Tak for det. Og tak for den positive modtagelse sådan bredt set. Det er jo selvfølgelig ikke overraskende, da vi har lavet en aftale om det. Jeg vil også kvittere den radikale ordfører og sige tak for middagen og også sige tak for en god aftale og et godt forløb.
Man skal huske på, at den her aftale kommer til at have en positiv betydning for beboerne i 130.000-140.000 almene boliger, som konkret får renoveret deres boliger. Det er trods alt lige så mange mennesker, som der bor i Aalborg Kommune. Så jeg synes, der er noget volumen i det her, og det har selvfølgelig ikke nødvendigvis den samme appel til folk, der sidder i »Besserwisserne« eller andre steder, som hvis man har de der store, gode konflikter, men det er jo på den anden side også et billede på det folkestyre, som vi har udviklet i Danmark, hvor vi står sammen ret bredt om at insistere på, at vi skal have en almen boligsektor, som er attraktiv for en bred del af befolkningen, og som også følger med tiden og bliver ved med at virke på den måde, som den skal. Så det synes jeg der er noget positivt i. Jeg skal også byde velkommen til den konservative ordfører på boligområdet – ordføreren er meget velkommen til at blive lidt længere; det er jo fantastisk spændende, det kan jeg ikke være uenig i.
Med det vil jeg sige, at det jo er et lovforslag, som udmønter den aftale, vi lavede i foråret. Vi behandler et lovforslag, som vil udmønte de 6,5 mia. kr. i 2021 til afvikling af den resterende del af ventelisten, og på den måde lukker vi den efterhånden berømte venteliste på de her lidt over 18 mia. kr. Der bliver spurgt til, hvorvidt man udgår af listen, hvis man ikke har nået at sende papirerne ind og få skema A-godkendelse i år. Det har jeg ikke hørt skulle være tilfældet; det har i hvert fald ikke været intentionen fra aftalepartiernes side, sådan som jeg har opfattet det, og derfor skal det selvfølgelig heller ikke være på den måde. Der kan være mange årsager til, at man ikke har holdt generalforsamling. Der kan være kommuner, der måske er blevet forsinket i deres arbejde. Det blev vedtaget, at den venteliste skulle afvikles, og så skal vi selvfølgelig finde en måde at afvikle den på, uanset hvordan præcis det bliver, og først og fremmest i tråd med den ånd, der var i vores aftale. Det er jeg sådan set helt enig i, og det finder vi også en vej til.
Der blev udtrykt kritik fra Enhedslistens side over, at man nu laver ventelistesystemet om. Jeg tror nu, det kan være sundt nok, for det er jo ikke sådan, at der bliver renoveret for 5 mia. kr. om året – der bliver, så vidt jeg husker, renoveret for omkring 20 mia. kr. om året i den almene boligsektor, og det store spørgsmål er selvfølgelig, hvordan fordelingen skal være, med hensyn til hvor meget der skal finansieres lokalt, altså af boligorganisationerne, og hvor meget der skal finansieres af Landsbyggefonden. Og der vil det jo være sådan, at der vil være en grænse for, hvor meget vi kan finansiere gennem Landsbyggefonden. Vi kan jo ikke både betale 5 mia. kr. om året til renoveringer og hæve rammen for de boligsociale indsatser. Det kan ikke lade sig gøre. Hvis man forudsatte, at man gjorde de to ting samtidig, så ville man jo stå med en meget, meget stor gæld i Landsbyggefonden, også helt frem til 2045-2050. Der tror jeg, det er vigtigt, at vi på en eller anden måde også siger, at der jo kun er de penge, der er, og at vi ikke kan overbelåne Landsbyggefonden, ud over hvad den kan svare selv. Det tror jeg også er vigtigt at holde fast i.
Derudover handler loven her om Landsbyggefondens investeringsrammer for de kommende 6 år. Der bliver samlet afsat 11,9 mia. kr. i årene 2022-2026 til den del af udmøntningen, og de skal så tilsvarende anvendes til renoveringsstøtte. Derudover har vi sat gang i investeringsrammer for at målrette rammerne til at skabe mere transparens og tydelige prioriteringer og gøre det nemmere at overskue, hvad for nogle forskellige renoveringsdele som får støtte, og hvor meget. Og så er der en overordnet inddeling i forskellige typer af renoveringer, som går på, at der er ca. 8,1 mia. kr. til ekstraordinære udbedrings- og opretningsarbejder, herunder afhjælpning af sundhedsskadelige forhold, at der er 1,6 mia. kr. til tilgængelighedsarbejder, 300 mio. kr. til ombygning og sammenlægning, 1 mia. kr. til forbedring af fællesarealer, 101 mio. kr. til nye miljø- og klimavenlige løsninger og 40,4 mio. kr. til nye digitale løsninger. Det er altså over de resterende år.
Derudover foreslår vi, at støttesystemet ændres, så man forenkler kategorierne, så betalingsprocenten i alle tilfælde udgør 3,4 pct., og driftsstøtte, som Landsbyggefonden også skal yde, foreslås udbetalt med en flad profil, hvilket betyder, at alle beboere får den samme gavn af støtten, uanset om de bor i afdelingen i starten eller ved afslutningen af støtteperioden.
Landsbyggefonden vil i forbindelse med vurderingen af ansøgninger inddrage et nyt grønt støttekriterie. Trang og grønne tiltag skal fremover gå hånd i hånd, og hvis to projekter vurderes at have samme behov for renoveringsstøtte, vil det projekt, der er grønnest, få støtten, hvis ikke der er midler til begge projekter. Boligorganisationerne vil i forbindelse med ansøgning om renoveringsstøtte blive nødt til at forholde sig til spørgsmålet om en eventuel fortætning af ejendommen. Det er selvfølgelig især en problemstilling, som er gældende i de større byer.
Ud over tilsagn om støtte til renovering af Landsbyggefonden vil man få hjemmel til at yde yderligere tilskud til grønne investeringer. Det drejer sig om 50,5 mio. kr. til udvikling og gennemførelse af forsøg med løsninger, som bidrager til at gøre almene byggerier mere miljø- og klimavenlige, og 5 mio. kr. til udvikling og gennemførelse af forsøg med nye digitale løsninger, der fremmer kvaliteten og effektiviteten ved etablering af drift af alment byggeri.
Vi foreslår også en helt ny ordning, der vil give Landsbyggefonden mulighed for at stille en grøn garanti inden for en samlet ramme på 400 mio. kr. Garantien vil gøre det mere attraktivt for almene boligafdelinger at gennemføre energirenoveringsprojekter, også i samarbejde med private aktører.
Til nedrivning af almene boliger foreslår vi afsat 266 mio. kr. Lovforslaget indeholder også forslag om ændring af reglerne om sammenlægning af boliger med henblik på at bevare flere små og også ofte billige boliger i de større byer. Med forslaget forlænges de nuværende regler om den nedsatte differentierede kommunale grundkapital frem til 2026 samt de nuværende regler om det nedsatte kapitalindskud i friplejeboliger i forbindelse med friplejeleverandører. Finansieringen af Center for Boligsocial Udvikling vil blive forlænget til 2026 og sikre, at de boligsociale indsatser bliver kvalificeret og virker effektivt.
Sidst, men ikke mindst, indeholder lovforslaget initiativer, der skal styrke udbuddet af almene boliger på landets mindre øer, og der ydes tilskud til økommunerne Fanø, Læsø, Samsø og Ærø samt de 27 småøer. I den sammenhæng har jeg også taget imod de bemærkninger, som er kommet fra flere ordførere, og det er selvfølgelig en problemstilling, som vi vil afdække nu her i udvalgsarbejdet, altså spørgsmålet om, hvordan anvisningen fungerer og de enkelte småøers mulighed for at opføre almene boliger i relation til det. Det skal selvfølgelig være muligt, for det skal ikke være sådan, at de anvisningsregler, vi laver, forhindrer, at man reelt får opført boliger på nogen af de her øer.
Vi foreslår derudover at give tilsagn til tilskud til nedsættelse af huslejen i almene boliger på småøerne, så det vil medføre, at den månedlige husleje for en gennemsnitlig, nybygget bolig bliver i størrelsesordenen 1.000 kr. lavere, end hvad den ellers ville have været uden tilskuddet.
Det er en omfattende aftale, som vi udmønter her, og den skal ses i sammenhæng med de ekstraordinære rammer, som er blevet udbetalt i år, men det her lovforslag ser så fremad på de næste år frem til 2026.
Jeg vil bare slutte af med endnu en gang at sige tak til de partier, som er med i aftalen, og som også er til stede her i dag i salen. Jeg synes, det er en rigtig god aftale, vi fik landet, og selv om vi selvfølgelig hver især – nogle mere end andre – kan se nogle steder, hvor den kunne have været bedre, synes jeg, vi fik ramt et punkt, som gav mening for os, og som kommer til at styrke den almene boligsektor som et attraktivt tilbud til en bred gruppe i befolkningen. Så tak for det.