Retsudvalget 2020-21
B 7
Offentligt
2317992_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
13. januar 2021
Sikkerhedskontor I
Simon Bundegaard Erik-
sen
2020-0040-0090
1753119
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 17 vedrørende forslag til folke-
tingsbeslutning om indførelse af en 18-årsmindstealder for omskæring af
raske børn (B 7), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren
den 8. december 2020.
Nick Hækkerup
/
Ragna Carl Thrane Petersen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
B 7 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 17: Spm. om, hvorvidt Sundhedsministeriet normalt accepterer sundhedsfaglige litteraturgennemgange, der mangler redegørelse for metodisk normativ og subjektiv bias, som værende fagligt tilstrækkelige, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 17 vedrørende forslag til folketingsbeslutning om indfø-
relse af en 18-årsmindstealder for omskæring af raske børn (B 7) fra
Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, hvorvidt Sundhedsministeriet nor-
malt accepterer sundhedsfaglige litteraturgennemgange, der
mangler redegørelse for metodisk normativ og subjektiv bias,
som værende fagligt tilstrækkelige?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet et bi-
drag fra Sundheds- og Ældreministeriet, som har oplyst følgende:
”Sundheds- og Ældreministeriet kan indledningsvist oplyse, at
Styrelsen for Patientsikkerheds notat om ikke-terapeutisk om-
skæring af drenge bygger på en systematisk litteraturgennem-
gang om de mulige gavnlige og skadelige effekter af ikke-tera-
peutisk omskæring. Resultaterne af litteraturgennemgangen er
vurderet af kliniske eksperter og metodespecialister. Styrelsen
har desuden redegjort for den anvendte metode i notatets bilag
3.
Sundheds- og Ældreministeriet har desuden til brug for besva-
relsen indhentet et bidrag fra Styrelsen for Patientsikkerhed,
som oplyser følgende:
”Styrelsen vurderer, at notatet om ikke-terapeutisk
omskæring af drenge har fastsat en metodisk norma-
tiv, jf. GRADE-metoden. Styrelsen henviser til den
samtidige besvarelse af spørgsmål 9 til B 7.
Videre kan styrelsen henvise til høringsnotatet til
notatet om ikke-terapeutisk omskæring fra februar
2020, s. 3 – 4 vedrørende spørgsmålet om subjektiv
bias.
Normalt vil styrelsen offentliggøre navne på såvel
interne som eksterne medlemmer i en arbejds-
gruppe, der producerer materiale, svarende til dette
notat af hensyn til fuld transparens.
Styrelsen er imidlertid vidende om, at personer der
ytrer sig om omskæring af drenge risikerer at blive
personligt hængt ud, ligesom vi er bekendt med al-
vorlige trusler, idet emnet er yderst følsomt. Derfor
har styrelsen besluttet i dette tilfælde ikke at offent-
liggøre navne på såvel interne som eksterne med-
2
B 7 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 17: Spm. om, hvorvidt Sundhedsministeriet normalt accepterer sundhedsfaglige litteraturgennemgange, der mangler redegørelse for metodisk normativ og subjektiv bias, som værende fagligt tilstrækkelige, til justitsministeren
lemmer af arbejdsgruppen, og er bevidste om, at vi
dermed går på kompromis med transparens.
Det skal bemærkes, at repræsentanterne fra de fag-
lige selskaber er udpeget med faglig opbakning. Det
arbejde, der ligger til grund for notatet, er udtryk for
faglige og professionelle vurderinger. Styrelsen for
Patientsikkerhed bærer ansvaret for notatet.”
Sundheds- og Ældreministeriet kan henholde sig til styrelsens
bidrag og henviser desuden til ministeriets bidrag til besvarelse
af REU spørgsmål 9 til B 7.
Sundheds- og Ældreministeriet har desuden vedlagt følgende
dokumenter til brug for udlevering til Folketingets Retsudvalg i
forbindelse med besvarelsen af spørgsmålet:
Samtidig besvarelse af spørgsmål nr. 9 til B 7
Styrelsen for Patientsikkerheds høringsnotat til notatet
om
ikke-terapeutisk omskæring af drenge”
3