Indenrigs- og Boligudvalget 2020-21
L 10
Offentligt
2285784_0001.png
BOLIGMINISTEREN
Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
20. november 2020
2020-8694
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Boligudvalget har i brev af 19. november 2020 stillet mig følgende spørgsmål
vedrørende L 10
Forslag til lov om ændring af lov om almene boliger m.v., lov
om midlertidig regulering af boligforholdene og lov om friplejeboliger (Lands-
byggefondens rammer 2021-2026, sammenlægning af boliger, grundkapital for
almene boliger og kapitalindskud for friplejeboliger m.v.), som jeg hermed skal
besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Heidi Bank (V).
Spørgsmål nr. 22:
Boligaftalen adresserer ombygninger, som ofte medfører sammenlægninger, og
at disse fremover som udgangspunkt kun støttes uden for større byer.
Men selve lovforslaget indeholder en generel stramning af reglerne for sam-
menlægning i lov om almene boliger i alle kommuner. Kommunalbestyrelser-
nes mulighed for at tillade sammenlægning af boliger begrænses til kun at om-
fatte boliger i udsatte områder. Fremadrettet er det boligministeren, der efter
en indstilling fra kommunalbestyrelsen alene kan tillade sammenlægning (op
til 140 m2) uden for udsatte boligområder. Vil ministeren i forlængelse heraf
forklare, hvorfor udmøntning af dette punkt i boligaftalen sker ved en generel
stramning, herunder om det ikke primært er København, der for alvor har en
udfordring, og om der ikke bliver lagt et unødigt bureaukrati på alle kommuner
i Danmark?
Svar:
Der er behov for både små og store almene boliger, idet de boligsøgende er for-
skellige. Men der er sammenlagt mange boliger over årene og der er et særligt
behov for at bevare de små og billige almene boliger, som forsvinder med sam-
menlægningerne. Behovet er også til stede uden for de største byer. Derfor er
der behov for en stramning af reglerne om sammenlægninger.
Jeg lægger dog ikke op til noget stort bureaukratisk set-up omkring godkendel-
serne
det vigtigste at dokumentere er udlejningsvanskeligheder / manglende
efterspørgsel efter de boliger, som man gerne lokalt vil sammenlægge.
Så længe små boliger kan udlejes, findes der ikke noget behov for at sammen-
lægge dem. Men hvis der opstår udlejningsvanskeligheder, er det naturligt at
L 10 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 22: Spm. om en generel stramning af reglerne for sammenlægning i lov om almene boliger i alle kommuner m.v., til boligministeren
2285784_0002.png
overveje tiltag, som skal afhjælpe problemet, herunder sammenlægning. Tilsva-
rende hensyn gør sig gældende i tilfælde af udfordringer vedrørende beboer-
sammensætningen, når sammenlægningen er nødvendig for at opnå en blandet
beboersammensætning i området.
Formålet med forslaget er at begrænse mulighederne for sammenlægning af al-
mene boliger, således at de efterspurgte billige boliger ikke forsvinder fra det
almene boligmarked.
Det er min opfattelse, at lovforslaget stemmer fuldstændig overens med
Grøn
boligaftale 2020
og de drøftelser, der var i forbindelse med indgåelsen af afta-
len.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Kaare Dybvad Bek