Til lovforslag nr.
L 10
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Boligudvalget den 26. november 2020
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om almene boliger m.v., lov om midlertidig
regulering af boligforholdene og lov om friplejeboliger
(Landsbyggefondens rammer 2021-2026, sammenlægning af boliger, grundkapital for almene boliger og kapitalindskud for
friplejeboliger m.v.)
[af boligministeren (Kaare Dybvad Bek)]
1. Ændringsforslag
Boligministeren har stillet 2 ændringsforslag til lovforsla‐
get.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af LA og
NB) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede
ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (LA og NB) indstiller lovforsla‐
get til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stem‐
me imod de stillede ændringsforslag.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkur‐
in og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen
ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at
komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i be‐
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget støtter lovforslaget, der
udmønter den sidste del af den grønne boligaftale. For V
er det vigtigt, at forslaget er med til at holde hånden under
danske arbejdspladser og sikre, at unge kan få en uddannelse
inden for byggeriet – og er med til at holde hånden under
dansk økonomi.
For V er det også vigtigt, at forslaget er med til at gøre
renoveringsaktiviteten grønnere, herunder den nye grønne
garanti, hvor der åbnes op for mulighed for at inddrage
private på den lange bane, samt et fokus på bæredygtige
investeringer, der normalt ikke ville være blevet støttet.
Med implementeringen af rammen for renoveringsaktivi‐
teten frem til 2026 fremmer vi desuden sundere boliger, der
kan give bedre indeklima, hvilket er til gavn for alle. Til‐
gængelighed fremmes til gavn for ældre og mennesker med
handicap, så vi skaber plads til alle. Vi sikrer ombygninger,
så der kan ske tilpasning af boliger, hvor det giver mening,
til gavn for flere. Og vi prioriterer fællesarealer, der giver
tryghed og trivsel. Endelig tilgodeses småøer, hvilket er til
gavn for lokalsamfundene.
Den digitalisering, der er en del af forslaget, er med til
at skabe en nødvendig platform til opfølgning, registrering
og dokumentation af grønne tiltag samt ikke mindst skabe
gennemsigtighed og lette arbejdet i boligforeningerne.
V støtter forlængelsen af reglerne om den kommunale
nedsatte differentierede grundkapital, da det giver mening
at fremme byggeri af mindre boliger. Samtidig støtter V
også, at de nuværende regler om nedsat kapitalindskud i fri‐
plejeboliger for friplejeboligleverandører forlænges, da det
giver god mening at ligestille private friplejeboligleverandø‐
rer med kommunen.
Boligaftalen adresserer, at ombygninger, som ofte med‐
fører sammenlægninger, fremover som udgangspunkt kun
støttes uden for større byer. Lovforslaget indeholder en ge‐
nerel stramning af reglerne for sammenlægning i lov om
almene boliger, hvor det fremover er boligministeren, der ef‐
ter en indstilling fra kommunalbestyrelsen alene kan tillade
sammenlægning (op til 140 m²) uden for udsatte boligområ‐
der.
V accepterer også denne del af lovforslaget, idet V læg‐
ger vægt på, at boligministeren i svar på spørgsmål 22 til‐
kendegiver, at der ikke lægges op til noget stort bureaukra‐
tisk setup omkring godkendelserne – det vigtigste at doku‐
AX025246