Ligestillingsudvalget 2020-21
B 80 Bilag 5
Offentligt
2390677_0001.png
REVIDERET UDGAVE
Aarhus 08.05.2021
Til Ligestillingsudvalget
Vedr. B 80 Forslag til folketingsbeslutning om, at regeringen pålægges ikke at indføre en ret til juridisk
kønsskifte for børn
Jeg har noteret mig ministerens svar til Ligestillingsudvalget dateret 26.04.2021 som svar på min
kommentar til ovenstående beslutningsforslag dateret 19.04.2021.
Ministeren svarer:
”He ve delse viser først og fre
spørgsmål.”
est, at der er forskellige hold i ger til det
Da ministeren ikke forholder sig til de videnskabeligt dokumenterede fund, der fremgår af den nye
litteratur (udgivet i hhv. 2018, 2020 og 2020), der er henvist til i min kommentar af 19.04.2021, skal jeg
allervenligst opfordre Ligestillingsudvalget til at bede ministeren be- eller afkræfte følgende videnskabeligt
dokumenterede fund (se evt. kilderne bagerst i bøgerne):
1. At juridisk kønsskifte vil bidrage til, at barnet ikke kan komme tilbage og blive normal igen, da sociale
faktorer spiller ind på, om barnet lykkes med at blive voksen i accept af den krop, man er født med. At
juridisk kønsskifte således skaber en baglåssituation, hvor den unge går ad en vej, det ikke bliver muligt at
komme væk fra.
2. At kønsskifte er et modefænomen, hvor de unge inspirerer og søger bekræftelse gennem de social
medier:
Se eksempelvis her:
https://www.dr.dk/nyheder/viden/kroppen/aendringer-i-samfundet-faar-flere-transkoennede-til-soege-
behandling
3. At forskningen før 2012 ikke har beskæftiget sig med piger, der ønsker at være drenge. At der reelt er
tale om et forbigående modefænomen, der kan få langvarige skadevirkning i form af hormonafhængighed,
skamfering, kastration og sterilitet.
4. At børn, der ikke bekræftes i deres forkerte identitet, holder op igen og bliver normale efter en kortere
periode for 85
95 % vedkommende. Endnu højere er normaliseringstallet efter flere år. At ikke-
kønsbekræftelse fører til normaltilstand og for fås vedkommende til almindelig, kedelig homoseksualitet nu
dog med mulighed for at få børn, da steriliserende hormoner ikke blev givet.
5. At køn ikke tildeles ved fødsel, men defineres på biologisk basis under hensyntagen de dannede
kønsorganer, og at man under ingen omstændigheder kan skifte køn, kun udseende.
6. At den medicinske forskning ikke har langtidsstudier af virkningerne af hormonbehandling
se også
Sundhedsstyrelsens egen vejledning:
1
B 80 - 2020-21 - Bilag 5: Henvendelser af 8/5-2021 og 9/5-2021 fra Jacob Georg Naur
2390677_0002.png
https://www.sst.dk/-/media/Udgivelser/2018/K%C3%B8nsidentitetsforhold/Vejledning-om-
sundhedsfaglig-hj%C3%A6lp-ved-
k%C3%B8nsidentitetsforhold.ashx?la=da&hash=3B9ACDB8D28D200B2E09F9111AD04C0E35487D9F
7. At ønske om at skifte køn opstår i klynger (de unge inspirerer hinanden/modefænomen).
8. At forskningen på området er politiseret, således at ikke alle forskere høres. Her tænkes især på Paul
McHugh, der netop ikke anbefaler at bekræfte barnet i dets fejlopfattelse. Han havde stor succes med
klassisk terapi, der leder patienten til accept af sin krop. Herved undgås sterilisering, skamfering og
kastration.
9. At der kan komme et retsopgør, når ministeriet mødes med de første retssager fra dem, der har fortrudt,
men som blev mødt som ung af sundhedsfagligt personale, der ikke måtte bruge sin sundhedsfaglige
vurdering, da følgende fremgår af vejledningen på området (se ovenfor):
10. At et statsligt ødelagt/væsentligt negativt påvirket (barne-)liv efter udviklingen i gældende ret kan give
anledning til erstatning.
11. At børn og unge inspirerer hinanden til at ”sige det rigtige” på nettet,
så de kan få hormoner og senere
brystskamfering og kastration.
12. At skoler og gymnasier er instrueret i at bekræfte den unge i den unges kønsforvirring med den følge, at
flere unge ikke lærer at holde af deres krop, som den er, men ønsker hormoner, kastration og skamfering af
brysterne.
13. At ideen om at man kan skifte køn bygger på en idé om, at kønnet er socialt konstrueret. At det er
selvmodsigende, at hvis køn er socialt konstrueret, så giver det ingen mening, at man skal ændre sin fysik.
At forskningen intet ved om, hvad det reelt vil sige at føle sig som det andet køn.
14. At ministeren tager personligt ansvar for de børn, der har fået hormoner og evt. juridisk kønsskifte og
som senere fortryder uden at kunne ændre ved, at de som kvinder er blevet sterile, har fået skåret
brysterne væk og har fået en dybere stemme og en udstående klitoris. Og det samme gælder de mænd,
som også nu er sterile på grund af samme modefænomen. Kan ministeren bekræfte, at ministeren tager
ansvaret på sig på regeringens vegne?
15. At der er ingen forskning findes, som viser, at kønshormoner eller transseksuelle
(kastrerede/skamferede) får bedre liv af at få behandling. At den forskning, der dog findes, viser, at
ubehaget hos den enkelte fortsætter efter behandling.
2
B 80 - 2020-21 - Bilag 5: Henvendelser af 8/5-2021 og 9/5-2021 fra Jacob Georg Naur
2390677_0003.png
16. At personer, der har fortrydt, ties af aktivister. At vi ikke har forskningsbaserede tal på, hvor mange, der
fortryder på de forskellige stadier: 1. Social transition. 2. Hormonbehandling. 3. Kastration/skamfering 4.
Kosmetisk dannet penis/vagina?
17. At børn gøres til ansvarlige for, om de skal være sterile eller ej, før de må købe alkohol, have sex og
stemme?
18. At staten gennemtvinger hormonbehandling, hvis hverken far eller mor accepterer behandling, og
barnet samtykker, da det er fyldt 15 år (som man gør i Canada)?:
https://www.lifesitenews.com/news/canadian-judge-rules-dad-cant-stop-14-year-old-daughter-from-
transitioning-into-boy
Jeg forbeholder mig ret til at stille flere spørgsmål til Ligestillingsudvalget i sagen.
Jeg kan ikke understrege nok, hvor alvorlig sagen er. Der er tilsyneladende ca. 500 børn i Danmark, som er
ramt af kønsskifteepidemien (se længere nede):
https://www.dr.dk/nyheder/indland/politikere-i-vildrede-om-hormonbehandling-til-boern-et-frygteligt-
dilemma
3
B 80 - 2020-21 - Bilag 5: Henvendelser af 8/5-2021 og 9/5-2021 fra Jacob Georg Naur
2390677_0004.png
Vh Jacob Naur
4