Retsudvalget 2020-21
B 7
Offentligt
2305206_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
14. december 2020
Sikkerhedskontor I
Simon Bundegaard Erik-
sen
2020-0040-0090
1749464
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 2 vedrørende forslag til folke-
tingsbeslutning om indførelse af en 18-årsmindstealder for omskæring af
raske børn (B 7), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren
den 23. november 2020.
Nick Hækkerup
/
Jesper Hagen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
B 7 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om kommentar til henvendelsen af 20/11-20 fra Det Jødiske Samfund i Danmark, vedrørende fakta og myter om jødisk drengeomskæring, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 2 vedrørende forslag til folketingsbeslutning om indfø-
relse af en 18-årsmindstealder for omskæring af raske børn (B 7) fra
Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren kommentere henvendelsen af 20/11-20 fra Det
Jødiske Samfund i Danmark, vedrørende fakta og myter om jø-
disk drengeomskæring, jf. B 7 - bilag 2?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet et bi-
drag fra Sundheds- og Ældreministeriet, som har oplyst følgende:
”Sundheds- og Ældreministeriet har til brug for sit bidrag ind-
hentet et bidrag fra Styrelsen for Patientsikkerhed, som oplyser
følgende:
”Styrelsen for Patientsikkerhed har gennemgået fak-
taarket fra Det Jødiske Samfund i Danmark og sty-
relsens bemærkninger hertil er baseret på notatet om
ikke-terapeutisk omskæring af drenge fra februar
2020 samt på styrelsens høringsnotat til vejlednin-
gen om ikke-terapeutisk omskæring af drenge fra
november 2020.
Styrelsen har nedenfor indsat sine bemærkninger ud
fra afsnittene i faktaarket.
Udbredelse af omskæring
Styrelsen er ikke bekendt med lande, hvor ikke-te-
rapeutisk omskæring er forbudt.
Cirka en 1/3 af drenge/mænd i verden er omskåret.
Forskellige opgørelser over forekomsten af ikke-te-
rapeutiske omskæringer i amerikansk kontekst viser
en faldende tendens. American Academy of Pedia-
trics skønner i 2012 at 42-80 pct. af den mandlige
befolkning i USA er omskåret (afhængig af stat og
demografi). Det Jødiske Samfund har således ret i,
at ikke-terapeutisk omskæring er mere almindeligt
andre steder i verden end i Danmark, herunder den
anglikanske del.
Baggrund
Styrelsen har ikke som del af notatet undersøgt det
jødiske rituals særkende, men alene forholdt sig til
de sundhedsfaglige og sundhedsjuridiske forhold,
og kan derfor ikke kommentere på baggrunden for
det jødiske ritual.
2
B 7 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om kommentar til henvendelsen af 20/11-20 fra Det Jødiske Samfund i Danmark, vedrørende fakta og myter om jødisk drengeomskæring, til justitsministeren
Patientsikkerhed
Styrelsen har ingen bemærkninger til det anførte, da
dette er taget fra styrelsens notat om ikke-terapeu-
tisk omskæring fra februar 2020.
Af notatets side 55 fremgår Dansk Selskab for Anæ-
stesiologi og Intensiv Medicin (DASAIM) bemærk-
ning om, ”[at det er] under faglig standard at udføre
en smertefuld kirurgisk procedure på børn, uden suf-
ficient smertedække. Uanset indikation […] har
DASAIM den holdning, at alle børn har krav på sik-
ker kirurgi under fuldstændig smertefrihed. Dette
kan ifølge DASAIM kun foregå i kombination af ge-
nerel og regional anæstesi.”
I den kontekst anfører styrelsen, at man noterer sig
DASAIMS holdning. Styrelsen konkluderer dog i
notatet, ud fra en faglig vurdering, der baserer sig på
litteraturgennemgangen og faglige drøftelser, at der
kan gives tilstrækkelig og sikker smertedækning ud-
over generel anæstesi.
Lovgivning
Det af Det Jødiske Samfund i Danmark anførte er i
overensstemmelse med, hvad der fremgår af bilag 8
i styrelsens notat fra februar 2020.
Endvidere er det i overensstemmelse med pkt. 6 i
styrelsens høringsnotat til vejledningen om ikke-te-
rapeutisk omskæring af drenge fra november 2020.
Det Jødiske Samfund i Danmark anfører, at jødiske
omskæringer i Danmark foregår efter sund-
hedsmyndighedernes retningslinjer. Styrelsen har
ikke specifikt undersøgt praksis omkring jødiske
omskæringer og har ikke viden om, at deres praksis
ikke skulle følge gældende retningslinjer. Styrelsen
kan i den forbindelse oplyse, at styrelsen ikke inden
for de seneste 10 år har behandlet en tilsynssag ved-
rørende jødisk omskæring.
Konsekvenser af et forbud
Styrelsen har ikke som del af notatet specifikt un-
dersøgt de mulige konsekvenser af et forbud, og har
derfor ikke baggrund for at udtale sig om denne sag.
Det er dog styrelsens vurdering, at indgrebene i et
vist omfang stadig vil foregå på trods af et eventuelt
forbud. Det vil måske medføre, at indgrebene fore-
3
B 7 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om kommentar til henvendelsen af 20/11-20 fra Det Jødiske Samfund i Danmark, vedrørende fakta og myter om jødisk drengeomskæring, til justitsministeren
går i det skjulte, og det er styrelsens vurdering, at
dette kan udgøre en risiko for patientsikkerheden.
Det er endvidere styrelsens vurdering, at der er ri-
siko for, at der skabes distance mellem sundhedsvæ-
senet og de berørte personer, f.eks. de forebyggende
sundhedsydelser for børn, ligesom der kan være ri-
siko for, at forældre til omskårne drenge vil være til-
bageholdende med at opsøge lægehjælp.
Usandheder om drengeomskæring
Notatet har udelukkende forhold sig til ikke-terape-
utisk omskæring af drenge. Derfor kan styrelsen
ikke kommentere på pigeomskæringer eller ritualets
religiøse betydning. Hvad angår alder konkluderer
notatet, at forekomsten af komplikationer er færre
blandt drenge under 1 år end blandt ældre børn.”
Sundheds- og Ældreministeriet kan henholde sig til Styrelsen
for Patientsikkerheds bidrag.
Sundheds- og Ældreministeriet har desuden vedlagt følgende
dokumenter til brug for udlevering til Folketingets Retsudvalg i
forbindelse med besvarelsen af spørgsmålet:
• Styrelsen for Patientsikkerheds notat Ikke-terapeutisk
omskæring af drenge fra februar 2020
• Styrelsen for Patientsikkerheds høringsnotat til Vejled-
ning om ikke-terapeutisk omskæring af drenge.”
4