den enkelte borger
på plejehjem, plejeboliger og botilbud, herunder f.eks. ældre med en demenssygdom.
Vi finder det imidlertid overraskende, at forslaget alene vurderes at medføre en ret begrænset administrativ
lettelse svarende til en årlig driftsmæssig besparelse på mellem 1,5 og 2 mio. kr. for kommuner og regioner.
På vegne af bestyrelsen i Danske Ældreråd.
Mogens Rasmussen
Formand
Trine Toftgaard Lund
Sekretariatschef
L 101 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2280608_0019.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Holdbergsgade 6
Dk-1057 København K
Høringssvar til:
[email protected] med kopi til [email protected]
Dato:
30-09-2020
Sagsnr.:
2012123
Dok.nr.:
1396803
Sagsbeh.:
ABP.DKETIK
Høring, over udkast til lovforslag vedrørende generelt informeret
samtykke til mindre behandlinger af varigt inhabile
Det Etiske Råd takker for modtagelse af ovennævnte i høring.
Med den foreslåede ændring af sundhedsloven indstilles til, at der sker en udvi-
delse af reglerne om informeret samtykke, når det sker på vegne af varigt inhabile
patienter. En ændring ville således bevirke, at pårørende, fremtidsfuldmægtige
eller værger til varigt inhabile vil få en mulighed for at give et generelt informeret
samtykke til, at sundhedspersonalet kan iværksætte mindre behandlinger af den
varigt inhabile patient, uden at der skal indhentes et konkret informeret samtykke
hver gang. Det anføres i forslaget, at ændringen vil bidrage til, at varigt inhabile
kan behandles, når det findes hensigtsmæssigt, samt at ændringen vil frigive tid
til sundhedspersonalerne.
Behandling i rette tid og sundhedspersonalernes tid:
Af sundhedslovens § 21 følger, at den sundhedsperson, der er ansvarlig for be-
handlingen, er forpligtet til at drage omsorg for, at et informeret samtykke ind-
hentes efter §§ 15-17 og § 18, stk. 1., samt for at patienten inddrages i drøftelser
om behandlingen jf. § 20. Hvor patienten er blevet varigt inhabil vil det informe-
rede samtykke skulle indhentes hos nærmeste pårørende m.fl., og her anføres det
i bemærkningerne til forslaget, at de pårørende kan være svære at komme i kon-
takt med, og at sundhedspersonalerne derfor ikke kan igangsætte behandling, før-
end de er kommet i kontakt med de pårørende.
Det Etiske Råd mener, at der
kan
være tale om omsorgssvigt, når en behandling
ikke igangsættes i rette tid, hvis formålet med behandlingen ville være at drage
omsorg for patienten, herunder minimere smerte og lidelse, angst og væsentlig
ulempe for patienten. Samtidigt må nævnes, at det er uklart, hvor megen tid der
reelt går til at indhente informerede samtykker til mindre behandlinger, og såle-
des antager rådet, at lovforslaget også behandler et ønske i sektoren, om at finde
Det Etiske Råd
Ørestads Boulevard 5
Bygning 37K, st.
2300 København S
M:
[email protected]
W:
www.etiskraad.dk
Side
1 / 4
L 101 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
en praktisk løsning på den opgave der består i, at sundhedspersonalerne ikke bru-
ger for megen tid på, at sikre at samtykkebestemmelserne overholdes, samtidigt
med at patienten ikke må vente for længe.
Inhabil - I et sundhedssystem uden en stemme:
Det Etiske Råd finder, at man må træde særligt varsomt, når der skal træffes be-
slutninger på vegne af de, der ikke kan udtrykke ønsker med egen stemme. Og
navnlig når formålet er, at lovgive om den beslutningskompetence der knytter sig
til det informerede samtykke
her ved at give mulighed for at flytte kompetencen
i dagligdagen fra de pårørende til sundhedspersonalerne.
Et opmærksomhedspunkt er, hvorledes man sikrer, at sundhedspersonalerne ken-
der patienten i tilstrækkelig grad, til at kunne varetage netop denne enkelte pati-
ents interesser - og således ikke alene set fra et sundhedsfagligt perspektiv. Det
fremgår af forslaget,
at ”det å sikres,
at varigt inhabile kan behandles, når det
fi des he sigts æssigt”,
hvilket refererer til det sundhedsfaglige afsæt - altså
hvornår det set fra et sundhedsfagligt perspektiv er hensigtsmæssigt. Men man
må være opmærksom på, at dette ikke altid er samstemmende med patientens
ønsker og vilje, hvilket rådet foreslår, at man får tænkt ind og tydeliggjort.
Frivillig ordning:
Det fremgår af lovbemærkningerne, at der er tale om en frivillig ordning, hvor de
som ikke ønsker at give et generelt informeret samtykke, fortsat er omfattet af de
almindeligt gældende regler om et konkret informeret samtykke i tråd med sund-
hedslovens § 18, hvilket rådet bifalder.
En maksimal tidsgrænse:
Det fremgår af lovbemærkningerne under afsnit 2.2. at der lægges op til, at en
nærmere afgrænset periode kan aftales mellem sundhedspersonen og de nærme-
ste pårørende, samt at det er
hensigten,
at de administrative regler fastsætter en
maksimal tidsgrænse for, hvor længe et generelt informeret samtykke kan gælde.
Det Etiske Råd er enige i, at en maksimal tidsgrænse bør indføjes i bestemmel-
serne ved udmøntningen af de administrative regler, således at det generelt infor-
merede samtykkes varighed har et udløb. For man må huske på de pårørendes
ansvar og interessevaretagelse af den varigt inhabiles ve og vel. Man må også hu-
ske på, at patientens egen stemme ebber ud, i takt med inhabiliteten indtræder,
og derfor er det så afgørende, at beslutningskompetencen i udgangspunktet over-
går til de, som er nærmest og kender den inhabile, og som derved kan forsøge at
sikre, at beslutninger så vidt muligt træffes i overensstemmelse med den inhabiles
personlige præferencer.
Side
2 / 4
L 101 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
Dertil kommer, at det generelt informerede samtykke ikke må blive en sovepude
for paternalisme. Omend det i visse situationer i sundhedsvæsenet kan virke næ-
sten berettiget at indskrænke selvbestemmelsesretten af hensyn til patienten
selv, må man være opmærksom på, at det ville tegne paternalismen, og således
ikke ville være i tråd med sundhedslovens § 2 om at sikre respekt for det enkelte
menneske, dets integritet og selvbestemmelse.
Det Etiske råd, må derfor fremhæve, at der bør værnes om, at paternalismen ikke
finder sted i dansk sundhedsret. Og rådet må samtidigt minde om, at det informe-
rede samtykke udgør en hjørnesten i sundhedsretten og udspringer af princip-
perne om autonomi og respekt for det enkelte menneske, hvorfor det ikke må
sættes under pres.
Tvang i somatisk behandling:
Det Etiske råd bemærker, at det generelt informerede samtykke, ligesom det er
tilfældet for det almindelige stedfortrædende samtykke, ikke omfatter situatio-
ner, hvor den varigt inhabile patient i ord eller handlinger modsætter sig. Der er
et andet regelsæt for tvang i somatisk behandling og rådet støtter dette.
Bemyndigelse, autonomi og klarhed:
Rådet er opmærksom på lovforslagets indeholdelse af en bemyndigelsesbestem-
melse til sundheds- og ældreministeren, hvor den foreslåede § 18 stk. 5 giver mu-
lighed for at fastsætte nærmere regler om generelt informeret samtykke til min-
dre behandlinger, herunder om såvel samtykkets som informationens form og ind-
hold. Der foreslås således en ordning, hvor det generelt informerede samtykke
skal være dækkende i tilfælde, hvor der er tale om
mindre
sundhedsfaglige be-
handlinger.
Da Det Etiske Råd og høringsparterne i øvrigt endnu ikke har kendskab til den kom-
mende ordlyd, af hvorledes
mindre behandlinger
vil blive fortolket, hæfter rådet
sig navnlig ved, at det i bemærkningerne under punkt
2.2. Sundheds- og ældremi-
nisteriets overvejelser og den foreslåede ordning,
alene vedrører
mindre sund-
hedsfaglige
beha dli ger, og at der vil være tale o beha dli ger af ”mindre
ind-
gribende karakter”,
ligesom der
vil være tale o ”almindeligt
kendte behandlinger
for hyppigt forekommende lidelser”
og beha dli ger hvor ”alvorlige
komplikatio-
ner eller bivirkninger kun optræder meget sjældent”.
Det Etiske Råd ser dette som en overordnet ramme og må samtidigt betone, at
det er nødvendigt, at det udfoldes yderligere, så der kommer en juridisk, etisk og
sundhedsfaglig utvetydig klarhed over hvilke tilfælde, der vil falde henholdsvis in-
den- og udenfor
ordlyde af ” i dre beha dli ger”,
og over hvad det generelle
informerede samtykke vil omfatte.
Side
3 / 4
L 101 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2280608_0022.png
Det Etiske Råd vil gerne sikre, at de sundhedsfaglige, i udøvelsen af deres virke,
ikke bringes i tvivl om, hvilke behandlinger der vil henhøre under et generelt in-
formeret samtykke, og hvilke der ikke gør. Ved mulighed for tvetydig fortolkning,
vil der være risiko for, at der kan ske et skred, såvel ubevidst som bevidst, for
hvordan det generelle informerede samtykke håndteres. Denne tvivl ville være
uhensigtsmæssigt for såvel de sundhedsfaglige, som for de varigt inhabile og de-
res pårørende, der alle, på hver sin vis, er berørt af det generelle informerede
samtykkes udstrækning og anvendelse.
Det Etiske Råd bidrager gerne til den kommende udmøntning, således at både
etik, jura og sundhedsfaglighed tænkes ind, når der skal skabes klare regler om
såvel samtykkets som informationens form og indhold.
Med venlig hilsen
på Det Etiske Råds vegne
Anne-Marie Gerdes
Formand
Side
4 / 4
L 101 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2280608_0023.png
From:
Marie Krogh Jessen
Sent:
Tue, 15 Sep 2020 09:42:21 +0000
To:
DEP Sundheds- og Ældreministeriet
Cc:
Ida Lyngbeck Jensen
Subject:
VS: Høring over udkast til lovforslag om generelt informeret samtykke til mindre
behandlinger af varigt inhabile
Til Sundheds- og Ældreministeriet
Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet (SUND) på Københavns Universitet tilslutter sig lovforslaget. SUND
finder, at den foreslåede udvidelse af mulighederne for generelt informeret samtykke i forbindelse med
mindre behandlinger af varigt inhabile er både hensigtsmæssig og til gunst for de varigt inhabile. SUND
bemærker samtidig, at beskrivelserne af behandlingstyper og omfang giver kan give mulighed for
forskellige fortolkninger. Eksempelvis kan en stor behandling for en tandlæge måske betragtes som en lille
behandling for en læge.
Mvh.
Marie Krogh Jessen
Fuldmægtig
Københavns Universitet
Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Ledelsessekretariatet
Blegdamsvej 3
2200 København N.
DIR 35 33 42 63
MOB 93 50 94 66
[email protected]
Sådan beskytter vi persondata
Fra:
Ida Lyngbeck Jensen <[email protected]>
Sendt:
1. september 2020 17:21
Til:
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
1
L 101 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2280608_0024.png
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Ældreforum
Institutionspostkasse <[email protected]>;
[email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
Helen Gerdrup Nielsen <EKSTERN>
<[email protected]>; DSAM Sekretariat <EXTERN> <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected];
SUND-IFSV-FEAP <[email protected]>;
[email protected];
JUR-Jura_hovedmail
<[email protected]>; SUND-FAK-Email <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected];
Det Etiske Råd kontakt <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Lægemiddelstyrelsen DKMA
<[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Sundhedsstyrelsen
Institutionspostkasse <[email protected]>;
[email protected];
Sundhedsstyrelsen Institutionspostkasse
<[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]
Cc:
Kirstine F. Hindsberger <[email protected]>; Annette Baun Knudsen <[email protected]>
Emne:
Høring over udkast til lovforslag om generelt informeret samtykke til mindre behandlinger af varigt
inhabile
Til høringsparterne
Se venligst vedlagte udkast til lovforslag, høringsbrev og høringsliste vedr. ændring af sundhedsloven
(Mulighed for generelt informeret samtykke til mindre behandlinger af varigt inhabile)
Høringssvar bedes sendt til
[email protected]
med kopi til
[email protected]
senest den 30. september 2020.
Med venlig hilsen
Ida Lyngbeck Jensen
Fuldmægtig
Jura og Lovkvalitet
Direkte tlf.: 72 26 96 29
Mail:
[email protected]
Sundheds- og Ældreministeriet
Holbergsgade 6
1057 København K
Tlf. 7226 9000
Fax 7226 9001
www.sum.dk
2
L 101 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2280608_0025.png
3
L 101 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2280608_0026.png
Sundheds- og Ældreministeriet
16. september 2020
DSAM’s høringssvar vedrørende udkast til lovforslag om generelt in-
formeret samtykke til mindre behandlinger af varigt inhabile
DSAM ser det i udgangspunktet som positivt at revurdere sundhedslovens regler om
informeret samtykke på vegne af varigt inhabile patienter, så det bliver muligt for på-
rørende, værger og fremtidsfuldmægtige at give et generelt informeret samtykke til,
at sundhedspersonale må udføre mindre behandlinger af den varigt inhabile, uden at
skulle indhente et konkret informeret samtykke hver gang.
Et sådan generelt informeret samtykke kan bidrage til, at varigt inhabile patienter
kan behandles, når det findes hensigtsmæssigt og derved frigive tid til sundhedsper-
sonalet, som vil kunne undlade at kontakte de pårørende ved hver eneste mindre be-
handling. I DSAM vil vi dog nøje følge med i hvilke “mindre behandlinger”, der vil
blive inkluderet, når loven siden skal udmøntes i en bekendtgørelse.
DSAM har en vis bekymring for, om for mange kan blive erklæret varigt inhabile, fordi
det er mere smidigt, frem for at skulle bruge tid på at informere eksempelvis en per-
son med demenssygdom, som med rette tid, omsorg og information, godt kan tage
relevant stilling til en behandling.
Med venlig hilsen
Anders Beich
Formand, DSAM
Stockholmsgade 55
2100 København Ø
T: 7070 7431
[email protected]
www.dsam.dk
1
L 101 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2280608_0027.png
Sundheds
og Ældreministeriet
Sagsnr.: 1909464
25. september 2020
Høringssvar vedr. ændring af sundhedsloven (Mulighed for generelt informeret samtykke til
mindre behandlinger af varigt inhabile)
Farmakonomforeningen takker for muligheden for at afgive høringssvar i forbindelse med udvidelse af
sundhedslovens regler om informeret samtykke, så det bliver muligt at kunne udføre mindre
behandlinger på varigt inhabile patienter uden at indhente konkret informeret samtykke fra pårørende
m.fl. hver gang.
Farmakonomforeningen ser positivt på lovændringen, fordi man kan frigive tid hos sundhedspersonalet,
som fremadrettet ikke ved hver enkelt mindre behandling skal bruge tid på at indhente konkret
informeret samtykke fra fx pårørende, når varigt inhabile patienter skal behandles. Derudover forventes
det også at forenkle/forkorte mindre behandlingsforløb af varigt inhabile patienter, som i dag i nogle
situationer sættes på pause, fordi man afventer konkret samtykke fra en pårørende.
Det er endvidere positivt, at patientens pårørende har frit valg i denne sammenhæng, og at de kan
vurdere i relation til den enkelte patient, om det giver mening med et generelt informeret samtykke
(med en varighed på fx 1 år), eller om de i stedet ønsker at give konkret informeret samtykke til hver
enkelt mindre behandling.
Slutteligt har vi en principiel bemærkning til samspillet mellem den påtænkte ændring af sundhedsloven
og autorisationsloven (lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed).
Samspillet betyder, at vores medlemmer ikke omfattes af ændringen, da de ikke har autorisation og
dermed for nuværende
i sundhedslovens forstand
ikke anses som sundhedspersoner. Dette er ikke
hensigtsmæssigt.
Med venlig hilsen
Christina Durinck
Formand for Farmakonomforeningen
L 101 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2280608_0028.png
September 2020
FOAs høringssvar vedr. lovforslag om generelt informeret samtykke
Først vil vi fra FOAs side sige tak for muligheden for at afgive høringssvar vedr. forslag om generelt
informeret samtykke.
FOA støtter op om et generelt informeret samtykke til mindre behandlinger af varigt inhabile. Dels fordi
det gavner borgeren, der ikke skal afvente et konkret samtykke fra sine pårørende. Dels fordi det kan
spare tid for de ansatte, som i stedet for at bruge tid på at indhente samtykke til helt små behandlinger,
kan bruge tiden på omsorg og behandling.
Overordnet er der med lovforslaget fundet nogle gode balancer i forhold til, at det ikke skal være for
bureaukratisk, men samtidig skal sikre borgerens retssikkerhed og inddragelsen af de pårørende. Bl.a.
sikres pårørendes rettigheder ved, at det generelt informerede samtykke er en mulighed, som man
dermed også kan vælge fra.
I bemærkningerne til lovforslaget nævnes det, at et generelt samtykke vil være relevant for borgere på
plejecentre, plejehjem og botilbud. FOA vurderer, at det også vil være relevant for borgere i eget hjem,
dvs. for borgere som fx modtager hjemmesygepleje, hjemmepleje eller som har en handicaphjælper
ansat. Dette følger jo også af Sundhedslovens § 13 (alle steder, hvor der udføres sundhedsfaglig
virksomhed), men det må gerne skrives eksplicit i bemærkningerne til lovforslaget.
Sundheds- og ældreministeriet beskriver, hvordan lovforslaget vil medføre en besparelse, fordi de
ansatte ikke længere skal indhente så mange samtykker. Det er vigtigt, at denne eventuelle besparelse
ikke tages ud af kommunernes og regionernes driftsbudgetter. Snarere skal pengene bruges til nogle af
de borgere, der har mest brug for det.
Lovforslaget bemyndiger sundheds- og ældreministeren til at fastsætte nærmere regler om et generelt
informeret samtykke, herunder bl.a. hvor længe samtykket skal gælde, og hvilke behandlinger det skal
omfatte. FOA bidrager selvfølgelig gerne med at konkretisere dette.
Med venlig hilsen
Torben Hollmann
Sektorformand for Social- og sundhedssektoren i FOA
L 101 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2280608_0029.png
Til Sundheds- og Ældreministeriet
Sendt til:
[email protected]
Cc:
[email protected]
Vordingborg
30. september 2020
Høringssvar til udkast til forslag til ændring af sundhedsloven (Generelt informeret samtykke)
Foreningen af kommunale social-, sundheds- og arbejdsmarkedschefer i Danmark (FSD) har modtaget ud-
kast til lovforslag om ændring af Sundhedsloven ved muligheden for at give generelt informeret samtykke
til mindre behandlinger af varigt inhabile og har følgende bemærkninger:
Foreningen ser positivt på en mulighed for afgivelse af et generelt samtykke, som vil få indflydelse på både
ældre- og handicap/psykiatriområdet. Det er tydeligt, at det vil have en vis administrativ effekt, men det er
vores vurdering, at denne vil være minimal i kommunalt regi og størst i Regionerne og sygehussektoren.
Det samme gælder en eventuel driftsmæssig besparelse, som igen må anses for minimal i kommunalt regi,
da ansvaret for indhentelse og sikring af samtykke som oftest vil ligge hos læger, tandlæger, sygehusperso-
nale m.fl. Det vil selvfølgelig også i nogle tilfælde være hos sundhedspersonale på plejehjem o.l., der vare-
tager eventuel sårbehandling, skifter kateter og tilsvarende i dagligdagen.
Overordnet set vil det betyde en lettelse, så netop mindre og løbende behandlinger i dagligdagen ikke be-
høver at afvente et samtykke, hvis et generelt allerede er afgivet.
Det vil dog efter foreningens vurdering være vigtigt, at mindre behandlinger så vidt muligt defineres og
konkretiseres, så muligheden for fortolkning af begrebet minimeres.
FSD har ikke yderligere bemærkninger.
Med venlig hilsen
Helle Linnet
Landsformand
[email protected]
Tlf.: 55 36 27 30
1
L 101 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2280608_0030.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Holbergsgade 6
1057 København K
Sendt via e-mail til
[email protected]
med kopi til
[email protected]
WILDERS PLADS 8K
1403 KØBENHAVN K
TELEFON 3269 8888
MOBIL 9132 5611
[email protected]
MENNESKERET.DK
DOK. NR. 20/02191-2
30. SEPTEMBER 2020
HØRINGSSVAR OVER UDKAST TIL LOVFORSLAG OM
ÆNDRING AF SUNDHEDSLOVEN (GENERELT
INFORMERET SAMTYKKE)
Sundheds- og Ældreministeriet har ved e-mail af 1. september 2020
anmodet om Institut for Menneskerettigheders eventuelle
bemærkninger til udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven
(generelt informeret samtykke).
Med udkastet til lovforslag foreslås det at ændre sundhedslovens § 18,
således at det fremover bliver muligt for pårørende m.fl. at give et
generelt informeret samtykke til mindre behandlinger af varigt inhabile
patienter.
Instituttet har følgende bemærkninger til udkastet.
RETTEN TIL SELVBESTE MMELSE FOR PERSONER MED HANDICAP
Udkastet berører fundamentale menneskerettigheder i form af retten
til selvbestemmelse og retten til respekt for personlig integritet. Disse
rettigheder er beskyttet i en lang række menneskeretlige konventioner,
herunder Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 8 og
FN’s Ha di apko ve tio .
Specifikt i relation til sundhedsfaglig
behandling kan desuden fremhæves Europarådets konventionen om
menneskerettigheder og biomedicin, der indeholder regulering af
centrale problemstillinger inden for patientretten, herunder informeret
samtykke og beskyttelse af personer, der mangler evnen til at give
informeret samtykke.
Da udkastet vedrører behandling af varigt inhabile patienter og dermed
personer, som vil have et handicap i handicapkonventionens forstand,
vil fremstillingen i det følgende koncentrere sig om
rettighedsbeskyttelsen i denne konvention.
L 101 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
Handicapkonventionens artikel 3 fastslår, at personlig autonomi,
herunder frihed til at træffe egne valg, er et grundlæggende princip for
konventionen. Anerkendelsen af dette princip understreger, at
konventionen sigter på at forbedre mulighederne for, at personer med
handicap kan leve et uafhængigt liv og træffe beslutninger, som angår
dem selv.
Princippet om personlig selvbestemmelse kommer blandt
andet til udtryk i handicapkonventionens artikel 12, som fastslår, at
personer med handicap har retlig handleevne på lige fod med andre i
alle livets forhold. Danmark er i henhold til denne bestemmelse
forpligtet til at arbejde for, at personer med handicap kan få adgang til
den støtte, de måtte have behov for til at udøve egen vilje og træffe
egne beslutninger
også kaldet støttet beslutningstagning.
Substitueret beslutningstagning, hvorefter en værge eller lignende
træffer beslutninger på den enkeltes vegne, skal tilsvarende begrænses.
FN’s Ha di apko ité har i si ge erelle ko
e tar til
handicapkonventionens artikel 12 om begrebet støttet
beslutningstagning blandt andet udtalt:
”A supported de isio
-making regime comprises various support
optio s hi h gi e pri a y to a perso ’s ill a d prefere es
and respect human rights norms. It should provide protection for
all rights, including those related to autonomy (right to legal
capacity, right to equal recognition before the law, right to
choose where to live, etc.) and rights related to freedom from
abuse and ill-treatment (right to life, right to physical integrity,
etc.). Furthermore, systems of supported decision-making should
not overregulate the lives of persons with disabilities. While
supported decision-making regimes can take many forms, they
should all incorporate certain key provisions to ensure
compliance with article 12 of the Convention, including the
following:
(a) Supported decision-making must be available to all. A
perso ’s le el of support eeds, espe ially here these are
high, should not be a barrier to obtaining support in decision-
making;
(b) All forms of support in the exercise of legal capacity,
including more intensive forms of support, must be based on
the will and preference of the person, not on what is
perceived as being in his or her objective best interests;
(c)
A perso ’s ode of o
u i atio
ust ot e a
arrier to
obtaining support in decision-making, even where this
2/6
L 101 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2280608_0032.png
communication is non-conventional, or understood by very
fe people […]”
1
Det følger desuden af handicapkonventionens artikel 25, at personer
med handicap har ret til sundhedsbehandling på lige fod med andre,
herunder på grundlag af frit afgivet og informeret samtykke. Endvidere
understreger konventionens artikel 17, at personer med handicap har
ret til respekt for den personlige integritet.
UDKASTET ER ET TILBA GESKRIDT FOR STØTTET
BESLUTNINGSTAGNING
Muligheden for at pårørende m.fl. i overensstemmelse med udkastet
kan afgive et generelt informeret samtykke på vegne af en varigt inhabil
patient, vil betyde, at der, så længe samtykket er gyldigt, ikke skal
indhentes et informeret samtykke i hver eneste konkrete
behandlingssituation.
Udkastet til lovforslag bryder dermed med patientrettens
grundlæggende princip om, at der forud for enhver sundhedsfaglig
behandling skal foreligge et konkret informeret samtykke
for visse
persongrupper et konkret stedfortrædende samtykke
–,
jf.
su dhedslove s § 15, hvorefter ”i ge eha dli g å i dledes eller
fortsættes uden patientens informerede samtykke”.
Det er instituttets opfattelse, at muligheden for, at pårørende m.fl. kan
give et generelt informeret samtykke, vil betyde, at varigt inhabile
patienter i mindre grad end hidtil vil blive informeret og inddraget i
drøftelserne af den behandling, de modtager. Udkastet udgør dermed
en svækkelse af patientinddragelsen og et tilbageskridt i forhold til at
sikre støttet beslutningstagning i behandlingssituationer.
I den henseende tager udkastet heller ikke højde for, at jo mindre, mere
simpel og almindelig kendt en behandling er, jo lettere vil det være for
en patient med varigt nedsat psykisk eller kognitiv
funktionsnedsættelse at forstå og overskue konsekvenserne af
behandlingen. I sådanne situationer vil der derfor også være bedre
mulighed for at inddrage patienten og støtte vedkommende i at
tilkendegive sine egne synspunkter i forhold til behandlingen.
FN’s Ha dicapkomité,
General Comment No. 1 (2014): Article 12:
Equal recognition before the law, CRPD/C/GC/1, § 29, tilgængelig her:
https://documents-dds-
ny.un.org/doc/UNDOC/GEN/G14/031/20/PDF/G1403120.pdf?OpenEle
ment
1
3/6
L 101 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
Ifølge udkastet, jf. de almindelige bemærkninger pkt. 1., er baggrunden
for den foreslåede ændring af sundhedsloven, at det på plejehjem, i
plejeboliger og botilbud opleves som en tidskrævende proces at
indhente et konkret informeret samtykke fra de nærmeste pårørende
m.fl. i forbindelse med behandling af beboere, som ikke selv er i stand
til at give et samtykke. Det fremgår endvidere af udkastet, jf. de
almindelige bemærkninger pkt. 2.2., at personalet på plejehjem, i
plejeboliger og botilbud oplever, at det kan være svært at komme i
kontakt med de pårørende m.fl., hvorfor der skal flere forsøg til, før
kontakten lykkes. Udkastet fremhæver, at dette i praksis kan medføre
en risiko for, at iværksættelse af den nødvendige behandling forsinkes,
og at der går tid fra personalets pleje og behandling af patienten.
Instituttet anerkender, at den nuværende praksis for indhentelse af
stedfortrædende samtykke efter sundhedslovens § 18 er forbundet
med udfordringer, herunder vanskeligheder med at få kontakt til de
pårørende m.fl., hvilket kan have negativ indvirkning på patientens
behandlingsforløb og sundhedstilstand. De nuværende
omstændigheder omkring indhentelse af et stedfortrædende samtykke
har dermed også konsekvenser for retten til sundhed.
Instituttet finder det imidlertid bekymrende, at man med udkastet til
lovforslag begrænser selvbestemmelsesretten for mennesker med
nedsat psykisk og kognitiv funktionsevne i stedet for at finde en løsning
på, hvordan man i praksis kan yde støttet beslutningstagning ved
mindre behandlinger af varigt inhabile patienter. Med tiltrædelsen af
FN’s Ha di apko ve tio har Da ark forpligtet sig til at ar ejde for at
fremme støttet beslutningstagning. Det er derfor instituttets opfattelse,
at en løsning på de nuværende udfordringer omkring indhentelse af
stedfortrædende samtykke skal findes i en måde, der respekterer
retten til selvbestemmelse for mennesker med handicap og fremmer
princippet om støttet beslutningstagning. En ændring af reglerne om
stedfortrædende samtykke i sundhedsloven bør således sigte mod et
system, der i mindre grad er præget af substitueret beslutningstagning.
Det vil sige et system, hvor personer med handicap i videst muligt
omfang selv bestemmer og får den rette hjælp til at udøve deres
selvbestemmelse.
På den baggrund er det også instituttets vurdering, at vedtagelse af
lovforslaget vil møde kritik fra
FN’s
Handicapkomité, idet den foreslåede
ordning er vanskelig at forene med forpligtelsen i handicapkonventionen
til løbende at fremme støttet beslutningstagning.
4/6
L 101 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at Sundheds- og
Ældreministeriet genovervejer den foreslåede ordning med
henblik på at finde en løsning, der i højere grad fremmer støttet
beslutningstagning.
FORHOLDET TIL SUNDHE DSLOVENS § 20 BØR UD DYBES
Som nævnt i udkastet, jf. de almindelige bemærkninger pkt. 2.1.1.,
følger det af sundhedslovens § 20, stk. 1, at patienter, der ikke selv kan
give informeret samtykke, skal informeres og inddrages i drøftelserne af
behandlingen, i det omfang patienten forstår behandlingssituationen,
medmindre dette kan skade patienten. Patientens tilkendegivelser skal,
i det omfang de er aktuelle og relevante, tillægges betydning.
I udkastets bemærkninger om den foreslåede ordning er forholdet til
sundhedslovens § 20 ikke nærmere uddybet. Det fremgår således ikke,
om § 20 kun finder anvendelse ved indhentelse af et generelt
informerede samtykke, eller om § 20 kontinuerligt finder anvendelse i
forbindelse med behandlinger, der indledes eller fortsættes, i den tid et
generelt informeret samtykke er gyldigt.
Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at Sundheds- og
Ældreministeriet i lovbemærkningerne uddyber forholdet til
bestemmelsen i sundhedslovens § 20.
UDKASTET BØR FORHOLD E SIG TIL MENNESKERE TTEN
Det følger af udkastet, jf. de almindelige bemærkninger pkt. 1., at
lovforslaget har til formål at etablere et regelsæt, der på den ene side
sikrer respekt om alle patienters personlige frihed, integritet og
selvbestemmelsesret og på den anden side frigør mest mulig tid til den
sundhedsfaglige kerneydelse. Lovbemærkningerne indeholder dog ikke
en nærmere redegørelse for indholdet af de nævnte rettigheder,
ligesom der ikke bliver foretaget en egentlig afvejning mellem hensynet
til beskyttelse af den enkeltes rettigheder over for hensynet til staten,
herunder statens ressourcer og hensynet til ikke at skabe unødige
administrative sagsgange for personalet på plejehjem, plejecentre og
botilbud.
Efter instituttets opfattelse vil en sådan redegørelse for lovforslagets
menneskeretlige konsekvenser være af væsentlig betydning både for
Folketingets behandling af det kommende lovforslag og for den
efterfølgende anvendelse af loven i praksis. Til støtte herfor kan
henvises til Justitsministeriets vejledning om lovkvalitet, jf.
vejledningens pkt. 2.8., som foreskriver, at når et lovforslag giver
anledning til mere omfattende overvejelser i forhold til Danmarks
5/6
L 101 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
internationale forpligtelser, herunder internationale
menneskerettighedskonventioner, bør der redegøre herfor i
lovforslagets bemærkninger.
Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at Sundheds- og
Ældreministeriet i bemærkningerne redegør for lovforslagets
forhold til Danmarks menneskeretlige forpligtelser, herunder
særligt forholdet til beskyttelsen af retten til selvbestemmelse i
FN’s Ha di apko ve tio
.
Der henvises til ministeriets sagsnummer 1909464.
Med venlig hilsen
Nikolaj Nielsen
TEAMLEDER
6/6
L 101 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2280608_0036.png
KL
Høringssvar vedr, generelt informeret samtykke
Sundheds- og Ældreministeriet har den 1. september 2020 bedt KL om
eventuelle bemærkninger til udkast til forslag til ændring af sundhedslo-
ven.
Høringssvaret skal være Sundheds- og Ældreministeriet i hænde den 30.
september 2020.
Det har ikke været muligt at få KL's høringssvar politisk behandlet inden
fristen. KL fremsender derfor et foreløbigt høringssvar, og vil fremsende
eventuelle yderligere bemærkninger, når sagen har været politisk be-
handlet.
KL takker for muligheden for at afgive høringssvar vedr, generelt informe-
ret samtykke.
KL lægger vægt på, at lovændringen udelukkende indebærer generelt
samtykke til
mindre
behandlinger, og at ordningen er frivillig, idet de på-
rørende har mulighed for at vælge den til eller fra.
KL ser positivt på ændringen af sundhedsloven, da det har stor betydning
for borgere, der er erklæret varigt inhabile, at der kan handles hurtigere
på symptomer og tilstande, der kræver sundhedsfaglige indsatser. Pro-
cessen omkring indhentning af samtykke fra pårørende kan være tids-
krævende og kompliceret, hvilket kan medføre forsinkelser ift. at iværk-
sætte den nødvendige behandling. Det vurderes, at ændringen af sund-
hedsloven vil medføre, at behandlingen hurtigere kan igangsættes.
Det fremgår, at lovforslaget forventes at medføre en årlig driftsmæssig
besparelse på mellem 1,5 og 2 mio. kr. for kommuner og regioner, idet
man regner med, at sundhedspersonalet skal bruge mindre tid
på at indhente informeret samtykke fra de nærmeste pårørende. KL vur-
derer, at processen omkring et generelt, informeret samtykke ligeledes vil
være tidskrævende for plejepersonalet, idet det er nødvendigt at have lø-
bende kontakt med pårørende. KL vurderer derfor ikke, at lovændringen
vil medføre en besparelse.
KL foreslår, at det i vejledningen om ændring af sundhedsloven tydelig-
gøres og afgrænses hvilke former for mindre behandlinger, der er tale
om. Formålet er at betrygge borgeren samt de pårørende, der kan have
svært ved at vurdere, hvad "mindre behandlinger" indebærer.
Dato: 23. september 2020
Sags ID: SAG-2020-04776
Dok. ID: 2986629
E-mail: NISV©kl.dk
Direkte: 3370 3989
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 2
L 101 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2280608_0037.png
KL.
Dato: 23. september 2020
KL tager forbehold for eventuelle økonomiske konsekvenser og for
senere politisk behandling.
Sags ID: SAG-2020-04776
Dok. ID: 2986629
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3989
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 2 af 2
Med venlig hilsen
(AM
Hanne Agerbak, kontorchef, KL's Center for Sundhed og Ældre
L 101 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2280608_0038.png
From:
[email protected]
Sent:
Wed, 16 Sep 2020 10:13:33 +0000
To:
DEP Sundheds- og Ældreministeriet
Cc:
Ida Lyngbeck Jensen
Subject:
Høring over udkast til lovforslag om generelt informeret samtykke til mindre
behandlinger af varigt inhabile
Til Sundheds- og Ældreministeriet
Tak for det fremsendte høringsmateriale vedrørende udkast til lovforslag om generelt
informeret samtykke til mindre behandlinger af varigt inhabile.
I Kræftens Bekæmpelse vurderer vi på baggrund af høringsmaterialet, at lovforslaget er
fornuftigt. Men vi har ikke konkrete bemærkninger, før vi har læst udkast til den
bekendtgørelse, som skal fastsætte de nærmere regler om det generelle informerede
samtykke.
På den baggrund afventer Kræftens Bekæmpelse med at komme med konkrete
bemærkninger, til vi har fået bekendtgørelsen i høring.
Med venlig hilsen
Lisbeth Kroer
Juridisk specialkonsulent
Kræftens Bekæmpelse
Strandboulevarden 49
2100 København
Telefon:
+45 35 25 76 79
www.cancer.dk
|
Vores privatlivspolitik
Fra:
Ida Lyngbeck Jensen <[email protected]>
Sendt:
1. september 2020 17:21
Til:
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
1
L 101 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2280608_0039.png
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected];
info <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Ældreforum
Institutionspostkasse <[email protected]>;
[email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
Det Etiske Råd kontakt <[email protected]>;
[email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Lægemiddelstyrelsen DKMA <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Sundhedsstyrelsen Institutionspostkasse <[email protected]>;
[email protected];
Sundhedsstyrelsen
Institutionspostkasse <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]
Cc:
Kirstine F. Hindsberger <[email protected]>; Annette Baun Knudsen <[email protected]>
Emne:
Høring over udkast til lovforslag om generelt informeret samtykke til mindre behandlinger af varigt
inhabile
Til høringsparterne
Se venligst vedlagte udkast til lovforslag, høringsbrev og høringsliste vedr. ændring af sundhedsloven
(Mulighed for generelt informeret samtykke til mindre behandlinger af varigt inhabile)
Høringssvar bedes sendt til
[email protected]
med kopi til
[email protected]
senest den 30. september 2020.
Med venlig hilsen
Ida Lyngbeck Jensen
Fuldmægtig
Jura og Lovkvalitet
Direkte tlf.: 72 26 96 29
Mail:
[email protected]
Sundheds- og Ældreministeriet
Holbergsgade 6
1057 København K
Tlf. 7226 9000
Fax 7226 9001
www.sum.dk
2
L 101 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2280608_0040.png
3
L 101 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2280608_0041.png
Høringssvar
Høring over udkast til forslag til ændring af sundhedsloven (Generelt informeret
samtykke)
29. september 2020
Sagsnr: 2020 - 6245
Aktnr: 2968969
Mulighed for at give generelt informeret samtykke er en god løsning for både
sundhedsvæsenet, de varigt inhabile patienter og deres pårørende
Lægeforeningen bakker op om muligheden for at indhente et generelt informeret
samtykke til mindre indgribende behandlinger af varigt inhabile patienter.
Lægeforeningen er enig i, at de nuværende regler for indhentelse af stedfortrædende
samtykke ved behandling af varigt inhabile patienter ofte unødigt forsinker
behandling og er tidskrævende for især de praktiserende læger, det kommunale
sundhedspersonale og de pårørende.
Muligheden for at indhente et generelt informeret samtykke kan betyde en væsentlig
forenkling i hverdagen, og det er en god og smidig løsning ved mindre indgribende
behandling af denne patientgruppe.
Lægeforeningen ser også ordningen som et bidrag til et velfungerende samarbejde
mellem sundhedspersonen og de nærmeste pårørende m.fl.
Som det fremgår af bemærkningerne, så forudsætter ordningen, at der opnås
enighed mellem sundhedspersonen og de pårørende m.fl. om omfanget af
informationsudveksling. Lægeforeningen mener, at kravet om enighed er vigtigt, da
informationsudveksling i visse tilfælde ellers kan vise sig mere tidskrævende end
normalt. Sundhedspersonen bør også kunne vælge at afbryde ordningen, hvis den
ikke fungerer hensigtsmæssigt.
Det er afgørende, at udmøntningen af reglerne understøtter den forenkling af den
praktiske hverdag, som er formålet med ændringen. Lægeforeningen ønsker at blive
inddraget i arbejdet med dette.
Domus Medica
Kristianiagade 12
DK-2100 København Ø
Med venlig hilsen
Tlf.: +45 3544 8500
Tlf.: +45 3544 8225 (direkte)
Camilla Noelle Ratchke
Formand
E-post: [email protected]
E-post: [email protected]
www.laeger.dk
L 101 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2280608_0042.png
NOTAT
Kontakt:
Sofie Thal Fisker
[email protected]
Dok.nr.
5774129
Sagsnr.
2018-SLCPP-00681
30-09-2020
Høringssvar – generelt informeret samtykke til mindre
behandlinger af varigt inhabile
Socialpædagogerne takker for mulighed for at afgive høringssvar til den foreslåede
ændring af sundhedsloven (Mulighed for generelt informeret samtykke til mindre
behandlinger af varigt inhabile patienter).
Socialpædagogerne anerkender behovet for at finde praktiske og smidige løsninger,
der frigiver tid til at fokusere på den nære kerneopgave på både sundheds- og socia-
lområdet. Socialpædagogerne er dog samtidig bekymrede for, om ændringer som
denne gradvist bidrager til at skævvride den svære balance mellem det enkelte
menneskes integritet og selvbestemmelsesret på den ene side og sikringen af om-
sorg og behandling af den enkelte varigt inhabile patient på den anden side.
Socialpædagogerne foreslår på den baggrund, at der sættes meget klare grænser
for både tidsperspektivet, omfanget og typen af mindre behandlinger, som kan
være omfattet af det generelle informerede samtykke.
Socialpædagogerne foreslår, at et generelt informeret samtykke altid skal være tids-
begrænset til max 3 måneder, hvorefter der i relevant omfang vil skulle give et nyt
generelt samtykke på baggrund af en vurdering af, om dette fortsat er hensigts-
mæssigt og nødvendigt.
Socialpædagogerne foreslår derudover også, at der enten udarbejdes en udtøm-
mende liste over, hvilke behandlinger der vil være omfattet af begrebet ”mindre
behandlinger” i denne sammenhæng, eller at der opregnes et betydeligt antal ek-
sempler og en tydeliggørelse af, at bestemmelsen i tvivlssituationer bør fortolkes
indskrænkende.
Med venlig hilsen
Marie Sonne
Forbundsnæstformand
Socialpædagogernes 39.000 medlemmer arbejder dagligt for og med børn, unge og voksne med
sociale problemer eller funktionsnedsættelser.
L 101 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2280608_0043.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Jura og Lovkvalitet
[email protected]
[email protected]
Tandlægeforeningen
Amaliegade 17
1256 København K
Tel.:
Fax:
70 25 77 11
70 25 16 37
[email protected]
www.tandlaegeforeningen.dk
CVR nr. 21318418
Dato: 28. september 2020
Sagsbeh: JOLI
E-mail:
[email protected]
Journal: Hoering072_2020
Vedr.: Høring over udkast til lovforslag om generelt informeret sam-
tykke til mindre behandlinger af varigt inhabile
Tandlægeforeningen takker for det modtagne lovforslag i høring.
Tandlægeforeningen har følgende bemærkninger:
Det er glædeligt, at samtykkereglerne tilpasses de faktiske forhold for
denne gruppe af patienter.
Det er vigtigt at de efterfølgende bekendtgørelser og vejledninger mv
udarbejdes i tæt samarbejde mellem myndigheder og kliniske prakti-
kere for at sikre enkle og gennemsigtige processer.
Det er afgørende, at behandlersikkerheden understreges for at undgå
sager, hvor de sænkede kriterier for samtykke ikke kan falde tilbage på
sundhedspersonen umiddelbart.
Uddybende bemærkninger
Alle patienter i det danske skal have rimelig og adækvat behandling i sund-
hedsvæsenet.
Det betyder, at ydelse, service og legalitet skal tilpasses patientens behov og
behandlerens muligheder. For varigt inhabile patienter gælder allerede særreg-
ler, som kræver tredjeparts involvering i selv små og ukomplicerede behandlin-
ger; dette er hverken hensigtsmæssigt eller bidragende til øget patientsikker-
hed. Hertil kommer, at processer kan blive lange og kræver meget dokumenta-
tion
og dermed administrative byrder for behandlerne og tredjeparten.
Særligt mht. mindre og rutinemæssige tandbehandlinger er samtykkedelen of-
tere mere krævende end selve behandlingen, og de kliniske indgrebs konse-
kvens står ikke mål med undladelsen af at få indgrebet foretaget.
Endelig er der et stigmatiserende element, idet patienten gentagne gange min-
des
om sin tilstand og manglende ”compos” når der skal indhentes samtykke
selv til fx en tandundersøgelse, tandrensning, bitewings eller fyldning.
Samlet set glæder forslaget Tandlægeforeningen, idet det dog er meget væ-
sentligt, at ændringen ikke medfører yderligere byrder for behandlerne eller
klinikkernes administration, ligesom det er altafgørende, at der ikke sker en
skærpelse af behandlernes pligter
hverken direkte eller indirekte
som kan
medføre øget risiko for sanktioner.
Side 1/2
L 101 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2280608_0044.png
Således finder foreningen, at de efterfølgende bekendtgørelser og vejledninger
tager udgangspunkt i både patientsikkerheden og behandlersikkerheden.
Har ministeriet behov for yderligere, står Tandlægeforeningen til rådighed.
Tandlægeforeningen åbner munden for et sundere Danmark
Side 2/2
L 101 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2280608_0045.png
Sundheds- og Ældreministeriet
[email protected]
cc:
[email protected]
29. september 2020 • LKS
Høringssvar vedr. udkast til forslag til ændring af sundhedsloven (Generelt
informeret samtykke)
Ældre Sagen takker for muligheden for at afgive høringssvar i forbindelse med forslag til ændring af
sundhedsloven (Generelt informeret samtykke).
Vi ser positivt på forslaget, der vil etablere mulighed for at give et generelt informeret samtykke til
behandling af patienter i tilfælde, hvor der er tale om mindre sundhedsfaglige behandlinger.
Respekten for og beskyttelsen af den varigt inhabile patients integritet og værdighed er helt
grundlæggende ved behandlingen af den enkelte. Vi finder det værdigt, at der etableres en mulighed
for hurtigere behandling af den varigt inhabile patient end den, der eksisterer i dag, hvor
samtykkegiver skal kontaktes og informeres konkret ved hver enkelt behandling. Dette forsinker i
mange tilfælde behandlingen, hvilket er fortvivlende for den, der er syg, og for plejepersonalet, der
passer vedkommende.
Det er dog vigtigt at understrege, at man ved udmøntningen af de administrative regler iagttager, at
disse klart afgrænses, og at det tydeligt identificeres, hvilke behandlinger der kan gives et generelt
samtykke til. Det skal for den, der giver det generelle informerede samtykke, være forudsigeligt og
åbenlyst, hvilken behandling der vil kunne iværksættes i den konkrete situation samt hvornår.
Det er dertil vores opfattelse, at reglerne bør sætte nogle klare rammer for den tidsmæssige
afgræsning af det generelle informerede samtykke.
Reglerne bør endvidere tage stilling til, i hvilket omfang og hvornår der skal gives information til
samtykkegiver om, at en konkret behandling er blevet iværksat på baggrund af et generelt informeret
samtykke, som vedkommende har givet. Derved vil vedkommende have mulighed for at tage stilling
til, om det generelle informerede samtykke fortsat er det rette, om det skal udvides/indskrænkes,
eller om samtykket skal tilbagekaldes. Desuden vil kendskab til en iværksat behandling kunne have
betydning i forbindelse med fx indberetning af en utilsigtet hændelse eller indgivelse af en klage-
eller erstatningssag.
Vi finder, at det er en god idé, at et generelt informeret samtykke skal gives skriftligt, da det
reducerer risikoen for tvivl om, at det foreligger, samt hvornår og til hvad det er givet. Det er dertil
vigtigt, at de nye regler ikke blot sikrer dokumentationen af samtykket, men også understøtter og
sikrer en klar informationsudveksling imellem samarbejdspartnerne omkring den enkelte patient.
Ældre Sagen
Snorresgade 17-19
2300 København S
Tlf. 33 96 86 86
[email protected]
www.aeldresagen.dk
Protektor:
Hendes Majestæt Dronning
Margrethe II
Gavebeløb til Ældre Sagen
kan fratrækkes efter gældende
skatteregler · Giro 450-5050
L 101 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2280608_0046.png
Hvis det generelle informerede samtykke er givet til lægen, skal oplysning herom hurtigst muligt
videreformidles til plejepersonalet og omvendt. Derved sikres det, at behandlingen kan iværksættes
hurtigst muligt, når behovet opstår.
Venlig hilsen
Bjarne Hastrup
Adm. direktør
Side 2 af 2
L 101 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2280608_0047.png
AARHUS
UNIVERSITET
HEALTH
Sundheds- og Ældreministeriet
Holbergsgade 6
1057 København K
[email protected]
CC: Fuldmægtig Ida Lyngbeck Jensen
Jura og Lovkvalitet
[email protected]
Høringssvar fra Aarhus Universitet, Health på ”Udkast til forslag til lov om
ændring af sundhedsloven (Mulighed for generelt informeret samtykke til
mindre behandlinger af varigt inhabile patienter)
Aarhus Universitet, Health har den 1. september 2020 modtaget høring af ”Udkast til
forslag til lov om ændring af sundhedsloven (Mulighed for generelt informeret sam-
tykke til mindre behandlinger af varigt inhabile patienter).” Aarhus Universitet takker
for muligheden for at afgive høringssvar.
Høringsmaterialet har været sendt til relevante institutter på Health, herunder Institut
for Klinisk Medicin og på baggrund heraf er der udarbejdet nedenstående høringssvar.
Aarhus Universitet, Health har følgende bemærkninger til høringsmaterialet:
Generelt
Det er glædeligt, at det gøres muligt for pårørende m.fl. til varigt inhabile at vælge at
give et generelt informeret samtykke til, at sundhedspersonalet kan iværksætte mindre
behandlinger af den varigt inhabile patient.
Ad § 18, stk. 1, 1. pkt.
Ingen bemærkninger, jfr. ovenstående.
Ad § 18, stk. 1, 2. pkt.
Ingen bemærkninger, jfr. ovenstående.
Dekanatet, Health
Lars Bo Nielsen
Dekan, professor
Dato: 30. september 2020
Direkte tlf.: +45 8715 2007
E-mail: [email protected]
Web: au.dk
Afs. CVR-nr.: 31119103
Side 1/2
Dekanatet, Health
Aarhus Universitet
Vennelyst Boulevard 4
8000 Aarhus C
Tlf.: +45 8715 0000
E-mail: [email protected]
Web: health.au.dk/om-
health/ledelsen/dekanatet
L 101 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2280608_0048.png
AARHUS
UNIVERSITET
HEALTH
Ad § 18, stk. 5
Ved Sundheds- og Ældreministerens fastsættelse af regler for det generelt informere-
des samtykkes omfang, herunder den nærmere definition af, hvilke mindre behandlin-
ger hos en varigt inhabil patient, der kan ske på grundlag af et generelt informeret
samtykke foreslås følgende:
Det bør vurderes, hvorvidt der kan gives mulighed for, at den behandlende læge og de
pårørende m.fl. aftaler det konkrete samtykkes omfang på baggrund af den konkrete
behandlingssituation, dvs. behandlinger af mindre indgribende karakter og alminde-
ligt forekommende behandlinger for den konkrete lidelse.
Venlig hilsen
Side 2/2
Lars Bo Nielsen
Dekan, professor