Kulturudvalget 2020-21
B 101
Offentligt
2376267_0001.png
Folketingets Kulturudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
19. april 2021
Besvarelse af spørgsmål 6 ad B 101 stillet af udvalget den 12. april 2021
efter ønske fra Søren Søndergaard (EL).
Spørgsmål:
Ministeren bedes fremsende en juridisk redegørelse, der belyser, hvilke
muligheder Danmark i følge EU-reglerne har for at indføre en bagatel-
grænse udformet således, at bankerne kan nøjes med ved hjælp af NemID
at identificere de personer, der kan disponere over almennyttige forenin-
gers konti for så vidt, der er tale om almennyttige foreninger med begrænset
risiko. Dette henset til at det af brev fra EU-kommissionen til Justitsmini-
steriet af den 2. oktobet-2015, jf. https://www.ft.dk/samling/20181/alm-
del/EUU/bilag/473/2025104/index.htm fremgår, at Danmark ikke kan ind-
føre en bagatelgrænse, der undtager visse foreninger fra reglerne angående
hvidvask og terrorfinansiering. Men det fremgår også, at EU ikke stiller
krav om, at Danmark betragter samtlige bestyrelsesmedlemmer som de re-
elle ejere. Det sidste harmonerer også med Hvidvaskvejledningen s. 73:
"Det kan også efter en konkret vurdering være berettiget kun at foretage en
kontrol af identitetsoplysningerne for de tegningsberettigede medlemmer
af en forenings bestyrelse, når virksomheden [banken] har vurderet, at for-
eningen udgør en begrænset risiko, jf. https://erhvervsstyrelsen.dk/sites/de-
fault/files/2021-01/Hvidvaskvejledning_November_
2020%20pdf.pdf Derfor er spørgsmålet, hvilke muligheder EU-reglerne gi-
ver for at anvende en bagatelgrænse, der indebærer, at bankerne kan nøjes
med at identificere de personer, der kan disponere over en almennyttig for-
enings konti, såfremt den almennyttige forening udgør en begrænset risiko.
Endvidere er spørgsmålet, hvilke muligheder EU-reglerne giver for at be-
tragte NemID som et gyldigt elektronisk identifikationsmiddel, jf. Artikel
13 i det konsoliderede hvidvaskdirektiv, jf. https://eur-lex.europa.eu/legal-
content/DA/TXT/HTML/?uri=CELEX:02015L0849-
20180709&from=EN. NemID burde i udgangspunktet være tilstrækkelig,
når der er tale om foreninger der udgør en begrænset risiko, jf. at det i Hvid-
vaskvejledning s. 74 vedrørende reelle ejere af almennyttige foreninger an-
føres: "Ud fra en konkret risikovurdering vil det i nogle tilfælde med be-
grænset risiko ikke være nødvendigt at foretage en kontrol af de udleverede
identitetsoplysninger.”
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen forelagt spørgsmålet for Finanstilsynet, der
har oplyst følgende, som jeg kan henholde mig til:
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
B 101 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, på hvilket juridisk grundlag en bank kan forhindre en forening i at disponere over sine penge, til erhvervsministeren
2/2
”Omfanget
af en banks kundekendskabsprocedurer afhænger af bankens
risikovurdering af den enkelte kunde, f.eks. en forening. Hvidvaskloven,
som direktivnært implementerer
EU’s
hvidvaskdirektiv, pålægger ban-
kerne at gennemføre skærpede kundekendskabsprocedurer på højrisiko-
kunder og giver samtidig bankerne mulighed for at anvende lempede kun-
dekendskabsprocedurer på lavrisikokunder.
Banken skal uanset risikoklassificeringen af en forening
identificere
for-
eningens reelle ejere. I foreninger vil det ofte være den daglige ledelse, der
skal betragtes som reelle ejere af foreningen. Vurderingen af, hvem der er
den daglige ledelse, kan ofte foretages ud fra foreningens vedtægter, stif-
telsesdokument eller referater fra generalforsamlingen. Ofte vil det være
enten foreningens bestyrelse eller direktion, hvis foreningen har en sådan,
der vil udgøre foreningens daglige ledelse. Det er dog en konkret vurdering
af den enkelte forening og dennes forhold. Identifikationen af de reelle
ejere kan f.eks. ske ved indhentelse af navn og CPR-nummer.
Banken skal
kontrollere
identitetsoplysningerne på de reelle ejere ud fra en
risikovurdering af, hvad der er rimelige foranstaltninger i forhold til at
kende den konkrete forening. Vurderer banken, at foreningen udgør en be-
grænset risiko, vil banken kunne vurdere, at det er tilstrækkeligt at kontrol-
lere identitetsoplysningerne for de tegningsberettigede medlemmer af for-
eningens bestyrelse, uanset at den samlede bestyrelse anses som reelle
ejere. Det er således ikke identifikationen af foreningens reelle ejere, men
derimod kontrollen af identitetsoplysninger på de reelle ejere, som banken
kan begrænse i tilfælde af, at en forening udgør begrænset risiko.
NemID kan på baggrund af bankens risikovurdering af kunden bruges til
kontrol af kundens eller kundens reelle ejeres identitetsoplysninger. Ne-
mID kan anvendes som eneste kontrolkilde i de tilfælde, hvor banken vur-
derer det konkrete kundeforhold til at udgøre en begrænset risiko, og hvor
banken finder, at banken kan opnå et tilstrækkeligt kendskab til kunden ved
brug af NemID. Udgør et kundeforhold ikke begrænset risiko, skal NemID
som kontrolkilde suppleres med andre kontrolkilder eller risikobegræn-
sende tiltag.
I de tilfælde hvor der er tale om en forening med begrænset risiko, har ban-
kerne således allerede i dag mulighed for at kontrollere foreningens reelle
ejeres identitetsoplysninger ved hjælp af NemID, og alene foretage kon-
trollen for de tegningsberettigede medlemmer af foreningens bestyrelse.
Det afhænger dog af en konkret og individuel risikovurdering af den en-
kelte forening, i overensstemmelse
med den risikobaserede tilgang i EU’s
hvidvaskdirektiv.”
Med venlig hilsen
Simon Kollerup