Til beslutningsforslag nr.
B 80
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Ligestillingsudvalget den 19. maj 2021
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om, at regeringen pålægges ikke at indføre en
ret til juridisk kønsskifte for børn
[af Liselott Blixt (DF), Birgitte Bergman (KF), Mette Thiesen (NB) og Henrik Dahl (LA) m.fl.]
1. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, SF, RV, EL og Sikandar Siddi‐
que (UFG)) indstiller beslutningsforslaget til
forkastelse.
Et
mindretal
i udvalget (DF, KF, NB og LA) indstiller
beslutningsforslaget til
vedtagelse uændret.
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Si‐
umut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og der‐
med ikke adgang til at komme med indstillinger eller politi‐
ske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget mener, at alle
mennesker skal have mulighed for at være dem, de er, og for
at leve i overensstemmelse med deres kønsidentitet. Det er
afgørende for den enkeltes trivsel og livskvalitet. Ændringen
af juridisk køn skal være en almindelig og ukontroversiel
beslutning placeret hos individet og familien. Lovgivningen
kan være med til at ændre kulturen og fremme accepten
i samfundet. S ønsker derfor, at der lovgives positivt om
retten til juridisk kønsskifte.
S noterer sig, at et stort flertal i Det Etiske Råd bakker op
om initiativet, og noterer sig samtidig, at regeringen forven‐
ter, at lovforslaget om juridisk kønsskifte for børn og unge
kan vedtages i forbindelse med lovprogrammet 2021-22. S
ser frem til en grundig lovproces med en bred høring, der
kan belyse nogle af de bekymringer, som forslagsstillerne
rejser.
Socialdemokratiet kan på den baggrund ikke støtte be‐
slutningsforslaget.
Dansk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti, Nye
Borgerlige og Liberal Alliance
Dansk Folkepartis, Det Konservative Folkepartis, Nye
Borgerliges og Liberal Alliances medlemmer af udvalget be‐
mærker, at beslutningsforslaget er fremsat som en reaktion
på, at regeringen lægger op til, at børn og unge skal have
mulighed for at ændre deres juridiske køn efter samme ord‐
ning som voksne. Regeringen mener ikke, at der skal være
nogen nedre aldersgrænse for det juridiske kønsskifte, men
foreslår, at hvis barnet er under 15 år, så skal det kræve
forældrenes samtykke.
DF, KF, NB og LA er modstandere af regeringens for‐
slag. Det er partiernes opfattelse, at en af de ting, der ken‐
detegner et barn, og som adskiller barndommen og voksenli‐
vet, er, at børn ikke i samme grad som voksne kan overskue
konsekvenserne af deres handlinger. At lade et barn skifte
juridisk køn, fordi barnet ønsker det, er ikke ansvarligt, da
barnet ikke nødvendigvis er klar over, hvad et juridisk køns‐
skifte indebærer, ligesom barnet er i hormonel udvikling og
derfor ikke nødvendigvis er konsistent i sit ønske om at
skifte køn. Børn skal have lov til at være børn og skal ikke
stilles over for identitetspolitiske spørgsmål og tage stilling
til, hvem de er.
Der er ikke under førstebehandlingen eller under ud‐
valgsbehandlingen af beslutningsforslaget fremkommet ar‐
gumenter, der gør, at partierne bag beslutningsforslaget æn‐
drer holdning. DF, KF, NB og LA er og bliver modstandere
af juridisk kønsskifte til børn.
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget ønsker at hjælpe og
imødekomme de børn og unge, der virkelig dybtfølt har et
ønske om at skifte køn, men samtidig vil V generelt også
gerne beskytte børnene, så de ikke tager forhastede beslut‐
ninger. Derfor har V den holdning, at børn og unge mellem
15 og 17 år kan få juridisk kønsskifte, hvis deres forældre
AX026382