Indenrigs- og Boligudvalget 2020-21
L 10 Bilag 1
Offentligt
2258585_0001.png
Dato
J. nr.
30. september 2020
2020-5315
Høringsnotat
Notat om de indkomne høringssvar vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om almene boliger m.v. og lov om midlertidig regule-
ring af boligforholdene (Landsbyggefondens rammer i 2021-26, for-
længelse af differentieret grundkapital og sammenlægning af boli-
ger m.v.)
Transport- og Boligministeriet hørte den 3. juli 2020 en række myndigheder og
organisationer over udkast til forslag til lov om
ændring af lov om almene boli-
ger m.v. og lov om midlertidig regulering af boligforholdene (Landsbyggefon-
dens rammer i 2021-26, forlængelse af differentieret grundkapital og sammen-
lægning af boliger m.v.).
Høringsfristen udløb den 18. august 2020.
1. Følgende myndigheder og organisationer har afgivet bemærkninger til lov-
forslaget:
BAT-Kartellet, BL
Danmarks Almene Boliger, Dansk Byggeri, Danske Arki-
tektvirksomheder, Danske Handicaporganisationer, Danske Studerendes Fæl-
lesråd, Erhvervsministeriet, FSR
danske revisorer, Institut for Menneskeret-
tigheder, KL, Kollegiekontorerne i Danmark, Landsbyggefonden, Lejernes
Landsorganisation, Rådet for Etniske Minoriteter, Rådet for Socialt Udsatte,
SMVdanmark, TEKNIQ Arbejdsgiverne og Ældre Sagen.
2. Følgende myndigheder og organisationer har ikke haft bemærkninger til
lovforslaget:
Ankestyrelsen, Byggeskadefonden, Digitaliseringsstyrelsen, Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet, Miljø- og Fødevareministeriet, LOS.
3. Følgende myndigheder og organisationer har ikke afgivet høringssvar til
lovforslaget:
Advokatsamfundet, Akademisk Arkitektforening, Alzheimerforeningen, An-
delsboligforeningernes Fællesrepræsentation, Ankestyrelsen, Arbejderbevægel-
sens Erhvervsråd, ATP Ejendomme, Bedre Psykiatri, BOSAM, Byggeskadefon-
den vedrørende Bygningsfornyelse, Byggesocietetet, Bygherreforeningen i
Danmark, Center for Boligsocial Udvikling, Danmarks Lejerforeninger, Dansk
L 10 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra boligministeren
2258585_0002.png
Energi, Dansk Erhverv, Dansk Fjernvarme, Dansk Socialrådgiverforening,
Dansk Ungdoms Fællesråd, Danske Advokater, Danske Lejere, Danske Regio-
ner, Danske Udlejere, Danske Ældreråd, DANVA, Datatilsynet, Den Danske
Dommerforening, Det Centrale Handicapråd, DI, EjendomDanmark, Ejerlej-
lighedernes Landsforening, Erhvervsstyrelsen, Finansministeriet, Finans
Danmark, Foreningen af Rådgivende Ingeniører FRI, Foreningen til Fremskaf-
felse af Boliger for Ældre og Enlige, Forsikring og Pension, Frivilligrådet, FSR
danske revisorer, Husleje- og Beboerklagenævnsforeningen, Håndværksrådet,
Justitsministeriet, KommuneKredit, Kommunernes Revision
BDO, Konkur-
rence- og Forbrugerstyrelsen, Landdistrikternes Fællesråd, OK–Fonden, Psyki-
atrifonden, SAND De Hjemløses Landsorganisation, SBi/AAU (Statens Bygge-
forskningsinstitut under Aalborg Universitet), Selveje Danmark, Sind, Social-
chefforeningen, Socialpædagogernes Landsforbund, Udbetaling Danmark og
VIVE.
4. Øvrige høringssvar
Transport- og Boligministeriet har herudover modtaget høringssvar fra følgen-
de høringsparter, som ikke er angivet på lovforslagets høringsliste:
Kirkens Korshær.
Bemærkninger til lovforslaget
I det følgende gengives hovedindholdet af de modtagne høringssvar til det
fremsatte lovforslag samt Transport- og Boligministeriets bemærkninger hertil.
Bemærkninger af generel politisk karakter samt forslag og bemærkninger, der
ikke vedrører det fremsatte lovforslag, indgår ikke i notatet.
Transport- og Boligministeriet kan for en fuldstændig gennemgang af samtlige
indsendte synspunkter henvise til høringssvarene, som er sendt til Folketingets
Boligudvalg.
1.
Generelle bemærkninger
Side 2/11
BL
Danmarks Almene Boliger
og
Danske Arkitektvirksomheder
bemærker,
at de er tilfredse med de centrale elementer i boligaftalen, der sikrer, at den
historisk lange venteliste kan afvikles, at der sættes ekstra fokus på klima- og
energibesparelser gennem grøn screening af renoveringerne og etablering af en
energigarantiordning, samt at der sker en prioritering af initiativer til yderlige-
re digitalisering.
KL
finder det positivt, at der sættes midler af til renovering, og at der er fokus
på grønne initiativer.
KL
finder det desuden positivt, at den kommunale
grundkapital fastholdes på et lavt niveau til og med 2026, og at der søges løs-
L 10 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra boligministeren
2258585_0003.png
ninger på de stigende udfordringer med at skaffe boliger, der er billige nok til
borgere med den laveste betalingsevne.
Dansk Byggeri, FSR
danske revisorer, Lejernes Landsorganisation
og
SMVdanmark
udtrykker ligeledes overordnet opbakning til lovforslaget.
Ældre Sagen
bifalder den overordnede fremrykning af investeringerne i reno-
vering, men finder den overordnede prioritering af midlerne, herunder en ned-
prioritering af tilgængelighed, bekymrende.
2. Sammenlægning
Danske Handicaporganisationer
anfører, at en stramning af reglerne for
sammenlægning af boliger i byerne kan betyde, at færre boliger i byerne kan
gøres tilgængelige.
Danske Handicaporganisationer
anbefaler derfor, at til-
gængelighed bliver et af de særlige forhold, som kan betyde, at en sammenlæg-
ning af boliger i byerne bliver godkendt.
Ældre Sagen
finder de foreslåede regler for sammenlægning af boliger for be-
grænsende og foreslår, at der i tillæg til de foreslåede muligheder fastsættes en
mulighed for, at der kan gives tilladelse til sammenlægning af boliger i en situa-
tion, hvor familiemedlemmer i flere generationer ønsker at bo i samme bolig.
Transport- og Boligministeriet skal hertil samlet bemærke,
at lovforslaget bl.a.
udtrykker et ønske om effektivt at begrænse omfanget af sammenlægninger
uden for de udsatte boligområder for at fastholde de små og billige almene bo-
liger. Efter forslaget kan sådanne sammenlægninger kun godkendes, hvis det
sandsynliggøres, at sammenlægningen vil afhjælpe vedvarende udlejningsvan-
skeligheder eller er nødvendig for at opnå en blandet beboersammensætning i
området. De to nævnte kriterier ses afgørende for at opnå en afbalanceret ord-
ning, hvor sammenlægning ikke er udelukket, hvis sammenlægning af hensyn
til en blandet beboersammensætning eller for at undgå lejeledighed er det mest
hensigtsmæssige. Herved tages visse sociale og økonomiske hensyn. Da lov-
forslaget har det overordnede sigte at bevare de mindre boliger, vurderes det
ikke, at der skal tilføjes yderligere kriterier.
Transport- og Boligministeriet
skal desuden bemærke, at det ikke findes hen-
sigtsmæssigt at give mulighed for etablering af generationsbofællesskaber gen-
nem sammenlægning af boliger, hvor der ikke i øvrigt er behov for sammen-
lægninger. Dette skal ses i lyset af, at der er tale om et relativt snævert anven-
delsesformål, hvilket øger usikkerheden med hensyn til, om sådanne særlige,
sammenlagte boliger (også) på længere sigt kan udlejes. Opmærksomheden
henledes desuden på, at der i dag er mulighed for at etablere bofællesskaber i
eksisterende boliger eller i nybyggeri efter kommunalbestyrelsens beslutning,
når der er tale om almene familieboliger og ældreboliger.
Side 3/11
L 10 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra boligministeren
2258585_0004.png
Danske Studerendes Fællesråd
kvitterer for intentionen med den foreslåede §
28 a, stk. 2, men påpeger, at den foreslåede formulering efterlader mulighed
for, at man på et senere tidspunkt mod intentionen kan godkende nedlæggelse
af studieboliger, da det ikke fremgår tydeligt, hvad dokumentationskravet skal
være.
Kirkens Korshær
foreslår, at man indfører en veksel i lovgivningen. Denne skal
sikre, at massen af betalelige boliger ikke mindskes og gerne øges, da en betale-
lig bolig i de store byer er næsten uopnåelig. Når man sammenlægger boliger,
bør der derfor sikres et tilsvarende antal betalelige boliger andetsteds i byen.
Rådet for Socialt Udsatte
er tilfreds med, at der med lovforslaget lægges op til
en stramning af reglerne for sammenlægning af boliger i byområder, hvor der
er pres på boligmarkedet.
Rådet for Socialt Udsatte
bemærker, at udsatte bo-
ligområder er undtaget fra denne stramning. De små boliger i udsatte boligom-
råder vil ofte være steder, hvor socialt udsatte har råd til at bo, og derfor risike-
rer flere sammenlægninger at føre til større boligmangel for socialt udsatte.
Derfor foreslår
Rådet for Socialt Udsatte,
at det indskrives, at sammenlægnin-
ger altid bør modsvares af opførelse af nye boliger, der er betalelige for menne-
sker på de laveste kontanthjælpsydelser.
Transport- og Boligministeriet skal hertil samlet bemærke,
at lovforslaget
samlet set ikke lemper, men tværtimod begrænser mulighederne for sammen-
lægning af boliger for at bibeholde de små og billige almene boliger. Det følger
af forslaget, at der fortsat kan godkendes sammenlægninger, hvis særlige be-
tingelser herfor er opfyldt. Dette skal sikre, at de mere begrænsede muligheder
for sammenlægning, der foreslås, ikke får utilsigtede negative virkninger. Det
er ministeriets vurdering, at studieboliger i praksis kun vil kunne blive omfattet
af en sådan godkendelse, hvis de er beliggende i områder med vedvarende leje-
ledighed for den pågældende boligtype.
Transport- og Boligministeriet
skal i øvrigt bemærke, at der med forslaget er
lagt afgørende vægt på hensynet til en varieret beboersammensætning i udsatte
boligområder. Det ligger uden for rammen af lovforslaget at stille nye krav til
kommunerne om at godkende nyt alment byggeri.
Høringssvarene giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.
KL
bemærker, at kravet om ministergodkendelse af sammenlægninger kan give
unødige forsinkelser, der i stedet kunne imødegås med retningslinjer for de
kommunale godkendelser.
KL
bemærker desuden, at sammenlægninger af al-
mene boliger ofte implementeres over en længere tidsperiode, baseret på tidli-
gere principgodkendelser, truffet for at påvirke en afdelings beboersammen-
sætning over tid.
KL
opfordrer derfor til, at der i reglerne eller forarbejderne
tages stilling til, hvordan eksisterende principgodkendelser, der ikke er udført i
Side 4/11
L 10 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra boligministeren
2258585_0005.png
praksis, skal håndteres, såfremt der indføres skærpede krav og en ministeriel
godkendelsesproces.
Transport- og Boligministeriet skal hertil bemærke,
at ministeriet ikke finder
det hensigtsmæssigt at indføre en så høj grad af detailregulering for godkendel-
se af sammenlægninger, som KL´s forslag forudsætter. En sådan regulering vil
indebære, at der ikke i tilstrækkelig grad kan udøves konkrete skøn. Det be-
mærkes i øvrigt, at sagsbehandlingstiden vil afhænge af, i hvilken grad sagen
fra kommunens side er velbelyst.
Det er ikke hensigten med lovforslaget, at begunstigende forvaltningsakter i
form af allerede givne tilladelser til sammenlægninger skal bortfalde eller un-
derkastes en ny behandling efter de ændrede regler.
Høringssvaret giver anledning til en ændring af lovforslagets bemærkninger,
der tydeliggør, at sammenlægningstilladelser givet før lovens ikrafttræden fort-
sat er gældende.
3. Fællesarealer
Ældre Sagen
stiller sig umiddelbart undrende over for, at der i lovforslaget
lægges op til, at forbedringsarbejder på fællesarealer alene skal udføres i områ-
der med en helhedsplan, men at særligt udsatte afdelinger ikke er omfattet.
BL
Danmarks Almene Boliger, Danske Arkitektvirksomheder
og
Landsbyg-
gefonden
bemærker, at tryghed og trivsel er kerneparametre for at drive vel-
fungerende boligområder med god udlejning. Derfor indgår trygheds- og triv-
selsfremmende tiltag, som har en kriminalitetsforbyggende virkning, adresse-
rer fx ensomhedsproblematik m.v., i dag i de fleste renoveringer. Det drejer sig
om fx lys, stiføringer m.v. Det anføres, at det derfor ikke er hensigtsmæssigt at
begrænse støtten til indsatserne til en lille gruppe boligområder.
Transport- og Boligministeriet skal hertil samlet bemærke,
at størrelsen af
den pågældende ramme og målretningen af midlerne mod afdelinger, der har
en helhedsplan, men ikke samtidig er på listen over udsatte områder, er udtryk
for en samlet prioritering.
Transport- og Boligministeriet
skal understrege, at det ikke er intentionen
eller effekten af lovforslaget, at der ikke fremover kan gives støtte til forbed-
ringsarbejder på fællesarealer i særligt udsatte områder. Baggrunden for den
foreslåede afgrænsning af støtteformålet er, at der i forvejen er afsat midler
efter tidligere lovgivning til lignende formål i de udsatte områder. For at udnyt-
te midlerne bedst muligt foreslås derfor, at de nye midler alene anvendes i om-
råder, der på den ene side har udfordringer af en vis tyngde og i den forbindelse
har en helhedsplan, og på den anden side ikke er omfattet af den tidligere
ramme til udsatte områder.
Side 5/11
L 10 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra boligministeren
2258585_0006.png
Høringssvarene giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.
4. Tilgængelighed
BL
Danmarks Almene Boliger, Dansk Byggeri, Danske Arkitektvirksomhe-
der, Danske Handicaporganisationer, Landsbyggefonden
og
Ældre Sagen
beklager den nedprioritering af støtte til tilgængelighed, som organisationerne
finder, at aftalen og forslaget er udtryk for.
Ældre Sagen
foreslår, at alle renoveringsprojekter i Landsbyggefonden frem-
over ”screenes” for tilgængelighed, og
Danske Handicaporganisationer
fore-
slår, at projekterne
screenes for ”universelt design”, hvilket indebærer tilgæn-
gelighed for flest mulige mennesker.
Danske Handicaporganisationer
finder i
øvrigt, at lovforslagets tilgang til handicapinvesteringer, som lægger vægten på
fysiske funktionsnedsættelser, er for snæver og bør udvides i overensstemmelse
med tankerne bag ”universelt design”,
så indsatserne også tager højde for fx
hørehæmmede og lydfølsomme, astmatikere/allergikere m.v.
Danske Handicaporganisationer
bemærker, at det fremgår af lovforslaget, at
der i mindre grad end i dag skal gøres brug af ”standardløsninger” og finder det
i den forbindelse afgørende, at der kommer mest mulig tilgængelighed ud af
investeringerne.
BL
Danmarks Almene Boliger, Danske Arkitektvirksomheder
og
Landsbyg-
gefonden
bemærker, at der ikke i
dag anvendes ”standardløsninger”, men at
løsningerne afspejler de lokale behov, som Landsbyggefonden ofte ikke fuldt ud
har mulighed for at imødekomme.
BL
Danmarks Almene Boliger, Danske Arkitektvirksomheder
og
Landsbyg-
gefonden
bemærker, at forslaget om, at tilgængelighedsarbejder fremover kan
være mere ”målrettede”,
risikerer at gå ud over de fordele, der er forbundet
med at lave arbejder samlet i forbindelse med en større renovering.
Danske Handicaporganisationer
anfører, at der med fordel kan fastsættes et
”måltal” for en alsidig og tilgængelig boligmasse.
Transport- og Boligministeriet skal hertil samlet bemærke,
at prioriteringen af
støtte til tilgængelighed følger af den overordnede prioritering af midlerne, som
boligaftalen fastlægger og at der med aftalen er afsat et meget betydeligt beløb
til tilgængelighed.
Det er ministeriets opfattelse, at Landsbyggefonden allerede som fast praksis
foretager grundige vurderinger af mulige tilgængelighedsproblemer i byggeri-
erne i forbindelse med behandling af ansøgninger om renovering. Denne prak-
sis forudsættes fortsat fremover, idet det fortsat er forventningen, at en del af
Landsbyggefondens nye ramme til målrettede tilgængelighedsinvesteringer
Side 6/11
L 10 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra boligministeren
2258585_0007.png
anvendes i forbindelse med større, gennemgribende renoveringer, således at
effektivitetsfordelene ved de samlede løsninger kan høstes der, hvor behovene
er til stede.
Det er endeligt Transport- og Boligministeriets opfattelse,
at gangbesværede,
bevægelseshæmmede og lignende udgør en helt central målgruppe for Lands-
byggefondens indsatser vedrørende tilgængelighed. Det forudsættes, at den
nærmere afgrænsning af formålet med midlernes anvendelse afklares og fast-
sættes i forbindelse med den videre udmøntning af lovforslaget, herunder
Landsbyggefonden fastsættelse og boligministerens godkendelse af Landsbyg-
gefondens regulativ.
Høringssvarene giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.
5. Differentieret beboerbetaling
Danske Handicaporganisationer
bemærker, at beboerbetalingen med det nye
støttesystem gøres ens for alle slags arbejder, mens der efter det gældende sy-
stem er fastsat en lavere beboerbetaling på tilgængelighedsrenoveringer på 1,8
pct. Isoleret set betyder det, at der sker en stigning i beboerbetalingen på til-
gængelighedsrenoveringer.
Danske Handicaporganisationer
anfører, at det er
vanskeligt at vurdere, hvad dette betyder i praksis, da tilgængelighedsrenove-
ringer tidligere indgik i større renoveringsprojekter, og dermed har den samle-
de beboerbetaling i mange tilfælde ikke ligget på 1,8 pct.
Danske Handicapor-
ganisationer
anbefaler derfor, at det følges tæt, om den øgede beboerbetaling
betyder færre ansøgninger til tilgængelighedsrenoveringer.
Landsbyggefonden
bemærker, at beboerbetalingen på de fordelte arbejder i
marts 2020 er blevet nedsat af Landsbyggefonden fra 5,8 pct. til 4,6 pct., hvil-
ket ikke fremgår af beskrivelsen i lovforslagets bemærkninger.
Transport- og Boligministeriet
er enig i, at der skal ske en løbende overvågning
af omfanget af ansøgninger om tilgængelighedsrenoveringer og forudsætter, at
dette sker i Landsbyggefondens regi. Landsbyggefondens ændring af beboerbe-
talingsandelen i 2020 vil desuden blive indarbejdet i lovforslagets bemærknin-
ger.
6. Prækvalificering
BL
Danmarks Almene Boliger
og
Danske Arkitektvirksomheder
anfører, at
forslaget om, at ventelisten skal begrænses til 3 år, er urimeligt både i forhold
til beboerne, som har renoveringsbehovet, og til det behov, som politikere har
for at se, hvad det reelle behov for renoveringer er.
Dansk Byggeri
finder, at
indsigten i de reelle behov forsvinder, når køen forsvinder på denne måde.
Side 7/11
L 10 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra boligministeren
2258585_0008.png
Transport- og Boligministeriet skal hertil samlet bemærke,
at det er uhen-
sigtsmæssigt, at der opbygges meget lange ventelister, fordi afdelinger på ven-
telisten får en berettiget forventning om at modtage støtte, selvom støtten reelt
kan have meget lange udsigter. Det er endvidere ministeriets opfattelse, at ven-
telisten ikke kan tages som udtryk for det renoveringsbehov, der er i sektoren.
Høringssvarene giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.
7. Fordeling af aktivitet over årene
Dansk Byggeri
bemærker, at det er vigtigt, at de projekter, der gennemføres
som en del af den allerede aftalte ramme for 2020, men som måtte blive forsin-
ket eller udskudt, ikke belaster rammen for 2021 eller senere og derved reelt
reducerer rammen for årene 2021-2026.
Dansk Byggeri, BL
Danmarks Almene Boliger
og
Danske Arkitektvirksom-
heder
henviser til, at organisationerne sammen med Dansk Erhverv, DI, FRI og
BAT Kartellet har foreslået, at der oprettes et Monitoreringsudvalg. Dette ud-
valg vil på baggrund af vurderinger af konjunktursituationen kunne fastlægge
rammerne for de årlige renoveringer, således at almene renoveringer kan ned-
drosles i situationer med højkonjunktur og øges i situationer med svag økono-
misk udvikling.
Transport- og Boligministeriet skal hertil samlet bemærke,
at der i forvejen på
grundlag af aftaler mellem Folketingets partier fastsættes investeringsrammer
for Landsbyggefonden, som tager hensyn til løbende ændringer i de konjunk-
turbestemte behov. Et eksempel herpå er boligaftalen, som indebærer, at der
fastsættes ekstraordinært høje investeringsrammer i 2020 og 2021, hvor CO-
VID-19 krisen antages at resultere i særlige konjunkturmæssige udfordringer.
De pågældende investeringsrammer fastsættes under hensyntagen til den sam-
lede offentlige udgiftspolitik og er desuden grundlæggende et udtryk for politi-
ske prioriteringer. De bør derfor fastlægges af Folketinget.
Transport- og Boligministeriet vil med inddragelse af relevante parter følge
afviklingen af ventelisten nøje, herunder i forhold til kapaciteten i byggesekto-
ren.
Det bemærkes desuden, at de særligt høje rammer i 2020 og 2021 netop er
udtryk for blandt andet konjunkturpolitiske hensyn. Derfor vil det ikke være
hensigtsmæssigt, hvis midler, der ikke bruges de pågældende år, kan viderefø-
res. Hensigten er netop, at alle midlerne i 2020-rammen skal udmøntes i 2020.
Forslaget giver derfor ikke adgang til at videreføre uforbrugte midler mellem
årene.
Høringssvarene giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.
Side 8/11
L 10 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra boligministeren
2258585_0009.png
8. Finansiering af eventuel forøget ghettoindsats
BL
Danmarks Almene Boliger
og
Danske Arkitektvirksomheder
bemærker,
at
der den
1. december 2020 offentliggøres ny ghettoliste, hvor der kan komme
flere nye hårde ghettoer til. Det samme kan ske i de følgende år. Det må således
forudsættes, at udgifter til Landsbyggefonden som følge af nye hårde ghettoer
håndteres særskilt og ikke vil betyde, at renoveringsrammerne beskæres i de
kommende år.
Transport- og Boligministeriet skal hertil bemærke,
at der i forbindelse med
vedtagelse af lov nr. 1561 af 18. december 2018, som udmøntede parallelsam-
fundsaftalen, blev afsat de midler til nedrivning, som forventes anvendt som
følge af den nævnte lov i perioden 2019-2026. Det er fortsat forventningen, at
udgifterne kan holdes inden for de dengang fastsatte rammer.
Høringssvarene giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.
9. Landsbyggefondens udmøntning
TEKNIQ Arbejdsgiverne
foreslår, at Landsbyggefondens regulativ, der skal
udmønte loven, sendes i offentlig høring.
TEKNIQ Arbejdsgiverne
peger desu-
den på, at energieffektivisering i projekter på Landsbyggefondens venteliste,
der ligger ud over bygningsreglementets krav, ekstraordinært vil være støttebe-
rettigede i forbindelse med afvikling af ventelisten i 202o og 2021, herunder i
forbindelse med de grønne screeninger og grønne revurderinger.
TEKNIQ Ar-
bejdsgiverne
anfører, at der vil være store energisparepotentialer ved renove-
ring af bygningernes tekniske installationer og lignende.
Transport- og Boligministeriet skal hertil bemærke,
at Landsbyggefondens
bestyrelse har kompetence til at fastsætte nærmere regler om omfanget og vil-
kårene for meddelelse af tilsagn om støtte til renoveringsprojekter. Det er såle-
des Landsbyggefondens bestyrelse, der fastsætter proceduren omkring udar-
bejdelse af et nyt regulativ. Boligministeren godkender regulativet.
Transport- og Boligministeriet
skal desuden bemærke, at de grønne revurde-
ringer efter lovforslaget skal sikre, at en stor del af potentialet vedrørende
energibesparelser indfris. Ministeriet forudsætter derfor, at arbejder vedr. tek-
niske installationer og lignende som nævnt af TEKNIQ Arbejdsgiverne indgår i
revurderingerne i det omfang, de kan bidrage til indfrielse af dette mål.
10. Udbud af arbejder
SMVdanmark
bemærker, at
d
et er vigtigt, at man ved udmøntningen af bolig-
aftalen er opmærksom på, at pengene kommer bredt ud til alle typer virksom-
heder
store som små. Det er derfor afgørende, at man fra de ordregiveres
Side 9/11
L 10 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra boligministeren
2258585_0010.png
side, der skal bestille de pågældende opgaver, fokuserer på at udbyde på en
måde, så også de mindre virksomheder har mulighed for at byde på opgaverne.
Transport- og Boligministeriet skal hertil bemærke,
at det er den enkelte al-
mene boligorganisation, der tager stilling til den nærmere tilrettelæggelse af
udbud inden for rammerne af de gældende udbudsregler. Det er vurderingen,
at der samlet set vil ske en kraftig tilførsel af midler til byggeriet, som også vil
komme både små og mellemstore virksomheder til gavn.
Høringssvarene giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.
11. Nybyggerifonden
Dansk Byggeri
foreslår, at nybyggerifonden omdannes til en klimafond, såle-
des at klimaindsatsen i den almene boligsektor kan få et generelt løft.
BL
Danmarks Almene Boliger
og
Danske Arkitektvirksomheder
foreslår, at dele af
nybyggerifonden aktiveres til en klimafond, der kan gøre støttede renoveringer
grønnere og understøtte energirenoveringer.
Rådet for Socialt Udsatte
mener, der skal være mange flere boliger, som er til
at betale for personer på de laveste kontanthjælpsydelser, og bakker derfor op
om tidligere forslag fra BL
Danmarks Almene Boliger om, at nybyggerifonden
skal finansiere såkaldte basalboliger i de største byer.
Transport- og Boligministeriet skal hertil samlet bemærke,
at der med boligaf-
talerne er taget stilling til en mindre del af nybyggerifondens midler. Det følger
samtidig af aftalen, at der nedsættes en arbejdsgruppe om billige boliger, som
blandt andet skal vurdere, hvor mange af nybyggerifondens midler, der kan
aktiveres frem mod 2026. Arbejdsgruppen skal desuden undersøge, hvordan
bæredygtighed kan fremmes i de billige boliger.
Høringssvarene giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.
12. Overførsel af midler til Transport- og Boligministeriet
Landsbyggefonden
bemærker, at der har været et fint og resultatrigt samarbej-
de mellem BL
Danmarks Almene Boliger, KL og staten om effektivisering af
den almene boligsektor.
Landsbyggefonden
påpeger desuden, at det i modsæt-
ning til, hvad der fremgår af boligaftalen, er noget helt nyt, at Landsbyggefon-
den efter forslaget skal finansiere statens udgifter til en effektiviseringsenhed
med 3,6 mi0. kr. Det er desuden overraskende, at Landsbyggefonden skal fi-
nansiere konsulentudgifter i staten for 14 mio. kr. i en tid, hvor konsulentun-
dersøgelser ønskes reduceret.
Transport- og Boligministeriet skal hertil bemærke,
at det fremgår af boligaf-
talen, at analyserne gennemføres af Transport- og Boligministeriet og Finans-
Side 10/11
L 10 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra boligministeren
2258585_0011.png
ministeriet med inddragelse af Landsbyggefonden og andre relevante parter.
Der er således tale om et tværgående arbejde med fokus på især driftsmæssige
forhold. Og der vil som udgangspunkt ikke blive anvendt konsulenter, da ana-
lyserne udarbejdes af ministerierne.
Transport- og Boligministeriet
skal beklage, at det fremgår, at effektiviserings-
enheden hidtil har været finansieret af Landsbyggefonden. Det vil blive ændret,
således at det fremgår af lovforslagets bemærkninger, at dette ikke er tilfældet.
Side 11/11