Finansudvalget 2020-21
L 1
Offentligt
2297543_0001.png
Folketinget
Finansudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
4. december 2020
Økonomikontoret
Mads Vigsø Bendsen
2020-0037-0085
1664634
Slotshmgade1026Købnv.TF
w.justimnerdk
[email protected]
+4572680391
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 2 vedrørende forslag til finans-
lov for finansåret 2021 (L 1), som Folketingets Finansudvalg har stillet til
justitsministeren den 9. oktober 2020. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
ikkemedlem af udvalget Aaja Chemnitz Larsen (IA).
Nick Hækkerup
/
Joakim Thaning
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 1 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 3: MFU spm. om, hvilke fordele der vil være ved at indføre familieretshuse i Grønland, til justitsministeren, kopi til finansministeren
Spørgsmål nr. 2 fra Folketingets Finansudvalg vedrørende forslag til
finanslov for finansåret 2021 (L 1):
”Vil
ministeren oplyse, om regeringen afsætter midler til fami-
lieretshuse, så borgere i Grønland modtager den samme familie-
retlige behandling, som borgere i Danmark?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Social- og Indenrigsministeriet, der har oplyst følgende:
”Den
familieretlige lovgivning, som Folketinget vedtager for
Danmark, gælder ikke for Grønland, men lovgivningen kan sæt-
tes i kraft for Grønland. Der bør som udgangspunkt gælde
samme regler for behandlingen af familieretlige sager i Grøn-
land og Danmark. Social- og Indenrigsministeriet arbejder der-
for løbende på at sætte den familieretlige lovgivning, som Fol-
ketinget vedtager, i kraft for Grønland hurtigst muligt.
Lovgivningen sættes i kraft for Grønland med de ændringer, der
følger af forholdene i Grønland.
Pr. 1. april 2019 blev der i Danmark gennemført en omfattende
reform af behandlingen af familieretlige sager. Formålet med
reformen var bl.a. at skabe samlede og helhedsorienterede for-
løb for familierne med barnets bedste og barnets trivsel i cen-
trum.
Som led i reformen og intentionerne med denne blev støtten og
rådgivningen til børn, der er berørt af familieretlige problemstil-
linger, styrket. Der blev i den forbindelse indført mulighed for
at udpege en kontaktperson for et barn og for at yde støtte til, at
et barn får en bisidder. Samtidig blev støtten til børn gennem en
rådgivningslinje eller gennem deltagelse i en børnegruppe ud-
bygget, ligesom der med reformen er fokus på at tilrettelægge
forløb for inddragelse af barnet gennem samtaler.
I forhold til forældrene blev tilbuddene om støtte i form af råd-
givning, konflikthåndtering og børnesagkyndig rådgivning ud-
bygget.
Ikraftsættelse af den lovgivning, der lå til grund for reformen af
familieretlige system pr. 1. april 2019, indgår i den generelle
ajourføring af den familieretlige lovgivning for Grønland. Det
skal i den forbindelse afklares, om det grønlandske samfund har
den nødvendige kapacitet og de nødvendige kompetencer til at
yde den pågældende støtte til børn og forældre i familieretlige
2
L 1 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 3: MFU spm. om, hvilke fordele der vil være ved at indføre familieretshuse i Grønland, til justitsministeren, kopi til finansministeren
sager. I givet fald skal de økonomiske konsekvenser af indførel-
sen af reformen analyseres.
Der er således ikke på nuværende tidspunkt grundlag for at af-
sætte midler til at sætte den familieretlige reform i kraft for
Grønland.”
3