Beskæftigelsesudvalget 2020-21
B 207
Offentligt
2401682_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Jette Gottlieb
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2020 - 8175
23. februar 2021
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 26. oktober 2020 stillet følgende spørgsmål
nr. 64 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jette
Gottlieb (EL).
Spørgsmål nr. 64:
”Hvad
vil det koste at stoppe udhulingen af dagpengene, således at der kompense-
res for mindrereguleringen i årene 2021-2025? Svaret bedes opdelt med og uden
adfærd og tilbageløb
Svar:
Som følge af aftalen mellem den daværende SRSF-regering, Venstre og Det Kon-
servative Folkeparti om en skattereform fra 2012 sker der en afdæmpet regulering
af forskellige overførselsindkomster, herunder arbejdsløshedsdagpenge i perioden
2016-2023. Den afdæmpede regulering i 2021-2023 udgør 0,75 procentpoint årligt.
Mindrereguleringen er senest bekræftet med den forligsbelagte
Aftale om ny regu-
lering af folkepensionen og indførelse af obligatorisk opsparing for overførsels-
modtagere,
som er indgået mellem VLAK-regeringen og Dansk Folkeparti i 2018,
og som Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og Alternati-
vet efterfølgende har tilsluttet sig.
Den maksimale dagpengesats steg fra 19.083 kr. til 19.322 kr. fra 2020 til 2021.
Uden den afdæmpede satsregulering af dagpenge ville satsen være steget til 19.465
kr. i 2021. Dermed medfører mindrereguleringen en reduktion i satsforhøjelsen på
ca. 150 kr. fra 2020 til 2021. Den månedlige maksimale dagpengesats vil være ca.
450 kr. højere i 2023 og frem ved en afskaffelse af mindrereguleringen på dag-
penge i 2021-2023 ift. satsen i 2023 under mindreregulering.
Det bemærkes, at der er en række relaterede ydelser og medlemsbidrag, hvor den
maksimale dagpengesats danner grundlag for satsen. Det gælder syge-, ferie- og
barselsdagpenge, efterløn, skattefri efterlønspræmie, fleksydelse, ledighedsydelse,
flekslønstilskud, VEU-godtgørelse m.v. Derudover er statsbidraget, som udgør
størstedelen af a-kassemedlemskabskontingentet, reguleret efter den maksimale
dagpengesats. Der er ikke medregnet en påvirkning af disse ydelser og bidraget i
fravær af den afdæmpede regulering.
Det er i beregningerne antaget, at afskaffelsen af mindrereguleringen af dagpenge
gælder i hele 2021. Såfremt at man indfører en afskaffelse af mindrereguleringen i
B 207 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om, hvad de økonomiske konsekvenser vil være, hvis man annullerer mindrereguleringen af dagpengene, til beskæftigelsesministeren
2401682_0002.png
løbet af 2021, vil udgifterne i 2021 være lavere. Udgifterne i 2022 og frem vil være
uændret.
En afskaffelse af den afdæmpede satsregulering i 2021-2023 vil fuldt indfaset iso-
leret set medføre en varig umiddelbar strukturel forværring af de offentlige finanser
med ca. 260 mio. kr. årligt efter skat i 2025 og frem.
Den højere ydelse til dagpengemodtagere medfører et øget forbrug, og dermed et
tilbageløb i form af øgede indtægter fra moms og afgifter mv., hvilket isoleret set
forbedrer den offentlige saldo med ca. 60 mio. kr. årligt fuldt indfaset i 2025 og
frem. Den umiddelbare virkning efter skat og tilbageløb er således ca. 200 mio. kr.
årligt i 2025 og frem,
jf. tabel 1.
Afskaffelse af mindrereguleringen af dagpenge i årene 2021-2023 skønnes fuldt
indfaset i 2025 at medføre en varig negativ arbejdsudbudsvirkning på knap 2.900
fuldtidspersoner og en tilsvarende stigning i antallet af dagpengemodtagere
1
. Det
medfører varige merudgifter til dagpengeudbetaling, aktivering og obligatorisk
pension (OP) på ca. 630 mio. kr. før skat og tilbageløb årligt i 2025 og frem, sva-
rende til ca. 350 mio. kr. efter skat og tilbageløb. Adfærdsvirkningen medfører der-
udover tabt skat og tilbageløb fra arbejdsindkomst som følge af en reduktion i antal
beskæftigede på ca. 550 mio. kr. i 2025 og frem. Dermed skønnes den samlede
strukturelle adfærdsvirkning at medføre offentlige merudgifter på ca. 900 mio. kr.
efter skat og tilbageløb årligt fuldt indfaset i 2025 og frem.
Samlet set skønnes en afskaffelse af den afdæmpet satsregulering på 0,75 procent-
point årligt i 2021-2023 fuldt indfaset at forværre den strukturelle saldo varigt i
størrelsesorden af 1.100 mio. kr. årligt efter skat og tilbageløb (inkl. adfærd) i 2025
og frem,
jf. tabel 1.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister
1
Adfærdsvirkningerne ved at afskaffe mindrereguleringen er beregnet pba. dagpengemo-
dellen, mens det oprindelig skøn fra 2012 for adfærdsvirkningerne ved indførelsen af min-
drereguleringen blev beregnet pba. forskelsbeløbsmodellen.
2
B 207 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om, hvad de økonomiske konsekvenser vil være, hvis man annullerer mindrereguleringen af dagpengene, til beskæftigelsesministeren
2401682_0003.png
Tabel 1
Offentlige strukturelle merudgifter ved at kompensere for mindreregule-
ring af dagpenge i årene 2021-2025, 2021-pl
Mio. kr. (2021-pl)
Umiddelbar virkning før tilbageløb
-
-
Heraf forsørgelsesudgifter før skat, inkl. OP
Heraf ændrede skattebetalinger på ydelsen
2021
100
150
-60
70
-20
2022
180
290
-110
140
-40
2023
270
420
-160
200
-60
2024
260
420
-160
200
-60
2025
260
420
-160
200
-60
Umiddelbar virkning efter tilbageløb
-
Heraf tilbageløb
Adfærdsvirkning
Forsørgelsesudgifter efter skat og tilbageløb, inkl. aktive-
ringsudgifter og OP
-
-
-
Heraf forsørgelsesudgifter før skat og tilbageløb,
inkl. aktiveringsudgifter og OP
Heraf skat af forsørgelsesudgifter og OP
Heraf tilbageløb af forsørgelsesudgifter
110
210
-60
-30
180
130
50
300
240
440
-130
-70
390
270
110
630
350
640
-180
-100
560
390
170
910
350
630
-180
-100
550
390
160
900
350
630
-180
-100
550
390
160
900
Virkning fra tabt arbejdsindkomst efter skat og tilbageløb
-
-
Heraf tabt skat af arbejdsindkomst
Heraf tabt tilbageløb af arbejdsindkomst
Adfærdsvirkning efter skat og tilbageløb
Samlede offentlige merudgifter efter skat og tilbageløb
(inkl. adfærd)
370
770
1.110
1.100
1.100
Anm.: Tallene er afrundet til nærmeste 10 mio. kr. og kan derfor afvige ved summering. Virkningen er opgjort ud fra
strukturelt niveau i årene 2021-2025. Der er i beregningerne taget højde for rentes rente, og dermed stiger
dagpengesatsen med 0,75 procentpoint i 2021, 1,506 procentpoint i 2022 og 2,267 procentpoint i 2023. Der er
i beregning af adfærdsvirkningen i 2021 korrigeret for, at der ikke er fuld gennemslag af tilgangseffekten. Det
skyldes, at de dagpengeledige som påbegynder forløbet i første halvår 2021, ikke vil være fuldt påvirket af til-
gangseffekten af ydelsesændringen.
Kilde: Dagpengemodellen, og egne beregninger.
3