Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Torsten Gejl (ALT)
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2021 - 1898
28. maj 2021
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 14. maj 2021 stillet følgende spørgsmål nr. 18
(B 142), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Spørgsmålene
er stillet efter ønske fra Torsten Gejl (ALT).
Spørgsmål nr. 18:
”Vil
ministeren redegøre for, hvilke økonomiske konsekvenser det vil havde for
staten og borgerne, hvis ikke-arbejdsmarkedsbidragspligtig indkomst (bl.a. løbende
erstatninger og tab af erhvervsevne-forsikringer) ikke indgår i ydelsesreguleringen
for folkepensionister og førtidspensionister?”
Svar:
Folke- og førtidspension (social pension) indtægtsreguleres efter gældende regler
på baggrund af hhv. pensionistens egen arbejdsindkomst, private pensionsudbeta-
linger og øvrige supplerende indtægter udover arbejdsindkomst, samt en eventuel
ægtefælle eller samlevers indkomst ud over evt. social pension.
Arbejdsmarkedsbidrag er en skat på 8 pct., som afholdes af indtægter ved arbejde,
når ATP og egen-indbetalte pensionsbidrag er trukket fra, herunder indtægter om-
fattet af A-indkomst, honorarer, feriepenge og øvrige godtgørelser.
Såfremt der ses bort fra ikke-arbejdsmarkedsbidragspligtig indkomst ved opgørelse
af indtægtsgrundlaget for folke- og førtidspension, vil det indebære, at pensioni-
stens og en evt. partners private pensionsudbetalinger og øvrige supplerende ind-
tægter ikke længere vil indgå i indreguleringen af pensionsydelsen. Dermed vil ind-
tægtsreguleringen alene ske på baggrund af indtægter ved arbejde. Alt andet lige
skønnes det samlet set at ville medføre merudgifter på ca. 15,1 mia. kr. årligt, sva-
rerende til 7,0 mia. kr. efter skat og tilbageløb,
jf. tabel 1.