Retsudvalget 2020-21
B 7
Offentligt
2305210_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
14. december 2020
Sikkerhedskontor I
Simon Bundegaard Erik-
sen
2020-0040-0090
1749423
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1 vedrørende forslag til folke-
tingsbeslutning om indførelse af en 18-årsmindstealder for omskæring af
raske børn (B 7), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren
den 16. november 2020.
Nick Hækkerup
/
Jesper Hagen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
B 7 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til notat af 13/11-20 fra Intact Denmark – forening mod drengeomskæring, vedrørende argumenter for indførelsen af en 18-årsaldersgrænse for omskæring af raske børn, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1 vedrørende forslag til folketingsbeslutning om indfø-
relse af en 18-årsmindstealder for omskæring af raske børn (B 7) fra
Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren kommentere notat af 13/11-20 fra Intact Den-
mark – forening mod drengeomskæring, vedrørende argumenter
for indførelsen af en 18 års aldersgrænse for omskæring af raske
børn, jf. B 7 - bilag 1?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet et bi-
drag fra Sundheds- og Ældreministeriet, som har oplyst følgende:
”Sundheds- og Ældreministeriet har til brug for sit bidrag ind-
hentet et bidrag fra Styrelsen for Patientsikkerhed, som oplyser
følgende:
”Styrelsen for Patientsikkerhed har gennemgået In-
tact Denmarks parallelnotat fra november 2020.
Styrelsen har i dette bidrag ikke forholdt sig til Inta-
cts Denmarks vurdering af, om de 69 spørgsmål fra
Sundheds- og Ældreudvalget er tilstrækkeligt be-
svaret af Styrelsen for Patientsikkerhed.
Intact Denmarks samlede vurdering er, at Styrelsen
for Patientsikkerheds notat om ikke-terapeutisk om-
skæring af drenge fra februar 2020 ”[…] indeholder
flere stærkt kritisable delkonklusioner, og at dets
helhedskonklusionen om, at ikke-terapeutisk om-
skæring kan ske patientsikkert, baserer sig på et
yderst mangelfuldt grundlag.”
Intact Denmark fremhæver i deres parallelnotat, at styrelsen i
notatet fra februar 2020 ikke forholder sig til, at der foretages
kirurgiske indgreb på børn, der ikke selv kan give samtykke.
Styrelsen kan hertil oplyse, at børns samtykke til behandling er
reguleret direkte i sundhedslovens kapitel 5, men at kravene til
samtykke også er blevet præciseret i den nye vejledning om
ikke-terapeutisk omskæring af drenge fra november 2020. Sty-
relsen har endvidere forholdt sig til de indkomne bemærkninger
herom i høringsnotatet til vejledningen (pkt. 4).
Intact Denmark fremhæver i øvrigt i deres parallelnotat, at sty-
relsens notat ikke redegør for forhudens funktioner. Styrelsen
kan hertil oplyse, at dette afsnit i styrelsens notat blev uddybet
som følge af de høringssvar, styrelsen modtog i høringsproces-
sen. Dette har styrelsen også forklaret på side 13 og 14 i hørings-
2
B 7 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til notat af 13/11-20 fra Intact Denmark – forening mod drengeomskæring, vedrørende argumenter for indførelsen af en 18-årsaldersgrænse for omskæring af raske børn, til justitsministeren
notatet til notatet om ikke-terapeutisk omskæring af drenge fra
februar 2020.
Styrelsen kan oplyse, at en lang række forhold har været under-
søgt vedr. komplikationer målrettet ikke-terapeutisk omskæ-
ring. På side 114 i notatet angives antal omskæringer. Det frem-
går videre af notatet, at diagnosekoden for komplikationer ved
omskæring, ikke skelner mellem komplikationer udført på me-
dicinsk indikation eller ikke-terapeutisk indikation.
Det er styrelsens vurdering, at det faktum, at navne på de klini-
ske eksperter og metodespecialister, der har været involveret i
arbejdet med notatet, ikke fremgår af notatet, ikke betyder, at
kompetencerne ikke kan vurderes. Det er kliniske eksperter ud-
peget af de faglige selskaber i Danmark samt metodeeksperter,
der er velbevandret i at gennemføre systematiske review –
GRADE metoden. Metoden er transparent, og alle kan se, hvad
der er søgt, inkluderet, og hvordan det er vurderet.
Styrelsen kan til sidst oplyse, at styrelsen i høringsnotatet til vej-
ledningen fra november 2020 har forklaret rammen for den nye
vejledning og har forklaret processen for udarbejdelsen af vej-
ledningen. Styrelsen har både i høringsprocessen for notatet og
vejledningen forholdt sig til de indkomne høringssvar som sty-
relsen har modtaget.”
Sundheds- og Ældreministeriet kan henholde sig til Styrelsen
for Patientsikkerheds bidrag og kan desuden bemærke, at den
tidligere sundhedsminister i sit svar af 28. januar 2019 på Sund-
heds- og Ældreudvalgets spørgsmål nr. 8 (B 9) har oplyst, at det
falder uden for styrelsens kompetence og opgave i forbindelse
med opdateringen af notatet og vejledningen om omskæring at
vurdere etiske spørgsmål i relation til omskæring.
Sundheds- og Ældreministeriet har desuden vedlagt følgende
dokumenter til brug for udlevering til Folketingets Retsudvalg i
forbindelse med besvarelsen af spørgsmålet:
• Styrelsen for Patientsikkerheds notat Ikke-terapeutisk
omskæring af drenge fra februar 2020
• Styrelsen for Patientsikkerheds høringsnotat til notatet
om Ikke-terapeutisk omskæring af drenge
• Styrelsen for Patientsikkerheds Vejledning om ikke-te-
rapeutisk omskæring af drenge fra november 2020
• Styrelsen for Patientsikkerheds høringsnotat til Vejled-
ning om ikke-terapeutisk omskæring af drenge
• SUU B 9 – svar på spm. 8.”
3