Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
Sagsnr.
2021 - 650
Doknr.
381085
Dato
04-03-2021
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 15. januar 2021 stillet følgende spørgs-
mål nr. 9 (B 139) til social- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål 9
”Vil ministeren oplyse, hvor mange penge der i dag bliver brugt i kommunerne og i An-
kestyrelsen på at håndtere klagesager på handicapområdet, jf. nyheden ”Borgerfor-
slaget ”Handicapområdet skal væk fra kommunerne” har opnået 50.000 støttere, of-
fentliggjort på ft.dk den 21. december 2020?”
Svar:
Det er ikke muligt på baggrund af kommunernes kontoplaner at opgøre, hvor mange
midler der bruges på håndtering af klagesager på handicapområdet. Social- og Ældre-
ministeriet har ikke kendskab til andre opgørelser, der kan sandsynliggøre de kommu-
nale udgifter til håndtering af klagesager.
Til besvarelsen af spørgsmålet om Ankestyrelsens udgifter til håndtering af klagesager
har Social- og Ældreministeriet forespurgt Ankestyrelsen, som oplyser følgende:
”Ankestyrelsen havde i 2020 omkostninger for 41 mio. kr. på handicapområdet.
Paragrafferne medtaget i opgørelsen er Ankestyrelsens vurdering af den lovgivning,
som er mest relevant i forhold til at opgøre sager, hvor målgruppen er borgere med
handicap. Enkelte af de udvalgte paragraffer har dog flere målgrupper end personer
med handicap.
Den samlede opgørelse over sagsemner er vist nedenfor.