Ligestillingsudvalget 2020-21
B 80 Bilag 9
Offentligt
2401190_0001.png
Aarhus 25.05.2021
Til Ligestillingsudvalget
Vedr. B 80 Forslag til folketingsbeslutning om, at regeringen pålægges ikke at indføre en ret til juridisk
kønsskifte for børn
Tidligere korrespondance
Tidligere breve til Ligestillingsudvalget:
https://www.ft.dk/samling/20201/beslutningsforslag/B80/henvendelser.htm
1.
2.
3.
4.
5.
19. april
8. maj (senere revideret samme dag)
9. maj
14. maj
25. maj
Spørgsmål til Ligestillingsudvalget
Som angivet i mit brev af 14. maj 2021 skal jeg hermed følge op med supplerende spørgsmål og
bemærkninger, som jeg håber, Ligestillingsudvalget vil foreligge ministeren.
1. Kommentarer til ministerens brev
Først ønsker jeg at komme med en replik i forhold til ministerens svar af 19. maj 2021. Nedenfor følger
mine bemærkninger med
fed
til ministerens svar, som jeg har citeret i sin fulde længde, og som jeg har
tilladt mig at dele lidt op:
”Ja o Georg Naur a fører
i sin henvendelser en række spørgsmål og synspunkter vedrørende kønsskifte. En
del af de anførte spørgsmål og synspunkter vedrører behandling i sundhedsvæsenet. Spørgsmål og
synspunkter vedrørende kønsmodificerende behandling går ud over emnet for juridisk kønsskifte og hører
desuden under sundhedsområdet.
Jeg forstår så udmærket udsagnet i sin tekniske korrekthed. Problemet er bare, at virkeligheden ikke
respekterer den ministerielle ressortinddeling. Jeg har således dokumenteret, at juridisk kønsskifte
påvirker den sundhedsmæssige tilstand, uanset om det sker før eller efter mere eller mindre irreversibel
hormonbehandling.
Der finder således en baglåssituation sted ved juridisk kønsskifte (”lock-in”), uanset på hvilket tidspunkt
juridisk kønsskifte tillades. Af den årsag bør juridisk kønsskifte tages lige så alvorligt som
hormonbehandling med den følge, at juridisk kønsskifte skal
”ordi eres” efter et lægefagligt skø , so
bl.a. svenskerne har indført, jf. mine tidligere breve. Under alle omstændigheder skal vi ikke fortsætte
den gældende praksis med at ordinere kønshormoner, alene fordi en teenager ønsker det. Igen skal jeg
henvise til mine tidligere breve til Ligestillingsudvalget.
1
B 80 - 2020-21 - Bilag 9: Henvendelse af 25/5-2021 fra Jacob Georg Naur, Århus C, om bemærkninger til beslutningsforslaget
2401190_0002.png
Det kan med andre ord godt være, at man har delt ressortområderne op, men det er næppe en
undskyldning for ikke at kunne behandle et emne seriøst ved inddragelse af Sundhedsministeriet.
Etisk Råd, som tidligere dokumenteret i mine henvendelser, havde heller ikke fanget, at juridisk
kønsskifte er noget, der reelt sker som det sidste. Etisk Råds fejl bør nok følges op med en reformulering
af problemstilling til rådet med udtrykkelig henvisning til, at juridisk kønsskifte kan ske før, under og
(åbenbart) i særdeleshed efter hormonbehandling, så Etisk Råd får anledning til at yde supplerende
visdom. Det kan jo være, at Etisk Råds lyst til at støtte juridisk kønsskifte ændrer sig, når Etisk Råd finder
ud af, at de reelt ikke har indregnet, at børn ikke starter med det juridiske kønsskifte, men at det
juridiske kønsskifte kan ske før, under og efter hormonbehandling, samt at det juridiske kønsskifte
påvirker sundhedstilstanden, dvs. at det juridiske kønsskifte kan fungere som lås på en vej, der
indebærer fejlmedicinering.
Jeg har derfor ikke mulighed for at kommentere på disse.
Kunne man forestille sig, at ministeren fik fat i sundhedsministeren for at understøtte Folketingets
arbejde med forslaget?
Min rolle som indenrigs- og boligminister vedrører det forhold, at en model for juridisk kønsskifte for
mindreårige, som baserer sig på en erklæring fra den mindreårige, skal implementeres i CPR-loven, som
hører under mit område. I forbindelse med 1. behandlingen af B 80 den 13. april 2021 redegjorde jeg i min
ministertale for baggrunden for regeringens ønske om at indføre mulighed for juridisk kønsskifte for
personer under 18 år. Jeg har i den forbindelse bl.a. henvist til, at det i dag er muligt for børn og unge at
blive henvist til behandling i sundhedsvæsenet ved kønsidentitetsforhold i form af bl.a. udredning og
hormonbehandling, og at børn og unge i dag kan skifte fornavn til et kønsneutralt eller ikke kønskorrekt
navn. Der er således børn og unge, som ikke har et navn eller et kønsudtryk og en fysisk fremtoning, som
stemmer overens med deres biologiske køn. Jeg kan i øvrigt henholde mig til min ministertale og har ikke
yderligere ko
e tarer til he ve delser e fra Ja o Georg Naur”
Det gør mig ganske enkelt rasende, at ministeren smutter uden om sit ansvar. Når det er gjort glasklart,
at ministeren er sendt i byen i en særdeles uheldig sag, hvor børn fejlmedicineres, og så skal
ligestillingsministeren reelt set lige se at få det fikset (lovliggjort), så det sidste kort er på plads i
korthuset.
Det er da synd for ligestillingsministeren
jeg ved udmærket godt, ligestillingsministeren er bedøvende
ligeglad med området og er mere til boligpolitik - men nu må ligestillingsministeren ganske enkelte se at
vågne op
og det samme gælder Etisk Råd, der ikke har forstået, hvad sagen drejer sig om, nemlig
lovliggørelse af hormonbehandling til teenagepiger på deres anmodning alene. Det har de enkelte
medlemmer af Etisk Råd til deres skam tilsyneladende heller ikke fanget. Man kunne overveje, om
medlemmerne af Etisk Råd tager arbejdet i rådet alvorligt nok.
2. Særligt om Eske Willerslev som medlem af Etisk Råd
Min foragt for Eske Willerslevs ligegyldighed overfor børnelivets ukrænkelighed har ingen grænser. Jeg
forstår så fint, at Willerslev vil være woke sammen med de andre i storbyen (og gerne så woke som muligt)
og fred være med det, når I fyrer den selvfedt af på caféerne, men grænsen går da ved børnene
eller det
burde den. Så er det altså ikke sjovt længere og vældig ironisk altsammen og evigt hahaha sammen med de
andre opvakte. Eske Willerslev bør træde ud af Etisk Råd. Visse fejl er for store til ikke at skulle have
2
B 80 - 2020-21 - Bilag 9: Henvendelse af 25/5-2021 fra Jacob Georg Naur, Århus C, om bemærkninger til beslutningsforslaget
2401190_0003.png
konsekvenser. Jeg er ikke bekendt med proceduren, men Ligestillingsudvalget og dermed Folketinget kan
ikke være tilfreds med en så dårlig betjening og må tage de fornødne skridt og se at komme af med de
værste medlemmer, så vi ikke på andre områder skal tåle en gentagelse.
3. Kilder til information til supplerende belysning af emnet
Ministerens behandling af Ligestillingsudvalgets henvendelser samt forslaget i sig selv bærer samlet set
præg af uvidenhed og ugidelighed overfor at søge informationer. Jeg har derfor samlet lidt her:
https://www.piqueresproject.com/
- lyt til de unge selv:
https://4thwavenow.com/
- selv en venstreorienteret (mor) siger fra:
https://www.transgendertrend.com/
- generel side med informationer om skaderne:
3
B 80 - 2020-21 - Bilag 9: Henvendelse af 25/5-2021 fra Jacob Georg Naur, Århus C, om bemærkninger til beslutningsforslaget
2401190_0004.png
https://www.dailywire.com/news/60-minutes-runs-explosive-segment-featuring-young-transgender-
individuals-who-decided-to-reverse-course
- fejlmedicinering er tydeligt for enhver, der vil se det:
Jeg går ud fra, at Ligestillingsudvalget har adgang til internettet samt mulighed for at rekvirere de allerede
nævnte bogmaterialer, ellers må I kontakte mig, så kan I låne af mig.
---------------------------------------------
Således de foreløbige overvejelser dags dato.
Jeg forbeholder mig ret til at fremkomme med supplerende bemærkninger og spørgsmål.
Vh Jacob Naur
4