Finansudvalget 2020-21
L 1
Offentligt
2270277_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
29. oktober 2020
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 66 (L 1) (Alm. del) af 15.
oktober 2020 stillet efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for arbejdsudbudseffekten af finanslovsforslaget? Ministe-
ren bedes opgøre det samlet set og for hver af de initiativer i finanslovsforslaget,
som har en effekt på arbejdsudbuddet. Endvidere bedes det opgjort år for år fra
2021 og frem.
Svar
Af
tabel 1
fremgår den isolerede og samlede virkning af initiativer i forbindelse
med finanslovsforslaget for 2021, der skønnes at påvirke det strukturelle arbejds-
udbud. Det skal understreges, at der er stor usikkerhed knyttet til virkningerne i
enkeltår, hvorfor de angivne størrelsesordener primært har karakter af beregnings-
tekniske opgørelser.
I det seneste mellemfristede forløb fra august 2020
baseret på grundlaget for fi-
nanslovforslaget for 2021 steg den strukturelle beskæftigelse med 80.000 personer
fra 2020 til 2025. Inkl. udspillet til tidlig pension var stigningen ca. 70.000 perso-
ner, som illustreret i
DK2025
En grøn, retfærdig og ansvarlig genopretning af dansk øko-
nomi.
Tilsvarende udsigter gør sig gældende med afsæt i aftalen om tidlig pension
og der er således fortsat en stor stigning i den strukturelle beskæftigelse frem mod
2025 inkl. den isolerede virkning af aftalen,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Initiativer i forbindelse med finanslovsforslaget for 2021 med virkning på det strukturelle
arbejdsudbud samt udvikling i den strukturelle beskæftigelse
2021
Fuldtidspersoner
Nye initiativer på finanslovsforslaget
Aflysning af den forudsatte indeksering
af punktafgifter*
Indbudgettering af forudgående aftaler
Sorgorlov*
Opkvalificering*
-100
-150
-100
-100
-100
0
-100
0
-100
0
-100
-100
0
0
0
50
50
50
2022
2023
2024
2025
Varigt
Memo: Akkumuleret stigning i strukturel beskæftigelse inkl. Ny ret til tidlig pension fra 2020 til 2025
Personer**
13.000
37.000
53.000
62.000
69.000
-
Anm.: *Der er afrundet til nærmeste 50 fuldtidspersoner. ** Viser den akkumulerede stigning i den strukturelle
beskæftigelse i forløbet fra august 2020 tillagt virkningen af aftalen om tidlig pension opgjort i personer.
Kilde: Finansministeriet samt
DK2025
en grøn, retfærdig og ansvarlig genopretning af dansk økonomi.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
L 1 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 66: Spm. om arbejdsudbudseffekten af finanslovsforslaget, til finansministeren
Side 2 af 2
I forhold til virkningerne af finanslovforslaget for 2021, skønnes nye initiativer på
forslaget til finanslov for 2021 at medføre en forøgelse af arbejdsudbuddet med
ca. 50 fuldtidspersoner varigt.
Herudover indebærer indbudgettering af forudgående aftaler om sorgorlov og op-
kvalificering skønnes at medføre en reduktion af det strukturelle arbejdsudbud på
ca. 200 fuldtidspersoner varigt. Herom bemærkes, at
Aftale om udvidet ret til sorgorlov
(regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale
Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti,
Liberal Alliance, Nye Borgerlige og Alternativet) indebærer at alle forældre, der
mister et barn har ret til seks måneders sorgorlov. Det vurderes at medføre en
reduktion af det strukturelle arbejdsudbud på 100 fuldtidspersoner.
Aftale om styrker opkvalificering
(regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale
Venstre, og Det Konservative Folkeparti) samt
Aftale om ekstraordinært løft af le-
dige
(regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Fol-
keparti, Enhedslisten) bl.a. indebærer at ufaglærte og faglærte med behov for
opkvalificering frem til udgangen af 2021 får ret til at tage en erhvervsuddan-
nelse på 110 procent dagpenge og at det fx for jobparate kontanthjælpsmodta-
gere vil være muligt at tage grundforløb gennem puljen til uddannelsesløft. Det
vurderes at medføre en reduktion af det strukturelle arbejdsudbud på 100 fuld-
tidspersoner.
Endelig bemærkes det, at visse udspil og aftaler, der kommet efter færdiggørelsen
af FFL21 også påvirker arbejdsudbuddet. Herunder fx:
Aftale om en ny ret til tidlig pension
(regeringen, Dansk Folkeparti, Socialistisk Fol-
keparti og Enhedslisten også påvirker det strukturelle arbejdsudbud). Der er
redegjort herfor i aftaleteksten.
Trygheden først - Et politi der er dér, hvor danskerne har brug for det.
Hvor visse af
finansieringsinitiativerne påvirker det strukturelle arbejdsudbud (forhøjelse af
mengodtgørelsen og arbejdsskadeafgiften).
Der kan henvises til svar på FIU spørgsmål nr. 72 (L1) (Alm. del) af 15. oktober
2020 for en samlet opgørelse af arbejdsudbudsvirkninger i 2025 af alle initiativer
siden folketingsvalget i 2019.
Med venlig hilsen
Nicolaj Wammen
Finansminister