Indenrigs- og Boligudvalget 2020-21
B 239
Offentligt
2401155_0001.png
Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
25. maj 2021
J nr.
2021-1158
Heidi Bank (V) har d. 19. maj 2021 stillet mig følgende udvalgsspørgsmål til skriftlig
besvarelse, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 7
”Vil
ministeren oversende et notat, hvori der redegøres for de politiske aftaler og
afsatte puljer målrettet energirenoveringer på tværs af sektorer, som er indgået
og afsat under den nuværende regering, og endvidere oplyse status for udmønt-
ning heraf?”
Svar
Regeringen har sammen med en bred kreds af Folketingets partier vedtaget en
række vigtige klimaaftaler i 2020. I disse aftaler rummes både puljemidler og øv-
rige indsatser, der bidrager til at styrke energieffektiviseringer. Det er i min optik
vigtigt at se på en bred vifte af virkemidler, når man skal indfri så ambitiøse kli-
mamål som de danske, og jeg har derfor også anført en række andre relevante
tiltag, som også understøtter energirenoveringer på tværs af sektorer.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet gør løbende status for de tiltag, der
vedtages i de politiske aftaler, herunder i Energipolitisk redegørelse. Desuden
oversendes evalueringer til forligskredsen som en del af afrapporteringen om af-
løb af diverse puljer. Slutteligt kan jeg henvise til den langsigtede renoverings-
strategi, der ligeledes opsummerer diverse politiske aftaler og indsatser.
Puljer og tilskudsordninger:
Tilskudspulje til kommuner og regioner
På finansloven for 2021 er der afsat en tilskudspulje på 150 mio. kr. i 2021 og
145 mio. kr. i 2022 målrettet energiforbedringer og digitale løsninger mv. i kom-
munale og regionale bygninger. Det følger af principperne for udmøntning af til-
skudsordningen, at tilskud ydes med afsæt i en model, der skal fremme flest
mulige energibesparelser pr. tilskudskrone. Der forventes at være én ansøg-
ningsrunde i 2021 og to ansøgningsrunder i 2022.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/4
B 239 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om et notat, hvori der redegøres for de politiske aftaler og afsatte puljer målrettet energirenoveringer på tværs af sektorer, som er indgået og afsat under den nuværende regering, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2401155_0002.png
Bygningspuljen
Bygningspuljen stammer fra Energiaftalen 2018, hvor der blev afsat 200 mio. kr.
årligt fra 2021-2024. Med klimaaftale for energi og industri mv. 2020 er der afsat
yderligere midler. Alene i 2020 modtog Energistyrelsen mere end 18.000 ansøg-
ninger til puljen. Med den store interesse for puljen blev der derfor på finanslo-
ven for 2021 også afsat ekstra midler til Bygningspuljen, så der i 2021 uddeles
mindst 675 mio. kr. Der er i alt nu afsat mere end 2,5 mia. kr. via bygningspuljen
i perioden 2020-2026.
Erhvervspuljen
Der er med Energiaftalen fra 2018, Klimaaftalen for energi og industri mv. fra
juni 2020 samt Grøn skattereform fra december 2020 afsat en samlet tilskuds-
pulje på i alt ca. 3,9 mia. kr. i perioden 2020 til 2029 (inkl. administration og af-
ledt afgiftstab). Med Energiaftalen blev der afsat 1.200 mio. kr. i perioden 2021-
2024, med Klimaaftalen blev der afsat ca. 2.400 mio. kr. i perioden 2020-2029
og med aftalen om grøn skattereform blev der tilført yderligere 315 mio. i årene
2022-2025. Formålet med Erhvervspuljen er at sikre effektivisering og omstilling
af virksomheders energiforbrug med henblik på energibesparelser og reduktio-
ner i CO2-udledningen.
Skrotningsordningen
Høje initialomkostninger er en barriere for udbredelsen af varmepumper. For at
imødegå dette, gives der i Danmark tilskud gennem Skrotningsordningen til, at
borgere med olie- og gasfyr kan få en varmepumpe på abonnement. Tilskuddet
på op til 25.000 kr. pr. varmepumpe gives til energitjenesteleverandøren. Skrot-
ningsordningen stammer fra Energiaftalen 2018. Med KEI20 blev puljen forhøjet
og forlænget, og med FL21 blev puljen yderligere forhøjet. Der er afsat puljemid-
ler på i alt ca. 245 mio. kr. i perioden 2020-2026, heraf 35 mio. kr. i 2020 og 40
mio. kr. årligt i 2021-2024.
I 2020 blev der udmøntet puljemidler for 2,8 mio. kr. ud af de 35 mio. kr., der var
afsat. I 2021 ses en øget interesse for puljen.
Fjernvarmepuljen
Fjernvarmepuljen stammer fra klimaaftale for energi og industri mv. af d. 22. juni
2020. Puljen har til formål at bidrage til at nedsætte CO
2
-udledningen fra olie- og
gasfyr i den individuelle varmeforsyning.
Puljen giver tilskud til fjernvarmevirksomheders konverteringsprojekter, hvor
energieffektive fjernvarmenet udrulles i nye fjernvarmeområder, og hvor indivi-
duelle olie- og gasfyr konverteres til fjernvarme. Tilskuddet er et fast beløb på op
til 20.000 kr. per konverteret olie- og gasfyr for det antal, som udgør minimums-
tilslutningen.
Side 2/4
B 239 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om et notat, hvori der redegøres for de politiske aftaler og afsatte puljer målrettet energirenoveringer på tværs af sektorer, som er indgået og afsat under den nuværende regering, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2401155_0003.png
Afkoblingsordningen
Afkoblingsordningen stammer fra klimaaftale for energi og industri mv. af d. 22.
juni 2020 og skal finansiere private husholdningers afkobling fra gassystemet.
Afkoblingsgebyret dækker bl.a. omkostningerne for opgravning, afbrydelse af
stikledning fra gadeledning, afskæring/plombering af opføringsrør, fjernelse af
måler, regulator og gasselskab samt efterfølgende reetablering. Gebyret er for
øjeblikket fastsat til omkring 8.000 kr. pr. afkobling.
Øvrige virkemidler, der understøtter energirenoveringer
Ud over de præsenterede puljemidler er der også afsat midler til informations-
indsats og digitalisering, som skal understøtte energieffektivisering af bygnings-
massen. Der kan i forlængelse heraf nævnes følgende virkemidler:
Kortlægning af olie- og gasfyr
Det er med Klimaaftalen for Energi og Industri mv. af 2020 besluttet, at der i
2021-2022 skal udarbejdes en kortlægning af alle olie- og gasfyr i kommunale
og regionale bygninger. Kortlægningen udarbejdes med henblik på dialog med
kommuner og regioner om en frivillig udfasning af olie- og gasfyr.
Grøn Boligaftale
D. 19. maj 2020 indgik regeringen og et bredt flertal i Folketinget en aftale om at
afsætte 30,2 mia. kr. til grøn renovering af boliger i den almene sektor i perioden
2021-2026 via den såkaldte Grøn Boligaftale. Heraf blev 12 mia. kr. fremrykket
til 2020, og der er i 2021 afsat 6,4 mia. kr. i 2021 til afvikling af hele ventelisten i
Landsbyggefonden.
Anlægsloftet
Regeringen har suspenderet anlægsloftet i 2020 og hævet anlægsloftet i 2021,
som giver kommunerne og regionerne gode muligheder for at gennemføre ener-
giforbedringer.
Målrettet informations- og dataindsats
Med Energiaftalen fra 2018 er der afsat 19 mio. kr. i 2018, 33 mio. kr. i 2019, 34
mio. kr. i 2020 samt 44 mio. kr. årligt i 2021-2024 til en målrettet informations-
og dataindsats. Med klimaaftale for energi og industri mv. af 2020 er der afsat
17,8 mio. kr. i 2021, 10,5 mio. kr. i 2022, 7,5 mio. kr. i 2023, 6,6 mio. kr. i 2024
samt 1,9 mio. kr. årligt i 2025-2030 til at sikre en digital understøttelse af energi-
renoveringsindsatsen. Indsatsen omfatter blandt andet adfærdskommunikation,
der understøtter energirigtig adfærd bredt i samfundet samt konvertering af olie-
og gasfyr i private husstande. Desuden udvikles et nyt website SparEnergi.dk,
der både teknisk og i design, indhold og funktionalitet effektivt kan understøtte
den grønne omstilling.
Som en del af denne udmøntning er der bl.a. i 2021 igangsat et arbejde med at
undersøge, hvorvidt forbrugsdata for el- og varme kan udstilles og kombineres
Side 3/4
B 239 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om et notat, hvori der redegøres for de politiske aftaler og afsatte puljer målrettet energirenoveringer på tværs af sektorer, som er indgået og afsat under den nuværende regering, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2401155_0004.png
med bygnings- og vejrdata mhp. at reducere transaktionsomkostninger forbun-
det med energirenovering og fremme af energieffektivisering og fleksibelt for-
brug, via den såkaldte Bygningshub.
Herudover skal udmøntningen af aftalen bygge videre på eksisterende virkemid-
ler til fremme af energirenovering. Det omhandler videreudvikling af energi-
mærkningsordningen, med fokus på en databaseret tilgang og en udvidelse til
også at have fokus på indeklima, samt BedreBolig-ordningen, der har til formål
at gøre det nemmere for bygningsejere at renovere på en energirigtig måde,
med fokus på også at understøtte den finansielle sektors og kommunernes rolle
som initiator over for bygningsejerne.
Energieffektivisering i statens institutioner
Siden 2006 har der været fokus på at effektivisere energiforbruget i ministerier
med tilhørende institutioner. Under den senest gennemførte energispareindsats
i staten har der i henhold til energispareforpligtelser i EU-regulering for perioden
2014-2020 været krav om at opnå energibesparelser på mindst 34.399 MWh i
bygninger, der ejes og benyttes af den statslige forvaltning. Overlappende med
denne spareforpligtelse har alle ministerier desuden i henhold til en nationalt
fastsat ambition været forpligtet til at reducere sit energiforbrug med 14 pct. i
2020 ift. 2006. Energistyrelsen skal en gang årligt forelægge en opgørelse over
energiforbruget i staten for Folketingets Klima-, Energi- og Forsyningsudvalg.
Seneste opgørelse for året 2019 findes her:
https://www.ft.dk/sam-
ling/20201/almdel/kef/bilag/103/2298932.pdf
Med Klimaaftalen om Energi og Industri mv. 2020 aftalte forligspartierne, at en
ny energispareindsats for staten skal iværksættes for perioden 2021-2030. I af-
talen fremgår det, at staten i henhold til energispareforpligtelsen i EU-regulering
skal reducere sit energiforbrug med 42.480 MWh i bygninger, som er ejet og be-
nyttet af den statslige forvaltning. Endvidere skal alle ministerier i henhold til en
nationalt fastsat ambition opnå yderligere energibesparelser på 10 pct. i samme
periode. Udover at opnå energibesparelser, skal vandforbruget også begrænses
i alle statens bygninger. De to energisparemål fremgår af cirkulære om energief-
fektivisering i statens institutioner. Cirkulæret implementerer bl.a. krav i Energi-
effektivitetsdirektivets artikel 5, samt udmønter en national målsætning om, at
staten skal gå forrest mht. at reducere energiforbruget i bygninger.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side 4/4