Sundhedsudvalget 2020-21
B 291
Offentligt
2422856_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 28-06-2021
Enhed: SØA
Sagsbeh.: DEPNKTH
Sagsnr.: 2104972
Dok. nr.: 1775015
Folketingets Sundhedsudvalg har den 31. maj 2021 stillet følgende spørgsmål nr. 3
(B 291 - Forslag til folketingsbeslutning om bedre fødsler
forslag om indførelse af
rettigheder til fødende (borgerforslag)) til sundhedsministeren, som hermed besva-
res. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af Folketingets Sundhedsud-
valg Mai Mercado (KF).
Spørgsmål nr. 3:
”Vil
ministeren beregne, hvad forslagene - punkt for punkt - i beslutningsforslaget ko-
ster at gennemføre?”
Svar:
B 291 Forslag til folketingsbeslutning om bedre fødsler
forslag om indførelse af ret-
tigheder til fødende (borgerforslag) går ud på at sikre fødende og nye familier ret til:
1.
2.
fødsels- og forældreforberedende undervisningsforløb i små hold efter
Sundhedsstyrelsens anbefalinger,
kontinuerlig jordemoderstøtte under graviditeten, fødslen og den første tid
efter fødslen, i form af kendt jordemoderordning, hvor man følges af et min-
dre team af jordemødre gennem hele forløbet,
at vælge mellem fødsel i hjemmet, på en fritstående jordemoderledet fød-
selsklinik eller på hospital,
at vælge mellem at overnatte på fødestedet efter fødslen og få den støtte og
omsorg, der er behov for, for at blive klar til at tage hjem eller at tage hjem
med ret til opfølgende hjemmebesøg,
individuel og personlig hjælp fra fødestedet hele døgnet til at komme godt i
gang med amning, herunder overlevering fra fødested til sundhedsplejer-
sker, og
koordineret og sammenhængende støtte og behandling ved komplicerede
forløb, fysisk som psykisk.
3.
4.
5.
6.
I det følgende gennemgås de enkelte forslag med henblik på at estimere de økonomi-
ske omkostninger ved indførsel af disse.
Ad. 1, 5 og 6.
For fødsels- og forældreforberedende undervisningsforløb i små hold kan jeg henvise
til min besvarelse af spørgsmål nr. 242 (alm. del) af 22. december 2020. Her er ind-
hentet bidrag fra Danske Regioner om anslåede omkostninger ved at indføre et klas-
seloft på seks par for alle fødselsforberedelsesforløb. Sundhedsstyrelsens anbefalin-
ger for svangreomsorgen (2013), kapitel 12, indeholder anbefalinger vedrørende fød-
sels- og forældreforberedelsens tilrettelæggelse og indhold. Omkostninger ved at ind-
føre et nationalt fastlagt minimum af timer vil afhænge af de allerede eksisterende
tilbud i regionerne og det antal timer, der ønskes fastlagt.
./.
B 291 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 3: MFU spm. om, hvad forslagene i beslutningsforslaget koster at gennemføre, til sundhedsministeren
Det er ikke muligt at beregne omkostningerne til
individuel og personlig hjælp fra fø-
destedet hele døgnet til at komme godt i gang med amning, herunder overlevering fra
fødested til sundhedsplejersker,
da det afhænger af et nærmere afgrænset indhold af
forslaget. Jeg kan dog henvise til min besvarelse af spørgsmål nr. 245 af 22. december
2020 om Sundhedsstyrelsens materiale vedr. ammerådgivning.
Det er ikke muligt at beregne omkostningerne til
koordineret og sammenhængende
støtte og behandling ved komplicerede forløb (fysisk som psykisk),
da det afhænger af
et nærmere afgrænset indhold af forslaget.
Supplerende kan jeg bemærke, at regeringen og Danske Regioner med aftale om den
regionale økonomi for 2022 samlet løfter det regionale sundhedsområde med 1,185
mia. kr. i 2022. Det kan endvidere bemærkes, at det som en del af aftalen om den re-
gionale økonomi for 2022 er aftalt, med udgangspunkt i Sundhedsstyrelsens kom-
mende faglige anbefalinger for svangreomsorgen, at styrke svangreomsorgen med fo-
kus på differentierede tilbud til familierne. Det indebærer eksempelvis fødselsforbe-
redelse i små hold, en tidlig jordemoderkonsultation, et særligt fokus på behovene
hos sårbare gravide samt styrket telefonrådgivning.
Ad. 2.
Jeg kan henvise til min besvarelse af spørgsmål nr. 836 (alm. del) af 5. maj 2021. Her
er der indhentet bidrag fra Danske Regioner, der bl.a. oplyser, at det ikke er umiddel-
bart muligt at opgøre den generelle meromkostning ved kendt jordemoderordning,
da dette bl.a. afhænger af den enkelte fødeafdelings udgangspunkt, herunder fød-
selsvolumen samt kapacitets- og bemandingsmæssige afhængigheder. Danske Regio-
ner oplyser også mere generelt om kendt jordemoderordning, herunder omfanget af
ordningens nuværende udbredelse i regionerne.
Ad. 3.
Der er ikke meromkostninger forbundet med fastholdelse af eksisterende rettighed
til at vælge mellem fødsel i hjemmet eller på hospital.
I forhold til en fritstående jordemoderledet fødselsklinik bemærkes, at et tilbud om
fødsel på en jordemoderledet fødeklinik sidestilles med hjemmefødsel, uanset om
den er offentlig finansieret eller ved egenbetaling. Der kan være indirekte strukturelle
merudgifter i form af faldende effektiviseringsgevinster og forøget planlægnings- og
koordinationsudgifter i forbindelse med tilbud om fødsler på en jordemoderleddet
fødeklinik.
Ad. 4.
De estimerede omkostninger afhænger af et nærmere afgrænset indhold af forslaget.
Jeg kan dog henvise til besvarelse af spørgsmål nr. 243 (alm. del) af 22. december
2020. Her estimeres de sundhedsfaglige udgifter ved at give alle fødende ret til 48 ti-
mers ophold efter fødslen.
Slutteligt vil jeg også gerne bemærke, at jeg er glad for at have taget de første skridt
til forbedring af svangreomsorgen og fødendes vilkår ved indgåelse af økonomiafta-
len for 2022. Derudover er forbedring af vilkårene for fødende en af prioriteterne i
regeringens kommende forhandlinger om en sundhedsaftale, som det også fremgår
af forståelsespapiret mellem regeringen og Radikale Venstre, SF og Enhedslisten.
./.
./.
Side 2
B 291 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 3: MFU spm. om, hvad forslagene i beslutningsforslaget koster at gennemføre, til sundhedsministeren
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Niels Thorning
Side 3