Social- og Ældreudvalget 2020-21
L 100 Bilag 1
Offentligt
2284820_0001.png
Til Digitaliseringsstyrelsen,
Att.: Cæcilie Aggerbeck,
[email protected]
Cc. Bjørn Bruun Østergaard,
[email protected]
Blekinge Boulevard 2
2630 Taastrup, Danmark
Tlf.: +45 3675 1777
[email protected]
www.handicap.dk
2. oktober 20206-2020-
00810503019
Høringssvar: Ændring af Lov om tilgængelighed af of-
fentlige organers websteder og mobilapplikationer DIGST
(Id nr.: 884452)
Danske Handicaporganisationer (DH) har følgende bemærkninger:
DH mener, at det er meget positivt, at Digitaliseringsstyrelsen med denne ændring
præciserer betydningen af tredjepartsindhold i § 1, stk. 5 nr. 5.
Der har været tvivl, om hvordan undtagelsesbestemmelsen skulle forstås, og præcise-
ringen er derfor nødvendig.
DH mener, at det ved denne ændring fremgår meget tydeligt, hvor ansvaret for at
sikre tilgængelighed ligger, når indhold leveres af et andet offentligt organ.
Ændringen lukker et hul, der også har eksisteret længe før loven trådte i kraft. Som
styrelsen selv skriver, så følger præciseringen formålet med og intentionen med
webdirektivet og sikrer, at det ikke er tredjepartsindhold, når ét offentligt organ leve-
rer indhold til et andet offentligt organs websted eller mobilapplikation.
Desuden finder vi det meget positivt, at indhold, der ikke er publiceret på det offentli-
ge organs egen hjemmeside nu også er omfattet jf. bemærkningerne på side 5.
Skulle ovenstående give anledning til spørgsmål, kan disse rettes til chefkonsulent,
Monica Løland, på tlf.: 3638 8524 eller e-mail:
[email protected].
Med venlig hilsen
Thorkild Olesen
Formand
DH er talerør for handicaporganisationerne og repræsenterer alle typer af handicap - fra hjerneskade og gigt til udviklingshæmning og sindslidelse.
35 handicaporganisationer med cirka 340.000 medlemmer er tilsluttet DH.
L 100 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra finansministeren
2284820_0002.png
Side
1
af
3
Ændring af Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og
mobilapplikationer
Instituttet for Blinde og Svagsynede er positive over for en ændring af Lov om tilgængelighed af offentlige
organers websteder og mobilapplikationer, der præciserer, hvordan tilgængeligheden af tredjeparts
indhold skal fortolkes.
Forslaget til lovændringen beskriver, hvordan andre lande fortolker EU-direktivet om webtilgængelighed.
Finland og Italien vurderer, at det er det organ, der stiller servicen til rådighed, som er
ansvarligt for webtilgængeligheden af selve websiden eller portalen, men at det er det
enkelte offentlige organ, som gør brug af websiden eller portalen ved at publicere
indhold, som er ansvarligt for dette indhold.
og
Norge og Holland oplyser, at det er det offentlige organ, som ejer det aktuelle websted,
hvor indholdet er publiceret, der er ansvarligt for, at indholdet overholder lovens krav.
Dette gælder også i de tilfælde, hvor hele eller dele af indholdet er udviklet af en tredje
partsleverandør. Ansvarsfordelingen mellem det offentlige organ og leverandøren af
indholdet reguleres af den aftale, som parterne indgår. I pågældende kontrakt kan det
offentlige organ, som er ansvarligt i henhold til loven, stille krav om, at produktet, som
leveres, overholder de nødvendige krav. Det er op til det offentlige organ, som er
ansvarligt i henhold til loven at sørge for, at aftalen har bestemmelser om mislighold og
erstatning, så de får dækket udgifter, hvis det viser sig, at leverancen ikke svarer til
kravene i kontrakten.
Digitaliseringsstyrelsen bemærker at lovændringen vil medføre:
Den foreslåede ændring i lovforslagets § 1, stk. 5, nr. 5, vil medføre, at indhold på et
offentligt organs websted eller mobilapplikation, som er leveret af et andet offentligt
organ, ikke er at anse for tredjepartsindhold. Dermed vil det være det offentlige organ,
som publicerer eller leverer indholdet, der er ansvarligt for, at indholdet lever op til
kravene i webtilgængelighedsloven.
IBOS - Instituttet for Blinde og Svagsynede
Rymarksvej 1
2900 Hellerup
[email protected]
www.ibos.dk
39 45 25 45
EAN nr: 5798009681249
Ole Guldberg
IKT-konsulent
39 45 23 52
L 100 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra finansministeren
Side
2
af
3
Med denne ændring vil Danmark følge praksis fra Italien og Finland. Instituttet for Blinde og Svagsynede
forholder sig ikke til, om praksis fra Italien og Finland eller fra Norge og Holland fungerer bedst, men vi vil
herunder tydeliggøre både fordele ved og problemstillinger i forbindelse med, lovændringen som fremsat.
Vi anbefaler, at man tager overvejelserne med i det videre arbejde i ændring af webtilgængelighedsloven.
Fordele ved lovændringen
I mange tilfælde kræver en tilgængeliggørelse af indhold en tolkning og vurdering, og det taler positivt for,
at det er producenten, altså tredjepart selv, der er ansvarlig for, at materialet er tilgængeligt og ikke det
pågældende offentlige websted.
Lovændringen vil sikre, at web-redaktører hos mindre offentlige organer kan arbejde med deres eget
materiale og med foreslåede lovændringer, kan være trygge ved, at materiale leveret fra andre offentlige
organer (tredjepart) er tilgængeligt. Denne tydelige ansvarsfordeling vil lette små offentlige organers
ansvar og arbejdsbyrde.
Større offentlige websteder med mange tredjeparts leverandører kan ligeledes have svært ved at sikre, at
større mængder af indhold fra tredjepart er tilgængeligt. Med denne tolkning af EU-direktivet kan det
offentlige organ være trygge ved, at materialet er tilgængeligt fra den eksterne leverandør.
Der kan med dette forslag også opstå problematikker i forhold til brugere, det publicerende organ og
eksterne leverandører. Disse problemstillinger vil i nogen grad kunne afhjælpes, hvis man vælger at tolke
EU-direktivet, som man gør i Norge og Holland.
Problematikker for brugere
-
Der kan være indhold på offentlige websteder, hvor det kan være svært for brugeren at afkode,
hvem der har udviklet, finansieret, eller har kontrol over indholdet, og dermed hvem, der er den
ansvarlige for indhold på websitet.
Der kan være indhold på offentlige websteder, hvor det kan være svært for brugeren at skelne
mellem indhold fra tredjepart, der er private og ikke omfattet af loven, og indhold leveret fra andre
offentlige organer, hvor lovgivningen gælder. Brugere kan derfor komme til at have en forventning
om, at indholdet er dækket af loven og klage over indhold, der ikke er dækket af loven.
Det kan være svært for bruger at klage over indhold leveret af tredjepart, hvis indholdet ikke
indeholder information om klage-muligheder. Et dokument leveret fra en tredjepart vil typiske ikke
indeholde en tilgængelighedserklæring.
-
-
Problematikker for den publicerende offentlige myndighed
-
-
Som publicerende offentlig myndig skal man være opmærksom på eventuelle rettelser og
opdateringer af tredjeparts materiale leveret af andre offentlige organer.
Som publicerende myndighed skal man kunne hjælpe bruger med at kontakte producenten af
tredjeparts indhold.
L 100 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra finansministeren
Side
3
af
3
Problematikker for producenter af tredjeparts materiale
Som offentligt organ, der er producent af materiale, kan der være nogle problemstillinger forbundet
med lovændringen.
-
Hvis der er opdateringer eller fejlrettelser til materialet, skal producenten af materialet have
mulighed for, at materialet bliver opdateret på det website, hvor andre offentlige organer
publicerer materialet.
Hvis man som offentligt organ producerer materiale, er det muligt, at andre offentlige organer
publicer materialet uden at notificere producenten. Det offentlige organ, der har produceret
materialet, kan have svært ved at være ansvarlige for, herunder at opdatere eller rette materiale,
de ikke er vidende om, eller har mulighed for at opdatere.
-
L 100 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra finansministeren
2284820_0005.png
Favrskov den 21. september 2020
Høringssvar vedr. ændring af webtilgængelighedsloven
Digitaliseringsstyrelse har sendt et udkast til præcisering af loven om webtilgængelighed ud til
høring, med svarfrist 2. oktober 2020 og Digitaliseringsstyrelsen foreslår, at loven træder i
kraft den 1. februar 2021. Det omfatter blandt andet, at alle meddelelser og PDF bilag der
udsendes som Digital Post til e-Boks, er omfattet af loven og skal være tilgængelige:
”Et andet konkret eksempel herpå er Digital Post, som også er en portal, hvorfra andre
offentlige organer kan kommunikere med borgere. Digitaliseringsstyrelsen har ansvaret for, at
selve løsningen er tilgængelig, men de enkelte myndigheder, som bruger løsningen, har
ansvaret for, at de konkrete postmeddelelser er tilgængelige og kan tilgås af borgeren. Dette
er afgørende for, at en borger med synshandicap ikke alene kan tilgå digital postløsningen,
men også med en skærmlæser kan læse den konkrete postmeddelelse, hvilket kræver, at en
PDF er korrekt opmærket i overensstemmelse med kravene i webtilgængelighedsloven.”
(Ændringsloven vedrører præcisering af undtagelsesbestemmelsen om tredjepartsindhold s. 9-
10)
Vi er ikke uenige i, at det er afgørende at meddelelsesindhold (meddelelse samt evt. bilag) er
korrekt opmærket i overensstemmelse med kravene i webtilgængelighedsloven, så en borger
med synshandicap ikke alene kan tilgå digital postløsningen, men også med en skærmlæser
kan læse den konkrete postmeddelelse. Men vi ønsker at gøre indsigelse mod tidspunktet for
implementering af loven den 1. februar 2021 ud fra to primære begrundelser:
Omkostningstunge tilpasninger
Vi har ikke kunnet finde noget eksempel på leverandører, der kan levere meddelelsesindhold
(materialer) til eBoks, hvor PDF indholdet er tilgængeligt. Et er, at de fleste materialer nok
ikke er korrekt opmærket, men selv hvis de er, så er de konverteret til PDF forkert, så de
fremstår som blanke i skærmlæseren. Højst sandsynligt fordi materialerne er konverteret til
PDF som Mindste størrelse (onlineudgivelse), og derved taber evt. læsbart indhold i
formateringen. Blandt andet anvender nogle leverandører et framework (EO.Pdf) til at
konvertere et materiale fra HTML til PDF. EO.Pdf ser ikke ud til at have understøttelse for
webtilgængelighed.
Altså er indhold i meddelelserne ikke webtilgængelige for personer der anvender
skærmlæsere. En typisk kommune vil anvende mellem 20-50 forskellige afsendersystemer der
leverer materialer (postmeddelelser) til e-Boks, som alle ville skulle lave større eller mindre
udviklingsarbejde og tilpasninger.
Vi vurderer, at alle leverandører vil skulle foretage ændringer i de meddelelsesbærende
afsendersystemer, og at disse udviklings- og tilpasningsopgaver vil være særdeles
L 100 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra finansministeren
tidskrævende og omkostningstunge. Det skønnes at omkostningerne vil være på linje med
eller overskride de estimerede omkostninger ved tilpasninger af afsendersystemerne til NgDP.
Skift til MeMo formatet i NgDP
Det bringer os over til den anden begrundelse, nemlig et ønske om, at man inddrager MeMo
formatet fra NgDP projektet og afsendelsessystemernes tilpasninger til MeMo formatet senest
til august 2023, i overvejelserne om ændringer til Webtilgængelighedsloven.
Hvor vidt har projektet med Webtilgængelighedsloven og projektet NgDP samarbejdet omkring
at gøre MeMo webtilgængeligt? Vi må antage at der er krav til MeMo at det er webtilgængeligt,
og at det til dels fjerner behovet for brug af bilag i form af PDF dokumenter.
Det vi myndigheder i praksis risikerer er, at vi først skal bruge store ressourcer for at leve op
til nye lovkrav i Webtilgængelighedsloven fra 1. februar 2021, for så at skulle investere flere
ressourcer for at lave nye tilpasninger til opmærkninger og tilpasninger til det nye MeMo
format. Vi anbefaler i stedet, at man sigter mod fuld webtilgængelighed af meddelelser og
materialer der leveres til e-Boks i forbindelse med fuld implementering af MeMo formatet for
alle afsendersystemer til august 2023. Dette bør afspejles i ændringer af tidspunktet for
webtilgængelighedslovens ikrafttrædelse.
På vegne af bestyrelsen
Henrik Brix
Formand
KITA
Foreningen af Kommunale IT- og Digitaliseringschefer
L 100 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra finansministeren
2284820_0007.png
Cæcilie Aggerbeck,
[email protected]
cc til Bjørn Bruun Østergaard, [email protected]
Høringssvar vedrørende ændring af lov om offentlige myndighe-
der websteder og mobilapplikationer
Digitaliseringsstyrelsen har sendt høring af ændring af lov om tilgænge-
lighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer, og bedt om
bemærkninger fra KL.
Med lovforslaget lægges op til en væsentlig udvidelse af lovens dæk-
ningsområde. Af bemærkningerne til lovforslaget fremgår, at borgervendt
kommunikation, der udsendes med digital post, fremover skal leve op til
webtilgængelighedsloven og de standarder, der ligger bag. Det udvider
virkeområdet for webtilgængelighedsloven til også at stille krav til udform-
ningen af almindelige dokumenter og breve, alene fordi de sendes med
digital post.
Reglerne om webtilgængelighed bidrager til, at bl.a. borgere med handi-
cap kan tilgå og anvende websteder, og KL er enig i nødvendigheden i
disse krav. Men med denne ændring udstrækkes reglerne langt udover
webområdet. Skal de foreslåede ændringer gennemføres, er det ikke
længere en opgave, der løses ved at omstille websteder og applikationer,
ift. kommunernes kommunikations- og webløsninger. Det skal, for at
virke, udbredes til alle medarbejdere, der arbejder med afgørelser og
breve, der sendes til borgerne.
Det forslås, at loven skal træde i kraft den 1. februar 2021. En så stram
tidsplan vil medføre, at den nødvendige systemunderstøttelse og -udvik-
ling, samt efterfølgende nødvendig oplæring, ikke kan nås forud for ikraft-
træden.
KL finder således, at der er brug for klarere beskrivelse af de organisato-
riske og tekniske konsekvenser af lovforslaget. Og at der som minimum
er behov for en længere overgangsperiode, så det er realistisk at gen-
nemføre nødvendige ændringer. KL anmelder derfor et krav om kompen-
sation for de medfølgende endnu ikke opgjorte omstillingsomkostninger.
KL indgår gerne i yderligere dialog om nødvendige ændringer.
Dato: 2. oktober 2020
Sags ID: SAG-2020-04562
Dok. ID: 2969140
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3096
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 1
Med venlig hilsen
Pia Færch
L 100 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra finansministeren
2284820_0008.png
Att.: Cæcilie Aggerbeck
Cc: Bjørn Bruun Østergaard
05-10-2020
EMN-2020-01088
1388326
Høringssvar vedrørende Ændring af Lov om tilgængelighed af offent-
lige organers websteder og mobilapplikationer
Her ed fre se des Da ske Regio ers høri gssvar a gåe de ’Æ dri g af Lov
om tilgængelighed af offentlige organers websteder
og obilapplikatio er’.
Danske Regioner og regionerne støtter generelt op om reglerne om webtilgæn-
gelighed og finder det væsentligt at sikre borgere med læsevanskeligheder eller
synshandicaps adgang til digital information på hjemmesider m.v.
Regionerne vurderer imidlertid, at det fremsendte ændringsforslag indebærer
en væsentlig udvidelse af det område, som reglerne om webtilgængelighed hid-
til har dækket over. Lovpræciseringen indebærer således et behov for tilpas-
ning af de systemer, som danner breve til Digital Post. For regionerne omfatter
det blandt andet indkaldelser til undersøgelse og behandling i sundhedsvæse-
net.
Alene i Region Syddanmark vil de nye krav vedrøre ca. 25 brevdannende syste-
mer. Det er desuden nødvendigt at opdatere regionernes forsendelseskanaler
til Digital Post. Hertil kommer behovet for at sikre brugerne af systemerne nød-
vendig vejledning og undervisning i korrekt dannelse af de digitale forsendelser.
En Digital Post forsendelse er ikke kun et brev med tekst, men indeholder fx
også vejvisningskort, spørgeskemaer og oplysningsskemaer.
Lovpræciseringen får derfor væsentlige økonomiske og administrative konse-
kvenser for regionerne, og Danske Regioner tager derfor forbehold for DUT-
kompensation.
Den forestående opgave indebærer ligeledes, at regionerne vurderer, at det
ikke er realistisk at være i mål til den overgangsdato (februar 2021), som er
1
L 100 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra finansministeren
anført i lovforslaget. Vi opfordrer til at overgangsdatoen i stedet bliver, når der
er go-live på Næste generation Digital Post.
Regionerne efterspørger, at Digitaliseringsstyrelsen stiller en test-installation til
rådighed for afsendere af digital post, så afsender kan teste sin opmærkning af
digital post.
Udover de fem regioner, har Danske Regioner også sendt udkast til lovændring
i høring hos Lægehåndbogens sekretariat. Lægehåndbogens sekretariats be-
mærkninger udstiller en usikkerhed ift. præciseringens betydning for en ind-
holdsleverandørs ansvar over for det udstillende organs (i dette tilfælde sund-
hed.dk) tekniske tilgængelighed. Lægehåndbogens sekretariats bemærkninger
i fuld længde er vedlagt (Bilag 1).
Med venlig hilsen
Mette Lindstrøm
2
L 100 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra finansministeren
2284820_0010.png
Bemærkninger til "Ændring af Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer"
Sekretariatet for Lægehåndbogen: 17. september 2020
Lovændringen giver anledning til nedenstående bemærkninger fra sekretariatet for Læge-
håndbogen og Patienthåndbogen.
Lovens anvendelsesområder og pligtsubjekter
Efter webtilgængelighedsloven er det i § 1, stk. 1 det offentlige organs websted, der skal
opfylde lovens krav. Det må altså være det organ, der drifter og er ansvarlig for webstedet,
der skal sørge for, at lovens krav til tilgængelighed opfyldes.
Jf. §1, stk. 5, nr 5 er det offentlige organ dog ikke ansvarlig for, at tredjepartsindhold på
webstedet skal overholde tilgængelighedskravene, for så vidt det indhold hverken er
finansieret, udviklet eller under kontrol af det webstedsansvarlige offentlige organ.
Spørgsmålet har så været, hvorvidt undtagelsen for tredjepartsindhold også ville gælde for
indhold, hvis den pågældende tredjemand der producerede indholdet, var et andet
offentligt organ, der havde finansieret eller udviklet indholdet eller haft kontrol hermed.
Lovændringen fjerner denne tvivl ved til §1, stk 5, nr 5 at tilføje:
”I dhold, på et
offentligt organs websted eller mobilapplikation, som er leveret af et andet
offentligt organ, og som udvikles, finansieres eller er under kontrol af dette offentlige organ,
er dog ikke omfattet af denne beste
else.”
Ændringen ændrer dog ikke ved pligtsubjektet efter loven. Det er det organ, der drifter og er
ansvarlig for websitet, der skal sikre at webstedet overholder tilgængelighedskravene, men
præcisere blot, at offentlig organ 1 skal sikre,
at offentlig organ 1’s ebsted o erholder
tilgængelighedskravene, og offentlig organ 1 kan ikke påberåbe sig undtagelsen for
tredjepartsindhold i stk.5, nr. 5, såfremt denne tredjepart er et andet offentligt organ 2
(forudsat at dette offentlige organ 2 har finansieret eller udviklet indholdet eller det er
undergivet dette organs kontrol.)
Det påhviler altså offentligt organ 1 at sikre, at det indhold der stammer fra offentligt organ
2, overholder reglerne om tilgængelighed. Loven pålægger for så vidt - efter vores opfattelse
- ikke indholdsleverandøren (offentligt organ 2) noget ansvar. Organ 1 må overfor organ 2
sikre sig, at det indhold der leveres, faktisk leveres i nogle standarder og nogle formater, der
gør at organ 1 kan sikre sig,
at når indholdet ises på organ 1’s ebsted,
så overholder
webstedet kravene til tilgængelighed.
Indholdsleverandør og platformsoperatøren/webstedsejeren
Det er vigtigt at have for øje, at tilgængelighed på websteder har mange aspekter. Det er
netop det offentlige organ, der driver og har ansvaret for et websted (webstedsejeren) fx
Sundhed.dk, der via valg af software/platform, teknisk opsætning m.v. har mulighed for at
sikre, at webstedet som sådan overholder kravene til tilgængelighed, ved bl.a. at operere et
moderne websted, der overholder fastsatte og anerkendte tekniske standarder og tekniske
specifikationer, og altså også sikre, at indholdsleverandørernes bidrag overholder visse
fastsatte formater m.v.
Indholdsleverandøren kan ikke garantere webstedets tilgængelighed, og har som
udgangspunkt ingen indflydelse herpå. Indholdsleverandøren kan alene aflevere indhold, der
overholder de af platformsoperatøren/webstedsejerens krav, og kan i princippet levere det
bedste materiale, der overholder samtlige krav, men hvis webstedet ikke overholder de
tekniske krav og standarder, så hjælper det ikke, og webstedet vil derfor ikke overholde
kravene til tilgængelighed, selvom indholdet er leveret som aftalt.
1
L 100 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra finansministeren
2284820_0011.png
Bemærkninger til "Ændring af Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer"
Sekretariatet for Lægehåndbogen: 17. september 2020
Hvilket også er grunden til, at det er webstedsejeren der er pligtsubjekt efter loven, og som
skal sikre overholdelse af loven.
Lægehåndbogen og Patienthåndbogens ansvar
Som følge af præciseringen og loven (lovens definitioner i §2), så vil Lægehåndbogen og
Patienthåndbogen der finansieres af og er under kontrol af Danske Regioner og de 5
regioner, og som er oprettet med henblik på at imødekomme almenhedens behov, være at
opfatte som et offentligt organ efter vores opfattelse. Såfremt Danske Regioner er uenig
heri, hører vi gerne nærmere.
Lægehåndbogen og Patienthåndbogen driver dog ikke egne websteder, men leverer indhold
til Sundhed.dk efter aftale, og Lægehåndbogen og Patienthåndbogen er i den forbindelse
forpligtet til så vidt muligt at efterkomme de krav, der fastsættes af Sundhed.dk.
Bemærkninger til lovforslaget
Af bemærkningerne til ændringen undrer det os, at man introducerer et ansvar efter
webtilgængelighedsloven i forhold til indholdsleverandører, da disse efter loven ikke er pligt-
og ansvarssubjekter.
Allerede i notatet til høringslisten anføres det: ”Det
er således det eller de offentlige
organ(er), der har udviklet, finansieret eller har kontrol over indholdet, der skal sikre, at
indholdet er tilgængeligt efter de krav, der følger af webtilgængelighedsloven”.
Der er dog
ikke et sådant ansvar, der beskrives i lovændringen til §1, stk. 5 nr. 5. Det er alene en
ændring, der begrænser omfanget af undtagelsen i nr. 5.
Der skrives bl.a. under
”Almindelige
bemærkninger pkt. 1 - Lovforslagets formål og
baggrund”
i nederste afsnit: ”Det
er således det eller de offentlige organ(er), der har
publiceret eller leveret indholdet, der skal sikre, at indholdet er tilgængeligt efter de krav, der
følger af webtilgængelighedsloven”.
Leverer et offentligt organ 1 således indhold til et
offentligt organs 2 websted, så skulle offentligt organ 1 sikre at det offentlige organ 2
overholder loven. Hvor findes denne hjemmel, der pålægger dette ansvar, og er det det man
mener? Loven finder anvendelse på websteder og ikke indhold som sådan.
Det fremgår endvidere under pkt. 2.13
”Finansministeriets
overvejelser og lovforslagets
udformning”,
6 afsnit: ”Dermed
vil det være det offentlige organ som publicere eller levere
indholdet, der er ansvarlig for, at indholdet lever op til kravene i webtilgængelighedsloven”.
Igen, der er ikke efter vores opfattelse hjemmel for et sådant ansvar, og det er ikke hvad der
fremgår af ændringsforslaget, og det kan give store udfordringer for fx Læge- og
Patienthåndbøgerne, hvis disse gøres ansvarlig for at Sundhed.dk (eller er andet offentlig
ejet websted der leveres indhold til) ikke overholder webtilgængelighedsloven. Læge- og
Patienthåndbøgerne har ingen indflydelse på det tekniske setup og de funktioner (eller
mangel på samme), der findes på andre websteder eller hvorvidt disse websteder opfylder
anerkendte standarder m.v.
Det fremgår under bemærkningerne til § 1, 6. afsnit:
”…Dette edfører, at i dhold so
udvikles, finansieres eller er under kontrol af et offentligt organ er omfattet af kravene i loven
uanset, om indholdet indgår på det offentlige organs egne websteder og mobilapplikationer
eller indgår på et andet offentligt organs websteder og mobilapplikationer.”
Et offentligt
organ som indholdsleverandørs ansvar for webtilgængeligheden på andre offentlige
organers websted fremgår ikke af ændringsforslaget. Dette ansvar beskrives også senere
hen.
2
L 100 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra finansministeren
2284820_0012.png
Bemærkninger til "Ændring af Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer"
Sekretariatet for Lægehåndbogen: 17. september 2020
Som anført mener vi hos Læge- og Patienthåndbogen ikke, at loven omhandler ansvaret for
indholdsleverandører, heller ikke hvor de måtte være offentlige organer. Loven og
lovændringen lægger en pligt på webstedsejeren, der skal sikre at webstedet overholder
reglerne for tilgængelighed. Vi finder det derfor problematisk, at der i bemærkningerne
introduceres et ansvar for os som indholdsleverandør i forhold til de
tilgængelighedsudfordringer, som kun kan løses teknisk af sundhed.dk. Læge- og
Patienthåndbogen vil så vidt mulig efterkomme de krav, Sundhed.dk stiller til vores indhold,
men vi mener ikke, at vi kan pålægges et ansvar for tilgængeligheden på Sundhed.dk eller
manglen herpå fraset de tilgængelighedsudfordringer, som kan løses redaktionelt via det
CMS (redigeringssystem), som Læge- og Patienthåndbogen har fået stillet til rådighed af
sundhed.dk
En del af mulige mangler, hvor Sundhed.dk ikke overholder kravene til tilgængelighed, vil
kunne skyldes den tekniske løsning og forhold, som alene Sundhed.dk er ansvarlige for. Vi fra
Læge- og Patienthåndbogen kan ikke lastes sådanne forhold, og vi ønsker ikke, at der
pålægges os som indholdsleverandør pligt til at stille tekniske krav til webstedsejere fx
Sundhed.dk eller at vi pålægges en pligt til at kontrollere, om Sundhed.dk overholder
webtilgængelighedsloven.
Vi mener, at ovenstående må give anledning til, at bemærkningerne revurderes. Skal
indholdsleverandører pålægges ansvar for at webstedet, de ikke ejer eller har kontrol over
og som opereres af et andet offentligt organ, overholder webtilgængelighedsloven, så bør
loven ændres, og i forhold til det konkrete ændringsforslag bør det ikke fremgå, at
indholdsleverandøren har et sådant ansvar. Det påhviler derimod webstedsejeren som
ansvarlig at sikre, at indhold fra andre offentlige organer præsenteres og vises, således at
det overholder webtilgængelighedsloven, og om nødvendigt stille krav til
indholdsleverandøren i forhold til brug af indholdsformater m.v.
3
L 100 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra finansministeren
2284820_0013.png
-- AKT 916039 -- BILAG 1 -- [ Høring over forslag til lov om ændring af lov om tilgængelighed af offentlige organers … --
Cæcilie Kikkenborg Aggerbeck ([email protected])
Bjørn Bruun Østergaard ([email protected])
Legal ([email protected])
Høring over forslag til lov om ændring af lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og
mobilapplikationer
Sendt:
29-09-2020 16:02
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Til Digitaliseringsstyrelsen
CBS takker for muligheden for at afgive et høringssvar. CBS har imidlertid ikke bemærkninger til ændringsforslaget.
Venlig hilsen
Annette Moe
Annette Moe
Leder af Studiejura/Head of Section
CBS LEGAL
Indkøb | Studiejura | Generel jura
COPENHAGEN BUSINESS SCHOOL
Solbjerg Plads 3 C1.04, 2000 Frederiksberg
Tel.: +45 41852210
[email protected]
L 100 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra finansministeren
2284820_0014.png
Digitaliseringsstyrelsen
Landgreven 4
1301 København K
Sendt med Digital Post
21. september 2020
J.nr. 2020-11-0461
Dok.nr. 257181
Sagsbehandler
Andreas Droob
Kristensen
Høring over udkast til lov om ændring af lov om tilgængelighed af
offentlige organers websteder og mobilapplikationer (Præcisering af
undtagelse for tredjepartsindhold på offentlige organers websteder
eller mobilapplikationer)
Ved brev af 4. september 2020 har Digitaliseringsstyrelsen anmodet om Datatilsynets even-
tuelle bemærkninger til ovennævnte udkast til lovforslag senest den 2. oktober 2020.
Datatilsynet har umiddelbart ingen bemærkninger til ovennævnte udkast, men forudsætter
generelt, at enhver behandling af personoplysninger foranlediget af ovenstående udkast vil
ske i overensstemmelse med databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven.
Med venlig hilsen
Andreas Droob Kristensen
Datatilsynet
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
T 3319 3200
[email protected]
datatilsynet.dk
CVR 11883729
L 100 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra finansministeren
2284820_0015.png
-- AKT 916010 -- BILAG 1 -- [ EMs høringssvar Ændring af Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder o… --
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Cæcilie Kikkenborg Aggerbeck ([email protected])
Bjørn Bruun Østergaard ([email protected])
1-DEP Høringer ([email protected])
EMs høringssvar: Ændring af Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer
(EM Id nr.: 200245)
E-mailtitel:
EMs høringssvar: Ændring af Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og
mobilapplikationerDIGST (Id nr.: 884452) (EM Id nr.: 200245)
02-10-2020 13:20
Sendt:
Erhvervsministeriet har følgende bemærkninger til den fremsendte høring:
Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Regulering (OBR) har modtaget lovforslaget i høring.
OBR vurderer, at forslaget ikke er erhvervsrettet og derfor ikke skal forelægges OBR, jf. Vejledning om
erhvervsøkonomiske konsekvensvurderinger.
OBR har på den baggrund ingen bemærkninger til lovforslaget.
Såfremt Digitaliseringsstyrelsen ikke er enig i denne vurdering, bedes I vende tilbage med henblik på, at
OBR dels vurderer de administrative konsekvenser af forslaget og dels afgiver bemærkninger til jeres
vurdering af efterlevelsen af principperne for agil erhvervsrettet regulering.
Kontaktperson vedrørende ovenstående bemærkninger:
Nicolai Hoffmann
Student
Tlf. direkte: 35 29 14 03
E-post:
[email protected]
METTE SLOTH HEDEGAARD (EM-DEP)
Direktionssekretær
Område 3
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
[email protected]
Tlf.
33 92 33 50
Mobil
+45 91 33 70 46
EAN
5798000026001
Erhvervsministeriet er ansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, vi modtager om dig. Du kan læse mere om, hvordan vi behandler dine
personoplysninger på vores hjemmeside em.dk/privatlivspolitik.
Erhvervsministeriet gør opmærksom på, at denne e-mail og eventuelle vedhæftede filer er fortrolige. Hvis du ikke er den tilsigtede modtager,
bedes du straks underrette afsenderen ved at besvare denne e-mail og derefter slette e-mailen. Hvis du har modtaget denne e-mail ved en fejl,
skal vi gøre klart, at enhver form for kopiering, offentliggørelse eller distribution af denne e-mail kan være ulovlig.
Fra:
Susanne Duus <[email protected]>
Sendt:
4. september 2020 10:35
Til:
Cæcilie Kikkenborg Aggerbeck <[email protected]>
Cc:
Bjørn Bruun Østergaard <[email protected]>; Simon Kjølby Larsen <[email protected]>
Emne:
Ændring af Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationerDIGST (Id
nr.: 884452)
L 100 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra finansministeren
2284820_0016.png
Digitaliseringsstyrelsen
Landgreven 4
1301 København K
Den 16. 09 2020
Vedrørende sagsnr.: 2020 - 1520
Høring over forslag til lov om ændring af lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og
mobilapplikationer
Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier har ingen bemærkninger til ovenstående høring.
På vegne af Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier
Thomas Kurz Ankersen
Chefkonsulent
L 100 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra finansministeren
2284820_0017.png
-- AKT 916015 -- BILAG 1 -- [ Forsvarsministeriets svar på høring over forslag til lov om ændring af lov om tilgængeli… --
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Cæcilie Kikkenborg Aggerbeck ([email protected])
Bjørn Bruun Østergaard ([email protected])
FMN-RLM Mouritzen, Rona Lehmann ([email protected])
Forsvarsministeriets svar på høring over forslag til lov om ændring af lov om tilgængelighed af offentlige
organers websteder og mobilapplikationer. [RELEASABLE TO INTERNET TRANSMISSION]
Sendt:
30-09-2020 12:20
RELEASABLE TO INTERNET TRANSMISSION
Til Digitaliseringsstyrelsen
Forsvarsministeriet har ingen bemærkninger til høring over forslag til lov om ændring af lov om
tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer.
Med venlig hilsen
Rona L. Mouritzen
Forsvarsministeriet
Juridisk Kontor / Legal Departement
Holmens Kanal 9, DK-1060 København K / Copenhagen K
Telefon/Telephone: + 45 72 81 00 57
Fax/Fascimile:
+ 45 72 81 03 00
E-mail:
[email protected]
www.fmn.dk
RELEASABLE TO INTERNET TRANSMISSION
Vi goer opmaerksom paa, at denne e-mail kan indeholde information, der kun er beregnet for modtageren. Hvis du ved en
fejltagelse har modtaget e-mailen, maa du ikke anvende indholdet i nogen sammenhaeng og vi beder dig venligst informere
afsender om fejlen ved at bruge besvar-funktionen. Samtidig beder vi dig slette alle kopier af e-mailen i dit system uden at
videresende eller kopiere den. Selvom e-mailen og enhvert vedhaeftet fil efter vores overbevisning er fri for virus og andre
fejl, som kan paavirke computeren eller it-systemet, hvori den modtages og laeses, aabnes den paa modtagerens eget
ansvar. Vi paatager os ikke noget ansvar for tab eller skade, som er opstaaet i forbindelse med at modtage eller aabne e-
mailen. Hvis du har problemer med at aabne vedhaeftede filer, kan du finde information paa dette link
http://www.fmi.dk/Pages/winmail.aspx.
Please note that this message may contain confidential information. If you have received this message by mistake, please
inform the sender of the mistake by sending a reply, and then delete the message from your system without making,
distributing or retaining any copies of it. Although we believe that the message and any attachments are free from viruses
and other errors that might affect the computer or IT system where it is received and read, the recipient opens the message
at his or her own risk. We assume no responsibility for any loss or damage arising from the receipt or use of this message.
If you are having trouble opening attached files, you can get further information via this link
http://www.fmi.dk/Pages/winmail.aspx.
L 100 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra finansministeren
2284820_0018.png
-- AKT 916008 -- BILAG 1 -- [ Høringssvar fra MFVM vedrørende ændring af Lov om tilgængelighed af offentlige org… --
Cæcilie Kikkenborg Aggerbeck ([email protected])
Bjørn Bruun Østergaard ([email protected]), Daniel Vedel Scavenius Sonne-Schmidt ([email protected]), [email protected]
([email protected]), [email protected] ([email protected])
[email protected] ([email protected])
Fra:
Høringssvar fra MFVM vedrørende ændring af Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og
Titel:
mobilapplikationer (MFVM Id nr.: 5394837)
E-mailtitel:
Høringssvar fra MFVM vedrørende ændring af Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og
mobilapplikationerDIGST (Id nr.: 884452) (MFVM Id nr.: 5394837)
29-09-2020 14:52
Sendt:
Høringsbrev.pdf; Høringsliste.pdf; Udkast til ændringslov (webtilgængelighed).docx;
Bilag:
Til:
Cc:
Kære Cæcilie
Tak for høringen vedrørende Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer. Høringen har været vendt i
Miljø- og Fødevareministeriets web-gruppe, og ministeriet har på baggrund heraf ingen kommentarer til ændringen.
Vurderingen er, at der er foretaget en udmærket præcisering af ansvaret for indhold fra tredjepart, idet det nu fremgår mere præcist, at
det er den myndighed, som indholdet kommer fra, der har ansvaret.
Med venlig hilsen
Henrik Zeltner
Specialkonsulent | Analyse, Innovation og Digitalisering
Holmens Kanal 42 | 1060 København K
Tlf. 91 36 58 61 |
[email protected]
Miljø- og Fødevareministeriet
Departementet
| Slotsholmsgade 12 | 1216 København K | Tlf. +45 38 14 21 42 | [email protected] | www.mfvm.dk
Facebook
|
Twitter
|
Instagram
|
LinkedIn
|
Privatlivspolitik
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
Henrik Zeltner ([email protected])
Mette Bæk Sørensen ([email protected])
Daniel Vedel Scavenius Sonne-Schmidt ([email protected])
Vs: DIGST - Ændring af Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationerDIGST (Id nr.: 884452)
16-09-2020 10:47:45
Kære Henrik
Vi har modtaget denne høring fra Digitaliseringsstyrelsen, som kunne være relevant for dig.
Da det b.la af fordelingslisten fremgår, at du sidder med gennemførelse af fællesoffentlig digitaliseringsstrategi og politiske initiativer
inden for digitalisering og data, sendes høringen til din orientering og eventuelle bemærkninger.
Du bedes inddrage andre kontorer og styrelser, hvis du vurderer, at det ville være relevant - eventuelt videresende høringen til
orientering, hvis der er nogen fra fagkontorerne og styrelserne, du ved har interesse i høringen.
Endelig bedes du koordinere eventuelle bemærkninger og sende dem til digitaliseringsstyrelsen, cc gerne min mail ([email protected]).
Du bedes ligeledes orientere mig, såfremt du ingen bemærkninger har.
Dbh. Daniel
Venlig hilsen
Daniel Vedel Scavenius Sonne-Schmidt
Studentermedhjælper | Koncern Jura
+45 23 20 94 70 | [email protected]
Miljø- og Fødevareministeriet
Departementet
| Slotsholmsgade 12 | 1216 København K | Tlf. +45 38 14 21 42 | [email protected] | www.mfvm.dk
Facebook
|
Twitter
|
Instagram
|
LinkedIn Privatlivspolitik
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
E-mailtitel:
Sendt:
Cæcilie Kikkenborg Aggerbeck ([email protected])
Simon Kjølby Larsen ([email protected]), Bjørn Bruun Østergaard ([email protected])
Susanne Duus ([email protected])
DIGST - Ændring af Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationerDIGST (Id nr.: 884452)
Ændring af Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationerDIGST (Id nr.: 884452)
04-09-2020 10:34:44
L 100 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra finansministeren
2284820_0019.png
-- AKT 916302 -- BILAG 1 -- [ Høringssvar Fra Udlændinge- og Integrationsministeriet - VS Ændring af Lov om tilgæ… --
Cæcilie Kikkenborg Aggerbeck ([email protected])
Bjørn Bruun Østergaard ([email protected]), Christoffer Bruus ([email protected]), Sultana Baig ([email protected])
Christoffer Bruus ([email protected])
Høringssvar Fra Udlændinge- og Integrationsministeriet - VS: Ændring af Lov om tilgængelighed af
offentlige organers websteder og mobilapplikationer
E-mailtitel:
Høringssvar Fra Udlændinge- og Integrationsministeriet - VS: Ændring af Lov om tilgængelighed af
offentlige organers websteder og mobilapplikationerDIGST (Id nr.: 884452)
05-10-2020 10:48
Sendt:
Høringsbrev.pdf; Høringsliste.pdf; Udkast til ændringslov (webtilgængelighed).docx;
Bilag:
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Til Digitaliseringsstyrelsen
Udlændinge- og Integrationsministeriet har ingen bemærkninger til ændringsloven (til webtilgængelighedsloven fra
2018) med præcisering vedr. tredjepartsindhold.
Fristoverskridelsen beklages.
Christoffer Bruus
Specialkonsulent
Juraenheden
E-mail:
[email protected]
Mobil: 6198 3598
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Departementet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon: +45 61 98 40 00
E-mail:
[email protected]
www.uim.dk
Her kan du læse om, hvordan ministeriet behandler personoplysninger
Processing of your personal data
Fra:
Susanne Duus [mailto:[email protected]]
Sendt:
4. september 2020 10:35
Til:
Cæcilie Kikkenborg Aggerbeck
Cc:
Bjørn Bruun Østergaard; Simon Kjølby Larsen
Emne:
Ændring af Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationerDIGST (Id nr.:
884452)
Til høringsparterne,
Se vedlagte udkast til ændringslov, høringsbrev og høringsliste.
Ændringsloven vedrører præcisering af undtagelsesbestemmelsen om tredjepartsindhold.
Svarfristen er den 2. oktober 2020.
Med venlig hilsen,
Susanne Duus
________________________________
Susanne Duus
Kontorchef
L 100 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra finansministeren
2284820_0020.png
-- AKT 916011 -- BILAG 1 -- [ Høring vedr. lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikatio… --
Cæcilie Kikkenborg Aggerbeck ([email protected])
Bjørn Bruun Østergaard ([email protected]), Søren Tonnesen Lodahl ([email protected]), Karsten Suhr
([email protected])
Simone Dalsgaard ([email protected])
Fra:
Titel:
Høring vedr. lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer. Danmarks Private
Skoler
Sendt:
02-10-2020 09:07
Til:
Cc:
Til
Digitaliseringsstyrelsen
Vedr. høring over forslag til lov om ændring af lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og
mobilapplikationer
I høringsbrev af 4. september anmoder Digitaliseringsstyrelsen om eventuelle bemærkninger vedrørende
ovenstående. Foreningen Danmarks Private Skoler – grundskoler og gymnasier takker for muligheden til at give vores
synspunkter til kende.
Vi har ingen særlige bemærkninger til lovændringen.
Venligst
Simone Dalsgaard
Chefkonsulent,
Kommunikationsansvarlig
Tlf. + 45 33307927 / + 45 60771719
[email protected]
Ny Kongensgade 15, 3.
1472 København K
L 100 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra finansministeren
2284820_0021.png
Digitaliseringsstyrelsen
Landgreven 4
1017 København K
Sendt via e-mail til
[email protected]
med kopi til
[email protected]
WILDERS PLADS 8K
1403 KØBENHAVN K
TELEFON 3269 8888
MOBIL +4591325651
[email protected]
MENNESKERET.DK
DOK. NR. 20/02226-2
1. OKTOBER 2020
HØRING OVER FORSLAG TIL LOV OM ÆNDRING AF
LOV OM TILGÆNGELIGHED AF OFFENTLIGE
ORGANERS WEBSTEDER OG MOBILAPPLIKATIONER
Digitaliseringsstyrelsen har ved e-mail af 4. september 2020 anmodet om
Institut for Menneskerettigheders eventuelle bemærkninger til forslag til
lov om ændring af lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder
og mobilapplikationer.
Instituttet har ingen bemærkninger.
Der henvises til styrelsens journalnummer 2020 - 1520
Med venlig hilsen
Mette Gaardsted Frandsen
JURIDISK RÅDGIVER
L 100 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra finansministeren
2284820_0022.png
-- AKT 916465 -- BILAG 1 -- [ Høringssvar vedr. Ændring af Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder … --
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
Cæcilie Kikkenborg Aggerbeck ([email protected])
Bjørn Bruun Østergaard ([email protected])
Anne Katrine Boje ([email protected])
Høringssvar vedr. Ændring af Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer
05-10-2020 12:07
Til Digitaliseringsstyrelsen
Sundheds- og Ældreministeriet har ingen bemærkninger til høringen vedr. ændring af lov om tilgængelighed af
offentlige organers websteder og mobilapplikationer. Vi skal beklage fristoverskridelsen og takker for muligheden for
at afgive svar til høringen.
Med venlig hilsen
Anne Katrine Boje
Stud. Jur, Sundhedsjura
Sundheds- og Ældreministeriet
Holbergsgade 6
1057 København K
Tlf. 7226 9000
Fax 7226 9001
www.sum.dk
L 100 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra finansministeren
2284820_0023.png
-- AKT 916012 -- BILAG 1 -- [ Høringssvar til DIGST vedr. høring over ændring af Lov om tilgængelighed af offentlige… --
Til:
Cc:
Fra:
Titel
:
Sen
dt:
Bila
g:
Cæcilie Kikkenborg Aggerbeck ([email protected])
Bjørn Bruun Østergaard ([email protected])
Transport- og Bygningsministeriet ([email protected])
Høringssvar til DIGST vedr. høring over ændring af Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og
mobilapplikationer (Id nr.: 684678)
01-10-2020 16:07
smime.p7s;
Til Digitaliseringsstyrelsen
Jeg skal herved meddele, at Transport- og Boligministeriet ikke har bemærkninger til nærværende høring.
På baggrund af høringen har Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen over for Transport- og Boligministeriet oplyst, at styrelsen
finder det uklart formuleret i høringsbrevet og lovforslaget, om det er den myndighed, der leverer data som skal have
ansvaret for indholdet efter webtilgængelighedsloven.
Det er dog Transport- og Boligministeriets opfattelse, at det er den myndighed, som har den faktiske kontrol over mediets
indhold, som skal sikre, at indholdet er tilgængeligt efter de krav, som følger af webtilgængelighedsloven. Ministeriet skal
derfor anmode Digitaliseringsstyrelsen om at bekræfte ministeriets vurdering er den rigtige.
Venlig hilsen
Mathias Volmer Pedersen
Stud.jur.
Transport- og Boligministeriet
Ministry of Transport and Housing
Lovkontoret
Frederiksholms Kanal 27 F
DK-1220 København K
Telefon +45 51559792
[email protected]
www.trm.dk
L 100 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra finansministeren
Brevdato
Afsender
Modtagere
06-09-2020
Sinnet Ellehauge Haag | WHYsite ([email protected]) Sendt af
[email protected]
Susanne Duus (Kontorchef/teamleder, Kontor for digital
inklusion (KDI) ); Cæcilie Kikkenborg Aggerbeck
(Sagsbehandler, Kontor for digital inklusion (KDI) )
SV: Ændring af Lov om tilgængelighed af offentlige organers
websteder og mobilapplikationer
885457
2
Susanne Duus
SV Ændring af Lov om tilgængelighed af offentlige organers
websteder og mobilapplikationerDIGST (Id nr. 884452)
Akttitel
Identifikationsnummer
Versionsnummer
Ansvarlig
Vedlagte dokumenter
Dokumenter uden PDF-
version (ikke vedlagt)
Udskrevet
08-10-2020
L 100 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra finansministeren
2284820_0025.png
-- AKT 885457 -- BILAG 1 -- [ SV Ændring af Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplik… --
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
E-mailtitel:
Sendt:
Susanne Duus ([email protected]), Cæcilie Kikkenborg Aggerbeck ([email protected])
Bjørn Bruun Østergaard ([email protected]), Simon Kjølby Larsen ([email protected])
Sinnet Ellehauge Haag | WHYsite ([email protected])
SV: Ændring af Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer
SV: Ændring af Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationerDIGST (Id nr.:
884452)
06-09-2020 10:33
Kære Susanne
Jeg har ingen bemærkninger til selve udkastet.
Vil bare sige stærkt gået til hele holdet hos DIGST!
Det kræver mange menneskers ressourcer at ændre en lov – og de ressourcer har I prioriteret af afsætte for at skabe
større klarhed i lovgivningen. Den prioritering er jeg som demokratisk medborger og aktiv i feltet for
webtilgængelighed glad for, at I har foretaget. Tak for det
De bedste hilsner
Sinnet
Sinnet Ellehauge Haag
Webstrategisk specialrådgiver
Mobil: 29 45 74 47
Mail:
[email protected]
Web:
www.whysite.dk
Webtilgængelighed | Webgovernance | Webmanagement | Webkommunikation
Fra:
Susanne Duus <[email protected]>
Sendt:
4. september 2020 10:35
Til:
Cæcilie Kikkenborg Aggerbeck <[email protected]>
Cc:
Bjørn Bruun Østergaard <[email protected]>; Simon Kjølby Larsen <[email protected]>
Emne:
Ændring af Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationerDIGST (Id nr.:
884452)
Til høringsparterne,
Se vedlagte udkast til ændringslov, høringsbrev og høringsliste.
Ændringsloven vedrører præcisering af undtagelsesbestemmelsen om tredjepartsindhold.
Svarfristen er den 2. oktober 2020.
Med venlig hilsen,
Susanne Duus
________________________________
Susanne Duus
L 100 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra finansministeren
2284820_0026.png
-- AKT 916016 -- BILAG 1 -- [ Høringssvar - Ældre Sagen - Ændring af Lov om tilgængelighed af offentlige organers … --
Cæcilie Kikkenborg Aggerbeck ([email protected])
Bjørn Bruun Østergaard ([email protected])
Samfundsanalyse ([email protected])
Høringssvar - Ældre Sagen - Ændring af Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og
mobilapplikationerDIGST
Sendt:
28-09-2020 13:00
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Til Digitaliseringsstyrelsen
Ældre Sagen har ingen bemærkninger til ovenstående høring.
Venlig hilsen
Pia Westring
Afdelingssekretær/PA
Samfundsanalyse
Direkte: 33 96 86 29
Mobil: +45 21 19 59 53
[email protected]
Snorresgade 17-19 · 2300 København S · Tlf. 33 96 86 86
Læs vores persondatapolitik
Fra:
Susanne Duus <[email protected]>
Sendt:
4. september 2020 10:35
Til:
Cæcilie Kikkenborg Aggerbeck <[email protected]>
Cc:
Bjørn Bruun Østergaard <[email protected]>; Simon Kjølby Larsen <[email protected]>
Emne:
Ændring af Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationerDIGST (Id nr.:
884452)
Til høringsparterne,
Se vedlagte udkast til ændringslov, høringsbrev og høringsliste.
Ændringsloven vedrører præcisering af undtagelsesbestemmelsen om tredjepartsindhold.
Svarfristen er den 2. oktober 2020.
Med venlig hilsen,
Susanne Duus
________________________________
Susanne Duus
Kontorchef
E:
[email protected]
www.digst.dk
- fordi hverdagen er digital.