Erhvervsudvalget 2020-21
B 77
Offentligt
2420482_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2021 - 4620
Doknr.
424453
Dato
24-06-2021
Besvarelse af spørgsmål 2 ad B 77 stillet af udvalget den 17. juni 2021.
Spørgsmål 2
”Vil
ministeren kommentere henvendelsen af 17. juni 2021 fra F-Camping, jf. B 77 - bi-
lag 7?”
Svar:
Jeg kan indledningsvis bekræfte, at B 77 nu hører under Indenrigs- og Boligministeriet
som følge af ressortoverførslen af bl.a. sommerhusloven og campingreglementet fra
Erhvervsministeriet til Indenrigs- og Boligministeriet den 21. januar i år.
Derefter vil jeg gerne understrege, at når vi overvejer spørgsmål om vintercamping og
helårsbeboelse af campingpladser som med B 77, bliver vi nødt til at huske, hvad for-
målet med campingpladserne er.
Campingpladserne skal kunne anvendes til rekreative ferie- og fritidsophold og skal
gøre det muligt for både danske og udenlandske turister at få et afbræk fra hverdagen i
nærhed af natur og strand, uden at skulle betale i dyre domme for det. Campingplad-
serne er derfor ofte placeret i natur- og kystnære områder. Det er rekreative områder,
der ikke må overbelastes. Det er en af grundene til, at campingpladser ikke må benyt-
tes til helårsbeboelse, der indebærer en øget belastning af natur og landskaber.
Samtidig skal vi være opmærksomme på det boligsociale aspekt. Mange sociologisk set
forskellige typer kan have et ønske om at bosætte sig på en campingplads, og selvom
deres motivation og økonomiske valgmuligheder kan være vidt forskellige, så er fælles-
nævneren nok et ønske om eller behov for at bo billigt. Helt principielt mener jeg, at vi
som samfund skal stille andre muligheder til rådighed, så deres boligbehov bliver dæk-
ket et andet sted end på landets campingpladser.
De overnatningssteder, der må placeres på campingpladser, er indrettet til ferie- og
fritidsophold, det er fx telte, campingvogne og campinghytter, der ikke er egnede til
helårsbeboelse. Vi har i Danmark igennem en lang årrække opbygget en høj standard
for boliger, som folk bor i hele året
boligerne skal både være sikkerhedsmæssigt og
sundhedsmæssigt forsvarlige. Det skal vi holde fast i.
F-Camping har i sin henvendelse stillet en række konkrete spørgsmål vedr. reglerne
for camping, som jeg har bedt Bolig- og Planstyrelsen om at besvare. Bolig- og Plansty-
relsen oplyser følgende:
”Som
reglerne er i dag, er der ikke hjemmel i sommerhusloven eller campingreglemen-
tet til, at man kan bo hele vinteren på campingpladser. Derfor vil en forsøgsordning
B 77 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om kommentar til henvendelsen af 17/6-21 fra F-Camping, til indenrigs- og boligministeren, kopi til erhvervsministeren
2420482_0002.png
med helårscamping kræve ændring af sommerhusloven og campingreglementet. Af-
hængigt af ordningens nærmere indhold, kan det desuden kræve ændringer i øvrig lov-
givning såsom planloven, miljølovgivningen og boliglovgivningen.
Man må som udgangspunkt kun benytte campingpladser til camping i campingperio-
den, der går fra 1. marts til 31. oktober. Det gælder for alle campingpladser, og kan
ikke fraviges for de campingpladser, der ligger i områder, der er udpeget i fx kommu-
neplanen som særligt værdifuldt landskabsområde, naturområde el.lign.
For så vidt angår campingpladser, der ikke ligger i sådanne naturområder m.v., kan
kommunen efter en konkret vurdering give tilladelse til, at en nærmere afgrænset del
af campingpladsen benyttes til vintercamping uden for campingperioden med mulig-
hed for kortvarige ophold af 15-20 dages varighed, tillagt weekender m.v., jf. camping-
reglementets § 10. I campingvejledningen er det præciseret, at der er mulighed for
kortvarige ophold, der sammenlagt må udgøre i alt højst 15-20 hverdage i perioden til-
lagt weekender og helligdage. For så vidt angår kystnære campingpladser kræver vin-
tercamping desuden tilladelse fra Kystdirektoratet. Der henvises til den nærmere rede-
gørelse for mulighederne for vintercamping i Erhvervsministeriets besvarelse af 15. ja-
nuar 20210 af udvalgets spørgsmål 1 til B 77.
Campingreglementets § 10 fastlægger dermed rammerne for, hvornår en kommune
må give tilladelse til vintercamping. Det indebærer, at kommunen inden for disse ram-
mer skal foretage en konkret vurdering og udøve et konkret skøn. Samtidig kan kom-
munen stille vilkår for vintercamping. Dermed sikres det, at kommunen kan inddrage
alle relevante forhold og på den baggrund træffe en konkret begrundet afgørelse.
Det kan i forlængelse heraf oplyses, at Bolig- og Planstyrelsen ikke er bekendt med
EU-institutioners fortolkning af campingreglementets § 10.”
For så vidt angår bemærkningerne fra F-Camping vedr. kommunernes tilsyn med
campingreglerne kan jeg oplyse, at det følger af sommerhuslovens §10 a, stk. 2 og 7, at
kommunalbestyrelsen skal føre tilsyn med overholdelsen af campingreglementet. Bli-
ver kommunalbestyrelsen opmærksom på et ulovligt forhold
fx gennem en nabo-
klage
har den pligt til at søge det ulovlige forhold lovliggjort, med mindre der er tale
om forhold af ganske underordnet betydning.
Jeg kan generelt oplyse, at tilsynet med kommuner og regioner varetages af Ankesty-
relsen i første instans med Indenrigs- og Boligministeriet som øverste tilsynsmyndig-
hed. Reglerne om det kommunale og regionale tilsyn er fastsat i kapitel VI og VII i lov
om kommunernes styrelse.
Ankestyrelsen fører tilsyn med, at kommuner og regioner overholder den lovgivning,
der særligt gælder for offentlige myndigheder. Herunder kan tilsynet blandt andet be-
handle sager om kommunernes generelle pligt til at føre det tilsyn, som er fastsat ved
forskellige love, bekendtgørelser mv.
Efter § 48 a i lov om kommunernes styrelse beslutter Ankestyrelsen selv, om der, fx på
baggrund af en henvendelse, er tilstrækkelig anledning til at rejse en tilsynssag.
Ankestyrelsen har til brug for besvarelsen af spørgsmålet oplyst følgende om Ankesty-
relsens behandling af konkrete sager om kommunernes tilsyn med campingpladser:
2
B 77 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om kommentar til henvendelsen af 17/6-21 fra F-Camping, til indenrigs- og boligministeren, kopi til erhvervsministeren
2420482_0003.png
”F-Camping
rettede henvendelse til det kommunale og regionale tilsyn i 2016. F-Cam-
ping oplyste bl.a., at flere kommuner havde overdraget deres tilsyn med campingplad-
ser til foreningen Campingrådet.
På baggrund af de foreliggende oplysninger i sagen, herunder en udtalelse fra Er-
hvervsstyrelsen, vurderede Ankestyrelsen, at det ikke var tilstrækkelig sandsynliggjort,
at kommunerne ved at samarbejde med Campingrådet enten havde overladt sin til-
synsforpligtelse til Campingrådet eller generelt set ikke levede op til eller ikke fremad-
rettet havde til hensigt at leve op til tilsynsforpligtelsen efter campingreglementet.
På baggrund af oplysninger i en dokumentarserie, som blev vist på TV2, bad Ankesty-
relsen i 2019 Randers, Langeland, Køge, Esbjerg og Svendborg Kommuner om at gøre
rede dels for kommunens tilsyn med campingpladsernes overholdelse af bekendtgørel-
sens regler om pladsens benyttelse, dels for kommunens praksis for anvisning af boli-
ger til borgere i medfør af servicelovens og almenboliglovens regler.
Randers Kommune oplyste til Ankestyrelsen, at kommunen på baggrund af dokumen-
tarserien havde taget kontakt til den pågældende campingplads. Campingpladsen op-
lyste til kommunen, at der var tale om en enkeltstående overtrædelse, der var ophørt.
Kommunen oplyste desuden til Ankestyrelsen, at det blev indskærpet mundtligt over
for den pågældende campingplads, at campingreglementet skal overholdes, og at kom-
munen desuden påtænkte at sende en skriftlig henstilling til alle kommunens cam-
pingpladser om at overholde campingreglementet.
Langeland Kommune oplyste, at der på tidspunktet for Ankestyrelsens henvendelse
var igangværende sager på den pågældende campingplads, og at der var varslet tilsyn
på campingpladsen. Kommunen oplyste efterfølgende, at den pågældende camping-
plads var blevet politianmeldt for overtrædelse af campingreglementet.
Køge Kommune oplyste, at der allerede inden Ankestyrelsens henvendelse var indledt
en sagsbehandling efter byggeloven, planloven og campingreglementet i forhold til den
pågældende campingplads. På baggrund af denne sagsbehandling blev der udstedt et
påbud om lovliggørelse af forholdene på campingpladsen, herunder afvikling af helårs-
beboelse.
Esbjerg Kommune oplyste, at kommunen på baggrund af Ankestyrelsens henvendelse
havde indledt en håndhævelsesproces i forhold til den pågældende campingplads, hvor
der var fastboende. Kommunen havde i den forbindelse orienteret campingchefen om,
at kommunen havde til hensigt at meddele de fastboende påbud om fraflytning.
For så vidt angår disse kommuner fandt Ankestyrelsen herefter ikke anledning til at
foretage yderligere.
Svendborg Kommune oplyste til Ankestyrelsen, at kommunen ikke var bekendt med
konkrete tilfælde, hvor campingpladser blev anvendt til helårsbeboelse.
På baggrund af dette svar sendte vi en supplerende høring.
Svendborg Kommune oplyste, at kommunen efter Ankestyrelsens nye henvendelse var
blevet opmærksom på, at der var ulovlig helårsbeboelse på to campingpladser. Kom-
3
B 77 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om kommentar til henvendelsen af 17/6-21 fra F-Camping, til indenrigs- og boligministeren, kopi til erhvervsministeren
2420482_0004.png
munen havde i den forbindelse forklaret ejerne af campingpladserne, at helårsbeboel-
sen var ulovlig og skulle ophøre. Kommunen oplyste desuden, at der var iværksat en
række tiltag i forhold til de personer, der opholdt sig permanent på de to campingplad-
ser, herunder er der internt i kommunen var påbegyndt et tværfagligt samarbejde med
henblik på et genhusningsforløb.
På den baggrund fandt Ankestyrelsen herefter ikke anledning til at foretage yderli-
gere.”
Med venlig hilsen
Kaare Dybvad Bek
4