Til beslutningsforslag nr.
B 91
Folketinget 2020-21
Beretning afgivet af Udlændinge- og Integrationsudvalget den 13. april 2021
Beretning
over
Forslag til folketingsbeslutning om at gøre social kontrol til en skærpende
omstændighed i strafudmålingen efter straffeloven
[af Marlene Ambo-Rasmussen (V) m.fl.]
1. Politiske bemærkninger
Venstre, Dansk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti,
Nye Borgerlige, Liberal Alliance og Inger Støjberg (UFG)
Venstres, Dansk Folkepartis, Det Konservative Folkepar‐
tis, Nye Borgerliges og Liberal Alliances medlemmer af
udvalget og Inger Støjberg (UFG) pålægger regeringen at
fremsætte et lovforslag, der skriver social kontrol direkte ind
i straffeloven, sådan at domstolene kan skærpe straffen, hvis
en forbrydelse er sket som led i social kontrol.
Formålet er, at det skal behandles som en skærpende
omstændighed, hvis en forbrydelse er sket som led i social
kontrol. Med lovforslaget skal social kontrol sidestilles med
f.eks. hadforbrydelser. Domstolene vil altså skulle tillægge
det skærpende betydning, hvis der er tale om social kon‐
trol. Det vil skulle gælde, uanset om den sociale kontrol er
rettet mod kvinder eller mænd, og uanset om der er tale om
psykisk eller fysisk vold.
De seneste år har der været gentagne eksempler på ne‐
gativ social kontrol, bl.a. i islamiske miljøer. Vi kan ikke
som samfund acceptere, at der er miljøer i Danmark, hvor
ligestillingen er sat helt ud af spil, hvor mænd mener, at de
er mere værd end kvinder, hvor ægtemænd, fædre og brødre
tyranniserer kvinders og pigers tilværelse, og hvor kvinder
umyndiggøres og fratages deres frihed. I Danmark har vi
ligestilling, og vi skal have lige muligheder. De personer,
der modarbejder det, skal straffes.
Socialdemokratiet
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget bemærker, at
det i lov om en styrket indsats mod negativ social kontrol
med vedtagelse af lovforslag om styrket indsats mod negativ
social kontrol m.v. (lovforslag nr. L 126) blev præciseret
i straffelovens bestemmelse om psykisk vold, at udøvelse
af negativ social kontrol kan være strafbart efter bestemmel‐
sen. Der er således indsat en eksplicit henvisning til negativ
social kontrol i straffelovens bestemmelse om psykisk vold,
ligesom det i bemærkningerne til lovforslaget fremgår, at
negativ social kontrol udgør kerneområdet for bestemmel‐
sen. Bestemmelsen har – ligesom simpel fysisk vold – en
strafferamme på bøde eller fængsel indtil 3 år.
Der er ikke behov for en generel bestemmelse om straf‐
skærpelse, fordi negativ social kontrol allerede er selvstæn‐
digt kriminaliseret. Begås en anden forbrydelse, f.eks. fysisk
vold eller tvang, som led i negativ social kontrol, følger
det af straffelovens system, at der i almindelighed fastsættes
en højere straf, når man har begået flere lovovertrædelser
– f.eks. både fysisk og psykisk vold – der skal bedømmes
samtidig af domstolene.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkur‐
in og Javnaðarflokkurin havde ved beretningsafgivelsen ik‐
ke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at
komme med politiske bemærkninger i beretningen.
2. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 18. november 2020
og var til 1. behandling den 17. december 2020. Beslut‐
ningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling
i Udlændige- og Integrationsudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets sagsforløb og
dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i forbindelse med
udvalgsbehandlingen kan læses under beslutningsforslaget
på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 2 møder.
AX026214