Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Torsten Gejl (ALT)
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2021 - 1898
28. maj 2021
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 14. maj 2021 stillet følgende spørgsmål nr. 10
(B 142), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Torsten Gejl
(ALT).
Spørgsmål nr. 10:
”Vil
ministeren med udgangspunkt i BEU alm. del spørgsmål 46 (folketingsåret
2019-20) og efterfølgende svar og beregninger redegøre for de økonomiske effek-
ter, der er ved fjernelse af ydelsesregulering, når nuværende fælles indkomstfradrag
bibeholdes for par, jf. lov om social pension § 49, stk. 1, nr. 11?”
Svar:
Jeg har indhentet bidrag til svaret fra finansministeren, som har oplyst følgende:
”I
svar på BEU alm. del spørgsmål 46 (folketingsåret 2019-20) lægges til grund, at
fradragsgrænser og aftrapningsprocenter konsekvensændres, når en partners ind-
tægt undtages fra indtægtsgrundlaget, således at der er overensstemmelse mellem
indtægtsgrundlag og indtægtsregulering. Det skal ses i lyset af, at fradragsgrænser
og fradragsprocenter for par afspejler, at der indgår to indtægter i indtægtsgrundla-
get. Når der lægges op til at se bort fra samleverens indtægt i indtægtsgrundlaget,
så det kun er personens egen indtægt der indgår, findes det naturligt, at fradrags-
grænsen og fradragsprocenten tilpasses herefter.
Ses der bort fra den i spørgsmålet nævnte konsekvensjustering af fradragsgrænsen
for førtidspensionister på ny ordning (lov om social pension §49, stk. 1, nr. 11),
øges merudgiften forbundet med afskaffelse af indtægtsregulering som følge af
indtægt fra ægtefælle eller samlever fra 460 mio. kr. til 540 mio. kr. opgjort efter
tilbageløb og adfærd,
jf. tabel 1 nedenfor.
Ud over fradragsgrænsen for førtidspensionister på ny ordning er der i vurderingen
i svaret på BEU alm. del spørgsmål 46 også forudsat konsekvensjustering af fra-
dragsgrænser for pensionstillægget (lov om social pension §49, stk. 1, nr. 6 og lov
om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension § 48, stk.
1, nr. 5) og personlige tillæg til folkepensionister og førtidspensionister på gammel
ordning (lov om social pension § 49, stk. 1, nr. 7 og lov om højeste, mellemste, for-
højet almindelig og almindelig førtidspension § 48, stk. 1, nr. 6). Ses der endvidere
bort fra disse konsekvensjusteringer øges merudgifterne til godt 2,1 mia. kr. efter
tilbageløb og adfærd.