Beskæftigelsesudvalget 2020-21
B 250
Offentligt
2401660_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Mona Juul
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2021 - 3053
25. maj 2021
Beskæftigelsesudvalget har i brev af d. 18. maj 2021 stillet følgende spørgsmål nr.
1 (B 250
bilag 1), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Mona Juul (KF).
Spørgsmål nr. 1:
”I
forbindelse med 1. behandlingen af beslutningsforslaget skønnede ministeren, at
den foreslåede justering af satsberegningsreglerne koster ca. 30 mio. kr. Vil mini-
steren uddybe, hvordan ministeriet er kommet frem til, at det koster 30 mio. kr.,
herunder hvilke antagelser, ministeriet har lagt til grund for skønnet?
Svar:
Det følger af de nuværende regler, at personer der har drevet selvstændig virksom-
hed som hovedbeskæftigelse, først kan få ret til udbetaling af dagpenge efter 3-
ugers venteperiode ved ophør af virksomhed og efter 1-uges venteperiode ved kon-
kurs. En afskaffelse af venteperioder vil medføre øgede dagpengeudgifter, da de
selvstændige vil kunne modtage dagpenge ved påbegyndelse af dagpengeledighed.
Det skønnes med betydelig usikkerhed, at der er ca. 6.000 selvstændige som påbe-
gynder dagpengeledighed om året. Af dem skønnes det, at lidt over halvdelen har
selvstændig virksomhed som hovedbeskæftigelse, hvoraf det skønnes at være ca.
ligeligt fordelt om ledighed skyldes konkurs eller ophør af den selvstændige virk-
somhed. Dermed skønnes en afskaffelse af venteperioder at berøre i størrelsesorden
af 3.200 selvstændige om året.
Det skønnes, at de offentlige udgifter til dagpenge vil stige med ca. 25 mio. kr. år-
ligt ved afskaffelse af venteperioderne. Det svarer til en umiddelbar offentlig mer-
udgift på ca. 13 mio. kr. årligt efter skat og tilbageløb.
Det skønnes, at der er adfærdsmæssige konsekvenser ved at fjerne venteperioderne,
og dermed give de selvstændige ret til dagpenge fra første ledighedsdag. I det kon-
krete tilfælde skønnes det at medføre et negativt arbejdsudbud på ca. 50 fuldtids-
personer om året. Det svarer til offentlige merudgifter på ca. 17 mio. kr. årligt efter
skat og tilbageløb.
Den samlet virkning af en afskaffelse af venteperioder for de selvstændige skønnes
dermed at være ca. 30 mio. kr. årligt efter skat og tilbageløb (inkl. adfærd).
B 250 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1: MFU spm. om, at den foreslåede justering af satsberegningsreglerne koster ca. 30 mio. kr., til beskæftigelsesministeren
2401660_0002.png
Det følger af de nuværende regler, at beregningsgrundlaget for selvstændige tager
udgangspunkt i et gennemsnit af de 12 måneder med højst indkomst inden for de
seneste 24 måneder forud for ledighed, hvilket er trin 1. Såfremt pågældende ikke
kan opfylde trin 1, så ser man i stedet udelukkende på indtægten fra selvstændig
virksomhed i de seneste 5 år. Ud fra de seneste 5 år benyttes de 2 bedste regn-
skabsår som beregningsgrundlag, hvilket er trin 2.
Ved at give de selvstændige mulighed for at vælge, om de vil indplaceres i dagpen-
gesystemet på baggrund af trin 1 eller trin 2, skønnes det, at der vil være en mindre
gruppe af de selvstændige, som kan få beregnet en højere dagpengesats ved at
vælge trin 2. Det skønnes, at ca. 75 procent af de selvstændige modtager den nuvæ-
rende maksimale dagpengesats i 2019, og de selvstændiges gennemsnitlige dagpen-
gesats udgør ca. 95 procent af den maksimale dagpengesats. Dermed skønnes det,
at det kun vil være en marginalt højere dagpengesats, som en mindre gruppe af de
selvstændige vil kunne få beregnet på baggrund af trin 2.
Det skønnes dermed at give offentlige merudgifter til dagpenge på ca. 1 mio. kr. år-
ligt efter skat og tilbageløb. Adfærdsvirkningen vurderes at være så lille, at det fal-
der inden for usikkerheden i det samlet skøn af forslagene i B 250.
De samlede økonomiske konsekvenser af forslagene i B 250 skønnes dermed at
være ca. 30 mio. kr. årligt efter skat og tilbageløb (inkl. adfærd).
Det er i beregningerne forudsat, at ændringerne vil kunne træde i kraft fra d. 1. juli
2021, og dermed er udgifterne i 2021 halveret.
Tabel 1
Offentlige strukturelle merudgifter ved at afskaffe venteperioder og ud-
vide muligheden for beregningsgrundlag for selvstændige i dagpengesy-
stemet, 2021-pl.
Mio. kr. (2021-pl)
Afskaffelse af vente-
perioder
Umiddelbar virkning
efter skat og tilbageløb
Adfærdsvirkning
efter skat og tilbageløb
Samlet virkning
2021
7
9
16
2022
13
18
31
2023
13
17
29
2024
13
17
29
Fuldt
indfaset
13
17
29
2 bedste regn-
skabsår ud af 5 år
Umiddelbar virkning
efter skat og tilbageløb
0
1
1
1
1
Samlet forslag
Umiddelbar virkning
efter skat og tilbageløb
Adfærdsvirkning
efter skat og tilbageløb
Samlet virkning
7
9
17
14
18
31
13
17
30
13
17
30
13
17
30
Anm.: Tallene er afrundet til nærmeste 1 mio. kr., og derfor kan afvige ved summering. Det er i beregningerne for-
udsat, at ændringerne træder i kraft fra d. 1. juli 2021, og dermed er udgifterne i 2021 halveret.
Kilde: Lovmodellens datagrundlag, FLEUR, TÆLLER, DREAM og egne beregninger.
2
B 250 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1: MFU spm. om, at den foreslåede justering af satsberegningsreglerne koster ca. 30 mio. kr., til beskæftigelsesministeren
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister
3