Tak for ordet, og tak for forespørgslen. Debatten, og det sagde hr. Peter Skaarup også, er med sin formulering noget bred i det, men den handler grundlæggende om, hvordan vi forhindrer unge i at blive radikaliseret og blive en del af bandemiljøet, og det er en vigtig debat. Vi ser en bekymrende udvikling, navnlig at unge kriminelle grupper med høj voldsparathed tiltrækkes af grupper af radikaliserede islamister.
Regeringens politik i forhold til at bekæmpe ungdomskriminalitet går på to ben. På den ene side har vi politiets og myndighedernes forebyggende arbejde – et arbejde, der sigter mod at sætte ind så tidligt som muligt, så vi forhindrer vores unge i at komme på den forkerte side af loven. Regeringens forebyggende indsats bygger på et princip om at række hånden ud til unge mennesker, der er på vej ud i noget kriminelt, men ønsker noget andet for sig selv. De skal have en udstrakt hånd og et tilbud om at komme ind i fællesskabet igen. Vi skal hjælpe dem for deres skyld. Vi skal hjælpe dem for vores skyld. Vi skal hjælpe dem for at sikre, at vi får et trygt og et sikkert samfund alle sammen.
På den anden side skal der også være en mærkbar konsekvens for dem, der vælger at blive kriminelle og dermed vælger fællesskabet fra. Som bekendt er der desværre også unge mennesker, der ikke vil hjælpes: banderne, der skaber utryghed i bl.a. Vollsmose og på Blågårds Plads, unge vanvidsbilister osv. Det er jo desværre ikke alle, som ønsker et liv uden for kriminalitet, og de skal mærke, at det har en tydelig konsekvens at vælge fællesskabet fra og vælge kriminaliteten til. Det er nødvendigt, hvis vi skal have dem væk fra den kriminelle løbebane, og det er nødvendigt af hensyn til retsfølelsen.
Lad mig bruge lidt tid på at snakke om de to ben. Hvis vi ser nærmere på den forebyggende indsats, får vi med den nye flerårsaftale for politi og anklagemyndighed et styrket politi, som er rykket tættere på borgerne. Der skal oprettes 20 nye nærpolitistationer, ligesom det lokale og tryghedsskabende politiarbejde styrkes med i alt 110 ekstra betjente frem mod 2023. Med aftalen får vi et lokalpoliti, som i endnu højere grad vil være synligt til stede, f.eks. i belastede boligområder, hvor unge mødes og laver ballade, og som også kan være præget af bandernes tilstedeværelse.
Som en opfølgning på bandepakke III fra 2017 ansatte politiet 25 civile medarbejdere til det forebyggende arbejde i særlig udsatte boligområder. Indsatsen er målrettet unge i risiko for at blive rekrutteret til bander. Civile medarbejdere er bl.a. med til at understøtte samarbejdet med lokale aktører som skoler, kommuner, klubber, beboere, og medarbejderne er sammen med politikredsenes politiuddannede personale med til at øge politiets tilstedeværelse i de mest belastede områder.
Herudover foregår en stor del af arbejdet med at forebygge banderekruttering og anden ulovlig kriminalitet via det lokale SSP-samarbejde. SSP-samarbejdet tager hånd om børn og unge, der har været i kontakt med politiet, eller som på anden vis giver anledning til bekymring. SSP-medarbejderne beslutter, hvilken indsats der skal sættes i værk, f.eks. om politiet skal holde en bekymringssamtale. Problemerne med ungdomskriminalitet kan således ikke løses af politiet alene. Det kræver en bred indsats, som bygger på inddragelse af en lang række andre myndigheder og lokale aktører.
Når det gælder arbejdet mere specifikt med at forebygge radikalisering og ekstremisme, har vi den såkaldt danske model. Den danske model er en kriminalpræventiv indsats, som er bygget op omkring et tæt samarbejde mellem navnlig Politiets Efterretningstjeneste, politiet og kommunerne. Modellen bygger på skræddersyede løsninger med henblik på at forebygge og bekæmpe ekstremisme og radikalisering. Det sker bl.a. i regi af landets infohuse. Begrebet infohus dækker over det kriminalpræventive samarbejde, som sker i et forum, hvor centrale, lokale aktører samarbejder om at forebygge kriminelle handlinger med ekstremistisk motiv. PET's rolle i forhold til infohusene er bl.a. at understøtte politiets faglighed ved henvendelser om bekymring om radikalisering. PET kan også klæde de lokale myndigheder på til at kunne sætte ind over for unge, der på vej ud i en ekstremistisk løbebane.
Herudover kan PET iværksætte forebyggende forløb, såkaldte exitsamtaler, med radikaliserede personer. PET rækker også ud til civile samfundsaktører gennem såkaldte outreachindsatser for at forebygge radikalisering og ekstremisme gennem dialog og samarbejde. Også i forhold til ekstremisme og radikalisering er der altså tale om en bred indsats.
Så til det andet ben, for forebyggelsen kan jo ikke stå alene. Der skal også være en mærkbar konsekvens for de unge, der trodser fællesskabet og vælger den kriminelle vej. Regeringen har derfor foreslået en række initiativer, der skal slå hårdt ned på unge kriminelle, som er uden for pædagogisk rækkevidde.
Bl.a. vil vi inden for kort tid fremsætte et lovforslag, som skal give politiet mulighed for at indføre tryghedsskabende opholdsforbud. Det gælder f.eks. på parkeringspladser, foran storcentre og ved S-togsstationer, hvor f.eks. unge mødes igen og igen og skaber utryghed for byens borgere, skaber utryghed, som får almindelige mennesker til at gå en omvej hjem, får dem til at fravælge toget om aftenen, og får dem til at se sig over skulderen, når de går. Det er en utryghed, som begrænser almindelige menneskers frihed, og det vil regeringen ikke acceptere. Bryder man opholdsforbuddet, skal man som udgangspunkt straffes med en bøde på 10.000 kr., og i andengangstilfælde skal man som udgangspunkt straffes med 30 dages fængsel.
Hertil har vi foreslået at udvide politiets adgang til at beslaglægge værdigenstande fra mistænkte, så der fremover også kan ske beslaglæggelse af værdigenstande, hvis det f.eks. viser sig, at en person, som politiet har sigtet, har gæld til det offentlige. Herudover har vi i december skærpet straffen med en tredjedel for fareforvoldelse for andres liv og førlighed ved f.eks. at affyre fyrværkeri eller kaste med sten, og vi har ligeledes skærpet straffen med en tredjedel for angreb med genstande på personer i offentlig tjeneste som eksempelvis vores politi eller beredskab.
Herudover har regeringen for nylig fremsat to lovforslag, der har til formål at styrke indsatsen mod vanvidskørsel. Det ene blev fremsat af transportministeren i december sidste år og lægger bl.a. op til at udvide politiets adgang til at beslaglægge køretøjer, som anvendes til vanvidskørsel, med henblik på konfiskation og bortsalg. Det andet har jeg netop fremsat, og det lægger op til at skærpe straffen markant for den form for vanvidskørsel, som er til fare for uskyldige menneskers liv og lemmer. Regeringen har endvidere styrket det strafferetlige værn mod fremmedkrigere og terrorister. Det betyder, at vi kan forbyde unge at færdes i bestemte områder og have kontakt til andre terrordømte. Vi vil simpelt hen have de unge væk fra de her miljøer.
Når det kommer til at få unge kriminelle tilbage på rette spor, spiller Ungdomskriminalitetsnævnet en central rolle. Nævnet skal sikre en hurtig konsekvens af kriminelle handlinger og et målrettet fokus på at bringe den unge kriminelle ud af kriminalitet og tilbage i fællesskabet. Den unge tilknyttes også tilsyn fra ungdomskriminalforsorgen, der skal være med til at sikre, at Ungdomskriminalitetsnævnets afgørelser bliver ført ud i livet. Herudover har kommunen til opgave at sikre, at nævnets afgørelser bliver ved med at være de rigtige for den unge. Såfremt den unges forhold ændrer sig, skal kommunen indbringe sagen for nævnet igen, sådan at nævnet kan vurdere, om der er en anden form for støtte eller andre tiltag, som den unge har brug for.
Er der tale om unge over den kriminelle lavalder, kommer domstolene i spil. Domstolene kan ud over en strafferetlig sanktion også bestemme, at sagen skal behandles i Ungdomskriminalitetsnævnet.
Den her proces sikrer et tæt tilsyn med den unges udvikling og en høj grad af støtte til den nye fremtid uden for kriminalitet. Regeringens politik er altså klar: Vi skal slå hårdt ned på dem, som befinder sig i bandemiljøet eller er i kontakt med religiøs radikalisering, og vi skal stå klar med en hjælpende hånd til børn og unge, som bevæger sig på kanten af de kriminelle miljøer, men som ønsker at bidrage til fællesskabet og samfundet.
Tak for ordet. Jeg ser frem til debatten.