Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
28. oktober 2020
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 64 (L 1 - § 7.
Finansministeriet) af 15. oktober 2020 stillet efter ønske fra Troels
Lund Poulsen (V)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse det opdaterede råderum årligt frem mod 2025 i tabelform,
herunder hvor stor en del der er forudsat reserveret til henholdsvis forsvarsforlig
og gode rammebetingelser til erhvervslivet?
Svar
Det finanspolitiske råderum frem mod 2025 er et mål for den højest mulige of-
fentlige forbrugsvækst (ekskl. afskrivninger)
–
givet øvrig besluttet politik og for-
udsætninger i øvrigt
–
inden for målet om strukturel balance 2025.
I
DK2025,
august 2020 er det samlede råderum opgjort til ca. 19�½ mia. kr. i 2025
målt ift. udgiftsniveauet i 2021, dvs. inkl. det råderum, der er reserveret til for-
svarsløftet og reserve til sikring af gode rammebetingelser i dansk erhvervsliv,
jf.
nærmere nedenfor.
Eksklusiv disse reserverede midler udgør det finanspolitiske råde-
rum til øvrige prioriteringer ca. 17�½ mia. kr. i 2025 målt i forhold til 2021,
jf. tabel
1 og appendiks 3B i DK2025, august 2020.
Tabel 1
Finanspolitisk råderum frem mod 2025
2022
Mia. kr. (2021-priser)
Finanspolitisk råderum
- heraf bevillingsløft i Forsvaret kategoriseret som offentligt forbrug
- heraf reserve til sikring af gode rammebetingelser i dansk erhvervsliv
Finanspolitisk råderum ekskl. reserverede midler
5
¼
-
4¾
10
1�½
-
8�½
14¼
1�½
-
12¾
19�½
1¼
�½
17�½
2023
2024
2025
Anm.: Det finanspolitiske råderum er målt i forhold til udgiftsniveauet i 2021. Tal er afrundet til nærmeste kvarte
milliard. Grundet afrundinger kan der være forskel mellem total og sum af delkomponenter. Forsvarsforliget
dækker perioden 2018-2023 og løftet af Forsvaret er teknisk fastholdt på 2023-niveauet i 2024-2025.
Kilde:
DK2025
(august 2020),
Nordsøaftalen
(marts 2017),
Aftale på forsvarsområdet 2018-2023
(januar 2018) og egne
beregninger.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk