Beskæftigelsesudvalget 2020-21
B 142
Offentligt
2405383_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Torsten Gejl (ALT)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2021 - 1898
28. maj 2021
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 14. maj 2021 stillet følgende spørgsmål nr. 10
(B 142), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Torsten Gejl
(ALT).
Spørgsmål nr. 10:
”Vil
ministeren med udgangspunkt i BEU alm. del spørgsmål 46 (folketingsåret
2019-20) og efterfølgende svar og beregninger redegøre for de økonomiske effek-
ter, der er ved fjernelse af ydelsesregulering, når nuværende fælles indkomstfradrag
bibeholdes for par, jf. lov om social pension § 49, stk. 1, nr. 11?”
Svar:
Jeg har indhentet bidrag til svaret fra finansministeren, som har oplyst følgende:
”I
svar på BEU alm. del spørgsmål 46 (folketingsåret 2019-20) lægges til grund, at
fradragsgrænser og aftrapningsprocenter konsekvensændres, når en partners ind-
tægt undtages fra indtægtsgrundlaget, således at der er overensstemmelse mellem
indtægtsgrundlag og indtægtsregulering. Det skal ses i lyset af, at fradragsgrænser
og fradragsprocenter for par afspejler, at der indgår to indtægter i indtægtsgrundla-
get. Når der lægges op til at se bort fra samleverens indtægt i indtægtsgrundlaget,
så det kun er personens egen indtægt der indgår, findes det naturligt, at fradrags-
grænsen og fradragsprocenten tilpasses herefter.
Ses der bort fra den i spørgsmålet nævnte konsekvensjustering af fradragsgrænsen
for førtidspensionister på ny ordning (lov om social pension §49, stk. 1, nr. 11),
øges merudgiften forbundet med afskaffelse af indtægtsregulering som følge af
indtægt fra ægtefælle eller samlever fra 460 mio. kr. til 540 mio. kr. opgjort efter
tilbageløb og adfærd,
jf. tabel 1 nedenfor.
Ud over fradragsgrænsen for førtidspensionister på ny ordning er der i vurderingen
i svaret på BEU alm. del spørgsmål 46 også forudsat konsekvensjustering af fra-
dragsgrænser for pensionstillægget (lov om social pension §49, stk. 1, nr. 6 og lov
om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension § 48, stk.
1, nr. 5) og personlige tillæg til folkepensionister og førtidspensionister på gammel
ordning (lov om social pension § 49, stk. 1, nr. 7 og lov om højeste, mellemste, for-
højet almindelig og almindelig førtidspension § 48, stk. 1, nr. 6). Ses der endvidere
bort fra disse konsekvensjusteringer øges merudgifterne til godt 2,1 mia. kr. efter
tilbageløb og adfærd.
B 142 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 22: Spm. om, at Finansministeriet i svar på BEU alm. del – spørgsmål 46 af egen drift har forudsat konsekvensændringer af bl.a. fradrag, gifte/samlevende, § 49, stk. 1, nr. 11, og fradrag ved pensionstillæg, gift/samlevende, § 49, stk. 1, nr. 6, (jf. bm.dk jf. lov om social pension (LBK nr. 983 af 23. september 2019 med senere ændringer)), til beskæftigelsesministeren
2405383_0002.png
Endelig er der i vurderingen af de økonomiske konsekvenser af en afskaffelse af
indtægtsreguleringen som følge af indtægt fra ægtefælle eller samlever forudsat, at
aftrapningsprocenten for pensionstillægget konsekvensjusteres fra 16 til 32 pct.
(lov om social pension §31 stk. 2, nr. 3) samt at længden af indtægtstrinnene for re-
duktion af den personlige tillægsprocent omtrent halveres, hvilket følger implicit af
de justerede fradragsgrænser, jf. lov om social pension §49 stk. 5.
Ses der bort fra alle konsekvensjusteringer, kan der opgøres en isolerede merudgift
efter tilbageløb og adfærd af at fjerne indtægt fra ægtefællen i indtægtsgrundlaget
for social pension på knap 2,7 mia. kr.
Tabel 1
Merudgift ved afskaffelse af indtægtsregulering som følge af indtægt fra ægtefælle eller samlever,
2020
BEU 46 uden ju-
BEU 46 uden juste-
BEU 46 uden ju-
stering af fra-
ring af fradrags-
stering af fra-
dragsgrænser og
grænse for førtids-
dragsgrænser
3)
aftrapningspro-
pensionister
2)
center
Mio. kr.
Sociale pensionsydelser
Tillægsydelser
4)
Umiddelbar marudgift i alt
Efter skat og tilbageløb
Efter skat. Tilbageløb og adfærd
1.260
140
1.400
700
460
1.420
140
1.560
770
540
4.600
240
4.840
2.330
2.110
5.780
270
6.050
2.900
2.670
BEU 46
1)
Anm.: Afrundet til nærmeste 10 mio. kr. Opregnet med 1,022 fra 2019-niveau til 2020-niveau. Beregningen
inkluderer afledte effekter på udgifter til pensionister i udlandet.
1)
Ved undtagelse af indtægt fra ægtefællen er fradragsgrænser og aftrapningsprocenter
konsekvensændret. Da der ikke lægges op til at ændre på ydelsesniveauerne, er det lagt til grund, at
aftrapningsprocenten øges til 32 (svarende til satsen for par, hvor den anden part er ikke-pensionist) og
ikke 30,9 som ellers gælder for enlige.
2)
Førtidspensionister på ny ordning, jf. lov om social pension §49, skt. 1, nr. 11.
3)
Fradragsgrænser for pensionstillæg til folkepensionister og førtidspensionister på gammel ordning (lov
om social pension §49, stk. 1, nr. 6 og lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension § 48, stk. 1, nr. 5), fradragsgrænse på personlige tillæg (lov om social pension §49, stk. 1,
nr. 7 og lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension § 48, stk. 1, nr. 6)
samt fradragsgrænse for førtidspensionister på ny ordning (lov om social pension §49, stk 1, nr. 11).
4)
Omfatter boligstøtte, varmetillæg, helbredstillæg og mediecheck..
Kilde: Beregninger baseret på samme beregningsgrundlag og beregningsforudsætninger, som anvendt i svaret
på BEU 46.
Den markant højere merudgift forbundet ved forslaget, når der ikke foretages kon-
sekvensjusteringer af fradragsgrænser og aftrapningsprocenter, skal ses i sammen-
hæng med, at indtægtsmodregningen for pensionister i parfamilier bliver markant
lempeligere end for enlige, hvis ikke fradragsgrænser og aftrapningsprocenter ju-
steres til det faktum, at der ikke længere indgår to indtægter i grundlaget, men kun
pensionistens egen indtægt.
2
B 142 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 22: Spm. om, at Finansministeriet i svar på BEU alm. del – spørgsmål 46 af egen drift har forudsat konsekvensændringer af bl.a. fradrag, gifte/samlevende, § 49, stk. 1, nr. 11, og fradrag ved pensionstillæg, gift/samlevende, § 49, stk. 1, nr. 6, (jf. bm.dk jf. lov om social pension (LBK nr. 983 af 23. september 2019 med senere ændringer)), til beskæftigelsesministeren
2405383_0003.png
I forbindelse med opgørelserne til svaret på BEU alm. del spørgsmål 46 er det vur-
deret, at 140.000 ville opnå lavere pensionsydelse som følge af forslaget, og at
170.000 ville opnå en højere pensionsydelse
1
. Ses der bort fra konsekvensjustering
af fradragsgrænsen for førtidspensionister på ny ordning falder antallet, der opnår
lavere pensionsydelse, med ca. 4.000, mens antallet, der opnår højere pensions-
ydelse, øges med ca. 1.000. Ses der bort fra alle konsekvensjusteringer, er der in-
gen, der får reduceret pensionsydelse som følge af fjernelse af indtægt fra ægte-
fælle eller samlever fra indtægtsgrundlaget for social pension.”
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister
1
Opgjort på personniveau.
3