Tak for det. Vi mennesker stilles over for mange valg i tilværelsen, og nogle er sværere end andre, men et af de svære valg må være – det er det i hvert fald for mange – om man skal være virksomhedsejer, eller om man skal være lønmodtager, altså om man skal have sin egen virksomhed og eventuelt ansætte nogen i den, eller om man skal lade sig ansætte i andres virksomheder.
Der er jo forskellige præferencer. Nogle foretrækker den mere trygge lønmodtagertilværelse, hvor man blot skal gå hen og sige: Jeg har noget arbejdskraft, og det kan du bruge – ansæt mig. Og så får man hver måned en løn ind på kontoen. Ganske vist har man ikke en mulighed for at skabe en virksomhed, som muligvis bliver rigtig meget værd, så man kan blive millionær og leve på den grønne gren, men til gengæld løber man heller ikke risikoen for, at det hele går galt, og at man mister sin opsparing eller ligefrem ender med gæld, og den her lønmodtagertilværelse er der mange, der foretrækker – måske endda de fleste.
Andre går ind i det med krum hals og vælger at starte en virksomhed, og man må sige, at forudsætningen for, at der kan være lønmodtagere i det her samfund, er, at der er nogle andre, der vælger at være virksomhedsejere. Forudsætningen for, at man kan vælge det mere trygge lønmodtagerliv, er, at der er nogle andre, der vælger det mere utrygge liv som virksomhedsejer. Og det, der kan motivere folk til at være virksomhedsejere, er selvfølgelig en eller anden idé om, at man kan noget, som verden har brug for – noget, som man bør sætte i gang, noget, man bør producere og lægge på butikkernes hylder – men det handler også om, hvad der er i det for den enkelte rent økonomisk, og hvad der omvendt er af omkostninger: Hvor meget arbejdstid skal jeg lægge i det her, og hvor meget får jeg til gengæld tilbage?
Helt afgørende for de betragtninger er, hvad skatterne på virksomhederne er, og hvilken arbejdsindsats der til gengæld skal lægges i virksomhederne – altså skatter og byrder. En stor del af de byrder kommer fra det offentliges regler, og de kan være svære at overskue, og det kan være så svært at overskue, at man bliver nødt til at have professionel hjælp til det og betale penge for den hjælp, men ofte sidder i hvert fald mindre virksomhedsejere med al bøvlet selv.
I vores gamle VLAK-regering havde vi et fortløbende arbejde under ledelse af de to erhvervsministre, der var i den regering, med at lette byrderne for folk, der har egen virksomhed, og det foregik, som hr. Rasmus Jarlov også har fortalt om her, meget minutiøst, ved at man opgjorde byrderne på den måde, at man omregnede deres omfang til kroner og øre. Og så sagde vi simpelt hen, at hvis vi indførte byrder for 1 mia. kr. eller 100 mio. kr. på erhvervslivet, så skulle vi altså også fjerne byrder for mindst 1 mia. kr. eller 100 mio. kr. Og vi havde ovenikøbet den ambition, at vi skulle fjerne flere byrder, end vi pålagde, sådan at der kom et minus på byrdekontoen, altså færre byrder for virksomhederne, og det forfulgte vi hver eneste dag og i alt, hvad vi lavede.
Det har den her regering stoppet. Det ønsker den her regering ikke – den slags går den her regering ikke op i. Og det synes jeg er mærkeligt, for hvorfor går man ikke op i det? Altså, det er da fornuftigt, hvis man indfører nogle byrder, som er uundgåelige, og som bør indføres, så at kigge på de samlede byrder og se på, om der er nogle andre, som til gengæld er overflødige, og som vi med god ret kunne fjerne, fordi de ikke længere tjener et formål, eller fordi de er udformet på en dum måde, så vi kunne lave det klogere. Hvorfor vil man i den nye regering ikke videreføre ambitionen om på byrdefronten at gøre det bedre at drive virksomhed i Danmark? Hvad er den fornuftige forklaring på det?
Med hensyn til skatter og afgifter har den her regering allerede vedtaget skatte- og afgiftsforhøjelser, der cirka andrager 11 mia. kr. – de 9 mia. kr. blev indført, før man gik i gang med at lave Arnepensionen, og så kom der så 2,2 mia. kr. ekstra til med Arnepensionen. Det udrulles i disse år og i de kommende år, og derfor er vores forslag, at man fra 2021 til 2023 skal lade være med at hæve nogen skatter og afgifter. Man skal hverken indføre nye skatter og afgifter eller hæve de skatter og afgifter, som man allerede har aftalt at man vil hæve. Det koster nogle penge for statskassen, det er korrekt, men til gengæld bliver samfundet rigere.
Det er jo den store, store sygdom, der er i det her Folketing, nemlig at man hele tiden bare kigger på statskassen i stedet for at kigge på samfundskassen. Samfundskassen er jo os alle sammen. Det er jo lønmodtagere, det er arbejdsgivere, det er virksomhedsejere, det er folk, der går på arbejde, og det er forbrugere. Samfundet er os alle. Statskassen er kun de 179, der sidder herinde i Folketinget, dem, der er ansat i staten, og dem, der modtager penge fra staten. Det er meget enøjet hele tiden kun at have blik for statskassen, men ikke have blik for samfundskassen. Men vi ser med mange af de skatter og afgifter, også mange af dem, der indføres for øjeblikket, at den skade, det gør på samfundsøkonomien, er meget større end den lille fordel, det er for statskassen at have nogle flere penge, fordi man ødelægger aktivitet undervejs.
Vi synes, at det at indføre ekstra byrder og ekstra skatter og afgifter i en situation, hvor erhvervslivet er ramt af de økonomiske konsekvenser af coronaepidemien, er som en boksehandske mod et blåt øje. Derfor har vi fremsat det her forslag, for vi vil gerne sikre, at man i hvert fald her i de her coronaår ikke indføre flere byrder og flere skatter og afgifter. Og det er det, der er intentionen bag det her. Og så kan regeringen snakke nok så meget om de mange, mange erstatningssummer, som den udbetaler til erhvervslivet, og som er midlertidige foranstaltninger, der skal dæmpe de negative virkninger af, at man forbyder folk at drive virksomhed i de her måneder, men det gør jo ingen som helst gavn på lang sigt. Det er bare et forsøg på med nogle erstatninger at sørge for, at konsekvenserne af de hårde coronarestriktioner afbødes.
Tak til de partier, som vil stemme for forslaget her, og også til de partier, der har vist imødekommenhed. Vi må nok se frem til, at der skal et regeringsskifte til i Danmark, hvis vi for alvor vil noget på den her front, men det vil vi også arbejde for.