Social- og Ældreudvalget 2020-21
L 100 Bilag 1
Offentligt
2284819_0001.png
Høringsnotat om forslag til ændring af lov
om tilgængelighed af offentlige organers
websteder og mobilapplikationer
19. oktober 2020
KDR/BJBRS
1. Indledning .................................................................................................. 2
2. Sammenfatning af ændringer i lovforslaget i forhold til
høringsudkastet.............................................................................................. 2
3. Bemærkninger til lovudkastet .................................................................... 2
3.1. Instituttet for Blinde og Svagsynede (IBOS) .................................................... 2
3.2. Foreningen for kommunale it-chefer (KITA) .................................................. 3
3.3. Kommunernes Landsforening (KL) .................................................................. 4
3.4. Danske Regioner (DR) ........................................................................................ 4
3.5. Sekretariatet for Lægehåndbogen og Patienthåndbogen (SLP) ..................... 5
4. Øvrige ændringer ....................................................................................... 6
L 100 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra finansministeren
2284819_0002.png
Side 2 af 6
1. Indledning
Et udkast til forslag til ændring af lov om tilgængelighed af offentlige organers
websteder og mobilapplikationer har i perioden fra den 4. september 2020 til den
2. oktober 2020 været i ekstern høring hos relevante myndigheder og organisatio-
ner. Udkastet blev også offentliggjort på Høringsportalen.
Der er modtaget høringssvar fra 19 af de hørte myndigheder, borgere og organisa-
tioner. Fem høringssvar indeholder bemærkninger til lovudkastet. En oversigt over
myndigheder, borgere og organisationer, der har afgivet høringssvar, er vedlagt.
Det er alene de væsentligste bemærkninger fra høringssvarene, der er medtaget i
dette notat.
2. Sammenfatning af ændringer i lovforslaget i forhold til
høringsudkastet
De indkomne høringssvar har givet anledning til følgende bemærkninger i lovudka-
stet, som uddybes i det følgende:
I lovforslagets § 2, ændres ikrafttrædelsesdato fra 1. februar 2021 til 1. juli
2021. Bemærkninger er ligeledes tilrettet.
3. Bemærkninger til lovudkastet
Overordnet giver store dele af høringssvarene positiv feedback på selve lovforsla-
get. Digitaliseringsstyrelsen noterer sig dette. Nedenfor gennemgås de høringssvar,
som er fremkommet med konkrete bemærkninger til lovforslaget.
3.1. Instituttet for Blinde og Svagsynede (IBOS)
IBOS bemærker, at der kan være flere problematikker for brugere, herunder at af-
kode hvem der er ansvarlig for det givne websted, og hvad der er tredjepartsind-
hold samt at skelne mellem indhold fra tredjepart, der er private og ikke omfattet af
loven, og indhold leveret fra andre offentlige organer, hvor lovgivningen gælder.
Brugere kan derfor komme til at have en forventning om, at indholdet er dækket af
loven og klage over indhold, der ikke er dækket af loven. Det kan være svært for
bruger at klage over indhold leveret af tredjepart, hvis indholdet ikke indeholder in-
formation om klagemuligheder.
IBOS bemærker også, at der kan være problematikker for publicerende myndighe-
der og producenter af tredjeparts materiale. Som publicerende offentlig myndig
skal man være opmærksom på eventuelle rettelser og opdateringer af tredjeparts
materiale leveret af andre offentlige organer, og man skal kunne hjælpe brugere
med at kontakte producenten af tredjeparts indhold. Hvis der er opdateringer eller
fejlrettelser til materialet, skal producenten af materialet have mulighed for, at ma-
terialet bliver opdateret på det website, hvor andre offentlige organer publicerer
L 100 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra finansministeren
2284819_0003.png
Side 3 af 6
materialet. Hvis man som offentligt organ producerer materiale, er det muligt, at
andre offentlige organer publicer materialet uden at notificere producenten. Det
offentlige organ, der har produceret materialet, kan have svært ved at være ansvar-
lige for, herunder at opdatere eller rette materiale, de ikke er vidende om, eller har
mulighed for at opdatere.
Digitaliseringsstyrelsens bemærkninger
Digitaliseringsstyrelsen bemærker, at formålet med ændringslovforslaget er at gøre
tredjepartsindhold fra offentlige organer tilgængeligt. I den henseende er det ikke
relevant, at brugeren er klar over, hvem der har ansvaret herfor, blot om det er til-
gængeligt eller ej. Såfremt en bruger ønsker at klage over, at indhold ikke er tilgæn-
geligt, vil det altid skulle ske til ejer af webstedet. Når en myndighed publicerer ind-
hold, som retmæssigt kan undtages som tredjepartsindhold og dermed ikke er pro-
duceret af en anden offentlig myndighed, kan dette desuden angives ved udfyldelse
af tilgængelighedserklæringen under punktet ”Ikke omfattet af loven”.
Digitaliseringsstyrelsen vurderer, at det ikke er hensigtsmæssigt, at ændringslov-
forslaget skal regulere yderligere om, hvordan et offentligt organ helt konkret leve-
rer indhold til et andet offentligt organ. Det vil styrelsen lade organerne aftale nær-
mere indbyrdes.
3.2. Foreningen for kommunale it-chefer (KITA)
KITA bemærker, at en typisk kommune vil anvende mellem 20-50 forskellige af-
sendersystemer der leverer materialer (postmeddelelser) til e-Boks, som alle ville
skulle lave større eller mindre udviklingsarbejde og tilpasninger. KITA vurderer, at
alle leverandører vil skulle foretage ændringer i de meddelelsesbærende afsendersy-
stemer, og at disse udviklings- og tilpasningsopgaver vil være særdeles tidskrævende
og omkostningstunge. Det skønnes, at omkostningerne vil være på linje med eller
overskride de estimerede omkostninger ved tilpasninger af afsendersystemerne til
NgDP.
KITA bemærker endvidere, at Digitaliseringsstyrelsen bør overveje at inddrage
MeMo formatet fra NgDP projektet og afsendelsessystemernes tilpasninger til
MeMo formatet senest til august 2023, i overvejelserne om ændringer til Webtil-
gængelighedsloven.
Digitaliseringsstyrelsens bemærkninger
Med hensyn til omkostninger for kommunerne henvises der til Digitaliseringssty-
relsens bemærkninger i afsnit 3.3.
Hvad angår KITA’s bemærkninger om MeMo, så vurderer Digitaliseringsstyrelsen,
at dette ikke på nuværende tidspunkt kan komme i spil i nærværende lovændring,
L 100 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra finansministeren
2284819_0004.png
Side 4 af 6
hvis det kræver ændring af webtilgængelighedsloven. Styrelsen tager dog på et mere
generelt plan bemærkningerne til efterretning.
Dertil bemærker Digitaliseringsstyrelsen, at dannelsen af en Digital Postmeddelelse
sker i myndighedernes egne brevdannende systemer. Med det nye MeMo-format
sikres det, at meddelelsen er selvbærende, og dermed ikke er afhængig af Digital
Post-løsningen. Afsenderen danner meddelelsen samt kuvert, mens Digital Post
udelukkende står for leveringen af dette. Ændringsloven vedrører dermed alene
meddelelsen i kuverten, og at dette er tilgængeligt.
3.3. Kommunernes Landsforening (KL)
KL bemærker, at det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. februar 2021. En så
stram tidsplan vil medføre, at den nødvendige systemunderstøttelse og -udvikling,
samt efterfølgende nødvendig oplæring, ikke kan nås forud for ikrafttræden.
KL finder således, at der er brug for klarere beskrivelse af de organisatoriske og
tekniske konsekvenser af lovforslaget. Og at der som minimum er behov for en
længere overgangsperiode, så det er realistisk at gennemføre nødvendige ændringer.
KL anmelder derfor et krav om kompensation for de medfølgende endnu ikke op-
gjorte omstillingsomkostninger. KL indgår gerne i yderligere dialog om nødvendige
ændringer.
Digitaliseringsstyrelsens bemærkninger
Digitaliseringsstyrelsen tager KL’s bemærkninger om de øgede økonomiske- og ad-
ministrative konsekvenser som følge af lovforslaget til efterretning
og vil tage lov-
forslagets økonomiske konsekvenser op til bilateral drøftelse med KL.
Digitaliseringsstyrelsen er indstillet på at fremskyde dato for ikrafttræden til 1. juli
2021.
3.4. Danske Regioner (DR)
DR bemærker, at det fremsendte ændringsforslag indebærer en væsentlig udvidelse
af det område, som reglerne om webtilgængelighed hidtil har dækket over. Lovpræ-
ciseringen indebærer således et behov for tilpasning af de systemer, som danner
breve til Digital Post. For regionerne omfatter det blandt andet indkaldelser til un-
dersøgelse og behandling i sundhedsvæsenet.
Alene i Region Syddanmark vil de nye krav vedrøre ca. 25 brevdannende systemer.
Det er desuden nødvendigt at opdatere regionernes forsendelseskanaler til Digital
Post. Hertil kommer behovet for at sikre brugerne af systemerne nødvendig vejled-
ning og undervisning i korrekt dannelse af de digitale forsendelser. En Digital Post
forsendelse er ikke kun et brev med tekst, men indeholder fx også vejvisningskort,
spørgeskemaer og oplysningsskemaer.
L 100 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra finansministeren
2284819_0005.png
Side 5 af 6
Lovpræciseringen får derfor væsentlige økonomiske og administrative konsekven-
ser for regionerne, og DR tager derfor forbehold for DUT-kompensation.
Den forestående opgave indebærer ligeledes, at regionerne vurderer, at det ikke er
realistisk at være i mål til den overgangsdato (februar 2021), som er anført i lov-
forslaget. De opfordrer til, at overgangsdatoen i stedet bliver, når der er go-live på
Næste generation Digital Post.
Regionerne efterspørger, at Digitaliseringsstyrelsen stiller en test-installation til rå-
dighed for afsendere af digital post, så afsender kan teste sin opmærkning af digital
post.
Digitaliseringsstyrelsens bemærkninger
Digitaliseringsstyrelsen tager DR’s bemærkninger om de øgede økonomiske- og ad-
ministrative konsekvenser som følge af lovforslaget til efterretning
og vil tage lov-
forslagets økonomiske konsekvenser op til bilateral drøftelse med DR.
Digitaliseringsstyrelsen er indstillet på at fremskyde implementering af loven til 1.
juli 2021.
Digitaliseringsstyrelsen bemærker, at der i forvejen i Digital Post-infrastrukturen
finder et tjek sted af, om Digital Post-meddelelsen er formateret korrekt. I dette lig-
ger der dog ikke et tjek af, om meddelelsen er webtilgængelig, da det er afsenderens
ansvar. Snart etableres også en testmulighed, så myndighederne kan se, hvordan
brevet ser ud for modtageren i Digital Post. Testværktøjer i forhold til filers webtil-
gængelighed anvendes i forvejen lokalt til test af filer på webstederne, hvorfor disse
kan genbruges til breve til digital post.
3.5. Sekretariatet for Lægehåndbogen og Patienthåndbogen (SLP)
SLP har afgivet bemærkninger til Danske Regioner (DR) i deres interne hørings-
proces, som DR har oversendt i sin helhed til Digitaliseringsstyrelsen. SLP undrer
sig over, at det af bemærkningerne til ændringen fremgår, at man introducerer et
ansvar efter webtilgængelighedsloven i forhold til indholdsleverandører, da disse
efter loven ikke er pligt- og ansvarssubjekter.
SLP mener ikke, at loven omhandler ansvaret for indholdsleverandører, heller ikke
hvor de måtte være offentlige organer. Loven og lovændringen lægger en pligt på
webstedsejeren, der skal sikre at webstedet overholder reglerne for tilgængelighed.
SLP finder det derfor problematisk, at der i bemærkningerne introduceres et ansvar
for dem som indholdsleverandør i forhold til de tilgængelighedsudfordringer, som
kun kan løses teknisk af sundhed.dk. SLP vil så vidt mulig efterkomme de krav,
Sundhed.dk stiller til deres indhold, men de mener ikke, at de kan pålægges et an-
svar for tilgængeligheden på Sundhed.dk eller manglen herpå fraset de tilgængelig-
hedsudfordringer, som kan løses redaktionelt via det CMS (redigeringssystem), som
SLP har fået stillet til rådighed af sundhed.dk.
L 100 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra finansministeren
2284819_0006.png
Side 6 af 6
SLP mener, at ovenstående må give anledning til, at bemærkningerne revurderes.
Skal indholdsleverandører pålægges ansvar for at webstedet, de ikke ejer eller har
kontrol over og som opereres af et andet offentligt organ, overholder webtilgænge-
lighedsloven, så bør loven ændres, og i forhold til det konkrete ændringsforslag bør
det ikke fremgå, at indholdsleverandøren har et sådant ansvar. Det påhviler der-
imod webstedsejeren som ansvarlig at sikre, at indhold fra andre offentlige organer
præsenteres og vises, således at det overholder webtilgængelighedsloven, og om
nødvendigt stille krav til indholdsleverandøren i forhold til brug af indholdsforma-
ter m.v.
Digitaliseringsstyrelsens bemærkninger
Digitaliseringsstyrelsen bemærker, at der udelukkende er tale om en præcisering af
en undtagelsesbestemmelse og ikke introduktion af et nyt ansvarssubjekt. I det til-
fælde et offentligt organ leverer indhold til et offentligt websted, fremgår det af
nærværende lovforslag, at det indhold som det offentlige organ leverer, skal være
tilgængeligt. Selve undtagelsesbestemmelsen i § 1, stk. 5, nr. 5 vedrører indhold og
ikke webstedet. Det offentlige organ, som leverer det pågældende indhold, bliver
dermed ikke ansvarlig for selve webstedet. Det er Digitaliseringsstyrelsens vurde-
ring, at det fremgår klart og tydeligt.
4. Øvrige ændringer
Der er foretaget en række ændringer af sproglig og lovteknisk karakter i lovforsla-
get, der er fundet hensigtsmæssig på baggrund af høringen og den endelige lovtek-
niske gennemgang.