Indenrigs- og Boligudvalget 2020-21
B 221
Offentligt
2422104_0001.png
HØRINGSNOTAT
16. juni 2021
Sagsnr.: BS0203-00071
Høringsnotat vedrørende udkast til nyaffattelse af bekendtgørelse om
certificeringsordninger for dokumentation af tekniske forhold i byg-
ningsreglementet
Høringsnotat vedrørende forslag til lov om ændring af byggeloven
Boli -
Planst relsen sendte de
juli
ændring af b
1. Indledning
ggeloven i høring. Høringsfriste
kast til forslag til lov om
løb den 14. a ust 20
BOLIG- OG PLA NSTYRELS EN
Udkast til forslag til l om ændring af den 18. marts 2021 udkast i ny-
Bolig- og Planstyrelsen (BPST) sendte b ggeloven har været sendttilhørin
hos de m ndi heder
organisationer er er a ført bila
til ette
affattelse af bekendtgørelse om certificeringsordningerifor dokumentation -
ringsnotat. Boli -
Planst relse har
de ba rund modtaget hørin
af tekniske forhold i bygningsreglementetå(certificeringsbekendtgørelsen) s-
svar som nedenfor anført
i høring. Udkastet til bekendtgørelsen har været sendt i høring hos de myn-
digheder og organisationer, der er anført i bilag 1 til dette høringsnotat.
Følgende m ndi eder
r anisationer har af ivet bemærknin er
Udkastet til bekendtgørelsen har også været offentliggjort på Høringspor-
til
talen.
lovforsla et: udløb den 22. april 2021.
Høringsfristen
Beredskabsst relse DABYFO kreds Vestj lla
Dans B be-
Følgende myndigheder og organisationer har meddelt, at de ikke har ggeri,
Dansk til lovforslaget: BL
Danmarks Almene Boliger, Sikker-
mærkninger Ejendomsmæ lerforening (DE), Danske Beredskaber, DI B
Foreninge af Rå ivende I geniører Ældreministeriet, Sikker-
hedsBranchen, Byggeskadefonden, Social- og(FRI) Hovedstadens Bere -
ska Kommunernes Landsforenin (KL) Københavns Kommune,
hedsstyrelsen, Danske Bygningskonsulenter, Beredskabsstyrelsen, Kø-
Skorstensfejerlauget og Slots- Kulturst relsen.
benhavns Erhvervsakademi, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Dan-
ske Kloakmestre
Følgende m ndi he er
organisationer ar ikke haft bemærknin er
til lovforslaget: [NAF indsætter]
Følgende myndigheder og organisationer har afgivet bemærkninger til
lovforslaget: Bygherreforeningen, Slots- og Kulturstyrelsen, Danske Ar-
Følgende m ndig eder o or anisationer har ikke af ivet høringssvar
kitektvirksomheder, Konstruktørforeningen, Certificering v/Rambøll, Hi-
til lovforslaget:
storiske Huse, Anerkendelsesudvalget for statikere v/Ingeniørforeningen
i Danmark IDA, DI Dansk Byggeri, Dansk Live, Foreningen for rådgi-
Advokatrådet
Advokatsamfundet, Akademisk Arkitektforenin Al-
vende ingeniører, Københavns Kommune, DANAK.
tine Oil Denmar A/S Andelsboligforenin ernes Fælles Repræsen-
tation, Ankenævnet på Ener iområdet, Ar ejdsgiverne Ar opdelt
I det følgende refereres hovedindholdet i de modtagne høringssvar ejdstils -
net, Astma-Aller i Da mar Ba edanmark, enkelte emner Beskæf-
efter relevante emner. BPST’s kommentarer
til de BAT-Kartellet, følger
efter i ti elsesministeriet, Bips-B ggeri - Informationsteknologi, Produktivi-
kursiv.
tet
Samar ejde Boligselskabernes Landsforening BOSAM - B -
li foreningernes Sammenslutning i Danmark, Bra cheforenin e
Danske B ggecentre Brancheforenin e for B ningssa ndi e
Ener ikonsulenter, Bra cheforenin e for Storkøkkenudst r (BFS),
B ggefa e es Kooperative Landssammenslutning, B ggeriets Evalu-
erings Center B ggeskadefonde B ggeska efonde vedr. B g-
INDENRIGS- OG BOLIGMINISTERIET
B 221 - 2020-21 - Supplerende svar på spørgsmål 4: Spm. om, hvornår ministeren forventer at oversende en orientering til Folketinget om, hvordan det går med at få rettet op på certificeringsordningen m.v., til indenrigs- og boligministeren
2422104_0002.png
2/25
Bemærkninger af politisk karakter samt forslag og bemærkninger, der
ikke vedrører de forslåede ændringer i bekendtgørelsen, indgår som ud-
gangspunkt ikke i høringsnotatet. BPST har modtaget tekstnære hørings-
svar, som er gennemgået og vurderet med hensyn til, om der skal foretages
ændringer i høringsudgaven af bekendtgørelsen. Ikke alle tekstnære be-
mærkninger og forslag er gengivet i detaljer i høringsnotatet.
BPST kan for en fuldstændig gennemgang af samtlige indsendte syns-
punkter henvise til høringssvarene, som er tilgængelige på Høringsporta-
len på www.hoeringsportalen.dk. På grund af ressortomlægning kan hø-
ringsmaterialet findes på høringsportalen under enten Trafik- Bygge- og
Boligstyrelsen eller Bolig- og Planstyrelsen.
2. Generelle bemærkninger
Høringsparterne er overvejende positive over for ændringerne med nyaf-
fattelsen af certificeringsbekendtgørelsen.
Bygherreforeningen, Danske Live, DI Dansk Byggeri, FRI, Historiske
Huse og Danske Arkitektvirksomheder er positive over forslagene i be-
kendtgørelsen og er af den opfattelse, at de vil bidrage positivt til at øge
antallet af certificerede rådgivere samt øge forståelsen af ordningen.
FRI peger på områder i bekendtgørelsen, der er uklare og som bør præci-
seres. Herudover udtrykker
FRI’s
medlemskreds uenighed omkring mu-
ligheden for brugen af begrænsede certifikater, men anerkender at det kan
være hensigtsmæssigt i en række forhold.
Anerkendelsesudvalget udtrykker bekymring for, at ændringerne til certi-
ficeringsbekendtgørelsen vil medføre en betydelig reduktion af sikkerhe-
den i byggeriet, idet en række af de foreslåede ændringer strider direkte
mod årtiers erfaring i anerkendelsesordningen.
Historiske Huse udtrykker bekymring for en manglende viden om traditi-
onelle materialers egenskaber samt viden om historiske konstruktioner og
byggeteknik blandt både certificerede statikere og brandrådgivere og hen-
stiller til, at der fokuseres på disse emner ved certificeringen.
Kommentarer
De foreslåede ændringer er prioriteret og udarbejdet i samarbejde med
den nedsatte taskforce og er en del af en række ændringer, som er indført
siden implementeringen af certificeringsordningen.
B 221 - 2020-21 - Supplerende svar på spørgsmål 4: Spm. om, hvornår ministeren forventer at oversende en orientering til Folketinget om, hvordan det går med at få rettet op på certificeringsordningen m.v., til indenrigs- og boligministeren
2422104_0003.png
3/25
BPST er ikke enig i, at ændringerne i bekendtgørelsen medfører en bety-
delig reduktion i sikkerheden ved byggerier, sådan som Anerkendelsesud-
valget har bemærket
BPST tager bemærkningerne vedrørende eventuelle udfordringer i for-
hold til historiske ejendomme med i det videre arbejde med certificerings-
ordningen.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer.
3. Brug af KK2-projekter som certificeringsgrundlag for certificering
til KK 3-4
Anerkendelsesudvalget og FRI giver udtryk for, at det er uklart, hvad der
menes med, at hvis projekterne er i konstruktionsklasse 2, skal disse om-
fatte væsentlige statiske forhold svarende til projekter i mindst konstruk-
tionsklasse 3, herunder en redegørelse for robusthed.
Anerkendelsesudvalget foreslår, at det i stedet formuleres så, der kan an-
vendes projekter i konstruktionsklasse 2 som bedømmelsesgrundlag for
certificering til konstruktionsklasse 3 og 4, såfremt konstruktionerne i pro-
jektet er utraditionelle eller komplekse.
FRI udtrykker, at det bør sikres, at ansøger ved certificering til konstruk-
tionsklasse 3 og 4 kan dokumentere konstruktionens robusthed.
Kommentarer
Byggeri hvor de bærende konstruktioner kan henføres til konsekvens-
klasse CC2 skal, afhængig af om konstruktionen er simpel og traditionel,
eller om den er kompleks eller utraditionel, indplaceres i hhv. konstrukti-
onsklasse 2 og konstruktionsklasse 3. Det vil sige, at et projekt, indplace-
ret i konstruktionsklasse 2, ikke kan være komplekst eller utraditionelt som
foreslået af Anerkendelsesudvalget.
Hensigten med kravet er, at egnede konstruktionsklasse 2 projekter skal
omfatte væsentlige statiske forhold svarende til konstruktionsklasse 3, dvs.
at projektet ligger i den øvre del af konstruktionsklasse 2 og har en statisk
kompleksitet og den statiske dokumentation har et omfang, som kan sam-
menlignes med et konstruktionsklasse 3 projekt. Dertil skal dokumentati-
onen suppleres med en dokumentation for robusthed.
Anerkendelsesudvalgets bemærkning giver ikke anledning til ændringer
B 221 - 2020-21 - Supplerende svar på spørgsmål 4: Spm. om, hvornår ministeren forventer at oversende en orientering til Folketinget om, hvordan det går med at få rettet op på certificeringsordningen m.v., til indenrigs- og boligministeren
2422104_0004.png
4/25
For projekter indplaceret i konstruktionsklasse 2 og konsekvensklasse
CC2 skal der iht. DS/EN 1990 redegøres for konstruktionens robusthed,
mens der for projekter indplaceret i konstruktionsklasse 3 og konsekvens-
klasse CC3 iht. DS/EN 1990 er krav om, at konstruktionens robusthed skal
dokumenteres.
BPST er enig i, at det er væsentligt, at en statiker certificeret til konstruk-
tionsklasse 3 og 4 kan dokumentere bærende konstruktioners robusthed.
Styrelsen bifalder FRI´s forslag. Det betyder, at der kan anvendes et pro-
jekt indplaceret i konstruktionsklasse 2 og konsekvensklasse CC2, hvor
ansøgeren har udarbejdet supplerende dokumentation for konstruktio-
nens robusthed.
Bestemmelsen ændres derfor til følgende:
”…
Såfremt projekterne er i konstruktionsklasse 2, skal omfang og kom-
pleksitet af den statiske dokumentation svare til projekter i mindst kon-
struktionsklasse 3. Dokumentation skal endvidere suppleres med en doku-
mentation for konstruktionens robusthed.”
4. Brug af projekter uden ibrugtagningstilladelse som grundlag for
certificering, recertificering og årlig kontrol af virket
Bygherreforeningen og Konstruktørforeningen foreslår en kombination af
den nye tekst med den oprindelige tekst i paragraffen, så der sikres en
fleksibilitet i tidsrammen for de projekter, som ligger til grund på ansøg-
ningstidspunktet for certificeringen.
FRI påpeger, at det er uklart, hvilken dokumentation der skal anvendes
som bedømmelsesgrundlag for projekter, der endnu ikke har en ibrugtag-
ningstilladelse. FRI foreslår, at projektet minimum skal omfatte den fulde
dokumentation for projektering samt en så stor delmængde af kontrolpla-
ner og -rapporter for udførelsen, at de giver et indtryk af ansøgerens fær-
digheder ved kontrol af udførelse.
Kommentarer
Brugen af projekter uden ibrugtagningstilladelse ændrer ikke på det for-
hold, at det er certificeringsorganet, der vurderer, om et projekt er egnet
som vurderingsgrundlag for en certificering. Såfremt det indsendte pro-
jekt ikke er så fremskredent, at ansøgningsmaterialet af certificeringsorg-
anet ikke vurderes fyldestgørende, kan supplerende dokumentation frem-
B 221 - 2020-21 - Supplerende svar på spørgsmål 4: Spm. om, hvornår ministeren forventer at oversende en orientering til Folketinget om, hvordan det går med at få rettet op på certificeringsordningen m.v., til indenrigs- og boligministeren
5/25
sendes. Først når certificeringsorganet har vurderet, at ansøgningsmate-
rialet er fyldestgørende og egnet som grundlag for en certificering, kan
sagsbehandlingen i forbindelse med en evt. certificering påbegyndes.
Projekter, der indsendes til certificeringsorganets bedømmelse, bør være
afsluttet, da dokumentationen ellers, som udgangspunkt, ikke kan udgøre
grundlag for en bedømmelse af ansøgers kompetencer. Hvor certifice-
ringsorganet vurderer, at dokumentationen for projektet er tilstrækkelig
til bedømmelse, kan det dog accepteres, at projektet stadig er under udfø-
relse.
For projekter, der bruges ved ansøgning som certificeret statiker, skal
projekteringen af de bærende konstruktioner dog være afsluttet. Der kan
fx være etablering af adgangsveje til bygningen, der endnu ikke er afslut-
tet, eller afslutning af brandforhold der afventer. Det kan også være dele
af den almene kontrol af udførelsen, der ikke er afsluttet. Dette er dog
under forudsætning af, at denne kontrol er uvedkommende for den doku-
mentation eller kontrol, som det er forudsat, at ansøgeren skal forestå.
For projekter, der anvendes ved ansøgning som certificeret brandrådgi-
ver, skal udarbejdelsen af den samlede brandtekniske dokumentation
være afsluttet. Der kan fx være forhold omkring etablering af adgangsveje
til bygningen, der endnu ikke er afsluttet, eller forhold omkring andre tek-
niske installationer end de brandtekniske installationer, der ikke er afslut-
tet. Der kan også være dele af den almene kontrol af udførelsen, der ikke
er afsluttet. Dette er dog under forudsætning af, at denne kontrol er uved-
kommende for den dokumentation eller kontrol, som det er forudsat, at
ansøgeren skal forestå.
Årsagen til ændringen af, at der ved certificering kan anvendes projekter,
der er optil 8 år gamle, regnet i forhold til tidspunkt for udstedelse af
byggetilladelse, og som endnu ikke har fået en ibrugtagningstilladelse, er
foretaget med henblik på at gøre ordningen mere fleksibel. Således får
ansøgeren større muligheder for at finde et projekt, som certificeringsorg-
anet vurderer egnet til at danne grundlag for en certificering.
Styrelsen har med ændringen ønsket at udvide ansøgerens muligheder og
ikke at begrænse dem.
BPST imødekommer på den baggrund Bygherreforeningen og Konstruk-
tørforeningens forslag og ændrer bestemmelsen i overensstemmelse her-
med.
B 221 - 2020-21 - Supplerende svar på spørgsmål 4: Spm. om, hvornår ministeren forventer at oversende en orientering til Folketinget om, hvordan det går med at få rettet op på certificeringsordningen m.v., til indenrigs- og boligministeren
2422104_0006.png
6/25
5. Brug af mere end et projekt som grundlag for certificering og
recertificering
Anerkendelsesudvalget påpeger vigtigheden af, at ansøger viser at kunne
overskue et helt projekt og kunne vurdere, hvad der er væsentligt, og hvad
der er uvæsentligt, samt sikre at projektet er sammenhængende ligesom
ansøger bør kunne håndtere grænseflader mellem konstruktionsafsnit
samt sikre, at dokumentationen er dækkende, retvisende og udgør et hele.
Anerkendelsesudvalget mener ikke, at dette kan vurderes på dele af for-
skellige projekter, men at det kræver et sammenhængende og helt projekt.
Anerkendelsesudvalget foreslår, at ved brug af flere projekter bør de en-
kelte projekter hver for sig omfatte en dækkende, retvisende og samlet
håndtering af hovedkonstruktionerne.
Rambøll mener, at den nye formulering lægger op til, at ansøger i forbin-
delse med certificering og recertificering kan indsende dele af mange pro-
jekter, hvilket ikke er hensigtsmæssigt, da der er krav om, at certificering-
sorganet skal kunne bedømme projektet i sin helhed. Rambøll foreslår, at
granskningen skal ske på baggrund af et eller, efter aftale med certifice-
ringsorganet, flere projekter.
Kommentarer
Muligheden for at gøre brug af flere projekter i forbindelse med en certi-
ficering har været beskrevet i vejledningen til certificeringsbekendtgørel-
sen siden certificeringsordningen for statikere og brandrådgivere blev
etableret. Det er nu blevet præciseret i bekendtgørelsen og gælder både
ved certificering og ved recertificering.
Projektet, der fremsendes til certificeringsorganets bedømmelse, skal do-
kumentere, at ansøgeren kan udarbejde en dokumentation, som samlet set
er dækkende, konsistent, retvisende og udgør et hele. Hvor ansøgeren ikke
har mulighed for at fremsende et enkelt projekt, der opfylder disse betin-
gelser, kan ansøgeren efter nærmere aftale med certificeringsorganet, og
i rimeligt omfang, indsende flere projekter eller dele heraf, der tilsammen
dækker omfanget af dokumentationen. Dette kan f.eks. være projekter,
hvor kravet om mindst to typer konstruktionsmaterialer og to typer kon-
struktionsdele ud over fundering ikke er opfyldt.
Det er certificeringsorganet, der vurderer, om et projekt er egnet som vur-
deringsgrundlag for en certificering og recertificering. Såfremt certifice-
B 221 - 2020-21 - Supplerende svar på spørgsmål 4: Spm. om, hvornår ministeren forventer at oversende en orientering til Folketinget om, hvordan det går med at få rettet op på certificeringsordningen m.v., til indenrigs- og boligministeren
2422104_0007.png
7/25
ringsorganet vurderer, at det indsendte ansøgningsmateriale ikke er fyl-
destgørende, kan supplerende dokumentation fremsendes, fx. i form af et
eller dele af et projekt. Først når certificeringsorganet har vurderet, at
ansøgningsmaterialet er fyldestgørende og egnet som grundlag for en cer-
tificering eller en recertificering, kan sagsbehandlingen finde sted.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer.
6. Indførelse af certificering med begrænsninger
Københavns Kommune er skeptiske over, hvordan en afgrænsning kan
ske, da en certificeret statiker til eksempelvis altaner også skal kunne for-
holde sig til altanens fastgørelse til bygningen. I Københavns Kommune
er disse bygninger konstruktivt meget forskellige, og det stiller derfor krav
til, at den certificerede har kompetencer og erfaring inden for hele byg-
ningsspektret.
Københavns Kommune udtrykker bekymring for, om der hos en rådgiver
eller statiker, der har en
”begrænset certificering” på sagstype,
er de nød-
vendige kompetencer og erfaringer.
Anerkendelsesudvalget vurderer, at muligheden for certificering med be-
grænsning på lang sigt er ødelæggende for ordningen og tilliden hertil, da
det åbner mulighed for, at personer kan opnå certificering til konstruktio-
ner, som har betydning for sikkerheden af hovedkonstruktioner, som de
ikke selv forstår eller kan dokumentere at have forstået. Anerkendelses-
udvalget mener ikke, at fx altaner, facadesystemer, tagkonstruktioner eller
lignende kan behandles isoleret, men vil ofte påvirke bygningens hoved-
konstruktion eller indgå i denne.
Anerkendelsesudvalget opfordrer til at undlade at indføre mulighed for
begrænset certificering. Hvis begrænset certificering alligevel gennemfø-
res, henstiller Anerkendelsesudvalget til, at certificeringen bør omfatte
selvstændige bygværker i deres helhed, fx selvstændige master, altan- el-
ler elevatortårne.
Anerkendelsesudvalget mener, at krav til brug af statikere med certifice-
ring med begrænset gyldighedsområde bør fremgå af bygningsreglemen-
tet og vejledningen hertil.
Anerkendelsesudvalget finder betegnelsen
”begrænset
certificering” for
upræcis og foreslår, at
betegnelsen ændres til ”certificering
med begræn-
set gyldighedsområde”.
B 221 - 2020-21 - Supplerende svar på spørgsmål 4: Spm. om, hvornår ministeren forventer at oversende en orientering til Folketinget om, hvordan det går med at få rettet op på certificeringsordningen m.v., til indenrigs- og boligministeren
2422104_0008.png
8/25
Rambøll mener ikke, at det ligger inden for certificeringsorganets område
at udpege og vælge mulige afgræsninger. Rambøll mener ligeledes, at be-
grænsninger skal fremgå af bekendtgørelsen, således der er ens retnings-
linjer og grænseflader ved begrænsningen.
Rambøll mener, det er vigtigt, at hele branchen, herunder myndighederne,
er enige om og har en fælles forståelse for, hvad der kan gives begræns-
ning på. Rambøll mener derfor, det skal fremgå meget tydeligt i databasen
”Find certificerede brandrådgivere og statikere”,
hvem der har hvilke
begrænsninger.
Rambøll mener ikke, at der bør gives begrænsning til brandklasse 2 råd-
givere. Alternativt skal begrænsningerne være meget klart defineret, fx
certificeret til kun at kunne udføre altaner eller lignende.
Rambøll mener ikke, at der bør gives certificering med begrænsning til
tredjepartskontrollanter, idet tredjeparten er den, der er garant for, at alle
aspekter i BR18 er overholdt.
Rambøll foreslår, at en vurdering af ophævelse af en begrænsning skal
tage afsæt i et projekts hele, hvorfor der skal indsendes et nyt projekt med
følgende forslag til ændring:
”Certificeringsorganet
foretager vurderin-
gen på grundlag af dokumentation i form af et projekt, som certificering-
sorganet vurderer, modsvarer begrænsningen.”
FRI
giver udtryk for, at der i dele af FRI’s medlemskreds
hersker bekym-
ring for anvendelsen af begrænsede certifikater, men at der også er en er-
kendelse af, at der i visse tilfælde er behov for
”specialcertifikater”.
FRI mener, at det mest hensigtsmæssige er, at certificeringsordninger, og
hvad der kan certificeres til, er angivet i bekendtgørelsen, så alle byggeri-
ets parter, herunder bygningsmyndigheder kan se, hvilke gældende certi-
ficeringsordninger der er, og at disse er trykprøvet ved en høring af certi-
ficeringsbekendtgørelsen eller alternativt skrevet i et tillægsdokument til
bekendtgørelsen.
FRI giver udtryk for, at det er vanskeligt at definere
”begrænse”,
fx med
altaner som normalt er en del af et bygværk. Begrænset kunne måske være
ok i forhold til selvstændige bygværker, hvor man omfatter hele bygvær-
ket, fx en mast placeret i terræn, da det er et selvstændigt og helt uaf-
hængigt bygværk, hvortil der søges byggetilladelse.
B 221 - 2020-21 - Supplerende svar på spørgsmål 4: Spm. om, hvornår ministeren forventer at oversende en orientering til Folketinget om, hvordan det går med at få rettet op på certificeringsordningen m.v., til indenrigs- og boligministeren
2422104_0009.png
9/25
FRI stiller derudover spørgsmålstegn ved, hvordan man sikrer, at man er
inden for det begrænsede, og hvem der vurderer om, man er uden for det
begrænsede. Hertil er FRI skeptisk over, at tredjepartskontrollanter kan
være begrænset certificerede. FRI efterlyser desuden klare kriterier for at
få en certificering med begrænsning.
Slots- og Kulturstyrelsen foreslår, at der indføres certificering begrænset
til byggesager målrettet fredede bygninger. Fredede bygninger er ofte
nænsomme ombygninger, som derfor er ukomplicerede både statisk og
brandteknisk set. Ydermere kræver det særlig viden inden for ældre byg-
geteknikker og materialer samt indsigt i bygningsfredningsloven og mu-
seumsloven mm, så der ikke stilles uforenelige krav hertil.
Kommentarer
Ved en certificering begrænset til et specifikt område vil der ved certifice-
ringen tages udgangspunkt i én af de seks certificeringsordninger, og an-
søger skal dokumentere opfyldelse af krav til kvalifikationer i form af
ECTS-point og indhold for ansøgers uddannelse svarende til den ansøgte
ordning. Herudover skal ansøger dokumentere erfaring på det begræn-
sede område i de antal år, den ansøgte ordning kræver det, og endelig
skal ansøgeren dokumentere kompetencer inden for den ansøgte begræns-
ning.
Flere af høringssvarene udtrykker bekymring for certificeringer begræn-
set til fx altaner og nævner, at den certificerede statiker udover selve al-
tanen også skal kunne forholde sig til fastgørelsen i bygningen. Såfremt
certificeringen er begrænset til altaner, skal ansøgers kompetencer og er-
faring dække alle relevante statiske forhold i forbindelse med projektering
og kontrol af byggearbejder med altaner, herunder fundering samt etab-
lering af hul og fastgørelse til hovedkonstruktionen og heraf sikkerheds-
mæssige konsekvenser for hovedkonstruktionen inden for den ansøgte
ordning. Derved sikres det, at den certificerede statiker med begrænsning,
dækker byggearbejdet i sin helhed.
Det vil sige, at hvis en statiker er certificeret til konstruktionsklasse 2 be-
grænset til altaner, kan vedkommende kun virke på altanbyggerier, der er
indplaceret i klasse 2. Vedkommende kan ikke virke som certificeret stati-
ker på et altanbyggeri, der er indplaceret i konstruktionsklasse 3.
Rambøll mener ikke, at det ligger inden for certificeringsorganernes om-
råde at udpege og vælge mulige afgrænsninger, og at det for alle parter i
B 221 - 2020-21 - Supplerende svar på spørgsmål 4: Spm. om, hvornår ministeren forventer at oversende en orientering til Folketinget om, hvordan det går med at få rettet op på certificeringsordningen m.v., til indenrigs- og boligministeren
2422104_0010.png
10/25
byggebranchen er essentielt at have en fælles forståelse for, hvad der kan
gives begrænsning på.
Styrelsen er enig i, at det er relevant, at der udarbejdes en vejledning om,
hvordan rammerne i bekendtgørelsen vedrørende certificeringer med be-
grænsning kan udfoldes. For at imødegå eventuelle tvivl om, hvilken cer-
tificeret rådgiver, der kan benyttes til et givent byggeri, vil databasen over
certificerede statikere og brandrådgivere tillige opdateres, således at cer-
tificeringer med begrænsninger kan identificeres.
For så vidt angår reglerne om ophævelse af en begrænsning, foreslår
Rambøll, at certificeringsorganet foretager vurderingen på grundlag af
dokumentation i form af et projekt, som certificeringsorganet vurderer,
modsvarer begrænsningen. Styrelsen finder det ikke hensigtsmæssigt at
begrænse bedømmelsesgrundlaget for ophævelsen af en begrænsning til
et projekt, da bedømmelsesgrundlaget er afhængigt af begrænsningens
karakter, hvorfor andre former for dokumentation kan være relevante.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer udover, at Anerken-
delsesudvalgets forslag vedrørende ændring af betegnelsen
”begrænset
certificering”. ”Begrænset certificering” ændres således til ”Certifice-
ring med begrænset gyldighedsområde” i bekendtgørelsen.
7. Udfasning af særligt certificeringsgrundlag for anerkendte statiker
Konstruktørforeningen påpeger, at der mangler en konsekvensrettelse af
udskrivningen af den anerkendte statiker i udkastet til bekendtgørelsen, jf.
§ 8 stk. 1 og 2
Kommentarer
I certificeringsbekendtgørelsen er der særlige certificeringsbetingelser
for de anerkendte statikere. Disse særlige betingelser er gældende indtil
31. december 2021. Certificeringen sker ved certificeringsorganets be-
dømmelse af den anerkendt statikers virke, jf. § 8, hvorfor denne bestem-
melse for så vidt angår bedømmelse af den anerkendte statikers virke, vil
være gældende i perioden indtil 31. december 2021.
Bemærkningen giver ikke anledning til ændringer.
8. Mulighed for at skifte mellem certificeringsordningerne
B 221 - 2020-21 - Supplerende svar på spørgsmål 4: Spm. om, hvornår ministeren forventer at oversende en orientering til Folketinget om, hvordan det går med at få rettet op på certificeringsordningen m.v., til indenrigs- og boligministeren
2422104_0011.png
11/25
FRI og Rambøll ønsker en nærmere præcisering af, hvilken dokumenta-
tion der skal lægges til grund for bedømmelsen af evt. projekt ved ansøg-
ning om skift mellem certificeringsordninger
Kommentarer
Styrelsen mener ikke, at en præcisering med nærmere angivelse af doku-
mentation for bedømmelsen er hensigtsmæssig. Hvorvidt den certificerede
har de nødvendige kompetencer og kvalifikationer, er en konkret vurde-
ring, som certificeringsorganet skal foretage på baggrund af det oprinde-
lige bedømmelsesgrundlag. Certificeringsorganet skal ligeledes vurdere,
hvilken dokumentation, der specifikt mangler for at opfylde certificerings-
kravet for den ønskede certificering.
Bemærkningen giver ikke anledning til ændringer.
9. Præcisering af certificeringsbekendtgørelsen
- Det tydeliggøres, at certificering til brandklasse 2 og konstruktions-
klasse 2 kan ske på grundlag af en projektgranskning.
Konstruktørforeningen spørger, om det er en skærpelse, at der skal ind-
sendes projekter til godkendelse i brandklasse 2. På nuværende tidspunkt
vurderes de ud fra et cv og en prøve.
Kommentarer
Muligheden for at gøre brug af et eller flere projekter i forbindelse med
en certificering til konstruktions- og brandklasse 2 har været en mulighed
siden certificeringsordningen for statikere og brandrådgivere blev etab-
leret. Det er derfor ikke en skærpelse af kravene til en certificering til
klasse 2, men er blot en præcisering.
Såfremt certificeringsorganet vælger at benytte denne mulighed ved cer-
tificering i klasse 2, vil det medføre, at bedømmelsen skal ske ved projekt-
granskning af et eller flere projekter, der opfylder kravene i hhv. § 16 og
23.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer.
B 221 - 2020-21 - Supplerende svar på spørgsmål 4: Spm. om, hvornår ministeren forventer at oversende en orientering til Folketinget om, hvordan det går med at få rettet op på certificeringsordningen m.v., til indenrigs- og boligministeren
2422104_0012.png
12/25
- Det præciseres, hvad rammerne er for projekter i konstruktions-
klasse 2 og brandklasse 2, der skal danne grundlag for en evt. certifi-
cering og recertificering.
Rambøll og FRI gør opmærksom på, at ændringerne af ansøgning til kon-
struktionsklasse 2 i praksis svarer til en stramning i forhold til, hvad der
er gældende i dag.
FRI henstiller til, at de eksisterende krav til denne klasse bibeholdes frem
for ændringen, da det ellers vil indskrænke ansøgeres adgang til certifice-
ring.
Kommentarer
Med de nuværende regler er det op til certificeringsorganet, hvad bedøm-
melsesgrundlaget for certificering til konstruktions- og brandklasse 2 skal
være, jf. beskrivelse i
”Vejledning
om certificering af statikere og brand-
rådgivere”. Ændringsforslaget medfører, at der i projekter, ved certifice-
ring til konstruktionsklasse 2, bliver et krav om, at der indgår mindst to
typer af konstruktionsmaterialer og to typer konstruktionsdele foruden
fundering.
Forslaget indebærer tilsvarende konsekvens for projekter til brug for cer-
tificering til brandklasse 2, og det er ikke hensigten at skærpe kravene til
certificering til konstruktions- og brandklasse 2.
BPST imødekommer derfor FRI´s forslag om at tilrette forslaget til certi-
ficering til konstruktionsklasse 2, så kravene svarer til nuværende praksis.
Specifikt betyder det, at projekter til certificering til konstruktionsklasse 2
undtages fra kravet om at indeholde to typer af konstruktionsmateriale og
to typer konstruktionsdele udover fundering. På samme måde undtages
projekter til certificering til brandklasse 2 fra de krav, der fremgår af §
23, stk. 6. Det er således fortsat op til certificeringsorganet at vurdere
omfang og indhold af dokumentation til projektet ved certificering til
klasse 2.
- Præcisering af krav til indholdet af projekter, der anvendes som be-
dømmelsesgrundlag ved projektgranskning i forbindelse med recer-
tificering.
FRI mener ikke, at der ved recertificering bør kunne anvendes flere pro-
jekter som bedømmelsesgrundlag og mener, at der kun bør sendes et pro-
jekt til granskning.
B 221 - 2020-21 - Supplerende svar på spørgsmål 4: Spm. om, hvornår ministeren forventer at oversende en orientering til Folketinget om, hvordan det går med at få rettet op på certificeringsordningen m.v., til indenrigs- og boligministeren
2422104_0013.png
13/25
Rambøll fremhæver, at der er tale om en skærpelse af krav til bedømmel-
sesgrundlaget, og foreslår at de nuværende krav bibeholdes i stedet for
ændringerne.
Kommentarer
Recertificering har til formål at sikre, at den certificerede har ajourført
sine kvalifikationer svarende til gældende krav, opretholdt samt tilegnet
sig nye kompetencer som følge af nyerhvervede kvalifikationer. Dette sik-
res ved, at certificeringsorganet foretager en kontrol af et projekt samt
foretager en overhøring, hvor den certificerede mundtligt redegør for pro-
jektet mm.
Ved recertificeringen er det certificeringsorganet, der udvælger et pro-
jekt, som certificeringsorganet vurderer er fyldestgørende og egnet som
bedømmelsesgrundlag. Dette projekt er nøje udvalgt fra den liste over
projekter, hvorpå vedkommende har virket som certificeret, og som den
certificerede årligt indsender til certificeringsorganet.
Hvis det af certificeringsorganet udvalgte projekt ikke fuldt ud opfylder
kravene til projektet, kan certificeringsorganet bede ansøgeren om sup-
plerende dokumentation fx i form af flere projekter eller dele heraf. Dette
kan fx være tilfældet, hvor et projekt ikke dækker to typer konstruktions-
materialer og to typer konstruktionsdele udover fundering ved recertifi-
cering af en statiker.
For så vidt angår Rambølls høringssvar, gør styrelsen opmærksom på, at
kravene til projekter, der skal ligge til grund for en recertificering, er for
flere af certificeringsordningerne mere lempelige sammenlignet med de
krav, der stilles til projekter, der skal danne grundlag for en certificering
af samme certificeringsordning. Dette gælder fx ved recertificering af en
tredjepartskontrollant af statiske forhold, hvor det ved recertificeringen
fordrer et projekt i mindst konstruktionsklasse 2, der omfatter væsentlige
statiske forhold svarende til projekter i mindst konstruktionsklasse 3, her-
under en redegørelse for robusthed. I konstruktionsklasse 4 kræver det
derimod et projekt i konstruktionsklasse 4 ved certificering af en tredje-
partskontrollant af statiske forhold.
Det samme princip er tillige gældende for brandområdet, hvor der ved en
recertificering til en af de tre certificeringsordninger inden for brandom-
rådet ikke er krav om et projekt i en specifik risikoklasse, hvorimod det
B 221 - 2020-21 - Supplerende svar på spørgsmål 4: Spm. om, hvornår ministeren forventer at oversende en orientering til Folketinget om, hvordan det går med at få rettet op på certificeringsordningen m.v., til indenrigs- og boligministeren
2422104_0014.png
14/25
ved certificering af en brandrådgiver til en af de tre certificeringsordnin-
ger, kræves et projekt mindst i risikoklasse 3.
Styrelsen bemærker, at bemærkningerne tages med videre i arbejdet med
processen for recertificering, herunder måden hvorpå projekterne udta-
ges og bedømmes. Den første recertificering vil tidligst kunne ske i 2024.
Bemærkningen giver ikke anledning til ændringer.
- Projekter gennemført på baggrund af BR10 skal udfases som certi-
ficeringsgrundlag, da det ikke længere vil være relevant.
Konstruktørforeningen vurderer, at udfasning af BR 10 til at være for tid-
ligt i forhold til de 8 år. Byggetilladelse efter BR 10 kan gives frem til juni
2015.
Kommentarer
BR10 er ikke specifikt nævnt i bekendtgørelsen. I stedet er betingelser, der
gælder for projekter, hvor der er ansøgt om byggetilladelse før den 1. ja-
nuar 2018, eller projekter hvor der er ansøgt efter den 1. januar 2018, og
hvor der er foretaget teknisk byggesagsbehandling i kommunen, angivet.
På den måde kan projekter, hvor der er ansøgt om byggetilladelse efter
BR10 stadig anvendes, såfremt alle øvrige krav til projektet er opfyldt, og
certificeringsorganet vurderer det egnet som grundlag for en certifice-
ring.
Bemærkningen giver ikke anledning til ændringer.
- Præcisering af krav til bedømmelse af den certificerede statikers og
brandrådgivers virke i forbindelse med årlig kontrol
DANAK bemærker, at SBi-anvisning 271 i § 8, stk. 3 kan læses, som
om SBi-anvisningen også gælder for brandrådgivers virke. Anvisningen
gælder kun for konstruktioner, hvorfor DANAK henstiller til, at SBi-an-
visning 271 slettes.
Kommentarer
Styrelsen er enig i, at § 8, stk. 3 kan forstås sådan, at SBi-anvisning 271
også er gældende for brandrådgivers virke. SBi-anvisning 271 fjernes fra
bestemmelsen, da den kun er gældende for konstruktioner.
B 221 - 2020-21 - Supplerende svar på spørgsmål 4: Spm. om, hvornår ministeren forventer at oversende en orientering til Folketinget om, hvordan det går med at få rettet op på certificeringsordningen m.v., til indenrigs- og boligministeren
2422104_0015.png
15/25
- Præcisering af at den certificerede statikers og brandrådgivers skal
ansøge om at blive recertificeret.
Rambøll finder det ikke hensigtsmæssigt, at certificerede skal indsende en
ansøgning om recertificering, når det er et krav, at en certificeret skal med-
dele certificeringsorganet, at denne ikke ønsker at opretholde sin certifi-
cering.
Rambøll stiller også spørgsmål ved, hvad en ansøgning skal indeholde, og
hvorfor det er nødvendigt at fremsende en ansøgning, da det er certifice-
ringsorganet, der udvælger projektet til recertificering.
Rambøll mener, at kravet om ansøgning til recertificering er en unødven-
dig administrativ byrde for den certificerede og henstiller til, at kravet
fjernes.
Kommentarer
Der skal fremsendes en ansøgning til et certificeringsorgan både ved cer-
tificering og recertificering. Styrelsen finder det ikke hensigtsmæssigt med
en proces, hvor recertificering sker automatisk, uden at den certificerede
tilkendegiver, at en recertificering ønskes. Det bemærkes i den forbin-
delse, at der, i bekendtgørelsen, ikke er krav til, hvad en sådan ansøgning
skal indeholde. Det kan således eventuelt være en skriftlig tilkendegivelse
af, at den certificerede ønsker at igangsætte processen for recertificering,
fx i form af en svar-mail på en henvendelse fra certificeringsorganet om,
at det er tid til at blive recertificeret.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer.
- Præcisering af krav til indhold af afgørelser
Anerkendelsesudvalget og FRI er positive over, at der skal redegøres for
certificeringsorganets bedømmelser med beskrivelse af grundlag og me-
tode. Dog udtrykker de kritik af, at den faglige begrundelse for afgørelsen
skal indeholde eventuelle forbedringspunkter.
Anerkendelsesudvalget og FRI henstiller til, at
”eventuelle forbedrings-
punkter” fjernes, så der alene gives en faglig begrundelse for afgørelsen.
Rambøll mener, at certificeringsorganer skal tjekke om eksisterende re-
gelsæt overholdes men ikke fremsætte løsningsforslag og forbedrings-
punkter.
B 221 - 2020-21 - Supplerende svar på spørgsmål 4: Spm. om, hvornår ministeren forventer at oversende en orientering til Folketinget om, hvordan det går med at få rettet op på certificeringsordningen m.v., til indenrigs- og boligministeren
2422104_0016.png
16/25
Kommentarer
Styrelsen vurderer, at angivelse af forbedringspunkter er yderst nyttig i
forhold til, at den certificerede kan forbedre sit virke, opretholde sin cer-
tificering samt i forhold til certificeringsorganernes behov for at sikre et
tilstrækkeligt oplyst grundlag for vurdering af en anmodning om overta-
gelse af en certificering.
Styrelsen er dog enig i, at forbedringspunkter ikke er en naturlig del af en
afgørelse, og da formålet med angivelse af forbedringspunkter ikke inde-
bærer, at disse skal fremgå af certificeringsorganets afgørelser, flyttes
forbedringspunkter i bekendtgørelsen til at kunne indgå i certificerings-
organets årlige kontrol, hvor det vurderes relevant.
Styrelsen er enig i, at certificeringsorganer ikke skal fremsætte løsning-
forslag og vurderer derfor, at det er hensigtsmæssigt at ændre betegnel-
sen ”forbedringspunkter” til ”indsatsområder”.
Bemærkningen giver anledning til ændringer.
- Præcisering af certificeringsordninger
FRI mener, at ordet certificeringsordninger er misvisende. FRI mener, at
ordet lægger op til, at man kan skifte mellem brand og konstruktion, hvil-
ket ikke er meningen. FRI foreslår, at ordet certificeringsordninger erstat-
tes med certificeringsklasser.
Kommentarer
Certificeringsbekendtgørelsen omfatter seks særskilte certificeringsord-
ninger, hvoraf tre af ordningerne omhandler forskellige niveauer af cer-
tificering som statiker, og de øvrige tre omhandler forskellige niveauer af
certificering som brandrådgiver.
Klasser bliver i certificeringsbekendtgørelsen og bygningsreglementet
anvendt til at indplacere byggeri i hhv. brand- og konstruktionsklasse 1,
2, 3 eller 4.
Såfremt certificeringsklasser erstatter betegnelsen for certificeringsord-
ningerne, vil der opstå tvivl, idet certificeringsordningerne ikke er ækvi-
valente med konstruktions- og brandklasserne.
B 221 - 2020-21 - Supplerende svar på spørgsmål 4: Spm. om, hvornår ministeren forventer at oversende en orientering til Folketinget om, hvordan det går med at få rettet op på certificeringsordningen m.v., til indenrigs- og boligministeren
17/25
De seks certificeringsordninger er netop blevet præciseret i bekendtgørel-
sen i §11 og §18 for så vidt angår område, virke og klasser, de enkelte
ordninger dækker.
BPST vurderer, at der ikke er tvivl om, at en person, der ønsker at virke
som certificeret inden for både statiske forhold og brandforhold, skal søge
om certificering til de to områder separat og leve op til de krav, der følger
af hver ordning.
Bemærkningen giver ikke anledning til ændringer.
B 221 - 2020-21 - Supplerende svar på spørgsmål 4: Spm. om, hvornår ministeren forventer at oversende en orientering til Folketinget om, hvordan det går med at få rettet op på certificeringsordningen m.v., til indenrigs- og boligministeren
18/25
Bilag 1
høringsparter
Advokatrådet
Advokatsamfundet
Altinex Oil Denmark
Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation
Anerkendelsesudvalget for statikere ved Ingeniørforeningen Danmark
Ankenævnet på Energiområdet
APPLIA Danmark
Arbejdstilsynet
Arkitektforeningen
Astma
Allergi Danmark
Banedanmark
BAT-Kartellet
BCK (Branchen for Kaffe- og Convenienceløsninger)
Bips-Byggeri, Informationsteknologi, Produktivitet og Samarbejde
Beredskabsstyrelsen
Beskæftigelsesministeriet
BL
Danmarks Almene Boliger
Blik- og Rørarbejderforbundet
BOSAM - Boligforeningernes Sammenslutning i Danmark
Brancheforeningen Danske Byggecentre
Brancheforeningen for Bygningssagkyndige og Energikonsulenter
Brancheforeningen for Storkøkkenudstyr
Byens Ejendom
Byggeskadefonden
Byggeskadefonden vedr. Bygningsfornyelse
B 221 - 2020-21 - Supplerende svar på spørgsmål 4: Spm. om, hvornår ministeren forventer at oversende en orientering til Folketinget om, hvordan det går med at få rettet op på certificeringsordningen m.v., til indenrigs- og boligministeren
19/25
Byggesocietet
Bygherreforeningen
Bygningsfredningsforeningen (BYFO)
Bygningsstyrelsen
Børne- og Undervisningsministeriet
Center for Indeklima og Sundhed i Boliger
Connect Sport
DABYFO
Forum for Danske Bygningsmyndigheder
DANAK
Dancert
Teknologisk Institut
Danmarks Tekniske Universitet, Institut for Byggeri og Anlæg
Danmarks Lejerforening
Danmarks Tekniske Universitet
Dansk Arbejdsgiverforening
Dansk Brand- og Sikringsteknisk Institut
Dansk Byggeri
Dansk Center for Lys
Dansk Ejendomsmæglerforening
Dansk Energi
Dansk Erhverv
Dansk Fjernvarme
Dansk Gasteknisk Center
Dansk Industri
Dansk Live
Dansk Metal
B 221 - 2020-21 - Supplerende svar på spørgsmål 4: Spm. om, hvornår ministeren forventer at oversende en orientering til Folketinget om, hvordan det går med at få rettet op på certificeringsordningen m.v., til indenrigs- og boligministeren
20/25
Dansk Miljøteknologi
Dansk Standard
Dansk Teater
Dansk Ungdoms Fællesråd
Dansk Varme Service, DVS
Dansk Ventilation Service
Danske Advokater
Danske Arkitektvirksomheder
Danske Beredskaber
Danske Handicaporganisationer
Danske Kloakmestre
Danske Lejere
Danske Regioner
Danske Udlejere
DANVA
Den Danske Landinspektørforening
Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø
Det Økologiske Råd
DHI Danmark
DI Byg
DI Dansk Byggeri
DI Digital
DI Energi
DI Fødevarer
DI Handel
B 221 - 2020-21 - Supplerende svar på spørgsmål 4: Spm. om, hvornår ministeren forventer at oversende en orientering til Folketinget om, hvordan det går med at få rettet op på certificeringsordningen m.v., til indenrigs- og boligministeren
21/25
DI Rådgiverne
Domstolsstyrelsen
Drivkraft Danmark
E.On Denmark A/S
Ejendomsforeningen Danmark
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet
Energiforum Danmark
Energiklagenævnet
Energinet
Energistyrelsen
Energiservice A/S
Energitjenesten
Erhvervslejernes Landsorganisation
Erhvervsministeriet
Erhvervsstyrelsen
ETA Danmark A/S
Eurofins
Evida
FABA
Finans Danmark
Finansministeriet
Finanstilsynet
Fiskeristyrelsen
Forbrugerrådet TÆNK
Forbundet Arkitekter og Designere
B 221 - 2020-21 - Supplerende svar på spørgsmål 4: Spm. om, hvornår ministeren forventer at oversende en orientering til Folketinget om, hvordan det går med at få rettet op på certificeringsordningen m.v., til indenrigs- og boligministeren
22/25
Forbundet Træ- Industri-Byg i Danmark (3F)
FORCE Technology
Foreningen af Danske Kraftvarmemærker
Foreningen af Rådgivende Ingeniører
Foreningen af Slutbrugere af Energi
Forsikring og Pension
Forsvarsministeriet
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse
Forsyningstilsynet
FSR Danske Revisorer
Fødevarestyrelsen
Glasindustrien
God Adgang
Grundfos
HE-sekretariatet
HOFOR
HORESTA
Hovedstadens Beredskab
Ingeniørforeningen Danmark
Justitsministeriet
Kommunernes Landsforening
Konstruktørforeningen
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Kooperationen
KTC - Kommunalteknisk Chefforening
B 221 - 2020-21 - Supplerende svar på spørgsmål 4: Spm. om, hvornår ministeren forventer at oversende en orientering til Folketinget om, hvordan det går med at få rettet op på certificeringsordningen m.v., til indenrigs- og boligministeren
23/25
Kulturministeriet
Københavns Erhvervsakademi
Landbrug & Fødevarer
Landbrugsstyrelsen
Landsbyggefonden
Landsforeningen for Bygnings og Landskabskultur
Lejernes Landsorganisation
Ligestillingsafdelingen
LO
Maskinmestrenes Foreningen
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Miljøministeriet
Miljøstyrelsen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
MOLIO
Byggeriets Videncenter
Naturstyrelsen
NGF Nature Energy
Nævnenes Hus
Nævnenes Hus - Byggeklageenheden
Nævnenes Hus
Planklagenævnet
Parcelhusejernes Landsforening
Plan Energi
Plastindustrien
Praktiserende Landinspektørers Forening
Realdania
B 221 - 2020-21 - Supplerende svar på spørgsmål 4: Spm. om, hvornår ministeren forventer at oversende en orientering til Folketinget om, hvordan det går med at få rettet op på certificeringsordningen m.v., til indenrigs- og boligministeren
24/25
Rambøll
Rørforeningen
SEGES
SikkerhedsBranchen
Sikkerhedsstyrelsen
Skatteministeriet
Skorstensfejerlauget
Slots- og Kulturstyrelsen
SMV Danmark
Social- og Ældreministeriet
Statsministeriet
Statens Byggeforskningsinstitut
Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte
Stålcentrum
Sundhedsministeriet
Sundhedsstyrelsen
SYD Energi
Syddansk Universitet
TEKNIQ Arbejdsgiverne
Tekniq Installatørernes Organisation
Teknologisk Institut
Teleindustrien
Træinformation
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Udlændinge- og Integrationsministeriet
B 221 - 2020-21 - Supplerende svar på spørgsmål 4: Spm. om, hvornår ministeren forventer at oversende en orientering til Folketinget om, hvordan det går med at få rettet op på certificeringsordningen m.v., til indenrigs- og boligministeren
25/25
Varmepumpefabrikantforeningen
VELTEK
Vindmølleindustrien
Vinduesindustrien
Wind Denmark
Ørsted
Aalborg Universitet
Aarhus Universitet